U-värde 2,85 på en 300 mm betongväg jmf med riktiga fönster som har runt 1....

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har följt bygget på insta och älskar Jakobs idéer och känsla för detaljer!
Har skrivit lite med honom och det är tråkigt att man inte riktigt lyckas få med hur väl genomtänkt alla detaljer är. :)

Jag är inget fan av de lutande solcellerna utan hade nöjt mig med fasadpanelerna, men huset är ju ändå grymt intressant ! :)
Vilken är deras konto på Instagram?

B
Hur kul är att dra all el i pansarrör utanpåliggande??
Varför ha hen inte förberett med installation infällt??
Hur blev det med uppvärmning ventilation avlopp vatten mm?
Och att ta sig upp på vintern, blir det Helikopter?
:surprised:

• Gilla
  • Haha
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Känns lite bondskurk aktigt, jag gillar det! Känner mig dock klubben om jag hade velat bo sådär men klart intressant hus

• Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
S
Vill minnas att jag sett bilder från detta hus tidigare, är det här på forat?

K Kurtivan skrev:
U-värde 2,85 på en 300 mm betongväg jmf med riktiga fönster som har runt 1....
Så det är kanske fler än jag som undrar hur energikalkylen såg ut?
Uppvärmningskälla nämns inte i programmet och det enda som skymtar förbi är en braskamin.

• Gilla
nillert och 3 till
  • Laddar…
B
Isolering i väggar?
Isolering i tak?

• Gilla
nillert och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
spektakulärt

starkt att våga satsa på detta sättet

Var tvungen att kolla på programmet efter att ha sett artikeln. Inte alla designval är helgjutna(!) men över lag tycker jag att det är ett pampigt hus. Känns väl ganska naivt att tro att det skulle räcka med 4-5 millar. Totalkostnaden är ju horribelt mycket pengar, men ingen skulle ha lyft på ögonbrynen om det hade sålts för den summan (utom kanske de som inte gillar designen).

Tycker också att det var fattigt med information om energivärden, uppvärmning, effekt på paneler osv. Och vad är den där vita tanken på taket?

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att utvärdera bygget fullständigt med en så sparsam redovisning i programmet. Både vad gäller planlösning och detaljer. Jag tycker det är en mänsklig rättighet att bygga sitt eget (eller familjens) hus, men man hade sparat mycket pengar och vunnit i kvalitet om man hade anlitat en arkitekt och lejt in en professionell byggprojektledare. Det går att skapa samma uttryck med en bråkdel av den betongmängden.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Från början tänkte jag att det här kommer bli ett häftigt hus.
Nu är det inte helt färdigt men i mitt tycke så fick våningen med träkonstruktionen tummen upp.
Det andra faller platt.
Solcellerna, glashuset och betongen på första plan.

Om man tog deras visioner tillsammans med en riktig arkitekt så tror jag det hade blivit ett helt fantastiskt bygge men det är väl så att man bygger till sig själv och inte till andra.

Gillar man så mycket betong så kan man bosätta sig i orten direkt så slipper man förstöra ett annars rätt fint område.

• Gilla
  • Haha
Robert Burns och 5 till
  • Laddar…
Hur får man bygglov på något som inte är färdigritat? Såg bara några minuter av programmet men hann se mannens förtvivlan.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Köper 1% begagnat till bygget och dom är ett föredöme, var 300 ton betong kommer in i den bilden frågar sig ingen.
Ja men såg du inte i ett klipp från första gjutningen hur han lägger i några större sprängstenar i betongen/formen. Där sparades det minst 2kg betong. ;)

För övrigt tycker jag att det är ett häftigt bygge av ett häftigt hus. Hade jag gjort likadant, nej. Hade jag valt att spendera lika mycket pengar, nej. Men det är totalt irrelevant för det är inte jag som valt att göra det.

• Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.