H hempularen skrev:
Som sagt det finns oftast ingen anledning att byta elinstallationer bara pga. ålder. Om de är från mitten av 50-talet och senare. Det var då man började med PVC isolerade trådar. Isoleringen på tidigare kabelvarianter hade kort livslängd (egentligen slut efter 10 - 15 år, isolering från 40 talet som fortfarande finns i något fåtal hus förvandlas till gråvitt pulver om man nuddar kabeln). Men den även gammal PVC isolering ser idag ut som i nyskick, såvida den inte skadats lokalt. Ex. förekommer det värmeskador på trådar som kommit för nära gamla glödlampor.

Även proppcentraler är ofta i väldigt bra kvalitet. Riktigt gamla centraler (typ 30 - 40 talet) har inte separerade jord och nollskenor, det krävs om man skall kunna installera jordfelsbrytare i anläggningen. Vissa bygger då om en gammal central, men är de så gammalt kan det vara bättre att byta till nytt.

Det går som sagt att installera en jordfelsbrytare i en liten separat kapsling bredvid en gammal central, man kan då ev. också sätta några extra säkrinhgar där, om man ex. vill separera så utomhusuttag går på egen jordfelsbrytare (utomhusuttag ger större risk för utlödning av brytaren, fukt). Det är en fördel med nya normcentraler, lättare att vara flexibel med uppdelning på flera jordfelsbrytare, andra apparater som timers osv.

Om du har riktigt gamla eluttag idag, så kan det vara bra att byta ut dem, vissa äldre har inte petskydd, och de kan vara utslitna idag med risk för glappkontakt. Äldre strömbrytare vill många behälla för utseendets skull, men de kan också blivit gulnade, spruckna osv. Läge att byta ut vid behov.

Sedan är det en avvägningsfråga om man skall uppgradera allt till jordat i ett äldre hus. Det ger en väldigt marginell höjning av säkerheten. Jordfelsbrytaren är det som ger en dramatisk förbättring av säkerheten (och jordfelsbrytare skyddar även ojordade installationer, vanligt missförstånd). De allra flesta apparater, lampor osv är idag ändå dubbelisolerade, de har ingen jordanslutning (de ansluts med platt Europlugg eller kontakt utan jordbleck). Då fyller skyddsjordade uttag ingen funktion.

Är man allmänt livrädd för el, och med begränsade kunskaper kanske det är värt att bekosta en total uppgradering till jordat, för att kunna sova lugnare.
Tack för det fina svaret. Väldigt upplysande och bra för mig👍🏻

D
R Ragge Hylsa skrev:
Såhär ser centralen ut. Här skulle man alltså kunna klämma in en jordfelsbrytare, antar jag(?) Andra bilden; det här klarar man väl att byta själv?
Ja, låt en annan liten firma sätta in JFB. En som inte tar överpris. Du kan själv köpa en 4-polig Hager JFB + normkapsling på t ex Hornbach. Byt till andra uttag själv. Det du måste ha koll på är att köpa rätt sort (ojordade resp jordade) till rätt ställen. Det klarar du!

Behåll din fina diazedcentral.

Du har plåtdosor med skruvar. De har samma mått i dag men är oftare av plast nu.

Nu har du sparat 97000 kronor inkl moms!

Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
R Ragge Hylsa skrev:
I matsalen (rummet bredvid köket) där hänger två kablar ner från taket som det suttit taklampa i. Tänker mig att det är ojordat då. Jag har mätt och det är strömförande. Är det helt ok att man använder sig av en såndär gammal anslutning och kör en sån taklampa utan jord?
Montera ett utanpåliggande lamputtag för den äldre standarden.
Utanpåliggande lamputtag för äldre standard, vit rektangulär design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du/elfirman har valt Renova, du kan nog spara en slant om du väljer Exxact-uttag istället, men du kanske vill ha det äldre utseendet på grejorna.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Ja, låt en annan liten firma sätta in JFB. En som inte tar överpris. Du kan själv köpa en 4-polig Hager JFB + normkapsling på t ex Hornbach. Byt till andra uttag själv. Det du måste ha koll på är att köpa rätt sort (ojordade resp jordade) till rätt ställen. Det klarar du!

Behåll din fina diazedcentral.

Du har plåtdosor med skruvar. De har samma mått i dag men är oftare av plast nu.

Nu har du sparat 97000 kronor inkl moms!
Tror jag väljer lite extra dyr finöl till helgen!

• Gilla
datja
  • Laddar…
D
E etompau skrev:
[bild]

Du/elfirman har valt Renova, du kan nog spara en slant om du väljer Exxact-uttag istället, men du kanske vill ha det äldre utseendet på grejorna.
Eller ett runt takuttag med krok. 50 spänn på Jula.

Runt vitt takuttag med krok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ragge Hylsa
  • Laddar…
E etompau skrev:
[bild]

Det länkade uttaget är tänkt att sätta på vägg i första hand. Jag hade valt det som datja visar, det är ett takuttag. (Egentligen hade jag satt upp en krok och kopplat rakt in i armaturen iof.)

• Gilla
Ragge Hylsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.