1 688 läst · 73 svar
2k läst
73 svar
Rimlig förbrukning Nibe F370
Inställningarna ser rimliga ut men ja om den har ballar ut och gör periodisk höjning (nästan) hela tiden så skulle det ju kunna bli såhär. Men kanske inte så troligt.M MjölnarBengt skrev:
Inte om skvallerröret går direkt till avloppet, vet inte hur du har det med det?M MjölnarBengt skrev:
Du måste ju göra en förändring för att fortsätta diagnosen. Infon vi har är att tappvarmvattenproduktion upptar en orimligt stor del av kompressorns tid, iaf tycker jag att det ser ut så. Testa att någon förändring på varmvattnet och se vad som händer. Till exempel: stäng av periodisk höjning eller stäng av inkommande kallvattenledning till pumpen. Om det blir förändring så att den slutar med elpatronen så ja då vet vi ju i alla fall att det är kopplat till det och så får man gräva vidare sedan.
Jag menar bara att varmvattenförbrukningen inte alltid syns, det kan ju vara fuskbygge och du har en dold läckande koppling, du kan ha satt en skruv i ett tappvarmvattenrör etc etc. Även om det inte är det troligaste kanske.
Röret för avrinning går direkt till avloppet.V Viktor_F skrev:Inte om skvallerröret går direkt till avloppet, vet inte hur du har det med det?
Du måste ju göra en förändring för att fortsätta diagnosen. Infon vi har är att tappvarmvattenproduktion upptar en orimligt stor del av kompressorns tid, iaf tycker jag att det ser ut så. Testa att någon förändring på varmvattnet och se vad som händer. Till exempel: stäng av periodisk höjning eller stäng av inkommande kallvattenledning till pumpen. Om det blir förändring så att den slutar med elpatronen så ja då vet vi ju i alla fall att det är kopplat till det och så får man gräva vidare sedan.
Jag menar bara att varmvattenförbrukningen inte alltid syns, det kan ju vara fuskbygge och du har en dold läckande koppling, du kan ha satt en skruv i ett tappvarmvattenrör etc etc. Även om det inte är det troligaste kanske.
Jag sänkte varmvattenläget från normal till besparing, eller nått i den stilen.
Kompessorn har gått 2h i natt, ingen tid har gått till att producera varmvatten.
Jag ska kontakta installatören idag, tusen tack för hjälpen såhär långt.
Jag mixtrade lite med temperaturen igår, sänkte kurvan något, så jag antar att den inte har behövt producera så mycket värme. Jag höjde temperaturen ett snäpp imorse, får se vad som händer när allt kommit upp i temperatur.Isakare skrev:
Så med 3 kw värmepump (kompressor effekt) så tänkte du värma upp hus på 136 kvm + garaget med okänd yta 🤔M MjölnarBengt skrev:
En Nibe S735 hade passat bättre med dessa uppvärmningskrav .
Har man garage ska man inte ha frånluftsvärmepump eftersom luften i garaget inte återvinns i värmepumpen. Eller finns det brandspjäll och ventilationsanslutning?
Vill påstå att säljaren ljuger eller inte vet vad hen talar om när det gäller värmepumpar. F370 har bara en ganska liten kompressor som ger 2 kW. Resten måste el-patronen ge.
Vill påstå att säljaren ljuger eller inte vet vad hen talar om när det gäller värmepumpar. F370 har bara en ganska liten kompressor som ger 2 kW. Resten måste el-patronen ge.
Din FLVP är för liten för dina kvm , du kommer att få mycket eltillskott med Nibe 370 .M MjölnarBengt skrev:
Enklast / billigast är att komplettera med en LLVP
En Nibe S735 skulle varit valet vid köpet / installationen .
Har själv ett 1,5 pl hus från 2008 på 161 kvm med en gammal FLVP som ger 1,8 - 2,0 kw från kompressorn . Fristående garage på 35 kvm . Hus har även en LLVP + garaget värms med LLVP (16 gr) Konsumerar 12000 kwh / år på 3 personer .
Det finns ingen ventilations-sug i garaget, så den luften återvinns inte. Jag har dragit ner temperaturen i garaget genom att strypa cirkulationen, då det mest fungerar som ett förråd.J Josth skrev:Har man garage ska man inte ha frånluftsvärmepump eftersom luften i garaget inte återvinns i värmepumpen. Eller finns det brandspjäll och ventilationsanslutning?