J J_K_H skrev:
Läs en gång till.
Du skriver att man inte testar infästningar för taksäkerhet och att de inte påverkas av väder och vind. Det stämmer till viss del men infästningar för snörasskydd kan belastas rätt många gånger per säsong till och från.

Vet inte vad du har för bakgrund men jag var delaktig i arbetet när man med de stora tillverkarna av infästningar och taksäkerhet tog fram SIS standarden för infästning av solceller på tak.
 
  • Gilla
patrik kristoffersson och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du skriver att man inte testar infästningar för taksäkerhet och att de inte påverkas av väder och vind. Det stämmer till viss del men infästningar för snörasskydd kan belastas rätt många gånger per säsong till och från.

Vet inte vad du har för bakgrund men jag var delaktig i arbetet när man med de stora tillverkarna av infästningar och taksäkerhet tog fram SIS standarden för infästning av solceller på tak.
Du frågade hur
R Robert-san01 skrev:
Du skriver att man inte testar infästningar för taksäkerhet och att de inte påverkas av väder och vind. Det stämmer till viss del men infästningar för snörasskydd kan belastas rätt många gånger per säsong till och från.

Vet inte vad du har för bakgrund men jag var delaktig i arbetet när man med de stora tillverkarna av infästningar och taksäkerhet tog fram SIS standarden för infästning av solceller på tak.
Nej så skrev jag inte, du får läsa igen.
Snörasskydd skall dimensioneras utifrån den belastning den kan utsättas för, finns även direktiv i taksäkerhetskommittens branschstandard och om den även används för att förankra personlig fallutrustning skall den dimensioneras för detta dessutom. Men som jag skrev ang. infästningsmetoden är det på samma sätt som med taksäkerhet.
Du menar att om det är korrekt monterat så pressar kroken mot pappen vilket jag menar inte kommer hålla byggnadstekniskt pga belastningen för varken taksäkerhet eller solceller. Det är en sak att det håller för belastningen, och en annan sak att utföra en byggnad fuktsäkert.
 
J J_K_H skrev:
Du frågade hur


Nej så skrev jag inte, du får läsa igen.
Snörasskydd skall dimensioneras utifrån den belastning den kan utsättas för, finns även direktiv i taksäkerhetskommittens branschstandard och om den även används för att förankra personlig fallutrustning skall den dimensioneras för detta dessutom. Men som jag skrev ang. infästningsmetoden är det på samma sätt som med taksäkerhet.
Du menar att om det är korrekt monterat så pressar kroken mot pappen vilket jag menar inte kommer hålla byggnadstekniskt pga belastningen för varken taksäkerhet eller solceller. Det är en sak att det håller för belastningen, och en annan sak att utföra en byggnad fuktsäkert.
Då har alltså Weland och CWL fel.

Jag meddelar dem att de får konstruera om då en på Byggahus.se att det är fel och inte fuktsäker.

(y)
 
R Robert-san01 skrev:
Då har alltså Weland och CWL fel.

Jag meddelar dem att de får konstruera om då en på Byggahus.se att det är fel och inte fuktsäker.

(y)
Ja du får meddela att du tycker deras produkter är fel om du inte orkar göra en fuktriskbedömning. Alla produkter de tagit fram är utfört för att klara de belastningskrav som är kravställt, men de kan inte ta ansvar för hur tätskiktet är utfört. Weland har en fästplatta till sina konsoler som fungerar med nockräcken, livlinefästen och snörasskydd. Skulle du säga att det är en sämre lösning? Varför har de då den i sitt sortiment? Den skulle jag välja om jag var tvungen att skruva i pappen och samtidigt försäkra mig mot fuktskador på kallvinden. Men man kan ju alltid chansa att det håller tätt, och det verkar ju också gå vägen.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Okay, vad är de för "klossar" dom satt och hur är det tätat?
Plastklossar/distanser enligt tidigare bilder. Jag vet inte fabrikat tyvärr och ger mig inte upp på taket igen i det här skitvädret.
 
Har läst genom SIS handboken för installation av utanpåliggande solceller på tak. Där står följande text ”
Montera infästningen till det bärande underlaget.

  • Underlagsspont som bärande underlag: Anänd underlags-sponten om den är tillräckligt stark och infäst pa ett korrekt sätt.
Vet du vilken eurocode man hänvisar till där man anser att råspont är en bärande konstruktion? Dvs var någonstans i lag/krav från eurocode eller i BBR står det att det är ok att fästa infästningar i råspont?

sis handboken lutar sig ej eller vad jag kan se på någon eurocode? Och handboken ska endast användas som rådgivning?




QUOTE="Robert-san01, post: 5046893, member: 125423"]Du skriver att man inte testar infästningar för taksäkerhet och att de inte påverkas av väder och vind. Det stämmer till viss del men infästningar för snörasskydd kan belastas rätt många gånger per säsong till och från.

Vet inte vad du har för bakgrund men jag var delaktig i arbetet när man med de stora tillverkarna av infästningar och taksäkerhet tog fram SIS standarden för infästning av solceller på tak.[/QUOTE]

R Robert-san01 skrev:
Du skriver att man inte testar infästningar för taksäkerhet och att de inte påverkas av väder och vind. Det stämmer till viss del men infästningar för snörasskydd kan belastas rätt många gånger per säsong till och från.

Vet inte vad du har för bakgrund men jag var delaktig i arbetet när man med de stora tillverkarna av infästningar och taksäkerhet tog fram SIS standarden för infästning av solceller på tak.
 
patrik kristoffersson patrik kristoffersson skrev:
Har läst genom SIS handboken för installation av utanpåliggande solceller på tak. Där står följande text ”
Montera infästningen till det bärande underlaget.

  • Underlagsspont som bärande underlag: Anänd underlags-sponten om den är tillräckligt stark och infäst pa ett korrekt sätt.
Vet du vilken eurocode man hänvisar till där man anser att råspont är en bärande konstruktion? Dvs var någonstans i lag/krav från eurocode eller i BBR står det att det är ok att fästa infästningar i råspont?

sis handboken lutar sig ej eller vad jag kan se på någon eurocode? Och handboken ska endast användas som rådgivning?




QUOTE="Robert-san01, post: 5046893, member: 125423"]Du skriver att man inte testar infästningar för taksäkerhet och att de inte påverkas av väder och vind. Det stämmer till viss del men infästningar för snörasskydd kan belastas rätt många gånger per säsong till och från.

Vet inte vad du har för bakgrund men jag var delaktig i arbetet när man med de stora tillverkarna av infästningar och taksäkerhet tog fram SIS standarden för infästning av solceller på tak.
[/QUOTE]
Tyvärr var den delen inget jag var delaktig i. Bokens kapitel var uppdelat på olika arbetsgrupper.

Har för mig att båo Weland och CWL var med i de delar som rörde mekanisk infästning.
 
Tyvärr var den delen inget jag var delaktig i. Bokens kapitel var uppdelat på olika arbetsgrupper.

Har för mig att båo Weland och CWL var med i de delar som rörde mekanisk infästning.[/QUOTE]
Euro kod tror jag gäller skruven.
Tyvärr var den delen inget jag var delaktig i. Bokens kapitel var uppdelat på olika arbetsgrupper.

Har för mig att båo Weland och CWL var med i de delar som rörde mekanisk eurokod tror jag syftar till själva skruven att den skall uppfylla dessa krav. Inte alla infäst/skruv som är kodade
 
K Kunken skrev:
Tyvärr var den delen inget jag var delaktig i. Bokens kapitel var uppdelat på olika arbetsgrupper.

Har för mig att båo Weland och CWL var med i de delar som rörde mekanisk infästning.
Euro kod tror jag gäller skruven.

Tyvärr var den delen inget jag var delaktig i. Bokens kapitel var uppdelat på olika arbetsgrupper.

