1 688 läst · 73 svar
2k läst
73 svar
Rimlig förbrukning Nibe F370
Tack för info. Jag tror inte det finns några termostater på fördelaren, det är bara slangar med röda rattar (se bild). Jag har dragit ner temperaturen i garaget genom att strypa den kranen ~60%, var det en dum idé?Rabbithole skrev:Du har jättehög/brant värmekurva om nu huset är välisolerat.
Stäng av golvvärmefördelarens termostater, ryck sladden till invertern typ. Ställ alla termostater manuellt på max och börja trimma ner värmekurvan. Tills du har önskad temperatur typ 21 grader.
Pumpen blir effektivare om den kan jobba med lägre framledningstemperatur, även om F370 inte är något imponerande prestanda..
Jag sänkte kurvan med två snäpp.Rabbithole skrev:Du har jättehög/brant värmekurva om nu huset är välisolerat.
Stäng av golvvärmefördelarens termostater, ryck sladden till invertern typ. Ställ alla termostater manuellt på max och börja trimma ner värmekurvan. Tills du har önskad temperatur typ 21 grader.
Pumpen blir effektivare om den kan jobba med lägre framledningstemperatur, även om F370 inte är något imponerande prestanda..
Viktigt är att ha bra flöde på slingorna.
Få ut så mycket värme som möjligt med lägsta möjliga framledningtemp för bästa enonomi.
Går trixa med allt.
Jag kör G2 filter på vintern och ett tjockare G3 på sommaren.
Deltat på varmvatten kör jag gärna lite större och prioriterar värme mer än varmvatten.
Hittills med 5 i familjen har vi inte använt upp allt varmvatten.
Efter alla duschat inom en timme och man handdiskat i hetvatten så är det inte prioriterat att direkt göra 200 liter 55gradigt. Inte så att vi alla duschar igen inom nån timme.
Få ut så mycket värme som möjligt med lägsta möjliga framledningtemp för bästa enonomi.
Går trixa med allt.
Jag kör G2 filter på vintern och ett tjockare G3 på sommaren.
Deltat på varmvatten kör jag gärna lite större och prioriterar värme mer än varmvatten.
Hittills med 5 i familjen har vi inte använt upp allt varmvatten.
Efter alla duschat inom en timme och man handdiskat i hetvatten så är det inte prioriterat att direkt göra 200 liter 55gradigt. Inte så att vi alla duschar igen inom nån timme.
Jag har Tibber som elleverantör, någon som vet om det är värt att köpa en Ngenic Tune? Jag har förstått att en sådan styr allt åt mig.
Här har jag en intressant bild från min panna, vi har liknande drifttid och antal starter.
Men kolla varmvattnet !!
Min har varit i drift sen sept -23, drygt ett år alltså.
Du har inget läckage i nån ventil ??
Det hade vi ibland på våra gamla 310, där säkerhetsventilen pyste ut varmvatten hela tiden.
Men kolla varmvattnet !!
Det hade vi ibland på våra gamla 310, där säkerhetsventilen pyste ut varmvatten hela tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jäklar, vilken skillnad. Jag antar att vattenburen gomvvärme räknas som "varmvatten"? Annars är det ju någonting som är fel.Isakare skrev:Här har jag en intressant bild från min panna, vi har liknande drifttid och antal starter.
Men kolla varmvattnet !!
[bild]
Så kan diagnosen vara att kompressorn är upptagen med att göra varmvatten hela tiden, och för att hinna ikapp gradminuterna så måste den köra tillskott när det blir en lucka att växla över till värme?
I så fall är frågan varför den måste göra varmvatten hela tiden, läckande säkerhetsventil som har nämts är ett bra första steg. Droppande kran? Läckande koppling?
I så fall är frågan varför den måste göra varmvatten hela tiden, läckande säkerhetsventil som har nämts är ett bra första steg. Droppande kran? Läckande koppling?
Om du kan tänka dig att vara utan varmvatten ett tag kan du ju testa att till exempel blockera varmvatten i menyerna och se om beteendet ändras. Eller om du har en ventil på kallvattenmatningen till beredaren så kan du stänga där.
Inga droppande kranar och relativt låg förbrukning av vatten (enligt vattenmätaren). Funderar på om det kan vara denna inställning som ballat ur?
Skulle inte en läckande ventil resultera i en pöl under värmepumpen?V Viktor_F skrev:Så kan diagnosen vara att kompressorn är upptagen med att göra varmvatten hela tiden, och för att hinna ikapp gradminuterna så måste den köra tillskott när det blir en lucka att växla över till värme?