Tomture61
J Josth skrev:
Titta på "Avgiven värmeeffekt" från kompressorn på raderna ovanför! Pdesign är bara en teoretisk siffra som behövs för att räkna fram det SCOP som tillverkaren tycker det ska vara i olika klimat. Det är effekten ut ur värmepumpen som är det centrala.
Beror på hur stor luftvolym som finns att tillgå .
Effektdata enligt EN 14 511
2,18 / 3,93kW/-Avgiven värmeeffekt (PH) / COP 1
2,03 / 3,24kW/-Avgiven värmeeffekt (PH)/COP 2
1,88 / 2,74kW/-Avgiven värmeeffekt (PH)/COP 3

F Fideliox skrev:
Ja det låter konstigt att 90% skulle gått till VV. Kan ju vara nån givare som är kass eller dylikt.
Jag räknade, drygt 88% har gått till att värma vatten, och då har ändå huset stått tomt ett kvartal. Mycket märkligt.

Tomture61
M MjölnarBengt skrev:
Jag räknade, drygt 88% har gått till att värma vatten, och då har ändå huset stått tomt ett kvartal. Mycket märkligt.
Du själv är ett värmetillskott 100 till 500 w , detta beroende på om du sitter framför TV:n eller städar frenetiskt 🙂

F
M MjölnarBengt skrev:
Står det tomt finns oftast inte mycket att återvinna förutom uteluften så då får elspetsen hjälpa till om det blir kallt.

F Fideliox skrev:
Står det tomt finns oftast inte mycket att återvinna förutom uteluften så då får elspetsen hjälpa till om det blir kallt.
Jajo, men ingen lär ha förbrukat varmvatten under den tiden 🤔

F370 data:

2,18 kW / 3,93 / Avgiven värmeeffekt (PH) / COP vid A20(12)W35, frånluftsflöde 56 l/s (200 m3/h)
2,03 kW / 3,24 / Avgiven värmeeffekt (PH) / COP vid A20(12)W45, frånluftsflöde 42 l/s (150 m3/h)
1,88 kW / 2,74 / Avgiven värmeeffekt (PH) / COP vid A20(12)W55, frånluftsflöde 31 l/s (110 m3/h)

Tomture61
F Fideliox skrev:
Du själv är ett värmetillskott 100 till 500 w .
Sen är det kyl / frys tex + all datorutrustning / laddare mm. som avger värme .

F
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du själv är ett värmetillskott 100 till 500 w .
Sen är det kyl / frys tex + all datorutrustning / laddare mm. som avger värme .
Ja precis.

D Dkvist skrev:
Tråkigt att läsa denna tråden.

Har köpt ett relativt nytt nybyggt hus (2018) om 137 kvm, utrustat med en F370-pump.
Låter som det inte är någon vidare värmepump från text och inlägg ovan.

Vi har tillträde först efter vintern så vet egentligen inget om förbrukning mer än att det är C-klassat och ska nyttja ca 4600 kWh/år i uppvärmning och 1600 kWh/år i varmvatten enligt energideklaration.
Den är ganska klen, men den är å andra sidan betydligt billigare att byta ut när den rasar jämfört med mer avancerade frånluftsvärmepumpar. Jag har ett större hus, men jag har satt in en luftvärmepump som komplement till NIBE F370, stängt av elpatronen och satt framledningstemperaturen för golvvärmen till 30 grader. I de två rum dit luftvärmepumpen inte når har jag satt in små el-element som komplement. (Edit: På övervåningen har jag stängt av elementen helt, förutom för badrummet)

Med dina 137kvm så tror jag att du kommer att klara dig bra med F370, är du orolig för elpatronen så kan du schemalägga den att endast gå på nattetid.

Redigerat:
R Riverground skrev:
Den är ganska klen, men den är å andra sidan betydligt billigare att byta ut när den rasar jämfört med mer avancerade frånluftsvärmepumpar. Jag har ett större hus, men jag har satt in en luftvärmepump som komplement till NIBE F370, stängt av elpatronen och satt framledningstemperaturen för golvvärmen till 30 grader. I de två rum dit luftvärmepumpen inte når har jag satt in små el-element som komplement.

Med dina 137kvm så tror jag att du kommer att klara dig bra med F370, är du orolig för elpatronen så kan du schemalägga den att endast gå på nattetid.
Intressant, jag och användaren du svarar har i princip lika hus/pump. Är det inställningen "blocklera tillsats" som stänger av elpatronen?

M MjölnarBengt skrev:
Intressant, jag och användaren du svarar har i princip lika hus/pump. Är det inställningen "blocklera tillsats" som stänger av elpatronen?
Japp, men du måste ha lite koll när du gör det. Har du timdebitering eller effektavgift kan det vara en poäng att t ex stänga av elpatronen under mellan 17-21 på kvällarna när annat används.

• Gilla
MjölnarBengt
  • Laddar…
Tomture61
M MjölnarBengt skrev:
Min FLVP (IVT490) har jag ställt på att max använda 3 kw utav 9 kw tillgängligt .
Då får alla andra värmekällor och kompressor större möjlighet att ge sitt tillskott .
Man får prova sig fram vad som kan fungera som lägsta tillskott .

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Den är ganska klen, men den är å andra sidan betydligt billigare att byta ut när den rasar jämfört med mer avancerade frånluftsvärmepumpar. Jag har ett större hus, men jag har satt in en luftvärmepump som komplement till NIBE F370, stängt av elpatronen och satt framledningstemperaturen för golvvärmen till 30 grader. I de två rum dit luftvärmepumpen inte når har jag satt in små el-element som komplement. (Edit: På övervåningen har jag stängt av elementen helt, förutom för badrummet)

Jag och fru är överens om att vi vill ha in en kamin i huset så det lär väl bidra en del tänker jag mig. Större Delta T på lufttemp och frånluft och såklart en del värme i huset.

Ska absolut kika på att styra uppvärmning, tillsats. Däremot är det nog först nästa vinter jag behöver oroa mig iom vi flyttar in efter vintern.

D Dkvist skrev:
Jag och fru är överens om att vi vill ha in en kamin i huset så det lär väl bidra en del tänker jag mig. Större Delta T på lufttemp och frånluft och såklart en del värme i huset.

Ska absolut kika på att styra uppvärmning, tillsats. Däremot är det nog först nästa vinter jag behöver oroa mig iom vi flyttar in efter vintern.
Kamin kan helt klart vara effektivt i kombination med flvp om man eldar effektivt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.