21 014 läst · 87 svar
21k läst
87 svar
Ritade huset själv i Sketchup - så fick han igenom bygglovet
Nä reglerna är idiotiska. Varför skulle inte köksbord med bekväma stolar och lätt inrullning med rullstol kunna lösa samvarofunktionen.O oxöga skrev:
Jag ritade alla mina ritningar som jag lämnade in i Adobe Illustrator efter tips här på byggahus för några år sedan. Handlar väl mest om att man måste rita exakt på det sätt kommunen vill ha det..joakim_j skrev:
Min pappa ritade sitt hus på mm-papper när jag var ung på 80-talet.
Som vuxen så sitter man ju nästan alltid vid matplatsen när man umgås med vänner. Så i det fallet håller jag med om att en matplats kan lösa samvarofunktionen. Men det kanske är ett barn i gästernas familj som sitter i rullstol som vill titta på tv vid soffgruppen med de andra ungarna? Visst, föräldrarna kanske kan hjälpa upp och ned för trappan inför att man sätter igång filmen men sen rusar de andra ungarna till köket för att få en macka och då får hen vänta på att en vuxen hjälper att komma upp igen. Det känns inte så inkluderande eller värdigt det svenska samhället på 2000-talet.H hapazard skrev:
Men jag håller med om att reglerna är väl fyrkantiga idag. Typ ett par trappsteg nedsänkt vardagsrum ala 50-/60-tal borde vara okej om bara en tillfällig ramp med rätt lutning (1:12, så 50 cm nivåskillnad blir en 6 meter lång ramp) kan ordnas senare. En sådan ramp tar ju inte längre tid att bygga av reglar och plyfa än att man hinner fixa det innan eventuella gäster med det behovet kommer. Nu är det väl lite slumpmässigt om en sådan lösning accepteras och det känns som att det varierar från kommun till kommun.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Nog för att samhället ska vara inkluderande, men vi hade aldrig låtit en hiss stå kvar, vara ful och ta upp massor med kvadratmeter för att vi kanske någon gång i en ev. framtid kan få besök av en rullstolsburen. Än så länge har jag aldrig haft det under mina 20år som bostadsägare och ser inte det komma i någon närtid heller, i så fall får man ta ett beslut då men som jag känner så kommer det bara att ske om någon i familjen blir handikappad och då tittar vi nog på ett enplanshus istället.Klaugust skrev:Som vuxen så sitter man ju nästan alltid vid matplatsen när man umgås med vänner. Så i det fallet håller jag med om att en matplats kan lösa samvarofunktionen. Men det kanske är ett barn i gästernas familj som sitter i rullstol som vill titta på tv vid soffgruppen med de andra ungarna? Visst, föräldrarna kanske kan hjälpa upp och ned för trappan inför att man sätter igång filmen men sen rusar de andra ungarna till köket för att få en macka och då får hen vänta på att en vuxen hjälper att komma upp igen. Det känns inte så inkluderande eller värdigt det svenska samhället på 2000-talet.
Men jag håller med om att reglerna är väl fyrkantiga idag. Typ ett par trappsteg nedsänkt vardagsrum ala 50-/60-tal borde vara okej om bara en tillfällig ramp med rätt lutning (1:12, så 50 cm nivåskillnad blir en 6 meter lång ramp) kan ordnas senare. En sådan ramp tar ju inte längre tid att bygga av reglar och plyfa än att man hinner fixa det innan eventuella gäster med det behovet kommer. Nu är det väl lite slumpmässigt om en sådan lösning accepteras och det känns som att det varierar från kommun till kommun.
Ja, absolut. Jag försöker bara ge mitt perspektiv till varför lagstiftningen kan vara relevant. Egentligen så tycker jag att det är synd att tekniska hjälpmedel inte har kommit längre. Dels när det kommer till byggnader, varför är hissar i småhus fortfarande fula, dåliga och dyra? Det är ju ändå najs att ha en hiss om man ska flytta möbler eller vad som helst. Men också personliga hjälpmedel, det händer ju otroligt lite på den fronten. En snabbsökning gav mig det här Youtube-klippet, när tekniken kommit lite längre, blivit lite mer smooth och blivit mer tillgängligt för en större publik så kanske vi kan se en uppdaterad lagstiftning också.Heij83 skrev:Nog för att samhället ska vara inkluderande, men vi hade aldrig låtit en hiss stå kvar, vara ful och ta upp massor med kvadratmeter för att vi kanske någon gång i en ev. framtid kan få besök av en rullstolsburen. Än så länge har jag aldrig haft det under mina 20år som bostadsägare och ser inte det komma i någon närtid heller, i så fall får man ta ett beslut då men som jag känner så kommer det bara att ske om någon i familjen blir handikappad och då tittar vi nog på ett enplanshus istället.
