richardtenggren richardtenggren skrev:
får man ett stort fågelbo
Fågelboet är bortklippt på bilden. Priset på glas-skiva +hårspray och inte haft problem med att det släpper tidigare. Barnen ska snart nattas och efter det blir det en rengöring av skivan och så testar jag med en större brim för bättre vidhäftning.

Fasen, nära nu! Säg till om du vill ge upp. I så fall beställer jag från Shapeways!

Fångade den när den tänkte paja.. stoppade och fixade lite och körde igång igen.. får se hur den blir.. Grönt, halvfärdigt 3D-utskrivet objekt på ett bord, omgivet av en kopp och karaff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Skam den som ger sig!

Japp, inte så vacker. Bara den inte delaminerar till imorgon så postas den upp. (Om ingen passerar Halmstad imorgon på väg till gbg?)

Är värt ett HURRA.

Funkar processen så man kan få beställa 2 printer på liknande detaljer???

Betalar hellre någon som gillar att pula än något ställe i stan

Hedens Hedens skrev:
Funkar processen så man kan få beställa 2 printer på liknande detaljer???
Du har någon hemlig inställning som gör att det inte går att pma dig. Skicka ett PM så ser vi vad vi kan åstadkomma.

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
Ser ut som att det kommer fungera bra med spånstosen från @Frustrator! Tack så hemskt mycket!
Detaljbild på en nästan monterad spånstos i genomskinligt och grönt material på en såg.
Skapa konto

Tyvärr är det en nyare leksak som pockar på uppmarksamhet just nu, men jag skall montera den snart! Har fått på borden på sågen så det kommer bli trixigt, men det går nog!

• Gilla
jams5387
  • Laddar…
Spånstosen ovan är monterad. Skruvad samt limmad och tätad med tec-7.
Monterad spånstos med genomskinlig kåpa och grön del kopplad till blått dammsugarör på bordsåg.
Skapa konto

Efter att ha vrängt armarna halvt ur led så fick jag dit den. Fick provpassa och nagga en del i överkant för att det skulle passa ända till 45 graders vinkel.
Närbild av nyinstallerad spånstos på såg med synliga skruvar och lim, klar för funktionstest.
Skapa konto
Monterad spånstos på såg med synlig skruv och residualer av lim och tätning.
Skapa konto

Monterad och tätad spånstos på såg, närbild, med delvis synligt sågblad och dammsugarslang.
Skapa konto
Blå spånstos monterad och ansluten till maskin, med synlig skruvning och tätning.
Skapa konto

Första funktionstestet är helt makalöst bra. Har inget anhåll monterat på sågen än så jag sågade bara lite med en kapsläde. Verkar hursomhelst fungera helt fantastiskt bra. Mer tester får utvisa om det fungerar lika bra med större klinga och med andra höjder på klingan.

• Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Sågade precis upp en ”transportplatta” av MDF på sågen (skall bli hjulbas åt samma såg, bra tips på riktigt bra hjul, finns både på hornbach och bauhaus). Helt otroligt bra fungerar spånsugningen, sågen är nästan helt ren inuti efter klyvt 2 MDF snitt. MDF brukar ju vara riktigt illa annars och jag har inte ens någon sug på ovansidan (och ingen klyvkniv, aja baja).

En MDF-platta med fyra påskruvade hjul ligger på ett sågbord, redo att användas som mobil bas för en såg.
Skapa konto
Närbild på en cirkelsågklinga i en såg med fokus på tänderna och synlig spån från MDF-skärningen.
Skapa konto

• Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Intressant, klingan sågar igenom en del av stosen? Kanske det var därför min egna design mest verkade skapa en virvel som slängde ut spånet på baksidan... Det skapar ett stop för luftströmmen så den blir riktat mot suget.

DennisCA DennisCA skrev:
Intressant, klingan sågar igenom en del av stosen? Kanske det var därför min egna design mest verkade skapa en virvel som slängde ut spånet på baksidan... Det skapar ett stop för luftströmmen så den blir riktat mot suget.
Ja, det var min tanke. Skär av luftflödet så bra det går och fånga flödet rakt tangentiellt mot klingan. Har funderat på borstlister för att ytterligare koncentrera strömmen av luft så det fokuseras mot tänderna mera. Men nu kör jag på detta ett tag för att utvärdera mera då det verkar fungera så bra.

Jag är faktiskt förvånad då jag trodde mera spån skulle dras igenom spalten som klingan går igenom. Jag gjorde såhär då det inte fanns möjlighet att få plats med en inkapsling kring hela klingan, såhär i efterhand var det kanske bättre t.o.m.

Allt var ju dock lite av en chanstagning, sådana här saker är för komplicerade för att "lista ut".

Intressant! Jag måste försöka göra nått liknande på min såg.
Följer huven med när du höjer och sänker klingan?
Kör du med spånsug eller dammsugare?

A axel_n skrev:
Intressant! Jag måste försöka göra nått liknande på min såg.
Följer huven med när du höjer och sänker klingan?
Kör du med spånsug eller dammsugare?
Nej, huven följer inte med. Detta är bättre då jag kan ha huven tight upp mot bordet hela tiden, oavsett klingans höjd.

Jag kör med dammsugare, i detta fallet tror jag det är bättre då man vill ha hög fart på luftströmmen. Jag fick inte plats med större rör än 50mm heller.

Sågen har nu fått en mobil bas byggd!
Den har även utrustats med ett incraanhåll! Jag har dessutom anslutit den till mitt ”centraldammsugarsystem”. Sen har min arbetsbänk fått bli utmatningsbord.

Såg på mobil bas med justerbara fötter ansluten till ett rörsystem i en verkstad.
Skapa konto
Bordscirkelsåg med mobil bas, incraanhåll och anslutning till centraldammsugarsystem i verkstad.
Skapa konto

Jag har satt justerbara fötter på arbetsbänken och justerat in den i våg och på rätt höjd. Väntar på att få likadana fötter till sågens hjulbas så att det går att ställa även denna vågrätt och på exakt rätt höjd. Ska man flytta sågen får man helt enkelt skruva upp fötterna.

Bordsåg med mobil bas, incra-anhåll och ansluten till dammsugarsystem i en verkstad.
Skapa konto
Cirkelsåg med mobil bas och incraanhåll, kopplad till centraldammsugaranläggning, vid arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Anders 1920-tal och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.