Radiella felet borde i princip ca lika stort oavsett diameter ja,..tror jag:)
 
Här kommer en film där jag mäter direkt mot axeln. Det är precis på gränsen att det är i slutet där gängorna är så finns en risk att felet beror på gängorna.

Ser ut att vara ca 2,5 hundradelar.

 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Nej, det kommer flexa och du får ingen riktig kontroll över processen. För högt varvtal dessutom.
Här är uppenbarligen någon som haft samma idé tidigare:
http://lumberjocks.com/vipond33/blog/31802

Jag håller med om att risken är att det flexar.
Kanske ännu bättre att använda ett sådant här stål:
1/2-tums fräsverktyg av stål med spiralformiga skär mot vit bakgrund, avsett för precisionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Amana Tool 51597 Solid Carbide Spiral Multi-Helix for Stainless Steel, Steel, Titanium, Cast Iron and Cermet with AlTiN Coating 4-Flute x 1/2 Dia x 1 Cut Height x 1/2 Shank x 3 Inches Long Up-Cut CNC Square Bottom End Mill
1/2” skaft, bör inte flexa särskilt mycket när man försöker fräsa bort 7,5 hundradels mm.
 
  • Gilla
nesqi
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Här kommer en film där jag mäter direkt mot axeln. Det är precis på gränsen att det är i slutet där gängorna är så finns en risk att felet beror på gängorna.

Ser ut att vara ca 2,5 hundradelar.

[media]
2.5 på den axeln är väl bra och borde inte resultera i 7.5 på flänsen. Kass svarvare verkar det som.:(
 
V vectrex skrev:
Här är uppenbarligen någon som haft samma idé tidigare:
[länk]

Jag håller med om att risken är att det flexar.
Kanske ännu bättre att använda ett sådant här stål:
[bild]

1/2” skaft, bör inte flexa särskilt mycket när man försöker fräsa bort 7,5 hundradels mm.
Med slipstift som i länken är der en annan femma. Det jag menar inte kommer funka är att fräsa ned en stålaxel med metallfrässtål uppspänd i en överhandsfräs.
 
Ola C Ola C skrev:
2.5 på den axeln är väl bra och borde inte resultera i 7.5 på flänsen. Kass svarvare verkar det som.:(
Ähh, lägg ner. Ni gjorde ett grymt jobb. Var lite krångligare än vad det verkade först bara. Jag är väldigt tacksam! Vet ju inte säkert vart felet ligger än heller.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Med slipstift som i länken är der en annan femma. Det jag menar inte kommer funka är att fräsa ned en stålaxel med metallfrässtål uppspänd i en överhandsfräs.
Jag, tackar och skulle gärna se vad ni tror är bäst approach nu? Slipa axelflänsen mha. Wandels metod eller slipa den med lämpligt slipstift i överhandsfräsen eller någon annan metod?
 
Kollade in Mathias video. Smart.
Hans teknik funkar ju onekligen bra.
 
Jag avvaktar att få besöka en man med metallsvarv som verkar övertygad om att vi kan få min axel att snurra utan fel!

Under tiden har jag grejat lite mellan julmaten! Borden är nu rengjorda, avfettade, mattslipade och målade 2 ggr på undersidan.
Nymålade och mattslipade bordsdelar i metall på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Tror jag läst alla inlägg om din axel. Jag hade samma problem på en Hammer såg jag ägt en gång. Fick problemet förklarat av en bilbyggare som påstod att det var ett vanligt problem. Nu vet inte jag om din axel är konstruerad på samma sätt. Men av bilderna att döma ser det lika dant ut.
Mellan dom två kullagern sitter en hylsa och det är jätteviktigt att ändarna på hylsan är parallella med varandra och att varje ände är i vinkel mot axeln/hylsan. Är dom inte det och man spänner inhopp kullagern med muttern hamnar kullagern snett. Är hylsan inte bra kunde man avhjälpa det genom att inte dra muttern som håller kullagern och hylsan så hårt. Utan man drar muttern med fingrarna. På min Hammer försvann problemet i alla fall.
Har för mig att det var typ dagen innan jul som tekniker från Swedendro var hos mig för att byta axeln på sågen för toleransen på flänsen var mera än tillåtet enligt fabriken. Men det var lika dant efter teknikern bytt axeln.
Det var då jag pratade med bilbyggaren som genast förklarade problemet. Jag bara lossade lite på muttern och problemet löst. Jag meddelade teknikern lösningen, som blev glad över det.
Förövrigt byggde trollet (han kallades så) bilar till Camaro cup.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
pär h pär h skrev:
Tror jag läst alla inlägg om din axel. Jag hade samma problem på en Hammer såg jag ägt en gång. Fick problemet förklarat av en bilbyggare som påstod att det var ett vanligt problem. Nu vet inte jag om din axel är konstruerad på samma sätt. Men av bilderna att döma ser det lika dant ut.
Mellan dom två kullagern sitter en hylsa och det är jätteviktigt att ändarna på hylsan är parallella med varandra och att varje ände är i vinkel mot axeln/hylsan. Är dom inte det och man spänner inhopp kullagern med muttern hamnar kullagern snett. Är hylsan inte bra kunde man avhjälpa det genom att inte dra muttern som håller kullagern och hylsan så hårt. Utan man drar muttern med fingrarna. På min Hammer försvann problemet i alla fall.
Har för mig att det var typ dagen innan jul som tekniker från Swedendro var hos mig för att byta axeln på sågen för toleransen på flänsen var mera än tillåtet enligt fabriken. Men det var lika dant efter teknikern bytt axeln.
Det var då jag pratade med bilbyggaren som genast förklarade problemet. Jag bara lossade lite på muttern och problemet löst. Jag meddelade teknikern lösningen, som blev glad över det.
Förövrigt byggde trollet (han kallades så) bilar till Camaro cup.
Tack för förklaringen! Jag och @Ola C har redan varit inne i precis de banorna. Förutom hylsan mellan lagren så skulle även distansen Ola svarvade åt mig kunna vara ett problem (på samma sätt), den påverkar dock enbart den inre lagerbanan på det ena lagret så den borde knappast kunna orsaka detta.

Tycker mig dock ha uteslutit den felkällan genom att jag markerade hög och lågpunkt på flänsen, tog ut axeln och roterade hylsan 90 grader relativt de båda lagrens ytterbanor. Hade hylsan varit problemet så borde topp och dal på axelflänsen ha försvunnit eller åtminstone flyttat på sig. De är dock kvar på precis samma ställe och är lika stora (0,075mm mellan topp och dal).

Skruven som spänner fast hylsan har ej heller den någon påverkan på felet. Det är likadant oavsett om skruven är lös eller åtdragen.
 
Fått filen från @vectrex , barnen har somnat, filen slicad och printern kalibrerad+utskriften startad.
Får se om jag glömt någon inställning eller.om det blir bra på första försöket. Notera att jag matchar sågens färg så gott det går ;) 3D-skrivare som skriver ut ett grönt objekt på en uppvärmd byggplatta, inledande lager syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 3 till
  • Laddar…
Det @Frustrator printar åt mig ovan är alltså en övergång från kvadratisk anslutning till cirkulär anslutning. Dessutom böjer den 60 grader i samma moment, allt i en kompakt volym då det är väldigt trångt inne i sågen för att klara alla lutningsvinklar och höjder på klingan. Jag ritade den i Fusion 360 och såhär ser den ut renderad där i polykarbonat.
3D-rendering av en specialdesignad övergång från kvadratisk till cirkulär anslutning för spånuppsamlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag designade den till spånuppsamlaren som jag byggt till sågen, den skruvas i de befintliga hålen där en enkel spåndeflektor-plåt sitter (satt) original. Den ser ut såhär:
Två vitmålade plywoodbitar med utskärningar och flera skruvar, avsedda för montering av en spånstos i en såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spånstosen som printas ovan skall alltså fästas mellan de båda vitmålade plywoodbitarna.
 
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Skruvat ihop huvudbordet med sidoborden för att se om det behövdes shimsas något, vilket det inte gjorde, perfekt!
Sidoborden är absolut helt plana men huvudbordet är tyvärr aningens krökt med högpunkten i samma linje som klingan. Ca 0,2 mm lägre är det på höger och vänsterkant jämfört med mitten. Lite störigt men jag tror inte det gör så mycket.

Jag har även rengjort huvudbordet på ovansidan. Det blev riktigt bra! Testade en ny metod med denna svamp under excenterslipen. Fantastiskt bra resultat på kort tid! Rekommenderas för svår smuts och rost!

Huvudbord och sidobord ihopskruvade för kontroll av planhet, lätt krökning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallbord för verktyg ihopskruvade på golv, huvudbord med svag krökning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sammanfogade metallbord för verktyg, visande en liten höjddifferens mellan mitten och kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 6 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Skruvat ihop huvudbordet med sidoborden för att se om det behövdes shimsas något, vilket det inte gjorde, perfekt!
Sidoborden är absolut helt plana men huvudbordet är tyvärr aningens krökt med högpunkten i samma linje som klingan. Ca 0,2 mm lägre är det på höger och vänsterkant jämfört med mitten. Lite störigt men jag tror inte det gör så mycket.

Jag har även rengjort huvudbordet på ovansidan. Det blev riktigt bra! Testade en ny metod med denna svamp under excenterslipen. Fantastiskt bra resultat på kort tid! Rekommenderas för svår smuts och rost!

[bild] [bild] [bild]
Ja det där blev ju skitbra. Finns svamparna i vanliga typ större matvarubutiker eller man måste skicka efter? Frakten blev ju rätt dyr från paintpro för några svampar.
 
Ola C Ola C skrev:
Ja det där blev ju skitbra. Finns svamparna i vanliga typ större matvarubutiker eller man måste skicka efter? Frakten blev ju rätt dyr från paintpro för några svampar.
Jag har inte sett dem någon annanstans tyvärr! Köpte mina ihop med lite stålborstar o annat när jag kittade upp mig inför sågrenoveringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.