Statsskulden kanske är under kontroll men vi har gått ifrån att låna försiktigt (räntan kan gå upp och saker kan hända)

Men sen har vi gått till sista generationen som tycker maxade lån ända in i graven är korrekt.

Varenda pryl ska belånas.

Kanske inte blir annat än när man växer upp till det normala att ta en tv på 499kr månaden och cykel på köpet.

Z Zodde skrev:
Liket?
. Sverige är rikare idag än på länge.

Sveriges statsskuld har minskat successivt sen 90-talet. Svenskar har högre levnadsstandard än nån gång tidigare.

Men valutan förstörde vi 1970–1992.
Tappar marknaden förtroendet är det nästan omöjligt att få det tillbaka.
Läs på lite!

Bnp per capita är det främsta måttet på välstånd. Inte storlek på statsskuld. Det är knappast så att landet är rikt för att man enkom har låg statsskuld.

Trenden för Sverige är stadigt nedåt.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/bnptillvaxt/valstandsligan_1212493.html

Vår privata belåning är enorm och i världstopp däremot. 1995 var den 44% av BNP. Idag är den 88% av bnp.

Om du tycker att rikedom är att gå till banken och låna miljoner och sen kalla sig miljonär, ja då är svenskar verkligen RIKA!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är du på riktigt?
Du läser för mycket kvällstidningar. 😂😂😂
Vad har jag skrivit som är felaktigt?

P Pligg85 skrev:
Statsskulden kanske är under kontroll men vi har gått ifrån att låna försiktigt (räntan kan gå upp och saker kan hända)

Men sen har vi gått till sista generationen som tycker maxade lån ända in i graven är korrekt.

Varenda pryl ska belånas.

Kanske inte blir annat än när man växer upp till det normala att ta en tv på 499kr månaden och cykel på köpet.
Jag har själv bekanta i Sthlm som sitter på 8-9 msek i bolån. När räntan gick upp blev de desperata för att få stänga av sin amortering på allehanda sätt. Jävlar vad ”rika” de är. Banken äger 80-90% av deras 10 msek bostäder. De lämnar in barnen på FS vid 9-10 månader för att de inte har råd med sin levnadsstandard annars..

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Läs på lite!

Bnp per capita är det främsta måttet på välstånd. Inte storlek på statsskuld. Det är knappast så att landet är rikt för att man enkom har låg statsskuld.

[länk]

Vår privata belåning är enorm och i världstopp däremot. 1995 var den 44% av BNP. Idag är den 88% av bnp.

Om du tycker att rikedom är att gå till banken och låna miljoner och sen kalla sig miljonär, ja då är svenskar verkligen RIKA!
Nej BNP är inte ett bra mått på välstånd.

Ryssland har också en bra BNP i och med sitt fokus på krigsindustrin. Men att sysselsätta folk och ta råmaterial i anspråk för att tillverka bomber och missiler som exploderar i Ukraina skapar varken välstånd i Ukraina eller Ryssland.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
E Einh skrev:
Nej BNP är inte ett bra mått på välstånd.

Ryssland har också en bra BNP i och med sitt fokus på krigsindustrin. Men att sysselsätta folk och ta råmaterial i anspråk för att tillverka bomber och missiler som exploderar i Ukraina skapar varken välstånd i Ukraina eller Ryssland.
Vem har pratat om BNP?

Det mått alla ekonomer använder för att mäta välstånd är bnp per capita som jag också använde ovan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vem har pratat om BNP?

Det mått alla ekonomer använder för att mäta välstånd är bnp per capita som jag också använde ovan.
Ja och?

Rysslands BNP ökar och dess befolkning minskar. Det leder ju till en ökad BNP per capita.

E Einh skrev:
Ja och?

Rysslands BNP ökar och dess befolkning minskar. Det leder ju till en ökad BNP per capita.
Är Rysslands BNP per capita hög? Sist jag kollade var den 13-14k usd. Mycket lägre än länder som Mexiko, Lettland eller Turkiet. Ett riktigt fattigt land. Det var ett uselt försök att relativisera bort begreppet bnp per capita.

Om Sverige är så rikt, varför tjänar en sjuksyrra i Köpenhamn mer än en svensk ST-läkare?

Varför tjänar en butiksanställd i Danmark mer än många svenskar med kvalificerade jobb?

Varför kostar en pizzaslice i USA mer än svensk hel pizza?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Läs på lite!

[länk]

Man blir inte fattigare bara för att folk i andra länder blir rikare…

Du verkar vara den som hellre lever i en hytta med jordgolv men med tak mens grannen inte ens har tak

ÄN

I luxbungalow med ”bara” 50m2 pool
då grannen har 100m2 pool🤣

Sen är Sveriges statsfinanser sundare än på många decennier.

