1 692 läst · 73 svar
2k läst
73 svar
Rimlig förbrukning Nibe F370
Beror på hur stor luftvolym som finns att tillgå .J Josth skrev:
Effektdata enligt EN 14 511
2,18 / 3,93kW/-Avgiven värmeeffekt (PH) / COP 1
2,03 / 3,24kW/-Avgiven värmeeffekt (PH)/COP 2
1,88 / 2,74kW/-Avgiven värmeeffekt (PH)/COP 3
F370 data:
2,18 kW / 3,93 / Avgiven värmeeffekt (PH) / COP vid A20(12)W35, frånluftsflöde 56 l/s (200 m3/h)
2,03 kW / 3,24 / Avgiven värmeeffekt (PH) / COP vid A20(12)W45, frånluftsflöde 42 l/s (150 m3/h)
1,88 kW / 2,74 / Avgiven värmeeffekt (PH) / COP vid A20(12)W55, frånluftsflöde 31 l/s (110 m3/h)
2,18 kW / 3,93 / Avgiven värmeeffekt (PH) / COP vid A20(12)W35, frånluftsflöde 56 l/s (200 m3/h)
2,03 kW / 3,24 / Avgiven värmeeffekt (PH) / COP vid A20(12)W45, frånluftsflöde 42 l/s (150 m3/h)
1,88 kW / 2,74 / Avgiven värmeeffekt (PH) / COP vid A20(12)W55, frånluftsflöde 31 l/s (110 m3/h)
Den är ganska klen, men den är å andra sidan betydligt billigare att byta ut när den rasar jämfört med mer avancerade frånluftsvärmepumpar. Jag har ett större hus, men jag har satt in en luftvärmepump som komplement till NIBE F370, stängt av elpatronen och satt framledningstemperaturen för golvvärmen till 30 grader. I de två rum dit luftvärmepumpen inte når har jag satt in små el-element som komplement. (Edit: På övervåningen har jag stängt av elementen helt, förutom för badrummet)D Dkvist skrev:Tråkigt att läsa denna tråden.
Har köpt ett relativt nytt nybyggt hus (2018) om 137 kvm, utrustat med en F370-pump.
Låter som det inte är någon vidare värmepump från text och inlägg ovan.
Vi har tillträde först efter vintern så vet egentligen inget om förbrukning mer än att det är C-klassat och ska nyttja ca 4600 kWh/år i uppvärmning och 1600 kWh/år i varmvatten enligt energideklaration.
Med dina 137kvm så tror jag att du kommer att klara dig bra med F370, är du orolig för elpatronen så kan du schemalägga den att endast gå på nattetid.
Redigerat:
Intressant, jag och användaren du svarar har i princip lika hus/pump. Är det inställningen "blocklera tillsats" som stänger av elpatronen?R Riverground skrev:Den är ganska klen, men den är å andra sidan betydligt billigare att byta ut när den rasar jämfört med mer avancerade frånluftsvärmepumpar. Jag har ett större hus, men jag har satt in en luftvärmepump som komplement till NIBE F370, stängt av elpatronen och satt framledningstemperaturen för golvvärmen till 30 grader. I de två rum dit luftvärmepumpen inte når har jag satt in små el-element som komplement.
Med dina 137kvm så tror jag att du kommer att klara dig bra med F370, är du orolig för elpatronen så kan du schemalägga den att endast gå på nattetid.
Japp, men du måste ha lite koll när du gör det. Har du timdebitering eller effektavgift kan det vara en poäng att t ex stänga av elpatronen under mellan 17-21 på kvällarna när annat används.M MjölnarBengt skrev:
Min FLVP (IVT490) har jag ställt på att max använda 3 kw utav 9 kw tillgängligt .M MjölnarBengt skrev:
Då får alla andra värmekällor och kompressor större möjlighet att ge sitt tillskott .
Man får prova sig fram vad som kan fungera som lägsta tillskott .
Jag och fru är överens om att vi vill ha in en kamin i huset så det lär väl bidra en del tänker jag mig. Större Delta T på lufttemp och frånluft och såklart en del värme i huset.R Riverground skrev:Den är ganska klen, men den är å andra sidan betydligt billigare att byta ut när den rasar jämfört med mer avancerade frånluftsvärmepumpar. Jag har ett större hus, men jag har satt in en luftvärmepump som komplement till NIBE F370, stängt av elpatronen och satt framledningstemperaturen för golvvärmen till 30 grader. I de två rum dit luftvärmepumpen inte når har jag satt in små el-element som komplement. (Edit: På övervåningen har jag stängt av elementen helt, förutom för badrummet)
Ska absolut kika på att styra uppvärmning, tillsats. Däremot är det nog först nästa vinter jag behöver oroa mig iom vi flyttar in efter vintern.
Kamin kan helt klart vara effektivt i kombination med flvp om man eldar effektivt.D Dkvist skrev:Jag och fru är överens om att vi vill ha in en kamin i huset så det lär väl bidra en del tänker jag mig. Större Delta T på lufttemp och frånluft och såklart en del värme i huset.
Ska absolut kika på att styra uppvärmning, tillsats. Däremot är det nog först nästa vinter jag behöver oroa mig iom vi flyttar in efter vintern.
Liknande trådar
-
Nibe Fighter 360P - Hög effektförbrukning
Värmepumpar -
Elförbrukning Nibe F750
Värmepumpar -
Låter det här rimligt Nibe S1256-18
Värmepumpar -
Rimlighet gällande elförbrukning? (gammalt hus med el-element)
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vad är rimlig elförbrukning vid kall väderlek?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.