855 läst · 12 svar
855 läst
12 svar
Rimligt pris för tändstift (614kr/st)?
Hejsan!
Hämtade precis ut min Renault Captur (hybrid) från en 6,000-milaservice på märkesverkstad där dom bl.a. bytt tändstift.
Arbete och en massa annat ligger som separata kostnader
Vill bara höra med någon som är mer kunnig i områden då jag Googla't runt lite och de dyraste jag hittat ligger på 200 kr/st.
Posten heter:
Plug-spark (RE 224015R21B), 4 st á 613,64 = 2,454 kr (hujedamej)
Hämtade precis ut min Renault Captur (hybrid) från en 6,000-milaservice på märkesverkstad där dom bl.a. bytt tändstift.
Arbete och en massa annat ligger som separata kostnader
Vill bara höra med någon som är mer kunnig i områden då jag Googla't runt lite och de dyraste jag hittat ligger på 200 kr/st.
Posten heter:
Plug-spark (RE 224015R21B), 4 st á 613,64 = 2,454 kr (hujedamej)
Än värre är att moderna stift, platina, iridium mfl håller långt längre än 6000 mil, men flera tillverkare har börjat med 6000 mils intervall, troligtvis för att skinna ägarna på ännu mer pengar.
12.000 mil vore vettigare.
12.000 mil vore vettigare.
Jag har ännu inte bytt eller låtit byta stift och min 95 hp VAG motor på knappa litern har nu gått 15000mil.Isakare skrev:
Stift är ju bara att byta när motorn börjar misstända. Jag hade en Hemi V8 förr med 16st tändstift, dom bytte man inte i onödan och innan dess en Ford 4,6L V8 som har åtta stift som alltid går sönder vid demontering så ett specalverktyg krävs och det hamnar alltid lite rester i cylindern osv, bytes heller inte i onödan.Isakare skrev:
Svar för en vecka sedan från verkstaden, inget ytterligare efter det:
Jag förstår, det blir ju mycket pengar när tändstiften kostar som dem gör.
Jag har bett vårt lager se över kostnaderna på dessa stift och utvärdera vad det är som gör dem är så speciella.
Jag förstår, det blir ju mycket pengar när tändstiften kostar som dem gör.
Jag har bett vårt lager se över kostnaderna på dessa stift och utvärdera vad det är som gör dem är så speciella.
Även VAG har 6000 mil intervall idag.F fribygg skrev:
Hade en Nissan för många år sen (byte 9000 mil enligt boken)
Kollade på stiften utan åtgärd vid 10"
Borstade av de vid 13"
Bytte vid 16", då fanns ett visst slitage på de.
Men det här är väl standard alltid när man köper ngt via verkstad? Alltid pungslagen med minst 100% påslag?
Köpte nya bromsbelägg nyligen till bilen. 400kr i Tyskland. 1273kr på mekonomen, exakt Samma artikelnummer / fabrikat / modell. Gissar att märkesverkstaden tar ännu lite mer än mekonomen, brukar vara så.
Köpte nya bromsbelägg nyligen till bilen. 400kr i Tyskland. 1273kr på mekonomen, exakt Samma artikelnummer / fabrikat / modell. Gissar att märkesverkstaden tar ännu lite mer än mekonomen, brukar vara så.
Ja det har i princip blivit omöjligt att lämna bort bilen på verkstad numera. Jag minns när jag var ung att det inte var några större problem att lämna in bilen på auktoriserad verkstad, trots att jag då tjänade betydligt mindre än jag gör nu. Då skruvade jag själv för att det var kul, nu skruvar jag för att jag måste. Något är ju väldigt skevt...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rimligt pris för målning inomhus 150m2
Färg, Måla & Tapetsera -
Rimligt pris för ny betongtrappa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är priset rimligt för att måla om fasaden?
Färg, Måla & Tapetsera -
2000 kr/kvm - rimligt pris för att lägga marksten?
Trädgård allmänt -
Är detta ett rimligt pris för stambyte?
Byggmaterial & Byggteknik