Har för mig att båo Weland och CWL var med i de delar som rörde mekanisk eurokod tror jag syftar till själva skruven att den skall uppfylla dessa krav. Inte alla infäst/skruv som är kodade[/QUOTE]
Nja, EK gäller även konstruktion i stort. Takstolar, balkar osv dimensioneras enligt EK.
 
Förutom risk för fuktproblem vid bristande infästning finns risken att solpanelerna orsakar en fuktigare kallvind. Detta genom att solpanelerna avskärmar viktig solvärme från att komma vinden tillgodo. Det gäller främst höst, vinter och vårvinter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag försöker hitta något som man kan basera teorin att det finns risk för att det blir mer fukt på vind pga solcellerna och att just fukten vandrar längs med skruvarna och droppar ner på isolering osv. Finns det någon sån studie gjord?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
patrik kristoffersson patrik kristoffersson skrev:
Jag försöker hitta något som man kan basera teorin att det finns risk för att det blir mer fukt på vind pga solcellerna och att just fukten vandrar längs med skruvarna och droppar ner på isolering osv. Finns det någon sån studie gjord?
Det finns idag inga strikt utförda studier från Universitet eller forskningsinstitut i övrigt. Dock finns erfarenhet från praktisk utövning och fukttekniska utredningar. Nämnas ska att det från forskarhåll ansökts om att få studera frågan, fast forskningsanslag tilldelades inte, ansökan beviljades ej konstigt nog. Så brukar det vara när vissa saker inte får belysas. Det är mycket vanligt när någon ansöker om att få forska rörande mögel och hälsoeffekter. Själva teorin och det jag vill kalla fakta baseras på att solpanelerna hindrar solens värmeinstrålning mot kallvinden, som då blir svalare och tillika fuktigare.
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Det finns idag inga strikt utförda studier från Universitet eller forskningsinstitut i övrigt. Dock finns erfarenhet från praktisk utövning och fukttekniska utredningar. Nämnas ska att det från forskarhåll ansökts om att få studera frågan, fast forskningsanslag tilldelades inte, ansökan beviljades ej konstigt nog. Så brukar det vara när vissa saker inte får belysas. Det är mycket vanligt när någon ansöker om att få forska rörande mögel och hälsoeffekter. Själva teorin och det jag vill kalla fakta baseras på att solpanelerna hindrar solens värmeinstrålning mot kallvinden, som då blir svalare och tillika fuktigare.
Jag tar gärna del av någon fuktteknisk utredning om det finns där solceller och utökad fukt på vinden är utredd. Finns det någon liknande utredning om att kondens eller fukten ”vandrar”’ på skruvarna som sticker ut från råspont på insidan?
 
patrik kristoffersson patrik kristoffersson skrev:
Jag tar gärna del av någon fuktteknisk utredning om det finns där solceller och utökad fukt på vinden är utredd. Finns det någon liknande utredning om att kondens eller fukten ”vandrar”’ på skruvarna som sticker ut från råspont på insidan?
Jag har varit med i utredningar angående dessa fenomen. Gällande kondens på spikar som går igenom underlagstaket så fungerar det som såhär. Spiken är en köldbrygga genom att bli svalare under vintern. Mot köldbryggor kondenserar fukt, precis som på spegeln i badrummet när man andas på den. Det här med köldbryggor och kondens är ett välkänt och väldokumenterat fenomen. Delvis samma fenomen råkar man ut för när vinden av någon anledning blir svalare. Sänks temperaturen en grad så ökar den relativa fuktigheten med upp till 6%. Det är därför det ofta blir fuktproblem när kallvindens bjälklag tilläggsisoleras eller när värme utestängs på annat sätt, t.ex. genom att installera solpaneler på yttertaket.
 
  • Gilla
patrik kristoffersson
  • Laddar…
Finns det något krav i gällande byggnadsregler och lagar att skruv/spik ej får sticka ut på vind?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.