88 733 läst · 787 svar
89k läst
787 svar
Rikare trädgård
Vår normalstora honkatt har tagit harpaltar. Det är inte roligt, men lite imponerande med tanke på att även harpaltarna är så pass stora. Dock finns det ingen chans till att hon skulle kunna ta fullstora harar.
Räv, eller i detta fall snarast en stor rovfågel, är väl mest troligt.
Kan naturligtvis vara tvåbenta psykopater också, men betydligt mer tveksamt, och lyckligtvis sällsynt.
Fullstora harar har väl inte så många allvarliga rovdjur att se upp för, men det naturliga urvalet av byten selekterar väl primärt på unga, gamla och/eller sjuka/skadade djur. Man får hoppas att det var ngt av det och att ngt störde i måltiden.
Räv, eller i detta fall snarast en stor rovfågel, är väl mest troligt.
Kan naturligtvis vara tvåbenta psykopater också, men betydligt mer tveksamt, och lyckligtvis sällsynt.
Fullstora harar har väl inte så många allvarliga rovdjur att se upp för, men det naturliga urvalet av byten selekterar väl primärt på unga, gamla och/eller sjuka/skadade djur. Man får hoppas att det var ngt av det och att ngt störde i måltiden.
Mysteriet är löst, de jag själv trodde att det kunde handla om var dels duvhök, dels lo. Vi bor ju i skogen utan nära grannar så här rör sig många djur. Lodjuret avfärdade jag pga elstängslet och rävens byte skulle nog vara tilltufsat och bitet på ett annat sätt.
Haren var uppsprättad som ett knivskarpt kirurgiskt snitt ca 1,5 - 2 dm rakt över hela underkroppen, ingen vacker syn och flugorna hade samlats. Jag ringde en god vän som är kunnig på djur och natur och han sa direkt att det var duvhöken pga det skarpa snittet
På eftermiddagen gick jag ut i trädgården och då lyfte en duvhök från det gamla äppelträdet ca fem meter från där jag hittade haren. Den hade antagligen återvänt till platsen för att se om bytet låg kvar, den flög makligt in i skogen
Min man fick bärga haren och föra den ut i skogen, där gick min gräns i alla fall
Haren var uppsprättad som ett knivskarpt kirurgiskt snitt ca 1,5 - 2 dm rakt över hela underkroppen, ingen vacker syn och flugorna hade samlats. Jag ringde en god vän som är kunnig på djur och natur och han sa direkt att det var duvhöken pga det skarpa snittet
På eftermiddagen gick jag ut i trädgården och då lyfte en duvhök från det gamla äppelträdet ca fem meter från där jag hittade haren. Den hade antagligen återvänt till platsen för att se om bytet låg kvar, den flög makligt in i skogen
Min man fick bärga haren och föra den ut i skogen, där gick min gräns i alla fall
Gratulerar till en fin rovfågel. Kan rensa upp bland kråkfåglar och sorkar och andra skadedjur. Hade gärna haft lite hardödare här för attan vad de förstör buskar och lägre perenner.
Duvhöken var väl en av de stora fåglarna som svenska bönder höll på att utrota på femtio och sextiotalet när de hade den sinnessjuka idén att beta utsäde med kvicksilver för att döda smågnagare. Det förbjöds ju givetvis och de stora rovfåglarna har väl nästan återhämtat sig från att några av dem var nästan utrotade i Sverige, som min lokala favorit gladan.
Så för att återknyta till trådens ämne. En viktig sak för att få ett rikt djur och växtliv i trädgården är att minimera gifterna man använder. Finns inga kemikalier som dödar bara skadedjuren utan man slår skoningslöst ut även nyttodjuren som ska äta upp skadedjuren och pollinera växterna. Därmed är den onda cirkeln igång som bara gynnar de stora kemiföretagen.
