Bild på manometern.
 
  • Manometer inbyggd i isolering med visare som visar tryck i bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MjölnarBengt skrev:
Inga droppande kranar och relativt låg förbrukning av vatten (enligt vattenmätaren). Funderar på om det kan vara denna inställning som ballat ur?
Inställningarna ser rimliga ut men ja om den har ballar ut och gör periodisk höjning (nästan) hela tiden så skulle det ju kunna bli såhär. Men kanske inte så troligt.
 
M MjölnarBengt skrev:
Skulle inte en läckande ventil resultera i en pöl under värmepumpen?
Inte om skvallerröret går direkt till avloppet, vet inte hur du har det med det?

Du måste ju göra en förändring för att fortsätta diagnosen. Infon vi har är att tappvarmvattenproduktion upptar en orimligt stor del av kompressorns tid, iaf tycker jag att det ser ut så. Testa att någon förändring på varmvattnet och se vad som händer. Till exempel: stäng av periodisk höjning eller stäng av inkommande kallvattenledning till pumpen. Om det blir förändring så att den slutar med elpatronen så ja då vet vi ju i alla fall att det är kopplat till det och så får man gräva vidare sedan.

Jag menar bara att varmvattenförbrukningen inte alltid syns, det kan ju vara fuskbygge och du har en dold läckande koppling, du kan ha satt en skruv i ett tappvarmvattenrör etc etc. Även om det inte är det troligaste kanske.
 
V Viktor_F skrev:
Inte om skvallerröret går direkt till avloppet, vet inte hur du har det med det?

Du måste ju göra en förändring för att fortsätta diagnosen. Infon vi har är att tappvarmvattenproduktion upptar en orimligt stor del av kompressorns tid, iaf tycker jag att det ser ut så. Testa att någon förändring på varmvattnet och se vad som händer. Till exempel: stäng av periodisk höjning eller stäng av inkommande kallvattenledning till pumpen. Om det blir förändring så att den slutar med elpatronen så ja då vet vi ju i alla fall att det är kopplat till det och så får man gräva vidare sedan.

Jag menar bara att varmvattenförbrukningen inte alltid syns, det kan ju vara fuskbygge och du har en dold läckande koppling, du kan ha satt en skruv i ett tappvarmvattenrör etc etc. Även om det inte är det troligaste kanske.
Röret för avrinning går direkt till avloppet.

Jag sänkte varmvattenläget från normal till besparing, eller nått i den stilen.

Kompessorn har gått 2h i natt, ingen tid har gått till att producera varmvatten.

Jag ska kontakta installatören idag, tusen tack för hjälpen såhär långt.
 
Min kompressor har gått 14 timmar sen jag tog kortet igår.
Den ska ju gå hela tiden i princip när det behövs värme.
 
Isakare Isakare skrev:
Min kompressor har gått 14 timmar sen jag tog kortet igår.
Den ska ju gå hela tiden i princip när det behövs värme.
Jag mixtrade lite med temperaturen igår, sänkte kurvan något, så jag antar att den inte har behövt producera så mycket värme. Jag höjde temperaturen ett snäpp imorse, får se vad som händer när allt kommit upp i temperatur.
 
Tomture61
M MjölnarBengt skrev:
Tack för info. Jag tror inte det finns några termostater på fördelaren, det är bara slangar med röda rattar (se bild). Jag har dragit ner temperaturen i garaget genom att strypa den kranen ~60%, var det en dum idé?
Så med 3 kw värmepump (kompressor effekt) så tänkte du värma upp hus på 136 kvm + garaget med okänd yta 🤔

En Nibe S735 hade passat bättre med dessa uppvärmningskrav .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så med 3 kw värmepump (kompressor effekt) så tänkte du värma upp hus på 136 kvm + garaget med okänd yta 🤔

En Nibe S735 hade passat bättre med dessa uppvärmningskrav .
Garaget är inkluderat i dessa 136m2.
 
Har man garage ska man inte ha frånluftsvärmepump eftersom luften i garaget inte återvinns i värmepumpen. Eller finns det brandspjäll och ventilationsanslutning?

Vill påstå att säljaren ljuger eller inte vet vad hen talar om när det gäller värmepumpar. F370 har bara en ganska liten kompressor som ger 2 kW. Resten måste el-patronen ge.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Tomture61
M MjölnarBengt skrev:
Garaget är inkluderat i dessa 136m2.
Din FLVP är för liten för dina kvm , du kommer att få mycket eltillskott med Nibe 370 .
Enklast / billigast är att komplettera med en LLVP
En Nibe S735 skulle varit valet vid köpet / installationen .

Har själv ett 1,5 pl hus från 2008 på 161 kvm med en gammal FLVP som ger 1,8 - 2,0 kw från kompressorn . Fristående garage på 35 kvm . Hus har även en LLVP + garaget värms med LLVP (16 gr) Konsumerar 12000 kwh / år på 3 personer .
 
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har man garage ska man inte ha frånluftsvärmepump eftersom luften i garaget inte återvinns i värmepumpen. Eller finns det brandspjäll och ventilationsanslutning?

Vill påstå att säljaren ljuger eller inte vet vad hen talar om när det gäller värmepumpar. F370 har bara en ganska liten kompressor som ger 2 kW. Resten måste el-patronen ge.
Det finns ingen ventilations-sug i garaget, så den luften återvinns inte. Jag har dragit ner temperaturen i garaget genom att strypa cirkulationen, då det mest fungerar som ett förråd.
 
Tomture61
M MjölnarBengt skrev:
Det finns ingen ventilations-sug i garaget, så den luften återvinns inte. Jag har dragit ner temperaturen i garaget genom att strypa cirkulationen, då det mest fungerar som ett förråd.
Storlek på ditt garage (förråd)
Undvik temp under 16 gr i garaget .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Storlek på ditt garage (förråd)
Undvik temp under 16 gr i garaget .
Ca 30m2
 
Det är ganska stort för att vara ett garage ihopbyggt med själva huset. Boytan blir ju bara max ca 106 kvm. Men man kan ha relativt låg temperatur i garaget om det bara fungerar som förråd.
 
  • Gilla
MjölnarBengt
  • Laddar…
Tomture61
J Josth skrev:
Det är ganska stort för att vara ett garage ihopbyggt med själva huset. Boytan blir ju bara max ca 106 kvm. Men man kan ha relativt låg temperatur i garaget om det bara fungerar som förråd.
Då bör man även införskaffa en hygrometer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.