Enligt Fiskarhedenvillan, Vi vet redan att våra hus har i genomsnitt en belastning på ca 20 ton CO2 styck. Då är kanske inte markarbeten medräknade. Men 20 ton istället för 200 ton för bra betongen. Dom borde ta upp lite om miljöpåverkan i programmet, men då vill nog dom som bygger med 300ton betong inte vara med.
 
Excel
Bjor Bjor skrev:
Enligt Fiskarhedenvillan, Vi vet redan att våra hus har i genomsnitt en belastning på ca 20 ton CO2 styck. Då är kanske inte markarbeten medräknade. Men 20 ton istället för 200 ton för bra betongen. Dom borde ta upp lite om miljöpåverkan i programmet, men då vill nog dom som bygger med 300ton betong inte vara med.
Nej för guds skull, ta inte med miljöpåverkan. Det finns andra program för det.
 
  • Älska
  • Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Nej för guds skull, ta inte med miljöpåverkan. Det finns andra program för det.
Nä, för det är mycket lättare att skylla allt på dieselbilar...

/ATW
 
Excel
A ArneTW skrev:
Nä, för det är mycket lättare att skylla allt på dieselbilar...

/ATW[/QUOTE
Jag vet inte, starta en tråd i familjeliv istället, du får säkert kloka svar där. Denna tråd handlar väl om huset och inte dieselbilar?
 
  • Gilla
Redlös och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Nej för guds skull, ta inte med miljöpåverkan. Det finns andra program för det.
Det blir samma som att resonera om bilar. Ett program om bilar ska inte ta upp miljöpåverkan, det finns andra program för det. Bygindystrin släpper ut ungefär lika mycket som alla personbilar. Och minst 20 gånger mer om man bygger som dom. Tur att inte alla bygger som dom, för då skulle det bli miljöskatter på byggmatrial.
 
Excel Excel skrev:
Jag vet inte, starta en tråd i familjeliv istället, du får säkert kloka svar där. Denna tråd handlar väl om huset och inte dieselbilar?
Det var ett exempel. Som mat och miljö. Så är det ett bygge så får man inte prata om miljöpåverkan??
 
Excel Excel skrev:
Jag vet inte, starta en tråd i familjeliv istället, du får säkert kloka svar där. Denna tråd handlar väl om huset och inte dieselbilar?
Varför skulle inte miljöpåverkan vara relevant vid husbyggnad?

/ATW
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vilken klimatpåverkan ett visst material ger i en konstruktion behöver kopplas ihop med beräknad livslängd för att vara relevant?
 
J Jens83 skrev:
Vilken klimatpåverkan ett visst material ger i en konstruktion behöver kopplas ihop med beräknad livslängd för att vara relevant?
Fast det finns många hus som rivs långt före livslängden på husets material har blivit så dåligt att det måste rivas. Ett ex. avsnitt 3. Många gånger rivs det så, bara för det ska byggas nytt. Mitt hus närmar sig 300år och med enkla underhåll håller det säkert 300 år till. Vad räknas då som materialets livslängd på ett helt hus, när taket måste bytas eller fasaden. Det jag hittar om betong är, håller i mer än 100 år. Håller det då i 300år? Hus rivs på andra grunder än det, som ex. dåligt underhåll. Så att räkna på materialets livslängd är svårt.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
U
Farfar bor i allsvik och det är inte många där som är ett fan av dessa grannar…
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Farfar bor i allsvik och det är inte många där som är ett fan av dessa grannar…
Varför? :thinking:
 
J Jens83 skrev:
Vilken klimatpåverkan ett visst material ger i en konstruktion behöver kopplas ihop med beräknad livslängd för att vara relevant?
Varför det? Det är hur vi lyckas begränsa växthuseffekten de kommande 10 åren som är det absolut viktigaste och mest avgörande. Att släppa ut stora mängder extra nu i förhoppningen om att det kommer att minska utsläppen om 50 eller 100 år är knappast en vinnande strategi, bara en ursäkt.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
U
Torbjärn Torbjärn skrev:
Varför? :thinking:
många anledningar men mycket pågrund av den samfälliga vägen.
När de skulle bygga sin infart till huset så tog de bort den återvändsplan som fanns. Det kostade föreningen 80’ att bygga en ny och han var inte villig att betala en enda krona av dessa.
Samma sak med vägavgiften, de har hållit på att bygga i 6 år totalt (infarts vägen tog 4 år av dessa) eftersom de inte har fått nått slutbesked på huset så bor de inte där. Därför vägrar han också betala vägavgiften, fast att lastbilarna som kör fram och tillbaka har kört sönder delar av vägen totalt.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
många anledningar men mycket pågrund av den samfälliga vägen.
När de skulle bygga sin infart till huset så tog de bort den återvändsplan som fanns. Det kostade föreningen 80’ att bygga en ny och han var inte villig att betala en enda krona av dessa.
Samma sak med vägavgiften, de har hållit på att bygga i 6 år totalt (infarts vägen tog 4 år av dessa) eftersom de inte har fått nått slutbesked på huset så bor de inte där. Därför vägrar han också betala vägavgiften, fast att lastbilarna som kör fram och tillbaka har kört sönder delar av vägen totalt.
Och föreningen har inga bygg-/slitageavgifter som man bör ha?
 
U
K Kane skrev:
Och föreningen har inga bygg-/slitageavgifter som man bör ha?
vi pratar om en förening med 30-35 fastigheter där majoriteten är byggda 1920-1940. Det är kanske 3 hus (1.5-plan i trä) som byggts senaste 30 åren så jag tror inte det har varit ett problem förut.
Men det är inte slitaget i sig som det handlar om, utan nonchalansen att inte bidra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.