Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har aldrig hört om något barn som skadat sig på robotgräsklippare.
Det finns en säkerhetsstandard EN 60 335–2-107 som bl.a. tar upp både elektriska och mekaniska risker.
Det finns bl.a. en standardiserad fot som kontrollerar att ingen oavsiktlig risk för beröring av knivarna föreligger.

Om gräsklipparen är CE märkt så skall tillverkaren ha beaktat detta. Det bästa är dock om produkten är certifierad av tredjepart t.e.x. Intertek Semko då kan man vara övertygad om produktens säkerhet.
 
  • Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja minsann, jag får ta tillbaka det jag sa.

Detta dök upp vid sökning:

2016 - Barn skadat av robotgräsklippare
[länk]
2012 - Barn skadat av åkgräsklippare [länk]

2006 - 4 pojkar skadade av motorgräsklippare:

[länk]
Med alla dessa robotklippare så som kör runt i trädgårdarna så låter det som rätt bra omdöme om det endast går att hitta ett fall vid googling.

Kanske fler som skadas av att snubbla på vattenkannan då:surprised:
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo grannen har naturligtvis ansvar för sina barn. Men man har ett ansvar för sin egen gräsklippare.
Om man vet att gräsklipparen kör över barns fötter, då är du skyldig att förhindra det.
Om man har problem med att grannens barn springer över ens.tomt. Samt en.gräsklippare som äter barnfötter. Då ser jag ett ansvar. oavsett juridik.
Ansvar, något folk inte vill ta.
Om någon blir ihjäl körd på ett övergångsställe, vad hjälper det då att det inte gångarens fel. man kan skriva på gravstenen att man dog.med rätten på sin sida
Vet du det med säkerhet, eller är det bara en s.k killgissning
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
2012 - Barn skadat av åkgräsklippare
Det var ju Darwin Awards-nivå på dom föräldrarna (men det är väl grannens fel som inte förhindrade medåkandet).

Ett föräldrapar från Sydsverige vill varna för faran med åkgräsklippare. Deras treårige son föll nyligen av en sådan och förlorade delar av sin fot.

Den lille pojken åkte med på gräsklipparen när han plötsligt föll av. Han fick foten under maskinen med skador på foten som följd.


 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Svårt att friskriva sig från lagen om olyckor. Alla känner vi väl till klassikern om inbrottstjuven som ramlar i trappan eller slinter i snön på din tomt.
En klassisk Klintbergare :rofl:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Snälla... De flesta villaägare har väl staket eller buskar som omgärdar sin tomt, finns en anledning till det, att visa att här går en gräns det innanför är mitt och ingen allmän plats, sen kan staketet eller buskarna va tre decimeter höga å lätta att gå över men markeringen är gjord och är tydlig, rimligt att fundera över OM man nu hör till den lilla grupp som inte har någon form av tomtmarkering och äger en CE-märkt robotklippare att sätta upp något litet staket eller buskar så har man gjort vad man rimligen kan för att undvika olyckor, en varningsskylt kanske också, så ifall det högst osannolika ändå skulle ske så har man gjort vad man rimligen kan för att undvika olyckor, både rättsligt och moraliskt, om småbarn kravlar över ett staket bör ansvaret delas med föräldrarna som brustit i sitt ansvar. Men om äldre barn tar sig över ett staket och självsvådligt sticker in kroppsdelar i en gräsklippare bör det då sorteras in under begreppet olycka, tråkigt förvisso men inget villaägaren då ska anses ha nån större skuld i, han har ju markerat sin tomtgräns. Jag kan inget om juridik talar som medborgare bara och vad som är rimligt att begära av oss vanliga okunniga människor. Men staket finns orsaker till varför de finns, förutom att det kan va visuellt snyggt, inte helt fel alltså, om tomten inte är jättestor.
 
Bromsa lite nu va! Föräldraansvaret var tog det vägen. De får ju ha koll på sina ungar. Påtalar man problemet för grannen så får de se till att de inte springer in o skadar sig. Jämför med släppa barn lösa i city i en storstad.

member: 474106"]Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.[/QUOTE]
 
Eriksgatan
M Förstagångsköparen skrev:
Om grannens barn springer över på min tomt och min robotgräsklippare köttar sönder deras fötter.. Ligger ansvaret på mig då? Jag vet att det skulle göra det om jag haft en pool som barn hade drunknat i. Men är det samma sak med robotgräsklippare?
Sätt upp en sådan där varningsskylt vid tomtgränsen som man har vid byggarbetsplatser. Duger det där, duger det väl hos dig. "Arbete pågår. Tillträde förbjudet. Grannar ansvarar för sina barn(s fötter)." Finns nog ett otal varianter.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
P
Det finns ju såklart två sidor på problemet..

