35 746 läst · 195 svar
36k läst
195 svar
Rimlig offert totalrenovering av badrum?
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Kan hålla med dig men en dimer gör ju inte att det blir snyggare
Jag hade nog begärt att han ordnade dit en ny våd om den nu är så pass ny så det går att få tag i mer tapet...
Personligen som hantverkare så hade jag direkt pratat med kunden om detta och erbjudit att åtgärda det INNAN kunden upptäckte det för det känns mest fair tycker jag...
Gjorde nyligen ett badrum och när vi rev kakel och gips på ena väggen hörde vi ett klirr och på andra sidan väggen i köket stod det en hög glas som av vibrationerna gled av hyllan så 3st gick sönder och i slutet av projektet när duschdörrarna skulle in så var där så lågt till taket i hallen så jag råkade komma åt plafonden i taket så glaset ramlade ner och gick sönder, men innan kunden upptäckte detta så erbjöd jag direkt ett avdrag på 1000:- på arbetet som kompensation och för det kan de köpa många ikeaglas och plafonder
Jag hade nog begärt att han ordnade dit en ny våd om den nu är så pass ny så det går att få tag i mer tapet...
Personligen som hantverkare så hade jag direkt pratat med kunden om detta och erbjudit att åtgärda det INNAN kunden upptäckte det för det känns mest fair tycker jag...
Gjorde nyligen ett badrum och när vi rev kakel och gips på ena väggen hörde vi ett klirr och på andra sidan väggen i köket stod det en hög glas som av vibrationerna gled av hyllan så 3st gick sönder och i slutet av projektet när duschdörrarna skulle in så var där så lågt till taket i hallen så jag råkade komma åt plafonden i taket så glaset ramlade ner och gick sönder, men innan kunden upptäckte detta så erbjöd jag direkt ett avdrag på 1000:- på arbetet som kompensation och för det kan de köpa många ikeaglas och plafonder
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Badrum 4 kvm. Total produktkostnad 0 kr inkl. ungefärlig arbetskostnad 156 919 kr *ROT-avdrag: 50% av arbetskostnaden. Jag tycker det är ett överpris som Hemnet lanserar tillsammans med Bauhaus i den nya länken renoveringskalkylen. De ger även tre exempel på materialkostnad för inventarier.Paul-Staffanstorp skrev:Alltid svårt att säga när man inte sett projektet på plats men det enda man kan räkna på är tidsåtgången vilken jag tycker låter i överkant men som sagt svårt att avgöra då man inte vet förutsättningarna helt och hållet.
Arbetskostnad totalt 72000:- exkl. moms / ca. 450:-/tim = 160 arbetstimmar.
Normalt brukar jag och kollegor räkna 100 timmar och då exkl. VVS och el vilket gör att jag tycker 60 tim för el, VVS, takarbete låter lite i överkant.
Materialkostnaden är omöjlig att svara på då man inte vet vad ni valt i märkesväg t.ex.
- Badrum: 814 kr
- Snickerier: 6 168 kr
- Kakel: 11 622 kr
- Belysning: 4 793 kr
- Service & Sophantering: 8 593 kr
- Tillbehör: 2 805 kr
- Service: 8 593 kr
- Snickeriarbete: 113 531 kr
- Total arbetskostnad: 156 919 kr
Om detdär är exkl allt och BARA arbete är det ju sjukt dyrt!slurppe99 skrev:Badrum 4 kvm. Total produktkostnad 0 kr inkl. ungefärlig arbetskostnad 156 919 kr *ROT-avdrag: 50% av arbetskostnaden. Jag tycker det är ett överpris som Hemnet lanserar tillsammans med Bauhaus i den nya länken renoveringskalkylen. De ger även tre exempel på materialkostnad för inventarier.
- Badrum: 814 kr
- Snickerier: 6 168 kr
- Kakel: 11 622 kr
- Belysning: 4 793 kr
- Service & Sophantering: 8 593 kr
- Tillbehör: 2 805 kr
- Service: 8 593 kr
- Snickeriarbete: 113 531 kr
- Total arbetskostnad: 156 919 kr
Ja, det "måste" det normalt sett när man flyter på träbjälklag. Normalt har man också armeringsnäten under värmeslingan men jag har stött på några som förespråkar det omvända också och det fungerar säkert bra det med.simpa81 skrev:
Jag ser heller ingen termostatslang, men den kanske inte syns på bilden bara? Se till så att dom lägger ned det om dom inte har gjort det. Att reglera på rumstermostat blir inget vidare komfortmässigt.
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Ja helt onödigt att inte armera .. 100 spänn material och inget extrajobb ...
Finns något som heter Renotex, ett glasfibernät som ligger på rulle, jämförbart med armeringsnät. Läggs ovanpå slingan och sedan flyter man på den, spacklet rinner igenom nätet och sedan lägger sig nätet i övre skiktet på flytet.
Ungefär samma pris per kvm som armeringsnät.
Men i TS fall så nämns det att det inte ska läggas armeringsnät, dumsnålt kan tyckas.
Elslingan verkar ligga väldigt nära varann uppe i vänstra hörnet, får minst vara ett avstånd på 50 mm annars finns en risk att den bränns av.
Ungefär samma pris per kvm som armeringsnät.
Men i TS fall så nämns det att det inte ska läggas armeringsnät, dumsnålt kan tyckas.
Elslingan verkar ligga väldigt nära varann uppe i vänstra hörnet, får minst vara ett avstånd på 50 mm annars finns en risk att den bränns av.