Norrmännen är mer skuldsatta än svenskarna men ingen skulle komma på att kalla dom för fattiga.

E Einh skrev:
Nu minskar dock Rysslands BNP, gick ner 11% 2023.

Z Zodde skrev:
Man blir inte fattigare bara för att folk i andra länder blir rikare…

Du verkar vara den som hellre lever i en hytta med jordgolv men med tak mens grannen inte ens har tak

ÄN

I luxbungalow med ”bara” 50m2 pool
då grannen har 100m2 pool🤣

Sen är Sveriges statsfinanser sundare än på många decennier.

Norrmännen är mer skuldsatta än svenskarna men ingen skulle komma på att kalla dom för fattiga.
Att jämföra med Norge blir bara tramsigt. Deras bnp per capita är markant högre än fattiga Sveriges.

Hur rik eller fattig du är mäts givetvis genom att jämföra med andra länder. Knappast så att Sverige existerar i ett vakuum. Om resten av världen får en medellivslängd på 120 år och vi har 85, är du nöjd då bara för att Sverige minsann har ökat från 83 till 85?

Hur rik är en svensk utomlands? När jag var i USA 1992 kostade en Big Mac och co 12 SEK där (typ 45 sek i Sverige vid samma tidpunkt).

Idag kostar samma meny mer i USA än i Sverige.

Att Sveriges statsfinanser är i ordning tas ut av att Svenskar är nu är ett av världens högst belånade folk. Vi finansierar vårt ”välstånd” med enorma lån. Du verkar tycka att det är ”rikedom”

Är Rysslands BNP per capita hög? Sist jag kollade var den 13-14k usd. Mycket lägre än länder som Mexiko, Lettland eller Turkiet. Ett riktigt fattigt land. Det var ett uselt försök att relativisera bort begreppet bnp per capita.

Om Sverige är så rikt, varför tjänar en sjuksyrra i Köpenhamn mer än en svensk ST-läkare?

Varför tjänar en butiksanställd i Danmark mer än många svenskar med kvalificerade jobb?

Varför kostar en pizzaslice i USA mer än svensk hel pizza?
Rysslands BNP ökar:

https://yle.fi/a/7-10065146

Det var allt jag ville få sagt. Att BNP inte alltid är en bra markör för välståd

Att jämföra med Norge blir bara tramsigt. Deras bnp per capita är markant högre än fattiga Sveriges.
DET ÄR DU som tar upp privat belåning utan att relatera till vad man belånat dvs faktisk äger.

När jag sen säger att Norrmän är hårdare belånade blir det tramsigt enligt dig 🤣

Det funkar liksom inte så att man själv godtyckligt kan ta fram resp ”glömma ” mätpunkter som passar ens egna syften

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
E Einh skrev:
Rysslands BNP ökar:

[länk]

Det var allt jag ville få sagt. Att BNP inte alltid är en bra markör för välståd
Jo men det är en tillfällig effekt. Som med allt annat så får man titta på en långsiktig trend. Tar man ut ett enstaka år kan extrema tillfälliga faktorer vara avgörande.

På lite sikt är bnp per capita det i särklass bästa måttet på välstånd varför det används av alla ekonomer för att mäta just välstånd.

Hur mycket räcker 100 SEK till utomlands idag kontra 1990?

1990 kunde jag köpa 4 par Levis Jeans i USA för samma pris som ett par i Sverige. Jag kunde köpa 4 Big Mac och co i USA för samma pris som ett i Sverige. Jag kunde köpa 3 hotellnätter för samma pris som en hotellnatt i Sverige.

Danmark var 1990 inte ett dyrt land utan ungefär som Sverige. Idag är allt där 30-40% dyrare.

Idag är allt i USA dyrare än i Sverige. Så går det när man slaktar sin valuta och sitt välstånd

Redigerat:
Claes Sörmland
Skrämmande att se okunskapen kring Sveriges långsiktiga strukturella ekonomiska problem i denna tråd.

Är det att avsändaren @Kentvirulent är svår att tycka om och rentutav är gnällig som gör att ni förnekar självklarheter? Är det "Sverigebilden", d v s svensk nationalism som spökar med känslorna? Eller någon sorts känsla att svensk vänsters politik implicit angrips och den måste försvaras till varje pris?

Visst har vi rejäla strukturella ekonomiska problem. Vi har ju ingen tillväxt (ja det mäts i BNP per capita) att tala om sen kring 2008. En enorm arbetslöshet med en stor icke anställningsbar grupp. Och vår valuta sjunker i värde år för år vilket gör oss fattigare och fattigare.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.