Huddingebo Huddingebo skrev:
Men har det verkligen gått rätt till hör då?
Ett nybyggt hus där handikappanpassningen inte är uppfyld och där kostnaden skjuts på kommunen?
Bra fråga, vissa kommuner har den lösningen även om jag håller med om att det är ett kryphål som borde täppas till.
 
Heij83
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vem bekostar då hissen om huset säljs?
Kommunen har idag krav på sig att säkerställa att lagen uppfylls om handikapptillgänglighet.

Kök, ett sovrum, toalett med dusch och tvättmöjlighet måste idag finnas på entréplan.

Jag ritade själv hela bygget på vanligt A3 papper och stiftpenna och fick igenom bygglovet med det.
Inga frågor alls!
Behövde bara ändra på toan/dusch så att den uppfyllde minimikraven för handikappanpassning.

Idag slutbesiktigad och godkänt.
Så svårt är det inte.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vem bekostar då hissen om huset säljs?
Kommunen har idag krav på sig att säkerställa att lagen uppfylls om handikapptillgänglighet.

Kök, ett sovrum, toalett
kök, sov, tvätt, toalett matplats fins på entréplan utan trappa.

oavsett om det hade funnits en hiss vid besiktningen, som dessutom bara skulle gå till vardagsrummet.
Så hade den åkt all världens väg direkt efter besiktningen så i slutändan hade resultatet varit det samma.
Det räckte inte heller med en liten hiss utan det skulle vara mega varianten där både rullstol och ledsagare kunde åka tillsammans.
Vi försökte få igenom trapphiss men det räckte inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonasdzm och 3 till
  • Laddar…
PeterFalun
PeterFalun PeterFalun skrev:
har kommunen fått möjlighet att bemöta kritiken?
det verkar ju vara Alingsås
 
Heij83
K Kallebo skrev:
Starkt jobbat! Det framgår inte om han lyckades få sketshupritningarna godkända..

Håller dock med kommunen om fönstrens placering i fasaden. Varför kunde de inte livat? Hade varit otroligt mycket snyggare
Tack.

var kanske lite otydlig, det var en tidigare ritning som fönstren inte livade.
Att de inte gör det helt på gavlarna stör inte mig eller min familj det minsta och jag tror inte någon kommer köra av vägen för det.

Min kritik består i all kommunen lägger sig i petitesser, jag bygger på landet, inga direkta grannar och jag bygger för mig själv inte till någon ev framtida köpare.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Heij83
S surfarn skrev:
Å en liten planritning tack. Är nyfiken på hur han klarade handikapkraven. Alla funktioner på samma plan ska det vara. Och entre nåbar med rätt lutningar, men det verkar vara fixat
Här kommer den.
 
  • Grundritning av ett hus med kök, vardagsrum, sovrum, badrum och entréhall markerade och dimensionerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tonilundin och 4 till
  • Laddar…
Heij83
Huddingebo Huddingebo skrev:
Men har det verkligen gått rätt till hör då?
Ett nybyggt hus där handikappanpassningen inte är uppfyld och där kostnaden skjuts på kommunen?
Bad, sov, tvätt, toa, matplats, kök ligger alla på entréplan.
Vardagsrummet halv trappa ned.
Rätt till? Byggnadsnämnden var på vår sida och huset är besiktigat och godkänt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Någon som använder annat cad istället för sketchup för är inte jätteförtjust i det programmet.
 
Heij83 Heij83 skrev:
kök, sov, tvätt, toalett matplats fins på entréplan utan trappa.

oavsett om det hade funnits en hiss vid besiktningen, som dessutom bara skulle gå till vardagsrummet.
Så hade den åkt all världens väg direkt efter besiktningen så i slutändan hade resultatet varit det samma.
Det räckte inte heller med en liten hiss utan det skulle vara mega varianten där både rullstol och ledsagare kunde åka tillsammans.
Vi försökte få igenom trapphiss men det räckte inte.
Utgående från Lagen om bostadsanpassningsbidrag så är det skillnad om en bostad från början är försedd med hiss eller inte. Men jag har själv byggt ett hus med nivåskillnader så tänker inte kasta sten i glashus även om det var godkänt enligt dåtidens lagkrav.
 
Heij83
V växelventil skrev:
Någon som använder annat cad istället för sketchup för är inte jätteförtjust i det programmet.
Cad känns mer svårjobbat än SketchUp som nog är enklare om man inte jobbat med liknade program tidigare.
Men jag kan ha fel.
 
Fjantig clickbait-rubrik. Är det bristen på hiss som är det oväntade?

Tycker att det var väldigt många kvadrat till köket men ändå är det ett parallellkök och teven känns långt från soffan och inte centrerad.

Men jag behöver ju inte bo där. Snyggt jobbat med att bygga ett hus. Jag har förstått att det är oerhört mycket jobb, oavsett om man håller i hammaren själv eller inte.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Nej, det är att de lyckades med konststycket att runda byggreglerna genom ett skriftligt avtal med kommunen.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, det är att de lyckades med konststycket att runda byggreglerna genom ett skriftligt avtal med kommunen.
Och skrivelsen avsåg en hiss.
 
Jag begriper inte vad som stred mot reglerna som skulle innebära ett krav på hiss?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag begriper inte vad som stred mot reglerna som skulle innebära ett krav på hiss?
Inte jag heller, var det trappan till vardagsrum/etageplan som ställde till det?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, det är att de lyckades med konststycket att runda byggreglerna genom ett skriftligt avtal med kommunen.
Det är ganska vanligt att det blir olika avtal för att få igenom bygglov.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.