35 740 läst · 195 svar
36k läst
195 svar
Rimlig offert totalrenovering av badrum?
Min (visserligen något begränsade) erfarenhet säger mig att det inte spricker ens med hårdfog, bara underarbetet är korrekt! I mina två badrum som jag gjort finns det bara mjukfog mot taket, inga synliga sprickor än (nyaste är 1 år gammalt). Ytterväggar rör sig väl visserligen mer än rena innerväggar.tank77 skrev:
Jo, det rör på sig även om det är "korrekt" gjort!vectrex skrev:Min (visserligen något begränsade) erfarenhet säger mig att det inte spricker ens med hårdfog, bara underarbetet är korrekt! I mina två badrum som jag gjort finns det bara mjukfog mot taket, inga synliga sprickor än (nyaste är 1 år gammalt). Ytterväggar rör sig väl visserligen mer än rena innerväggar.
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Ah, tack för svaret! Finns det nåt sätt att hålla det fräscht? Nåt medel som är bra att rengöra med? Har aldrig haft ett så här modernt badrum någon gång!Paul-Staffanstorp skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Tror inte något speciellt märke är att föredra här. Det första året finns det antimögelmedel kvar i silikonet. Det är främst fogar inne i duschen som angrips av mögel. Risken minskar drastiskt om du skrapar ner vattnet från väggen varje gång du duschat. Regelbunden rengöring hjälper också. Problemet är dock inte värre än att det går att skära bort den gamla fogen och lägga på ny.simpa81 skrev:
Ja med folie på väggen så går det försiktigt att byta plattan. Bra att de gör det omgående för det är som lättast nu.simpa81 skrev:
Visst det är inte optimalt att behöva riva en platta men det är ju än värre med sprucket kakel i ett nytt badrum
Ibland kan det vara sprickor i glasyren och det framträder när man fogar plattorna, så plattsättaren borde ha bytt den direkt när han såg det vid fogningen. Inga problem att byta en platta när man har folie, krossa plattan i många småbitar och pilla bort dessa, skrapa bort fixet och dit med en ny platta.