J J_K_H skrev:
Troligen suger brädan från otätheter vid skruven. Hur är taket uppbyggt? Är det papp under tegelpannor så har det säkert varit frost på pappen som nu tinat, där det runnit ner i otäthet vid skruv och brädan kan få suga fritt i fiberriktningen. Hade varit bra med bilder från taktäckningen också.
råspont, papp, läkt och pannor. Skruvarna är de som gubbarna drog i vid montering av solcellerna, känns inte helt optimalt kanske . Har aldrig märkt av något läckage tidigare för det kollar jag med jämna mellanrum men detta fenomen känns ju inte superkul att ha vintertid

Finns några bilder från innan montaget?

Det är mycket missfärgning av virke på lite olika ställen, inte bara på sponten och som inte ser nya ut. På en bild med blöt spont är det inga skruv utan bara en krokig och rostig spik.

Hur gammal är pappen?

R Robert-san01 skrev:
Finns några bilder från innan montaget?

Det är mycket missfärgning av virke på lite olika ställen, inte bara på sponten och som inte ser nya ut. På en bild med blöt spont är det inga skruv utan bara en krokig och rostig spik.

Hur gammal är pappen?
nej du har rätt, när man bytte takpapp 2010 så bytte man bara hälften av sponten , antar resten var fint. Det är helt uppenbart att det är skruvarna som orsakar detta, det hänger ju t.o.m. en droppe på en av dom. Som sagt jag kollar vinden några ggr per år men har aldrig sett detta förut

H herge skrev:
nej du har rätt, när man bytte takpapp 2010 så bytte man bara hälften av sponten , antar resten var fint. Det är helt uppenbart att det är skruvarna som orsakar detta, det hänger ju t.o.m. en droppe på en av dom. Som sagt jag kollar vinden några ggr per år men har aldrig sett detta förut
Skulle det vara så mycket läckage vid skruven som antyds skulle jag vara väldigt mycket mer orolig över att skruvarna sitter fast alls.

En skruv i vanligt trä som sitter ordentligt släpper inte igenom vatten som inte är under tryck.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Skulle det vara så mycket läckage vid skruven som antyds skulle jag vara väldigt mycket mer orolig över att skruvarna sitter fast alls.

En skruv i vanligt trä som sitter ordentligt släpper inte igenom vatten som inte är under tryck.
jag tror det blir kondens snarare än att det är vatten som läcker igenom, fästena och skruvarna är svinkalla medans vinden betydligt varmare men jag kan ha fel. I vilket fall så bör det ju undersökas

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H herge skrev:
jag tror det blir kondens snarare än att det är vatten som läcker igenom, fästena och skruvarna är svinkalla medans vinden betydligt varmare men jag kan ha fel. I vilket fall så bör det ju undersökas
Kanske dags att fundera på tilläggsisolera vinden?

H herge skrev:
Så här ser vår vind ut idag, första gången jag ser det dock. Det har droppat lite och det är rejält fuktigt på de plankor där skruven går igenom. Ska ringa till installatören på måndag. Har suttit i 2.5år ungefär men igår var det -14 och idag +2.5, ganska extrema kasst i temperatur.
Det var exakt det här jag fruktade att få se framöver. Enligt min installatör är detta ”godkänt”…

R Robert-san01 skrev:

Har man punkterat tätskiktet så är råsponten i kontakt med fukt i alla dess former. Och är tätskiktet ångtätt har trä ingen möjlighet att avge fukten uppåt.

R Robert-san01 skrev:
Kanske dags att fundera på tilläggsisolera vinden?
Kan vara en bra idé, men viktigt att det då är ångtätt mellan bostad och vind. För annars riskeras fuktig varm luft stiga upp på en kallare vind och kondensera.

Rickard.
Jag tror verkligen inte det är kondens, eller inte bara kondens i alla fall. Någon droppe vid vissa väder på själva skruven kan vara kondens och kommer inte skada något men där brädorna är blöta är jag tveksam. Har det bara varit kallt och torrt ute eller är det blött på taket? (Regn, snö som tinar t ex)

Du lär väl ha spikar från läkt synligt också, har du samma problem där?

Redigerat:
  • Gilla
J_K_H
  • Laddar…
B
Många i tråden pratar om att det redan finns så många skruvar genom taket så att det inte spelar roll med mer. Men den skruven/spiken som punkterar takpappen är bara till ströläkten. Och den läkten går lodrätt upp till nock. Går inte och jämföra med att lägga en kloss som kommer att samla upp vattnet.

Och pappspiken som någon nämnde i tråden täcks av nästa bård med tak/underlagspappen om det är korrekt utfört.

Mitt plåttak på garaget läcker som ett sål vid skruvarna. Taket är nog kanske 20+ år men det är väl det som händer med tid och ålder.

Aldrig att jag skulle låta något solcellsföretag skruva sådär på mitt tak. Då tycker jag den lösningen med krokar som fästs verkar vettigare. Om vind är ett problem borde man ha läst om massa solceller som har slitits loss. Någon som har en länk? :surprised:

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J J_K_H skrev:
Har man punkterat tätskiktet så är råsponten i kontakt med fukt i alla dess former. Och är tätskiktet ångtätt har trä ingen möjlighet att avge fukten uppåt.
Är det korrekt monterat så pressar kroken mot pappen så det bli tätt. Precis som med ströläkten.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Snailman
Noramasen Noramasen skrev:
Jag kan nog anse att om det ska monteras stag av olika slag så är det tvunget och bättre att man slipar i teglet, då stagen bygger i höjd och teglet inte är anpassat för detta förfarande. Alternativet att inte göra det är sämre då pannan kommer att rida på staget. Nu kommer ju pannan att fortfarande rida på nedför liggande panna där det tidigare också ligger an. Men detta är en kompromiss egentligen fram till det att panntillverkarna tillsammans med stagtillverkarna tar fram en panna ansett för detta ändamål, och därav en nödvändighet. Sedan hoppas jag att de skruvar fast pannorna där det finns fog för det när klacken är borta.
Läste på solcellsforumet att när man slipar bort i pannorna måste man ta en bit extra för att pannorna inte ska knäckas när det blir belastning på fästena.

http://solcellforum.207.s1.nabble.c...odra-Sverige-foto-m-m-nov-2020-td5018480.html

Ovanliggande betongpannan har också slipats ur för plåtläppen därför i stort sett ingen glipa mellan pannor. Det är en glipa på ca 3 mm under plåtläppen till underligganade betongpanna. Fästet ska kunna svikta ner litet, vilken den gör vid snölast, utan att nudda underliggande panna annars riskerar den pannan att knäckas.

J J_K_H skrev:
rätt men ändå fel!:)
En korrekt utförd spik/skruv läcker inte. precis som alla spik för gles o ströläkt….

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är det korrekt monterat så pressar kroken mot pappen så det bli tätt. Precis som med ströläkten.
är det inte korrekt monterat, ej rätt dimensionerat, dåligt skick på underlaget (både papp och råspont) så har du flera anledningar att det inte håller tätt. Ströläkten är inte utsatt för samma belastning. Hade du utfört på samma sätt vid nybyggnation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.