tank77 skrev:
instämmer, dessutom skall det vara 50mm från närmaste vägg har jag för mig. mje, det där é lite latjolagt, hade blivit rätt med armeringsjärn
 
T
MagicFingers skrev:
instämmer, dessutom skall det vara 50mm från närmaste vägg har jag för mig. mje, det där é lite latjolagt, hade blivit rätt med armeringsjärn
Ja, den som har lagt slingan har börjat med alldeles för brett avstånd mellan varven och sedan i slutet märkt att det är för mycket kvar av slingan och försökt korta avståndet och sedan ta reträttvägen runt hela badrummet längs väggen bort till dörren:p
 
Jag är ju inte självutnämnd elektriker men vad jag hört behöver den typ av slinga man lägger i badrum normalt mellan 100-125W/kvm och den kabeln man förlägger där kräver då 10cm cc...

Lågvoltssystemen klarar sig med 50mm men det är ju knappast att rekommendera i ett badrum.

Hittade faktiskt en länk som visar ganska bra på detta. :)

http://golvvarmekungen.se/2011/att-tanka-pa-vid-installation-av-varmekabel/

...och som alla påpekat...

LÖJLIGT att spara in armeringsnäten för en hundring typ...
Jag har också hört att vissa flytspackel inte ska kräva armering på ytor under 10kvm men jag skulle aldrig chansa.
(Detta visade ju t.o.m vår käre (???) Martin Timell i något gammalt program. :rolleyes:
Vanliga armeringen ska ju vad jag lärt mig ligga i botten för att ha fullgod effekt.
 
slurppe99 skrev:
Badrum 4 kvm. Total produktkostnad 0 kr inkl. ungefärlig arbetskostnad 156 919 kr *ROT-avdrag: 50% av arbetskostnaden. Jag tycker det är ett överpris som Hemnet lanserar tillsammans med Bauhaus i den nya länken renoveringskalkylen. De ger även tre exempel på materialkostnad för inventarier.
  • Badrum: 814 kr
  • Snickerier: 6 168 kr
  • Kakel: 11 622 kr
  • Belysning: 4 793 kr
  • Service & Sophantering: 8 593 kr
  • Tillbehör: 2 805 kr
  • Service: 8 593 kr
  • Snickeriarbete: 113 531 kr
  • Total arbetskostnad: 156 919 kr
Kan ju bara säga som någon annan skrev...

Är detta bara arbetskostnad så är det sjuuuukt dyrt och på gränsen till bedrägeriverksamhet !! :thumbdown:


Samtidigt undrar jag inom vilken post t.ex vvs-arbetena ligger ? :screwy:

...och inte prata om tätskiktsmaterialet, var finns det upptaget ????

EDIT:
Var inne och kollade på den av nyfikenhet nyss och reagerade direkt på att priset för arbetet var exakt lika högt oavsett vilket av de tre alternativen man valde...
MEN...nog fan tar det betydligt längre tid att installera en vägghängd skithusstol än en vanlig t.ex...
Ger inte många ören för den tjänsten...

Över 300 timmar på ett 4kvm badrum finns ju bara inte :x

Dessutom undrar jag hur de räknar för jag gjorde för skojs skull så att jag fyllde i att badrummet var på 40kvm istället men arbetskostnaden var då identisk fast både kakel, klinker, fix & fog blev ju APDYRT ?????????

Hemnet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T
Ingen lägesrapport idag?
 
Jag är bortrest på kurs, så jag har själv lite dålig koll på vad som händer, men vad jag förstod på frugan så har de inte varit där idag.
 
Precis, deras prissättning är väldigt oklar. Det är svårt att veta vad man betalar för som ex det du saknar posten med vvs arbete. Har de glömt räkna in vvs arbete eller är den dold i någon annan post. Vad räknas in i två poster med service? Belysning ingår allt elarbete i den posten? Nu är det en kalkyl och inte en offert som bör preciseras mera klart. Forsätter de att lämna kalkyler på detta sätt för kommande byggen så ger jag inte mycket för deras nya service. Ber om ursäkt simpa81 men din rubrik med rimlig offert på badrumsrenovering gjorde att detta inlägg passar här. Får här även lite tips till min tvättstugerenovering.
 
slurppe99 skrev:
Precis, deras prissättning är väldigt oklar. Det är svårt att veta vad man betalar för som ex det du saknar posten med vvs arbete. Har de glömt räkna in vvs arbete eller är den dold i någon annan post. Vad räknas in i två poster med service? Belysning ingår allt elarbete i den posten? Nu är det en kalkyl och inte en offert som bör preciseras mera klart. Forsätter de att lämna kalkyler på detta sätt för kommande byggen så ger jag inte mycket för deras nya service. Ber om ursäkt simpa81 men din rubrik med rimlig offert på badrumsrenovering gjorde att detta inlägg passar här. Får här även lite tips till min tvättstugerenovering.
Det är ingen fara :) Är ju bara bra om man kan diskutera och tipsa varandra gällande offerter :)
 
Nu är jag hemma från utbildning. Hantverkarna har satt tätskikt samt kaklat väggarna. Blev inte helt nöjd med listen runt fönstret, får se vad de säger om den. Har ju inte så stor möjlighet att övervaka arbetet när man är bortrest, men enligt frun som är hemma så är de väldigt noggranna och förklarar tydligt varje steg för henne.

Vet ej om det syns så tydligt på bilden, men listen borde geras i hörnen.

Dessutom blev de tvungen att kapa kakelplattorna under fönstret. Detta spelar inte så stor roll för mig, då duschväggen kommer att sitta nära fönstret, så den kapningen kommer ej att synas.

ImageUploadedByByggahus.se1366831307.418102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad var anledningen till att dom var tvungna att kapa plattorna under fönstret ?
 
Varför var dem tvungna att kapa plattan under fönstret?
 
Det fick jag däremot ingen närmare förklaring till!
 
Hhmmm... verkade vara en udda lösning men en vinkelslip eller vattensåg var kanske för dyr ;)
 
Möjligt :)

Som sagt kommer det inte synas då duschväggen kommer sitta precis där ena kapen är och det kommer att hänga handdukar vid det andra. Inget jag lägger nån större energi att bråka om med andra ord!
 
T
Väldigt konstigt då plattorna ovanför fönstret är ju skurna i en vattenkap eller med vinkelslip. Dessutom är båda plattorna skurna nedanför fönstret, ser helt tokigt ut.

Annars ser det okej ut.

Angående listerna så kommer det inte synas efter att det är fogat men visst det är av ren lathet dom inte gerar listerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.