88 739 läst · 787 svar
89k läst
787 svar
Rikare trädgård
"– Det är väldigt positivt att se att så många gör något för att skapa trädgårdar fulla av liv. Det finns uppenbarligen en hög medvetenhet om att det går att göra viktiga insatser. Samtidigt visar svaren att behovet av ytterligare åtgärder fortfarande är stort, säger Ulf Nilsson, trädgårdsrådgivare på Fritidsodlingens riksorganisation, som tillsammans med Natursidan är initiativtagare till Rikare trädgård."
https://www.natursidan.se/nyheter/9-av-10-har-gjort-insats-for-biologisk-mangfald-i-sin-tradgard/
https://www.natursidan.se/nyheter/9-av-10-har-gjort-insats-for-biologisk-mangfald-i-sin-tradgard/
Det ser kanske inte så speciellt ut, men blottad sans är jättebra för sandbin
Här en bild från tidigare i år, om det är någon som jan artbestämma bin, gärna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här en bild från tidigare i år, om det är någon som jan artbestämma bin, gärna
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag tror inte att någon någonsin sett en mullis sticka upp huvudet över marken.T Thörre skrev:
Det där spelet handlar om ett skogsmurmeldjur, på engelska groundhog:
Sådana finns inte här i Europa.
Du kanske har sett filmen Måndag Hela Veckan, eng. Groundhog's Day?
Vi har också fågelbad, flera stycken. Och de behöver ibte vara så märkvärdiga, en gammal ungsplåt eller glasslåda med stenar i (vi har båda). Sedan har vi också en jättefin betongskål som började läcka. Så nu fick den en gammal tenntallrik som insats.
Under den hittade vi en padda
Under den hittade vi en padda
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Ett fågelbad borde man bygga sig.
Jättefina exempel på vad man kan göra.
Och lite fat och annat med vatten i gör djuren lyckliga. Har en mossbevuxen kvarnsten där det porlar vatten och fåglarna dricker. Vi sitter ca 2m därifrån och de är så vana att vi tillhör området.
Och lite fat och annat med vatten i gör djuren lyckliga. Har en mossbevuxen kvarnsten där det porlar vatten och fåglarna dricker. Vi sitter ca 2m därifrån och de är så vana att vi tillhör området.
Andra insatser att vara nöjd med, (tidigare dåligt samvete):
En av alla grenhögar som gärena svämmar över av.
Gödselstack. Körs ut på fälten när vallen läggs om med några års mellanrum.
Kompost
Vår grusväg, med blommande mittsträng.
Del av gårdsplan/körväg, samt del av trädgård, numera typ äng.
Kirskål är en underskattad marktäckare, som också blommar fint, och därför är uppskattad av insekter. Tyvärr har mina försök att dressera alla mördarsniglar, genom tankeöverföring, ännu inte burit frukt. Försöker få dem att inse att Kirskål och Brännässlor är världens godis. Får trösta mig med att vi har gott om Nässelfjärilar, Amiraler och Påfågelsöga som alla har Brännässlan som värdväxt.
Logga in
Skapa konto
En av alla grenhögar som gärena svämmar över av.
Logga in
Skapa konto
Gödselstack. Körs ut på fälten när vallen läggs om med några års mellanrum.
Logga in
Skapa konto
Kompost
Logga in
Skapa konto
Vår grusväg, med blommande mittsträng.
Logga in
Skapa konto
Del av gårdsplan/körväg, samt del av trädgård, numera typ äng.
Kirskål är en underskattad marktäckare, som också blommar fint, och därför är uppskattad av insekter. Tyvärr har mina försök att dressera alla mördarsniglar, genom tankeöverföring, ännu inte burit frukt. Försöker få dem att inse att Kirskål och Brännässlor är världens godis. Får trösta mig med att vi har gott om Nässelfjärilar, Amiraler och Påfågelsöga som alla har Brännässlan som värdväxt.
Är det ett paddår i år igen? Tycker jag ser flera i veckanharry73 skrev: