B b8q skrev:
Kanske det är någon slags känsla av orättvisa, eller åtminstone ett hopp om att få smarta tips till kryphål. ”HUR kunde de få bygga så där när jag själv var tvungen att redovisa energikalkyler och öka isoleringstjockleken vid MITT bygglov?”
Du känner väl inte rätt folk på bygglovskontoret.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B b8q skrev:
Kanske det är någon slags känsla av orättvisa, eller åtminstone ett hopp om att få smarta tips till kryphål. ”HUR kunde de få bygga så där när jag själv var tvungen att redovisa energikalkyler och öka isoleringstjockleken vid MITT bygglov?”
Snarare nyfiken, det känns som ett jävligt kortat byggnadssätt över tid bara

• Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju lite svårt att förstå poängen med ett platsgjutet bilgarage med enorm taklanternin, skulle man använda det rummet till något annat egentligen? Där kunde man gjort miljön och budgeten en tjänst genom att spara platsgjutningen till de rum man faktiskt vistas i. Kändes ju inte riktigt som att betongdelen var deras favorit ändå, eftersom de verkar hålla till uppe i den betydligt mysigare trä-ovanvåningen.
En "riktig" arkitekt hade nog hjälpt dem med prioriteringarna, men de verkade å andra sidan inte lida av att kostnaderna dubblades.
Hatten av för stora drömmar och coola hus, men slöseri med naturresurser känns sisådär.

• Gilla
Blåsalvia19 och 2 till
  • Laddar…
Häftigt bygge med en del snygga detaljer! Betongytorna vart bra.
Att en kalkyl inte håller är väl inte så farligt, främsta syftet är inte att den ska stämma med verkligheten. Snarare tjäna som vägledning till att våga gå vidare eller inte.

J Jens83 skrev:
Häftigt bygge med en del snygga detaljer! Betongytorna vart bra.
Att en kalkyl inte håller är väl inte så farligt, främsta syftet är inte att den ska stämma med verkligheten. Snarare tjäna som vägledning till att våga gå vidare eller inte.
Tror banken har synpunkter på det. :rofl:

• Gilla
  • Haha
Welker och 1 till
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Tror banken har synpunkter på det. :rofl:
Finns ju en möjlighet att de inte har några lån.

Betong som man kan pumpa, som i programet, innehåller extremt mycket cement, i förhållande till vad som egentligen behövs ur hållfasthetssynpunkt. 500 kg/kubikmeter läste jag i dagens nummer av tidskriften Betong. Därtill kommer den överdrivna volymen. Hushållningen med material genom effektiva konstruktioner tycker jag är en kvalitet i sig.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
B Björkdahl skrev:
Arbetsmiljöverket skulle ha gjort ett besök när dem monterade trädelarna.. dåligt med fallskydd på vissa herrar, men det är väl som vanligt, så billigt så möjligt och med livet som insats.
Behöver faktiskt inte vara billigt bara för det är låg säkerhet, mycket machokultur i branschen.

Jag tror de har rätt mycket isolering som man inte fått sett helt enkelt. Både under plattan i väggarna och på taket så de lider nog inte av för högt U-värde direkt troligen tvärt om. :beer:

Jag gillar idén med huset, den platsgjutna betongen, det massiva träet och utsikten. Tänker ändå för mig själv:... om en arkitekt fått peta på ritningen skulle resultatet bli mer tilltalande...

Torbjärn Torbjärn skrev:
Jag tror de har rätt mycket isolering som man inte fått sett helt enkelt. Både under plattan i väggarna och på taket så de lider nog inte av för högt U-värde direkt troligen tvärt om. :beer:
Under plattan Ja, i väggarna, tveksamt.

Det jag inte fattade var hur de skulle få in bilarna i parkeringsgaraget på undervåningen? :thinking:

Hoppas detta är ok att lägga upp men det finns ett inlägg angående värme, isolering och teknik på deras instagram nu.

• Skärmdump av diskussionsforum där en användare beskriver husets isolering och värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en diskussionstråd om byggnadsisolering och värmesystem på ett forum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MinimalistWannabe och 10 till
  • Laddar…
O ostmannen skrev:
Hoppas detta är ok att lägga upp men det finns ett inlägg angående värme, isolering och teknik på deras instagram nu.
känns lite väl cyniskt av vissa om man tror att en tekniknörd bygger ett hus för 10mkr och skiter i värmesystem, isolering etc.

• Gilla
MinimalistWannabe och 5 till
  • Laddar…
Det hade väl vart superintressant om dom hade tagit upp det i programmet istället för all annan dravel han (programmledaren) hasplar ur sig?

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.