88 731 läst · 787 svar
89k läst
787 svar
Rikare trädgård
Man pratar ofta om omkretsen på gamla träd, även om det på sin höjd ger en fingervisning om åldern eftersom den årliga tillväxten beror på läget.a.o.f skrev:
Har inte hitta någon sådan tumregel. Dessutom har jag några "frisserade", eller vad det nu kan heta, som är toppade för att inte bli så höga och istället bli tjocka. Bra om man skall bygga ett skepp men omöjligt att gissa hur gamla de är.C cpalm skrev:
Forskare vid Lunds universitet vill ha allmänhetens hjälp för att kartlägga vårens första humlor i hela landet. På så sätt hoppas de få bättre kunskap om hur en allt tidigare vår påverkar humlorna.
https://www.natursidan.se/nyheter/rapportera-arets-forsta-humla/
https://www.natursidan.se/nyheter/rapportera-arets-forsta-humla/
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Härligt!Maria T skrev:
Vi har bin i trädgården, de gillar julrosorna, men det är nog tambin som är ute och far, för i en villa i kvarteret intill har de rätt många kupor. Men jag är glad att jag kan erbjuda lite blommor åt dem.
Än har jag inte heller sett några humledrottningar, fast jag har ju iof varit inne i nästan två veckor.
Absolut. Jag har nog planterat 3000-4000 vårlökar just för humlor och vildbin så jag kommer både jubla och rapportera vid första humlan.harry73 skrev:
Synd det inte var fjäril för hade min första sådan idag. Men jag hoppas nog den går och lägger sig nån vecka till så maten hinner komma upp. Bara snödroppar här än så länge men både krokusar, pärlhyacinter och botaniska tulpaner har börjat titta upp.
Årets första fjäril, en nässelfjäril hade vaknat av värmen. Gick in och hämtade kameran men då var den förstås borta. Jag har vinterbostäder för övervintrande fjärilar men just nu är det dåligt med mat. Några krokusar har slagit ut men jag kan inte minnas att jag sett en nässelfjäril landa på en krokus.
Ingen humla ännu.
En bild på nässelfjäril anno 2020
Ingen humla ännu.
En bild på nässelfjäril anno 2020
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Då lossnade våren idag. Första humlan inrapporterad till Lunds universitet. En mörk jordhumla som gottade sig på våriris och krokusar. Och så hade jag vårens första fjärilsdans med två nässelfjärilar som gjorde piruetter kring varandra. Dessutom ett vildbi på vintergäcken. Kanske ett nyponsandbi. Finns så många så jag är ingen fena på dom.
Värt att notera att när jag flyttade hit för tre år sen fanns här nästan bara gräsmatta. 180 år gammal gård men ingen verkar ha satt sin fot i trädgården de senaste femtio åren. Så allt mina älsklingar åt idag har jag planterat in här. Där de flög idag var innan artmässigt död gräsmatta men är nu äng med tusentals vårlökar och örter. Man kan göra skillnad!
Värt att notera att när jag flyttade hit för tre år sen fanns här nästan bara gräsmatta. 180 år gammal gård men ingen verkar ha satt sin fot i trädgården de senaste femtio åren. Så allt mina älsklingar åt idag har jag planterat in här. Där de flög idag var innan artmässigt död gräsmatta men är nu äng med tusentals vårlökar och örter. Man kan göra skillnad!