Men som tomt och robotgräsklippar ägare så är du ju skyldig att ingen skadas . Låter du en trasig robotgräsklippare gå och den skadar nån då har du ett visst ansvar.. Att det är hemfridszon trumfar inte bort det ansvaret.. Det finns inget skyll dig själv ,du är på min tomt ,i det hänseende..
Du ska göra det man kan för att skydda folk från att skadas ävom om det är ett barn som smitit iväg.. tänk på ramla i poolen problemet..

Sen vem som brustit mest markägaren med trasig robotgräsklippare eller föräldern som tappat bort sitt barn i några minuter så tror jag tyvärr att robotgräsklippare ägaren kan såklart ha visst ansvar och borde byta ut den trasiga robotgräsklippare till en säkrare välfungerande modell som vänder vid hinder som dom ska göra..
 
P polaris78 skrev:
Det finns ju såklart två sidor på problemet..

Men som tomt och robotgräsklippar ägare så är du ju skyldig att ingen skadas . Låter du en trasig robotgräsklippare gå och den skadar nån då har du ett visst ansvar.. Att det är hemfridszon trumfar inte bort det ansvaret.. Det finns inget skyll dig själv ,du är på min tomt ,i det hänseende..
Du ska göra det man kan för att skydda folk från att skadas ävom om det är ett barn som smitit iväg.. tänk på ramla i poolen problemet..

Sen vem som brustit mest markägaren med trasig robotgräsklippare eller föräldern som tappat bort sin barn i några minuter så tror jag tyvärr att robotgräsklippare ägaren kan såklart ha visst ansvar och borde byta ut den trasiga robotgräsklippare till en säkrare välfungerande modell som vänder vid hinder som dom ska göra..
Och hur vet man att detta fel inte uppkom för fem minuter sedan?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Och hur vet man att detta fel inte uppkom för fem minuter sedan?
Att ts skrev tråden för längre tid sen ..

Nej men säger man till att man inte vill ha ungar på gården för ens klippare kanske skadar nån så kan ju det vara bevis nog att det inte är som det ska..

Då kanske det är bättre att köra klipparen på tider där det är minimal risk för barn ute eller få klipparen lagad
 
P polaris78 skrev:
Att ts skrev tråden för längre tid sen ..

Nej men säger man till att man inte vill ha ungar på gården för ens klippare kanske skadar nån så kan ju det vara bevis nog att det inte är som det ska..

Då kanske det är bättre att köra klipparen på tider där det är minimal risk för barn ute eller få klipparen lagad
Juridiskt håller det inte.
 
Rst123 Rst123 skrev:
Därför att man tittat på för många amerikanska filmer där skadeståndsansvar är det viktigaste? Var det moraliska ansvaret ligger är uppenbart, liksom föräldraansvaret.
Jo folk tror att man får skyhöga skadestånd även här.
Ett exempel från verkligheten, någon halkar i en livsmedelsbutik. och hoppas på massa pengar. så när bc säger att vi gör en anmälan till fb. Då var det en tydlig besvikelse
 
P polaris78 skrev:
Att ts skrev tråden för längre tid sen ..

Nej men säger man till att man inte vill ha ungar på gården för ens klippare kanske skadar nån så kan ju det vara bevis nog att det inte är som det ska..

Då kanske det är bättre att köra klipparen på tider där det är minimal risk för barn ute eller få klipparen lagad
Jag tror nog att jag kör min gräsklippare när det behagar mig. Bryr mig inte om grannens ungars schema. Dom får hålla sig på sin egen tomt och det är föräldrarnas ansvar att de gör det.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Om grannens barn springer över på min tomt och min robotgräsklippare köttar sönder deras fötter.. Ligger ansvaret på mig då? Jag vet att det skulle göra det om jag haft en pool som barn hade drunknat i. Men är det samma sak med robotgräsklippare?
Rent spontant känns det som ditt ansvar att kontakta grannen och vänligen men bestämt be dem se till att deras barn inte springer på din tomt? Säg som det är att du är orolig att de ska skada sig och att du faktiskt inte vill ha dem i DIN trädgård?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.