Jag tycker ni ska undersöka den där avtalslösningen lite djupare (inte just Heij83's avtal). Ring runt till några väl valda kommuner och fråga vilka möjligheter det finns att kringgå tillgänglighetskraven genom olika avtal där man förbinder sig att betala saker den dagen en eventuell bostadsanpassning behövs och skriv en artikel om resultatet.

Redigerat:
  • Gilla
P-KAR och 5 till
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det oväntade som rubriksättaren syftar på är att det går att avtala bort handikappreglerna om man är envis och tar vägen via politikerna.
Aha! Missade den aspekten totalt.
För att förtydliga så var det inte någon kritik mot rubriksättningen, utan bara det att jag inte förstod vad det var som var så oväntat efter att jag läst artikeln.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Magnus E K
Har bara läst rubriken men blir nyfiken på om det funkar även i vanlig ketchup, eller om det måste vara den speciella S-sorten.

• Haha
Anna W och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Cad känns mer svårjobbat än SketchUp som nog är enklare om man inte jobbat med liknade program tidigare.
Men jag kan ha fel.
Ja fast omvänt har du använt ett 3D CAD program, så kommer sketch up kännas begränsat och trögjobbat. Då en massa smarta funktioner saknas. Ett exempel är att du kan få ut kaplistor för reglarna.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
J Jäven skrev:
Jag syftade mest på processen, det verkar inte ha gått helt smidigt fick jag intrycket av. En bra arkitekt hade kunnat undvika de lagstadgade fallgroparna och samtidigt jobbat lite med proportioner och fönstersättning. Då föreställer jag mig att man också sluppit runda tjänstemannaledet för att få igenom bygglovet.

Tillräckligt konstruktivt?
Håller med dig, anlita någon med erfarenhet om du vill ha en smidig och snabb process. Vill du ha en lång process med huvudvärk så lyssna inte på någon och försök att runda lagen med olika skrivelser.

Tyvärr är det många som verkar tro att de kan bortse från lagen eftersom det är deras ”egna hus”.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Heij83
LaszloToth LaszloToth skrev:
Håller med dig, anlita någon med erfarenhet om du vill ha en smidig och snabb process. Vill du ha en lång process med huvudvärk så lyssna inte på någon och försök att runda lagen med olika skrivelser.

Tyvärr är det många som verkar tro att de kan bortse från lagen eftersom det är deras ”egna hus”.
Snabb process hade inte varit möjligt även om det hade varit experter inblandade, kommunen var rejält underbemannad så bara väntan i kön uppgick till över 1år.

Jag förstår varför BBR fins, men i vissa fall är det inte rimligt. I detta fall fins Toalett, kök, tvätt, sov och möjlighet till umgänge men vardagsrummet går inte att nå utan att använda trappan.

Jag tror det är många fall liknade detta som kräver hiss att den har varit i monterad på besiktning men sedan plockats bort, likt spiskydd hur många sådana ser man på spisar? Det fans där på besiktningen men har sedan plockats bort.
Resultatet hade blivit det samma men det hade gått åt mer material, energi och pengar som bara skulle avyttras.

Platsen är förberedd för ev hiss och trefas är draget dit.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Snabb process hade inte varit möjligt även om det hade varit experter inblandade, kommunen var rejält underbemannad så bara väntan i kön uppgick till över 1år.

Jag förstår varför BBR fins, men i vissa fall är det inte rimligt. I detta fall fins Toalett, kök, tvätt, sov och möjlighet till umgänge men vardagsrummet går inte att nå utan att använda trappan.

Jag tror det är många fall liknade detta som kräver hiss att den har varit i monterad på besiktning men sedan plockats bort, likt spiskydd hur många sådana ser man på spisar? Det fans där på besiktningen men har sedan plockats bort.
Resultatet hade blivit det samma men det hade gått åt mer material, energi och pengar som bara skulle avyttras.

Platsen är förberedd för ev hiss och trefas är draget dit.
Varför ville ni ha olika nivåer på huset?

Heij83
LaszloToth LaszloToth skrev:
Varför ville ni ha olika nivåer på huset?
Olika nivåer var inte en självklarhet från början, det vi visste var att vi ville ha öppen planlösning och delvis högt i tak, tomten inbjöd verkligen till att bygga på detta vis.
Kan säga att det blev mycket bättre än vi kunnat förställa oss. Matplatsen bredvid köket kommer vara husets hjärta där ljuset blir helt perfekt och grym översikt av hela nedre plan.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Kul att du valde att själv rita huset. Har själv kört alla ritningar till bygglovet (utom konstruktion som vi fick hjälp med) i Sketchup och tyckte det funkade bra om man laddade ner ett par plugins för text och streckade linjer. Vårt bygglov gick igenom med nån mindre justering bara.

• Älska
Heij83
  • Laddar…
Heij83
A AnnIng skrev:
Gällande hisslösningar så finns det faktiskt snygga lösningar som inte skriker "Handikapphiss" nuförtiden, se tex Guldmanns inbyggda lösningar: [länk]
Den var faktiskt snygg i golvet, men jag misstänker att den kostar där efter. Dessutom så måste den ha en ”landningsplats” där vi vill ha köksbordet så det hade inte varit ett alternativ bara för att behaga handläggaren.

Men som sagt snygg lösning.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Har bara läst rubriken men blir nyfiken på om det funkar även i vanlig ketchup, eller om det måste vara den speciella S-sorten.
Han skissade i sketchup och lät ett proffs rita hans skiss. Som jag förstod det. Rita för hand om du vill göra det själv
V växelventil skrev:
Någon som använder annat cad istället för sketchup för är inte jätteförtjust i det programmet.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Han skissade i sketchup och lät ett proffs rita hans skiss. Som jag förstod det. Rita för hand om du vill göra det själv
Ska man använda ketchup är det nog lättast att rita för hand.

• Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.