Det blir ett absurd regelverk, som naturligtvis utgår från det godas tankar från myndigheter. De absolut flesta väljer att flytta på ålderns höst, när man har svårare att rör sig, risk för fall, inte orkar med trädgård-skötsel av huset, så problemet med att inte handikappanpassa borde inte vara så stort. Blir man rullstolsburen under livet antar jag att det är många aspekter som måste beaktas och då kan inte tvåplansvilla med källare, som är ett lämpligt alternativ. Bara för någon kan leta reda på ett undantag, så borde inte detta få styra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 996 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 996 inlägg
Är det verkligen så?trähandtag skrev:
Jag tycker det är många nyköpta hus som beskrivs som att de inte har underhållits under minst 20 år och med en igenvuxen trädgård. Jag tror att många vill bo kvar i sina älskade hus där de har bott sen de var 30 år fast de blir gamla och får rörelseproblem, även om de inte behöver rullstol så behöver någon i paret en rullator eller inte klarar av trappan.
Hade äldre släktingar där enda anledningen till att de blev tvungna att flytta från radhuset var att det bara fanns toalett på övre planet och de klarade inte av att ta sig uppför trappan i tid när det tryckte på pga. rörelse- och hjärtproblemen. Ingen av dem mådde bra psykiskt av det så det kan ha förkortat den enas liv.
Hade en kollega som flyttade ner till sovrummet på entréplanet i samband med pensionen, fast det var mindre, men då hade de det avklarat och skulle kunna bo kvar även om de fick rörelseproblem. Det finns också de som flyttar till hus i samband med pensioneringen med förhoppningen att de ska kunna bo kvar där tills de dör.
Du har säkert rätt att tvärsäker ska man aldrig vara. Tycker ändå att många gör det, men undantag finns. Har en granne som som får be sin granne i sin tur att hämta posten 5 m från ytterdörren och jag tror att grannen inte varit på övervåningen på 5 år.BirgitS skrev:Är det verkligen så?
Jag tycker det är många nyköpta hus som beskrivs som att de inte har underhållits under minst 20 år och med en igenvuxen trädgård. Jag tror att många vill bo kvar i sina älskade hus där de har bott sen de var 30 år fast de blir gamla och får rörelseproblem, även om de inte behöver rullstol så behöver någon i paret en rullator eller inte klarar av trappan.
Hade äldre släktingar där enda anledningen till att de blev tvungna att flytta från radhuset var att det bara fanns toalett på övre planet och de klarade inte av att ta sig uppför trappan i tid när det tryckte på pga. rörelse- och hjärtproblemen. Ingen av dem mådde bra psykiskt av det så det kan ha förkortat den enas liv.
Hade en kollega som flyttade ner till sovrummet på entréplanet i samband med pensionen, fast det var mindre, men då hade de det avklarat och skulle kunna bo kvar även om de fick rörelseproblem. Det finns också de som flyttar till hus i samband med pensioneringen med förhoppningen att de ska kunna bo kvar där tills de dör.
Administrator
· Skåne
· 7 942 inlägg
Det oväntade som rubriksättaren syftar på är att det går att avtala bort handikappreglerna om man är envis och tar vägen via politikerna.C cpalm skrev:
Någon här sa att det var vanligt, jag hade aldrig någonsin hört talas om det förut. Men superbra att det gick tycker jag. Vi kanske skulle starta en omröstning och fråga hur många som vet att det går att avtala bort handikappreglerna när man bygger hus?
Fast jag har svårt att se att ett sånt avtal överhuvud taget kan vara förenligt med gällande regler? Vad händer, som sagt var, när huset säljs? Följer avtalet med till köparna, eller blir ursprungsbyggaren och hens ättlingar ansvariga för all framtid? Hur är avtalet utformat?
Det är väl ungefär samma sak som att få en bil med dåliga bromsar godkänd av bilprovningen om man lovar att stå för eventuella skador man orsakar den dagen det inte går att bromsa?
Sen finns det inga krav på handikappanpassning vid nybyggen, utan bara tillgänglighetsanpassning vilket är en väsentlig skillnad...
Det är väl ungefär samma sak som att få en bil med dåliga bromsar godkänd av bilprovningen om man lovar att stå för eventuella skador man orsakar den dagen det inte går att bromsa?
Sen finns det inga krav på handikappanpassning vid nybyggen, utan bara tillgänglighetsanpassning vilket är en väsentlig skillnad...
Administrator
· Skåne
· 7 942 inlägg
Oavsett vad så ändrade jag rubriken nu så att ni ska slippa att uppröras över den.