Duvhöken var väl en av de stora fåglarna som svenska bönder höll på att utrota på femtio och sextiotalet när de hade den sinnessjuka idén att beta utsäde med kvicksilver för att döda smågnagare. Det förbjöds ju givetvis och de stora rovfåglarna har väl nästan återhämtat sig från att några av dem var nästan utrotade i Sverige, som min lokala favorit gladan.
Så för att återknyta till trådens ämne. En viktig sak för att få ett rikt djur och växtliv i trädgården är att minimera gifterna man använder. Finns inga kemikalier som dödar bara skadedjuren utan man slår skoningslöst ut även nyttodjuren som ska äta upp skadedjuren och pollinera växterna. Därmed är den onda cirkeln igång som bara gynnar de stora kemiföretagen.
Min erfarenhet är att vatten i trädgården är enastående för att dra till sig insekter och andra delar av Sveriges fauna
I år har vi haft förmånen att ha svartvit flygsnappare inträdgården för första gången, och efter en frånvaro på nästan 10 år har vi åter igen sett fladdermöss som flyger runt husen i området. Min slutsats är att vi har mer insekter nu än tidigare år, och det gläds jag över
I år har vi haft förmånen att ha svartvit flygsnappare inträdgården för första gången, och efter en frånvaro på nästan 10 år har vi åter igen sett fladdermöss som flyger runt husen i området. Min slutsats är att vi har mer insekter nu än tidigare år, och det gläds jag över
Grattis. Älskar att ha fladdermöss. Känns bra att veta att de patrullerar runt i natten. Sätt upp en holk för att hjälpa dom nästa säsong. Har ingen länk just nu men ett tips är att leta efter ritningar på större holkar som de kan föda upp nya kullar i. Jag har byggt en sjuttio centimeter hög och trettio gånger trettio i botten. Modernare och bättre design än de klassiska svenska och norska modellerna.KristinaRT skrev:
Fladdermusholk har stått på att-göra-listan en tid nu. Vi har mycket fladdermöss, mycket tack vare grannarnas risiga gamla tak och vindar (vårat var nytt när vi flyttade in, hade vi gjort det idag hade vi nog undersökt olika lösningar som finns idag för att inte bygga bort boställen helt, t.ex integrerade holkar). Men just nu har många börjat renovera, vilket riskerar att drabba både fladdermöss och tornseglarna. Tar gärna emot tips på holkar, ritning eller bilder på befintlig.
Angående vatten och habitat så får man inte glömma att både insekter och andra småkryp behöver platser att gömma och vila sig på. Vare sig man gillar det eller ej, så har vi faktiskt i stora delar av landet ett subarktiskt klimat, och resten tempererat. Det innebär att temperaturerna snabbt kan sjunka, inte bara på nätterna utan även på dagarna när solen går i moln, året runt. Vad framförallt flygande insekter gör då är att landa i vegetation och vila i väntan på värmen. Många rabatter är ganska dåliga platser för detta, eftersom det är glesare mellan växterna och bladen stora och dekorativa snarare skyddande.
Högt gräs, tät övrig vegetation och vindskyddat är optimalt. Raka motsatsen till gräsmatta, altan, trädgårdsgångar och andra ställen vi människor gärna samlas på. Samtidigt ska det inte vara helt i skuggan, eftersom det då inte blir varmt igen när solen tittar fram. Har man en damm bör man ju även ha den här skyddande miljön i närheten.
Angående vatten och habitat så får man inte glömma att både insekter och andra småkryp behöver platser att gömma och vila sig på. Vare sig man gillar det eller ej, så har vi faktiskt i stora delar av landet ett subarktiskt klimat, och resten tempererat. Det innebär att temperaturerna snabbt kan sjunka, inte bara på nätterna utan även på dagarna när solen går i moln, året runt. Vad framförallt flygande insekter gör då är att landa i vegetation och vila i väntan på värmen. Många rabatter är ganska dåliga platser för detta, eftersom det är glesare mellan växterna och bladen stora och dekorativa snarare skyddande.
Högt gräs, tät övrig vegetation och vindskyddat är optimalt. Raka motsatsen till gräsmatta, altan, trädgårdsgångar och andra ställen vi människor gärna samlas på. Samtidigt ska det inte vara helt i skuggan, eftersom det då inte blir varmt igen när solen tittar fram. Har man en damm bör man ju även ha den här skyddande miljön i närheten.
Den jag byggde nu var typ som denna, men ny forskning sa att man ska ha utrymme på kanske 8 centimeter mellan taket och toppen på de översta lamellerna i mitten som fladdrarna då kan använda som barnkammare. Men det viktiga är att de ska vara stora, helt öppna i botten men i övrigt väl tätade och med flera lameller inuti. Då får det plats många och de små liven kan välja temperatur genom att flytta runt sig i holken.Emma242 skrev:Fladdermusholk har stått på att-göra-listan en tid nu. Vi har mycket fladdermöss, mycket tack vare grannarnas risiga gamla tak och vindar (vårat var nytt när vi flyttade in, hade vi gjort det idag hade vi nog undersökt olika lösningar som finns idag för att inte bygga bort boställen helt, t.ex integrerade holkar). Men just nu har många börjat renovera, vilket riskerar att drabba både fladdermöss och tornseglarna. Tar gärna emot tips på holkar, ritning eller bilder på befintlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man som mig älskar att grotta ner sig i detaljerna och forskningen bakom så rekommenderar jag https://www.batcon.org/news/bats-magazine/page/14/ som innehåller flugmusorganisationens medlemstidningar från 1983 till idag.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Vi har haft den stora glädjen av att ha fladdermöss i våra stora ekar, men i år har jag dessvärre inte sett många vilket gjorde mig lite orolig. Kontaktade en mycket kunnig person som arbetar i kommunen (Huddinge) och jag beskrev min oro men han sa att de faktiskt kan ha ett "mellanår" där de inte bosätter sig i samma träd, och svaret är alltså från en person som i mer än tjugo års tid har haft vandringar och föreläsningar om fladdermöss, trollsländor, cikador, humlor med mera mer mera, så jag måste våga tro att det är stämmer.
Som jag skrev tidigare i annan tråd så har jag inte märkt av nån minskning av bin eller humlor, däremot färre getingar och färre mygg. Den andra halvan av familjen är glad över de uteblivna myggen eftersom han är allvarligt allergisk och har spår av de få myggbett han fick för över en månad sen, det är än i dag 2-3 cm stora blekröda märken, de var från början upphöjda och blålila.
Har tillverkat ett insektshotell och två fjärilsholkar, så tar denna fina ritning i beaktande att göra en holk till mina älskade fladdermöss.
Som jag skrev tidigare i annan tråd så har jag inte märkt av nån minskning av bin eller humlor, däremot färre getingar och färre mygg. Den andra halvan av familjen är glad över de uteblivna myggen eftersom han är allvarligt allergisk och har spår av de få myggbett han fick för över en månad sen, det är än i dag 2-3 cm stora blekröda märken, de var från början upphöjda och blålila.
Har tillverkat ett insektshotell och två fjärilsholkar, så tar denna fina ritning i beaktande att göra en holk till mina älskade fladdermöss.
Duvhöken har inte övergett oss, i morse spatserade den lugnt och majestätiskt framför vedlidret. Vi behöver verkligen hjälp av naturen, inte bara hararna som betar av växtligheten i trädgården utan vi har också denna vår/sommar haft en musinvasion utan dess like. Överallt under buskar och växter hittar jag mössens gångar. Jag vill inte sätta ut musfällor för vi har väldigt mycket småfåglar som rör sig på samma skyddade ställen som mössen gör, gift är uteslutet.
Jo, jag är en stor djurvän ifall nu någon undrar varför jag hyllar duvhökens återkomst men en välmående natur är en natur i balans och när något eller någon art, oavsett om det är växter eller djur förökar sig onormalt mycket blir det problem. Det kan det också bli om vi människor griper in med ogenomtänkta metoder så av den anledningen välkomnar jag mästerjägaren själv, duvhöken.
Att äta eller ätas, så är naturens villkor.
Jo, jag är en stor djurvän ifall nu någon undrar varför jag hyllar duvhökens återkomst men en välmående natur är en natur i balans och när något eller någon art, oavsett om det är växter eller djur förökar sig onormalt mycket blir det problem. Det kan det också bli om vi människor griper in med ogenomtänkta metoder så av den anledningen välkomnar jag mästerjägaren själv, duvhöken.
Rovfåfglar är otroligt vackra och intressanta fåglar!A Abies koreana skrev:Duvhöken har inte övergett oss, i morse spatserade den lugnt och majestätiskt framför vedlidret. Vi behöver verkligen hjälp av naturen, inte bara hararna som betar av växtligheten i trädgården utan vi har också denna vår/sommar haft en musinvasion utan dess like. Överallt under buskar och växter hittar jag mössens gångar. Jag vill inte sätta ut musfällor för vi har väldigt mycket småfåglar som rör sig på samma skyddade ställen som mössen gör, gift är uteslutet.
Vid sommarstugan har vi ett mycket rikt (rov)fågelliv med dagliga besök av fiskgjuse, brun kärrhök och ormvråk.
Relativt regelbundet ser vi även havsörn som är otroligt mäktiga.
Men en favorit var nog den lilla sparvugglan som tyvärr flög in ett fönster i samband med att den jagade en tilltänkt måltid.
Första gången klarade den sig (på bilden sitter den i min hand då jag lyfter upp den i ett träd där den fick återhämta sig), Men veckan efter så hade den gjort om misstaget och sorgligt nog inte klarat sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gift bör man undvika av många anledningar. Men musfällor som är fågelsäkra finns och fungerar alldeles ypperligt. Annars går det bra att bara ställa något så att mössen når fällan men inte fåglarna.A Abies koreana skrev:
Själv har jag inga problem med att ta de möss, råttor och andra gnagare som vistas kring huset. Det finns tillräckligt med utrymme utanför den närmsta trädgården åt dom att vara på. Så länge som jag ser kärrhökar och annat cirkla och jaga över fälten runt om oss, så räknar jag med att det finns mat åt dom.
Dessutom lägger jag ut de gnagare jag fångar och efter någon dag eller två är de borta, så något djur får sig lite mat i magen i alla fall.
Mycket sunt, för framförallt talgoxar är så oerhört uppfinningsrika och tar sig in precis överallt, inklusive musfällor. Fråga mig inte hur jag vet. Men du kan bygga en liten enkel trälåda till varje fälla med cirka 15 millimeters öppning där mössen tar sig in men inte fåglarna. Minskar dessutom skadorna (förutom döden då) på mössen eftersom de då alltid kommer på rätt sätt in i fällan, med huvudet före. Jag har femton sådana runt huset nu och det blir noll fåglar i dom.A Abies koreana skrev:
I början var det bara för att hindra mössen från att ta sig in i boninghuset men nu är det lika mycket för att mata gladorna. Fångar kanske i snitt fem om dagen hela hösten och vintern, så jag kan hålla en eller två glador vid liv över vintern på bara möss. Rekordet är elva på en natt. Och som en STOR bonus kan jag ligga i sängen på morgonen och strax efter soluppgången kommer mina visslande glador och störtdyker ner mot mössen som jag alltid lägger på samma ställe på ängen tio meter från sovrummet. Finns betydligt sämre sätt att starta en dag på.
Trevligt att fladdermusen dök upp i tråden, en fladdermusholk var den första holken vi satte upp när vi flyttade hit för många år sedan.
Här lite tips vad man skall tänka på när det gäller fladdermöss.
https://www.natursidan.se/nyheter/gynna-fladdermoss-tradgard/
Här lite tips vad man skall tänka på när det gäller fladdermöss.
https://www.natursidan.se/nyheter/gynna-fladdermoss-tradgard/
Redigerat: