1 314 läst · 29 svar
1k läst
29 svar
Renoveringsgips på OSB?
Det är möjligtvis inte så att du varit inne redigerat ditt inlägg en smula🙂. Om inte måste jag ha läst som en kratta igår.A Avemo skrev:
Nu är vi iallafall "rörande överens". Men det kanske vi också har varit hela tiden😄.
Riva tretex är ju verkligen "sådär" kul.. 😅
Hmm, tar jag en skiva och fäller in på samma ställe så blir det såklart en förhöjning mot regeln till höger närmast garderoberna. Tidigare satt det en bit masonit i skarven (finns bild från en annan vägg som inte hade en förhöjd regel)
Enbart gips och sen spackel, remsa etc räcker väl inte över regeln. Tror risken är att det spricker samt onödigt meck och pyssel.
Alternativ ta osb, spackla upp mellanskillnaden på regeln, eller masonit, sen renoveringsgips över allt.
Hade ju varit trevligt med bara 13mm gips, ev fälla on osb mellan reglarna men då får jag antingen anpassa materialet efter regeln eller kapa ner regeln.
Lutar åt att kapa ner regeln till samma höjd som övrigt regelverk. Blir ju snabbast och smidigast. Vad säger forumet 😃?
Hmm, tar jag en skiva och fäller in på samma ställe så blir det såklart en förhöjning mot regeln till höger närmast garderoberna. Tidigare satt det en bit masonit i skarven (finns bild från en annan vägg som inte hade en förhöjd regel)
Enbart gips och sen spackel, remsa etc räcker väl inte över regeln. Tror risken är att det spricker samt onödigt meck och pyssel.
Alternativ ta osb, spackla upp mellanskillnaden på regeln, eller masonit, sen renoveringsgips över allt.
Hade ju varit trevligt med bara 13mm gips, ev fälla on osb mellan reglarna men då får jag antingen anpassa materialet efter regeln eller kapa ner regeln.
Lutar åt att kapa ner regeln till samma höjd som övrigt regelverk. Blir ju snabbast och smidigast. Vad säger forumet 😃?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hmm, kanske, jag intalar mig bara att man kommer se skillnad mellan renoveringstapet och gips i rummet?M MagHam skrev:
Plywooden kan man kanske fräsa ur på baksidan för regeln?
Spackel och renoveringstapeten var för att få en lika slät yta som gips.M mxjolle skrev:
Sen målar eller tapetserar man den efter önskemål.
Har gjort det själv på ett par ytor där tjockleken var kritisk.
Mycket finlir som verkar krångla till det. Varför kan du inte bara plocka bort den sista regeln och sätta dit igen i liv med de övriga?
Angående tjocklekar på skivor så verkar det bara vara millimetrar det handlar om. Finns det verkligen inte möjlighet att bara flytta ut garederoberna några millimetrar så att det livar så som du vill ha det? Så slipper du hålla på att fälla in skivor
Angående tjocklekar på skivor så verkar det bara vara millimetrar det handlar om. Finns det verkligen inte möjlighet att bara flytta ut garederoberna några millimetrar så att det livar så som du vill ha det? Så slipper du hålla på att fälla in skivor
Anledningen är många, jag är petig, överanalyserar, gör saker för första gången.S Stuff skrev:Mycket finlir som verkar krångla till det. Varför kan du inte bara plocka bort den sista regeln och sätta dit igen i liv med de övriga?
Huvudanledningen har vi egentligen med dörrhandtaget till garderoben på andra sidan. Det går nu mot karm och är tänkt att gå vid sidan av dörrfodret. Flyttar vi fram garderoberna mer så går dörrhandtaget in i dörren.
Redigerat:
Mjo vi har renoveringstapet över tretexen i övriga rum. Ganska allergisk mot det men plywood är iofs hårdare.M MagHam skrev:
Ja, antingen plocka bort regeln eller kapa ner den till samma nivå. Hade den inte varit där så hade jag bara kört 13mm gips över allt. Då blir det som innan, men en bättre och trevligare yta.S Stuff skrev:Mycket finlir som verkar krångla till det. Varför kan du inte bara plocka bort den sista regeln och sätta dit igen i liv med de övriga?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 389 inlägg
Sätt bara klossar av regel som inte är lika djup på insidan av reglarna och dra en OSB i dem. Sen på med gipset utanpå allt. Så bygger det bara 13mm.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 389 inlägg
Sen ska du väl fram med lite el till TV också?
Ja, du överanalyserar!M mxjolle skrev:
Man kommer inte kunna se skillnad på 6mm eller 13mm gips. Man krånglar inte heller med att fräsa ur en plywoodskiva. Du låter bara plywooden gå fram till regeln, inte över. På sidan av den utstickande regeln skruvar du en regel 45x45 el dylikt, som ligger i liv med övriga reglar. Där skruvar du fast kanten av plywoodskivan. Se skimsar du med masonit på högera regeln så den livar med plywoodskivan. Sen sätter du renoveringsgips över alltihopa.
Konstruktionsplywood är riktigt hållbart, men ofta lite "rulig" och har kvistar.M mxjolle skrev:
Efter ett lager spackel löser renoveringstapeten det. Annars är dessa tapeter inget jag heller använder.
Låt mig travestera GW och mynta byggahusarens/husbyggarens tre ledord:
* Gilla läget.
* Krångla inte till det.
* Strunta i vad andra eventuellt kommer att tycka.
* Gilla läget.
* Krångla inte till det.
* Strunta i vad andra eventuellt kommer att tycka.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renoveringsgips eller vanliga
Byggmaterial & Byggteknik -
Får man skarva OSB på kortsidan utan kortling bakom?
Varför inte spika renoveringsgips på lättbetongvägg?
Plugg eller inte? Dubbelgips + OSB
Inredning -
6mm renoveringsgips direkt på osb
Byggmaterial & Byggteknik