Appendix Appendix skrev:
Är det ett paddår i år igen? Tycker jag ser flera i veckan :)
Vi har små paddor och ödlor som inte synts till på några år. Plus vanliga kopparödlor och grodor.
Däremot saknas de vanliga 15-20 humlorna, trollsländorna, bin, fjärilar inkl aspfjäril, varenda geting och tom mygg och harkrank är borta.

En padda som gömmer sig bland stenar och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En padda gömmer sig bland stenar och grus i ett trädgårdsland.
Skapa konto

En liten padda gömmer sig bland gröna växter och mossa på marken.
Skapa konto

En padda gömmer sig bland gröna grässtrån och löv på marken.
Skapa konto

En liten ödla på en sten med gröna växter i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Vi har små paddor och ödlor som inte synts till på några år. Plus vanliga kopparödlor och grodor.
Däremot saknas de vanliga 15-20 humlorna, trollsländorna, bin, fjärilar inkl aspfjäril, varenda geting och tom mygg och harkrank är borta.
Här i Roslagen har det varit enormt mycket insekter.
Ifjol var ett riktigt fjärillsår och då var det nästan invasion. Nu är det mer normala mängder.

Det har varit väldigt mycket trollsländor och en hel del gräshoppor.

Det som jag inte sett lika mycket av i år är flugor och spindlar. Ifjol hade jag spindelnät runt hela fasaden och det var riktigt feta 4 cm stora spindlar som kröp omkring lite överallt :)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Insektshotell av trä och bamburör på en solig dag.
Skapa konto

Vi har boende i hotellet :D
Och spännande blommor i gräsmattan Enstaka färgglad blomma i en grön gräsmatta med suddig bakgrund av en trädgård och växthus.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Även om det är vanskligt att bedöma djurliv och framförallt insekter bara utifrån egna iakttagelser så är nog min uppfattning att det har minskat här i trädgården och i den omgivande naturen. Fjärilarna har minskat liksom arterna, humlorna är betydligt färre så också blomflugorna. Ett enda vildbi har jag sett i sommar! Den svartvita flugsnapparen som jag värnat lite speciellt om och som lever enbart av insekter försvann härifrån snabbt efter ankomsten i maj. Jag vet inte om den lyckades föda upp sina ungar.

Därför var det lite spännande att upptäcka denna hedpärlemorfjäril i trädgården. Den är sällsynt och är rödlistad som missgynnad. Larven lever på styvmorsviol och ängsviol.

Hedpärlemorfjäril på en rosa blomma, symbol för biologisk mångfald och naturens skönhet.
Skapa konto

En hedpärlemorfjäril sitter på en echinaceablomma, med öppna brun-orange vingar prydda av svarta prickar.
Skapa konto

Det känns som om den moderna människan inte längre har någon kontakt med naturen, framförallt att den upplevs skrämmande. Hittas en liten insekt på huset tror man det värsta, att den kommer att tugga i sig bostadshuset. Hittar man skador på växterna i trädgården och samtidigt ser ett litet kryp någonstans tror man genast att man hittat den skyldige och måste bekämpa den. Många insekter som enbart är nyttoinsekter förlorar sitt liv alldeles i onödan men även småkryp som benämns skadedjur är viktiga för helheten. Det man inte förstår kan man omöjligt värna om.

En tänkvärd krönika;

https://www.natursidan.se/nyheter/k...ier-att-sluta-med-skrackrubriker-om-insekter/

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Vi har fortsatt gott om insekter.
Nu när oreganon/kungsmyntan blommar i stora ruggar så märker man verkligen hur mkt insekter det finns. Nu är det drällmassor av fjärilar också. Fantastiskt skådespel. Humlor och vildbin frodas.

Mkt insekter betyder att det finns mat till alla våra fladdermöss, grodor, näbbmöss, mullvadar, spindlar och fåglar.

I förrgår när bonden slagit vallen så vimlade det av rovisar. Mestadels Glador.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och spännande blommor i gräsmattan
Pensee som rymt. :)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det som jag inte sett lika mycket av i år är flugor och spindlar. Ifjol hade jag spindelnät runt hela fasaden och det var riktigt feta 4 cm stora spindlar som kröp omkring lite överallt
Bodde några år ett stenkast från en bonde som födde upp tjurkalvar. Där var det alltid extremt gott om flugor och spindlar...

• Haha
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Bor i söderförort till Stockholm, tomten är hyfsat stor med stockholmsmått mätt och gott om träd och vildvuxen äng så här har det alltid varit ett rikt med flygfän och så även i år. Att de blå bolltistlarna vuxit sig gigantiska älskar alla sorters bin och sen köpte jag ju Buddleja också vilken nu står på farstutrappan (skall ut i rabatt under hösten) och jag vet inte hur många fjärilar som råkat flyga in i huset denna sommar och jag har lyckats få ut alla hel"vingade". Groddjur ses ofta i cykler typ vart femte år och nu var det ett tag sen så hoppas att det stämmer och vi får se fler nästa sommar. En fullvuxen snok och ett flertal kopparödlor har jag sett, samt mängder av de grönskimrande guldbaggarna när prästkragarna ännu stod i blom.
Men färre mygg helt klart, och inte mig emot eftersom maken är allergisk mot alla former av insektsbett och får blålila märken som dröjer sig kvar i veckor men jag ser nu också att vi inte har fullt så många fladdermöss som tidigare och undrar just om det är för att myggbeståndet inte är lika stort.

• Gilla
Fillin och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
A
"I år utses Årets rikare trädgård för första gången. Utmärkelsen är instiftad av projektet Rikare trädgård för att uppmärksamma insatser för mer varierade och levande trädgårdar med hög biologisk mångfald. Vinnarna år 2020 är Emma Wahlberg och Lovisa Skagerman som skapat ett föredöme för Sveriges tomtägare samtidigt som de hållit fast vid sitt motto att det är viktigt att vara lat i trädgården."

https://rikaretradgard.se/arets-rikare-tradgard-2020/

Det känns naturligtvis väldigt kul att kunna inspirera andra, och jag hoppas att fler väljer bort gräsåkern. :D

• Gilla
  • Älska
Fadai och 15 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Det känns naturligtvis väldigt kul att kunna inspirera andra, och jag hoppas att fler väljer bort gräsåkern. :D
Ah, tänkte inte på det först när jag läste din kommentar men inser nu att du väl är en ur vinnarparet? Isåfall stort grattis! Och superbra jobbat.

Och här trillade min pollett ner - stort grattis Emma (y)

Bra att Årets Rikare Trädgård införts! :)
Det ger uppmärksamhet och direkta tips till alla trädgårdsägare. Dessutom är förhoppningsvis en stor del av kommunernas ansvariga för allmänna ytor mm trädgårdsägare och kan ta med sig det till jobbet.
Det ligger i tiden och har alla möjligheter att bli lika stort som årets trädgård/öppen trädgård. Särskilt i år när många hemestrar.

Grattis Emma!

Nu ser vi fram mot initierade inlägg mm. ;)

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Denna vår/sommar har vi haft tre harar i trädgården som betat av massor av plantor, även buskar som Rhododendron som är giftiga har smakats på, duger inte att äta men grenarna är avbitna. Vi har väl alltid haft besök av en och annan hare där endast någon enstaka växt har blivit avbiten men i år har det varit rena massakern - inte alltid så kul att städa upp resterna på morgonen.
De verkar ha blivit vana vid oss, flyttar sig en aning bara när jag försöker skrämmas.

Nu vid lunchtid gjorde jag en vedervärdig upptäckt, någon hade tagit en av hararna, förmodligen i natt. Den låg i en rabatt helt öppet, jag tog inga kort för det var igen syn att spara till eftervärlden. Lite pälstussar låg utspridda runt rabatten och magen var uppsnittad som om man skurit med en vass kniv.

Jag har två tänkbara förövare men vill gärna höra om någon här har en gissning om vem som kan ha gjort det? Vem ger sig på och dödar en fullvuxen hare. Vi har elstängsel runt hela området som vi använder som tomt, hararna har lärt sig att krypa under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.