60 413 läst · 331 svar
60k läst
331 svar
Renovering Wadkin Bursgreen AGS 12
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Japp, inte så vacker. Bara den inte delaminerar till imorgon så postas den upp. (Om ingen passerar Halmstad imorgon på väg till gbg?)
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Ser ut som att det kommer fungera bra med spånstosen från @Frustrator! Tack så hemskt mycket!
Tyvärr är det en nyare leksak som pockar på uppmarksamhet just nu, men jag skall montera den snart! Har fått på borden på sågen så det kommer bli trixigt, men det går nog!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är det en nyare leksak som pockar på uppmarksamhet just nu, men jag skall montera den snart! Har fått på borden på sågen så det kommer bli trixigt, men det går nog!
Spånstosen ovan är monterad. Skruvad samt limmad och tätad med tec-7.
Efter att ha vrängt armarna halvt ur led så fick jag dit den. Fick provpassa och nagga en del i överkant för att det skulle passa ända till 45 graders vinkel.
Första funktionstestet är helt makalöst bra. Har inget anhåll monterat på sågen än så jag sågade bara lite med en kapsläde. Verkar hursomhelst fungera helt fantastiskt bra. Mer tester får utvisa om det fungerar lika bra med större klinga och med andra höjder på klingan.
Logga in
Skapa konto
Efter att ha vrängt armarna halvt ur led så fick jag dit den. Fick provpassa och nagga en del i överkant för att det skulle passa ända till 45 graders vinkel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Första funktionstestet är helt makalöst bra. Har inget anhåll monterat på sågen än så jag sågade bara lite med en kapsläde. Verkar hursomhelst fungera helt fantastiskt bra. Mer tester får utvisa om det fungerar lika bra med större klinga och med andra höjder på klingan.
Sågade precis upp en ”transportplatta” av MDF på sågen (skall bli hjulbas åt samma såg, bra tips på riktigt bra hjul, finns både på hornbach och bauhaus). Helt otroligt bra fungerar spånsugningen, sågen är nästan helt ren inuti efter klyvt 2 MDF snitt. MDF brukar ju vara riktigt illa annars och jag har inte ens någon sug på ovansidan (och ingen klyvkniv, aja baja).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Intressant, klingan sågar igenom en del av stosen? Kanske det var därför min egna design mest verkade skapa en virvel som slängde ut spånet på baksidan... Det skapar ett stop för luftströmmen så den blir riktat mot suget.
Ja, det var min tanke. Skär av luftflödet så bra det går och fånga flödet rakt tangentiellt mot klingan. Har funderat på borstlister för att ytterligare koncentrera strömmen av luft så det fokuseras mot tänderna mera. Men nu kör jag på detta ett tag för att utvärdera mera då det verkar fungera så bra.DennisCA skrev:
Jag är faktiskt förvånad då jag trodde mera spån skulle dras igenom spalten som klingan går igenom. Jag gjorde såhär då det inte fanns möjlighet att få plats med en inkapsling kring hela klingan, såhär i efterhand var det kanske bättre t.o.m.
Allt var ju dock lite av en chanstagning, sådana här saker är för komplicerade för att "lista ut".
Nej, huven följer inte med. Detta är bättre då jag kan ha huven tight upp mot bordet hela tiden, oavsett klingans höjd.A axel_n skrev:
Jag kör med dammsugare, i detta fallet tror jag det är bättre då man vill ha hög fart på luftströmmen. Jag fick inte plats med större rör än 50mm heller.
Sågen har nu fått en mobil bas byggd!
Den har även utrustats med ett incraanhåll! Jag har dessutom anslutit den till mitt ”centraldammsugarsystem”. Sen har min arbetsbänk fått bli utmatningsbord.
Jag har satt justerbara fötter på arbetsbänken och justerat in den i våg och på rätt höjd. Väntar på att få likadana fötter till sågens hjulbas så att det går att ställa även denna vågrätt och på exakt rätt höjd. Ska man flytta sågen får man helt enkelt skruva upp fötterna.
Den har även utrustats med ett incraanhåll! Jag har dessutom anslutit den till mitt ”centraldammsugarsystem”. Sen har min arbetsbänk fått bli utmatningsbord.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har satt justerbara fötter på arbetsbänken och justerat in den i våg och på rätt höjd. Väntar på att få likadana fötter till sågens hjulbas så att det går att ställa även denna vågrätt och på exakt rätt höjd. Ska man flytta sågen får man helt enkelt skruva upp fötterna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto