tank77 skrev:
Eftersom träbjälklag rör på sig så kommer hörnen "troligtvis" att spricka om det hade varit hård fog där men personligen håller jag med dig och har hellre en smal spricka i fogen än äcklig silikon.
Min (visserligen något begränsade) erfarenhet säger mig att det inte spricker ens med hårdfog, bara underarbetet är korrekt! I mina två badrum som jag gjort finns det bara mjukfog mot taket, inga synliga sprickor än (nyaste är 1 år gammalt). Ytterväggar rör sig väl visserligen mer än rena innerväggar.
 
Nu får ni förklara er, "för en som int begrip". Varför är mjukfog äckligt?
 
T
vectrex skrev:
Min (visserligen något begränsade) erfarenhet säger mig att det inte spricker ens med hårdfog, bara underarbetet är korrekt! I mina två badrum som jag gjort finns det bara mjukfog mot taket, inga synliga sprickor än (nyaste är 1 år gammalt). Ytterväggar rör sig väl visserligen mer än rena innerväggar.
Jo, det rör på sig även om det är "korrekt" gjort!
 
simpa81 skrev:
Nu får ni förklara er, "för en som int begrip". Varför är mjukfog äckligt?
Eftersom det efter väldigt kort tid blir mögligt och då äckligt samt att det suger åt sig damm och skit och ser lätt snuskigt ut.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Eftersom det efter väldigt kort tid blir mögligt och då äckligt samt att det suger åt sig damm och skit och ser lätt snuskigt ut.
Ah, tack för svaret! Finns det nåt sätt att hålla det fräscht? Nåt medel som är bra att rengöra med? Har aldrig haft ett så här modernt badrum någon gång!
 
simpa81 skrev:
Ah, tack för svaret! Finns det nåt sätt att hålla det fräscht? Nåt medel som är bra att rengöra med? Har aldrig haft ett så här modernt badrum någon gång!
Ja då det finns hopp...kolla med en städfirma...dom brukar sälja bra rengöringsmedel.....
 
Har tidigare bara bott där det har varit urgamla badrum, och aldrig nåt med kakel och klinkers. Ska leta reda på nåt dundermedel, vill ju att det nya badrummet ska vara fräscht länge!
 
simpa81 skrev:
Klinkers på plats!

[bild]
Ååh vad jag fick kämpa för att få brunnen exakt på rätt ställe så man slipper skära i en platta .... Såg likadant ut i mitt förra badrum men nu fick jag till det :)
ImageUploadedByByggahus.se1367301582.786987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
simpa81 skrev:
Ah, tack för svaret! Finns det nåt sätt att hålla det fräscht? Nåt medel som är bra att rengöra med? Har aldrig haft ett så här modernt badrum någon gång!
Tror inte något speciellt märke är att föredra här. Det första året finns det antimögelmedel kvar i silikonet. Det är främst fogar inne i duschen som angrips av mögel. Risken minskar drastiskt om du skrapar ner vattnet från väggen varje gång du duschat. Regelbunden rengöring hjälper också. Problemet är dock inte värre än att det går att skära bort den gamla fogen och lägga på ny.
 
Fogat och klart!

ImageUploadedByByggahus.se1367330275.315961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjorde en tråkig upptäckt igår...

ImageUploadedByByggahus.se1367472521.279150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pratade med firman idag, plattsättaren kommer i morgon och byter den plattan. Är det ens möjligt att byta en platta?
 
simpa81 skrev:
Pratade med firman idag, plattsättaren kommer i morgon och byter den plattan. Är det ens möjligt att byta en platta?
Ja med folie på väggen så går det försiktigt att byta plattan. Bra att de gör det omgående för det är som lättast nu.

Visst det är inte optimalt att behöva riva en platta men det är ju än värre med sprucket kakel i ett nytt badrum
 
Exakt, det kan ju komma sprickor framöver, men innan jag ens betalt badrummet vill jag nog att det är sprickfritt. Som att köpa en ny repig bil, repor kommer ju ändå förr eller senare...
 
T
Ibland kan det vara sprickor i glasyren och det framträder när man fogar plattorna, så plattsättaren borde ha bytt den direkt när han såg det vid fogningen. Inga problem att byta en platta när man har folie, krossa plattan i många småbitar och pilla bort dessa, skrapa bort fixet och dit med en ny platta.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.