32 896 läst · 95 svar
33k läst
95 svar
Rivning utan tillstånd från kommunen
Theseusskeppet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 006 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 006 inlägg
Tas bort räknas i det här fallet som att den gamla stommen inte är kvar. D v s det som kommunens tillsyn gör är att konstatera att den gamla stommen är borttagen och att det istället finns en ny stomme i dess ställe. Därmed har tillsynen visat på att en rivning har skett och byggsanktionsavgift kan tas ut.Alfredo skrev:
Det har med lagstiftarens ordval i propositionen att göra samt rättsfall.
Sen kan man utöver PBL naturligtvis ha en mer filosofisk diskussion av typen Thesusskeppet. Men den imponerar inte på byggbyråkratin. Man är mer fokuserad på vad lagstiftarens ändamål med lagstiftningen är - och rivningslovet tillkom för att ge byggnadsnämnden en möjlighet att ta ställning till om gamla byggnader och delar av byggnader ska bevaras utifrån det allmänna intresset. Och bygglov tillkom för att bevaka det allmänna intresset gällande byggnaders utformning.
Men byter man stommen på det sätt jag beskriver bevaras rimligen byggnaden utifrån det allmänna intresset. Att några normalt osynliga ruttna reglar i stommen ersätts med nya borde inte störa det allmänna intresset av byggnadens bevarande. Därför tycker jag nog att man agerar enligt "lagstiftarens ändamål" vid en renovering på detta sätt, men ändå ses det alltså som en otillåten rivning? Lite märkligt.Claes Sörmland skrev:
Outgrundliga äro byråkratins vägnar.Alfredo skrev:Men byter man stommen på det sätt jag beskriver bevaras rimligen byggnaden utifrån det allmänna intresset. Att några normalt osynliga ruttna reglar i stommen ersätts med nya borde inte störa det allmänna intresset av byggnadens bevarande. Därför tycker jag nog att man agerar enligt "lagstiftarens ändamål" vid en renovering på detta sätt, men ändå ses det alltså som en otillåten rivning? Lite märkligt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 006 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 006 inlägg
Håller med och när jag läste propositionstexten första gången var det den slutsatsen som jag drog. Men min läsning spelar ju ingen roll utan MÖD och HD har alltid rätt oavsett vad jag tycker om det.Alfredo skrev:Men byter man stommen på det sätt jag beskriver bevaras rimligen byggnaden utifrån det allmänna intresset. Att några normalt osynliga ruttna reglar i stommen ersätts med nya borde inte störa det allmänna intresset av byggnadens bevarande. Därför tycker jag nog att man agerar enligt "lagstiftarens ändamål" vid en renovering på detta sätt, men ändå ses det alltså som en otillåten rivning? Lite märkligt.
Liknande trådar
-
Bygga attefallstillägg utan startbesked på en utbyggnad med interimistiskt slutbesked, rivningskrav?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Batteridriven gräsklippare utan drivning?
Trädgårdsmaskiner -
Tog min bergvärmepump o vc-beredare utan tillstånd
Värme allmänt -
Fönster utan drivning…
Isolering -
Attefallstillbyggnad på tillbyggnad utan startbesked; rivningskrav?
Utbyggnad och tillbyggnad