21 487 läst · 93 svar
21k läst
93 svar
Ritar och bygger med experimentlust i Österåker - Grand designs
Du känner väl inte rätt folk på bygglovskontoret.B b8q skrev:
Snarare nyfiken, det känns som ett jävligt kortat byggnadssätt över tid baraB b8q skrev:
Jag har ju lite svårt att förstå poängen med ett platsgjutet bilgarage med enorm taklanternin, skulle man använda det rummet till något annat egentligen? Där kunde man gjort miljön och budgeten en tjänst genom att spara platsgjutningen till de rum man faktiskt vistas i. Kändes ju inte riktigt som att betongdelen var deras favorit ändå, eftersom de verkar hålla till uppe i den betydligt mysigare trä-ovanvåningen.
En "riktig" arkitekt hade nog hjälpt dem med prioriteringarna, men de verkade å andra sidan inte lida av att kostnaderna dubblades.
Hatten av för stora drömmar och coola hus, men slöseri med naturresurser känns sisådär.
En "riktig" arkitekt hade nog hjälpt dem med prioriteringarna, men de verkade å andra sidan inte lida av att kostnaderna dubblades.
Hatten av för stora drömmar och coola hus, men slöseri med naturresurser känns sisådär.
Häftigt bygge med en del snygga detaljer! Betongytorna vart bra.
Att en kalkyl inte håller är väl inte så farligt, främsta syftet är inte att den ska stämma med verkligheten. Snarare tjäna som vägledning till att våga gå vidare eller inte.
Att en kalkyl inte håller är väl inte så farligt, främsta syftet är inte att den ska stämma med verkligheten. Snarare tjäna som vägledning till att våga gå vidare eller inte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Betong som man kan pumpa, som i programet, innehåller extremt mycket cement, i förhållande till vad som egentligen behövs ur hållfasthetssynpunkt. 500 kg/kubikmeter läste jag i dagens nummer av tidskriften Betong. Därtill kommer den överdrivna volymen. Hushållningen med material genom effektiva konstruktioner tycker jag är en kvalitet i sig.
Behöver faktiskt inte vara billigt bara för det är låg säkerhet, mycket machokultur i branschen.B Björkdahl skrev: