1 688 läst · 73 svar
2k läst
73 svar
Rimlig förbrukning Nibe F370
För att kolla om kompressorn ger bra så brukar en 370 sänka frånluften med ca 20grader.M MjölnarBengt skrev:Jag bor ensam i ett nybyggt hus på 136m2, enplan med gjuten golvvärme. Huset ska enligt säljaren (som byggt flera likadana) vara otroligt energieffektivt.
Jag upplever att elpatronen på min Nibe F370 går igång lite väl ofta, jag grundar detta på Tibber-appen som visar husets energiförbrukning. Är det verkligen normalt att elpatronen går igång enligt det mönster som visas på bilderna? Utomhustemperaturen låg vid tillfället på -2 grader och elpatronen slog till 4 ggr/h.
Idag har temperaturen varit ca -5 grader, klockan är 17:45 och den totala förbrukningen är (hittills) 50kWh. Jag har ca 20 grader inomhus, ingen tung elektronik förutom värmepump och arbetsdator.
Jag har både mejlat och ringt Nibe, dom verkar inte speciellt intresserade av att hjälpa.
Tacksam för svar.
Kommer inte ihåg vad de står i pumpen.
Kanske avluft och frånluft?
Så om den inte är isig så brukar de vara ca 20graders diff med fläkten på ca 60%.
Tråkigt att läsa denna tråden.
Har köpt ett relativt nytt nybyggt hus (2018) om 137 kvm, utrustat med en F370-pump.
Låter som det inte är någon vidare värmepump från text och inlägg ovan.
Vi har tillträde först efter vintern så vet egentligen inget om förbrukning mer än att det är C-klassat och ska nyttja ca 4600 kWh/år i uppvärmning och 1600 kWh/år i varmvatten enligt energideklaration.
Har köpt ett relativt nytt nybyggt hus (2018) om 137 kvm, utrustat med en F370-pump.
Vi har tillträde först efter vintern så vet egentligen inget om förbrukning mer än att det är C-klassat och ska nyttja ca 4600 kWh/år i uppvärmning och 1600 kWh/år i varmvatten enligt energideklaration.
F370 ger då ändå ca 8000 - 9000 kWh/år i besparing i ett medelstort hus så den är inte dålig men det finns nya dyrare frånluftsvärmepumpar som ger ytterligare några tusen kWh per år i energibesparing. Man får vad man betalar för.
Ja, pumpen har varit lite av en besvikelse. Jag är inte speciellt intresserad av hur pumpen fungerar, jag vill bara att den ska fungera. 😅D Dkvist skrev:Tråkigt att läsa denna tråden.
Jag har kontaktat Nibe, dom svarade att förbrukning beror på användande osv. Typiskt undvikande svar.
Jag har ändrat inställningen för varmvatten, från "normal" till "ekonomi". Som tidigare nämnts så har kompressorn spenderat 90% av gångtiden med att värma varmvatten, vilket är orimligt då jag är själv i hushållet. Jag kommer uppdatera med bilder när jag har tillräckligt med data.
Nibe F370 har Nominell värmeeffekt (Pdesignh) på 3 kw , inte 2 kw .F Fideliox skrev:
Möjligtvis 2,74 kw eftersom huset är litet (liten luftvolym)
https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/879719/storage/ODc5NzE5LzAvbWFzdGVy
Titta på "Avgiven värmeeffekt" från kompressorn på raderna ovanför! Pdesign är bara en teoretisk siffra som behövs för att räkna fram det SCOP som tillverkaren tycker det ska vara i olika klimat. Det är effekten ut ur värmepumpen som är det centrala.
Finns 2 varianter av Nibe S735 , en som har 4 kw kompressor och en som ger 6 kw .M MjölnarBengt skrev:Ja, pumpen har varit lite av en besvikelse. Jag är inte speciellt intresserad av hur pumpen fungerar, jag vill bara att den ska fungera. 😅
Jag har kontaktat Nibe, dom svarade att förbrukning beror på användande osv. Typiskt undvikande svar.
Jag har ändrat inställningen för varmvatten, från "normal" till "ekonomi". Som tidigare nämnts så har kompressorn spenderat 90% av gångtiden med att värma varmvatten, vilket är orimligt då jag är själv i hushållet. Jag kommer uppdatera med bilder när jag har tillräckligt med data.
Mycket konstigt att ngn inte valde Nibe S735-4 🤔
Ja det låter konstigt att 90% skulle gått till VV. Kan ju vara nån givare som är kass eller dylikt.M MjölnarBengt skrev:
Någonting jag tänka på, borde inte FLVP bli lite sämre idag när vi har betydligt energisnålare belysning, elektronik, vitvaror osv? Dvs det finns mindre spillvärme att återvinn?
Redigerat:
Vad betyder detta? (Jag har noll koll)J Josth skrev: