Z Zodde skrev:
Kronan är en av många faktorer som styr inflationen yes.

Men Riksbanken har inflationsmål. Inte valutamål (fast växelkurs).

Det lär man sig redan i femteklass
Och inflationsmålet är delvis avhängigt valutans värde. En för svag valuta hindrar räntesänkningar. DET lär man sig i femte klass.

Dock har du rätt i att valutan inte är dess primära mål. Ingves slaktade gladeligen kronan med sin politik.

Den galna räntesänkningsperioden började runt 2012.

2012 var en sek värd;
0,91 dkk
0,15 usd
0,12 euro

2024
0,65 dkk -28%
0,091 usd -39%
0,087 euro -27,5%

Det är bara att köra på. 2030 är väl en usd eller en euro 20 sek och en dkk 2,5 sek.

Men jävlar vad ”rika” alla svenskar blivit. Deras bostäder är värda miljoner (lånade pengar)

• Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Bara investera internationellt, löser huslånet sig själv och pensionen är räddad 🤣

• Haha
Kentvirulent
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Och inflationsmålet är delvis avhängigt valutans värde. En för svag valuta hindrar räntesänkningar. DET lär man sig i femte klass.

Dock har du rätt i att valutan inte är dess primära mål. Ingves slaktade gladeligen kronan med sin politik.

Den galna räntesänkningsperioden började runt 2012.

2012 var en sek värd;
0,91 dkk
0,15 usd
0,12 euro

2024
0,65 dkk -28%
0,091 usd -39%
0,087 euro -27,5%

Det är bara att köra på. 2030 är väl en usd eller en euro 20 sek och en dkk 2,5 sek.

Men jävlar vad ”rika” alla svenskar blivit. Deras bostäder är värda miljoner (lånade pengar)
Nej. Vi lämnade fast växelkurs 1992. Carl Bildt å Bengt Dennis satt vid rodret.

Efter 1992 sätter marknaden priset på SEK och ansvariga är politikerna, ingen annan

A
Har jag fel? Är du nöjd med att Sverige förvandlas till Polen 1995?
Haha, Sverigehatet är på topp det jag! Kan du inte redogöra för de tio sämsta grejerna med Sverige, jag är verkligen intresserad av att höra!

Den ofrivillige klåparen skrev:
Haha, Sverigehatet är på topp det jag! Kan du inte redogöra för de tio sämsta grejerna med Sverige, jag är verkligen intresserad av att höra!
tvärtom så gillar jag Sverige såpass mycket att det stör mig att vi tappar så enormt mot andra länder och att kronan blivit en skvalpvaluta.

Kan inte du redogöra varför du är likgiltig över att Sverige har enorma problem om du nu gillar landet så mycket?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej. Vi lämnade fast växelkurs 1992. Carl Bildt å Bengt Dennis satt vid rodret.

Efter 1992 sätter marknaden priset på SEK och ansvariga är politikerna, ingen annan
Och marknaden värderar SEK lågt främst pga den sönderbelånade svensken på fastighetsmarknaden. Att ett sunkigt radhus i Täby är värderat till 6 msek samtidigt som svensken är högst belånad i världen imponerar inte direkt.

Att köpa på bästa adress i Köpenhamn kostar hälften av att göra det i Sthlm trots att Sverige är ett fattigare land än Danmark.

Detta i sig är en direkt konsekvens av RB lågränteprojekt som startade 2012. Då var kronan stark. Vi hade aldrig hamnat här utan bolåneräntor på 1%

https://www.tn.se/ekonomi/29277/darfor-har-kronan-rasat-lagsta-pa-15-ar/

Och marknaden värderar SEK lågt främst pga den sönderbelånade svensken på fastighetsmarknaden
Vad har du för belägg för det?
Internationella kapitalmarknaden skiter i det du skriver.
Inga marknadsanalyser adresserar öht det du anser vara viktigast. Hemsnickrade teorier florerar däremot friskt här på BH

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad har du för belägg för det?
Internationella kapitalmarknaden skiter i det du skriver.
Inga marknadsanalyser adresserar öht det du anser vara viktigast. Hemsnickrade teorier florerar däremot friskt här på BH
”Den svenska kronan har närmat sig historiskt låga nivåer mot euron och dollarn och det är framför allt internationell oro för fastighetsmarknaden som spökar”

https://www.tn.se/ekonomi/29277/darfor-har-kronan-rasat-lagsta-pa-15-ar/

https://omniekonomi.se/kronan-rasar-i-takt-med-fastighetsbolag-varfor/a/rl3Gxe

Om räntorna hade gått upp till 6-7% hade det knäckt svenska hushåll fullständigt

A
tvärtom så gillar jag Sverige såpass mycket att det stör mig att vi tappar så enormt mot andra länder och att kronan blivit en skvalpvaluta.

Kan inte du redogöra varför du är likgiltig över att Sverige har enorma problem om du nu gillar landet så mycket?
En massa påståenden men inget att hänga upp det på. Snart kommer väl en länk till någon högerpopulistisk youtuber eller dylikt.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Den ofrivillige klåparen skrev:
En massa påståenden men inget att hänga upp det på. Snart kommer väl en länk till någon högerpopulistisk youtuber eller dylikt.
Du menar att det inte är sant att kronan har tappat i värde massivt över 10 år vilket jag visat ovan?

Har du någon källa som styrker det?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
”Den svenska kronan har närmat sig historiskt låga nivåer mot euron och dollarn och det är framför allt internationell oro för fastighetsmarknaden som spökar”

[länk]

[länk]

Om räntorna hade gått upp till 6-7% hade det knäckt svenska hushåll fullständigt
Vi pratar om en trend som pågått sen 1970. Inte bara nått sista decenniet.

Det har med politiken (oavsett partifärg) å göra.

Redigerat:
Hela Kastrups personal är skåningar. De får mer betalt för att stå i kiosken där än att ta ett kvalificerat jobb i låglönelandet Sverige
Helt sant, en stor del av personalen i lågprisbutiken Netto på Kastrupvej är svenskar.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vi pratar om en trend som pågått sen 1970. Inte bara nått sista decenniet.

Det har med politiken (oavsett partifärg) å göra.
Ja man håller liket vid liv genom att slakta valutan. Iom att Sverige var ett så oerhört rikt land kan man leva rätt länge på det men nu närmar sig vägs ende så smålingom.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Ja man håller liket vid liv genom att slakta valutan. Iom att Sverige var ett så oerhört rikt land kan man leva rätt länge på det men nu närmar sig vägs ende så smålingom.
Liket?
. Sverige är rikare idag än på länge.

Sveriges statsskuld har minskat successivt sen 90-talet. Svenskar har högre levnadsstandard än nån gång tidigare.

Men valutan förstörde vi 1970–1992.
Tappar marknaden förtroendet är det nästan omöjligt att få det tillbaka.

• Graf över Sveriges statsskuld i procent av BNP från 1970 till 2019, visar minskning i skuld från 1995 och framåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Nissens
Är du på riktigt?
Du läser för mycket kvällstidningar. 😂😂😂

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.