60 420 läst · 331 svar
60k läst
331 svar
Renovering Wadkin Bursgreen AGS 12
Ja, det stämmer. Hade inte gått att byta klinga annars.A axel_n skrev:
Jag trodde det skulle ha större betydelse men eftersom jag kör med 250mm klinga (och spånhuven missas även av en 300mm klinga i högsta läget) så missas spåret i de översta 50%. Verkar inte påverka funktionen nämnvärt. Det viktiga verkar vara att stoppet är där för att styra ned spånen i slangen.
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
Mycket inspirerande! Jag kall uppgradera till bättre såg i sommar och är ute efter en "USA modell" med stort gjutjärnsbord och Incra anhåll precis som det här du renoverar.
Några frågor:
Var det enkelt att montera Incra anhållet, vilken modell är det som passar ?
Vad är det för mått på bordet ?
Vad är det för mått på "Miter Channel" på bordet ? (Passar Incras Mitre Gauges?)
Några frågor:
Var det enkelt att montera Incra anhållet, vilken modell är det som passar ?
Vad är det för mått på bordet ?
Vad är det för mått på "Miter Channel" på bordet ? (Passar Incras Mitre Gauges?)
B Betula_Pendula skrev:Mycket inspirerande! Jag kall uppgradera till bättre såg i sommar och är ute efter en "USA modell" med stort gjutjärnsbord och Incra anhåll precis som det här du renoverar.
Några frågor:
Var det enkelt att montera Incra anhållet, vilken modell är det som passar ?
Vad är det för mått på bordet ?
Vad är det för mått på "Miter Channel" på bordet ? (Passar Incras Mitre Gauges?)
Ja, väldigt enkelt att montera.B Betula_Pendula skrev:Mycket inspirerande! Jag kall uppgradera till bättre såg i sommar och är ute efter en "USA modell" med stort gjutjärnsbord och Incra anhåll precis som det här du renoverar.
Några frågor:
Var det enkelt att montera Incra anhållet, vilken modell är det som passar ?
Vad är det för mått på bordet ?
Vad är det för mått på "Miter Channel" på bordet ? (Passar Incras Mitre Gauges?)
Finns inte direkt några olika modeller att välja på men du måste välja till djupare anhåll och djupare skena som ”skruven” sitter på. Bordet är 34 tum djupt på min såg.
Måtten på mitt bord med sidoborden på är 48 tum brett och 34 tum djupt.
Standardmått på spåren. 3/4” breda. Incras mitre gauges passar fint!
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
Toppen tack för infon, då skall jag titta efter en sådan, blir betydligt enklare och billigare än att importera en från USA som jag tänk från början med antingen motorbyte eller trafo...V vectrex skrev:Ja, väldigt enkelt att montera.
Finns inte direkt några olika modeller att välja på men du måste välja till djupare anhåll och djupare skena som ”skruven” sitter på. Bordet är 34 tum djupt på min såg.
Måtten på mitt bord med sidoborden på är 48 tum brett och 34 tum djupt.
Standardmått på spåren. 3/4” breda. Incras mitre gauges passar fint!
Ja, lycka till! Tyvärr är de inte helt lätta att komma över. Har haft bevakning på blocket sen i somras och det har inte kommit ut någon.B Betula_Pendula skrev:
De utan följande klyvkniv är lite lättare att få tag i, men en sådan ville jag inte ha.
Jag var också inne på att importera en först, tyvärr blir det ganska dyrt och det duger inte med en trafo, det är en frekvensomformare du behöver.
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
V vectrex skrev:Ja, lycka till! Tyvärr är de inte helt lätta att komma över. Har haft bevakning på blocket sen i somras och det har inte kommit ut någon.
De utan följande klyvkniv är lite lättare att få tag i, men en sådan ville jag inte ha.
Jag var också inne på att importera en först, tyvärr blir det ganska dyrt och det duger inte med en trafo, det är en frekvensomformare du behöver.
Skall läsa in mig på de olika modellerna och vilka funktioner som finns på vilken årgång, är det något mera att tänka på än följande klyvkniven som man skall tänka på? Blir till att bevaka blocket och hålla tummarna...
Om man skall vara noga så behövs både en Transformator och en Frekvensomformare för att det skall fungera, och även fast jag slipper betala för instalationen då bror och far är elektriker så är det inte billiga komponenter att köpa.
Du köper naturligtvis en såg med 230V motor (alla utom de allra minsta är det). Då behövs ingen trafo. Faktum är att du kan köra den direkt här hemma men den kommer gå 16,66% långsammare.B Betula_Pendula skrev:Skall läsa in mig på de olika modellerna och vilka funktioner som finns på vilken årgång, är det något mera att tänka på än följande klyvkniven som man skall tänka på? Blir till att bevaka blocket och hålla tummarna...
Om man skall vara noga så behövs både en Transformator och en Frekvensomformare för att det skall fungera, och även fast jag slipper betala för instalationen då bror och far är elektriker så är det inte billiga komponenter att köpa.
Råder dig att läsa de andra trådarna här på forumet om Wadkin Bursgreen AGS. Både @Ola C och @Lambr1 har AGS 10r.
10:an är minst lika bra som 12:an. Lite mindre bord än AGS12:an och är menad att köra 10” klingor (men den tar även 12”). Den är dock svårare att hitta med följande klyvkniv.
@Ola C och övriga. Är det normalt att remmarna och remskivorna blir varma under lite längre drift? Så pass varmt att jag tänkte på att klingan och muttern var lite ljumma när jag bytte klinga efter 10 min konstant sågande. Det är alltså remskivorna som blir varmast, men värmen leds genom axeln till sågsidan. Svårt att säga hur varma remskivorna är, men 40 grader kanske.
Lite orolig att remskivorna inte linjerar ordentligt eller för dålig/ för mycket remspänning. Har ju bara sågat med direkdrift förut så jag vet inte vad som är normalt?
Lite orolig att remskivorna inte linjerar ordentligt eller för dålig/ för mycket remspänning. Har ju bara sågat med direkdrift förut så jag vet inte vad som är normalt?
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Viss värme blir det och ju längre man kör desto längre sprider det sig såklart. Är lite självreglerande, har man för spänt så blir det varmare => remmen expanderar men klart sliter lite på remmen i onödan.
Generellt behöver man mindre spänning än vad man tror. (Dvs tvärtom med hur hårt man behöver spänna arbetsstycken i vissa delar av Skåne (beror tydligen på knasig gravitation precis där..))
Generellt behöver man mindre spänning än vad man tror. (Dvs tvärtom med hur hårt man behöver spänna arbetsstycken i vissa delar av Skåne (beror tydligen på knasig gravitation precis där..))
Jag förstår att det är extremt svårt att svara på men hur mycket är lagom spänt? Är motorns egenvikt lagom? Just nu skulle jag säga att jag har dubbla motorns vikt och den väger nog kring 20kg.
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Jag har typ motorns egenvikt bara. Testa att släppa lite på spänningen och se vad du tycker.V vectrex skrev:
Egentligen är sågrenoveringen klar nu, men det är en sista sak jag har funderat en del på. Sågen sågar ju väldigt bra så egentligen borde jag kanske bara släppa detta men hursomhelst.
Klingan snurrar med 3000RPM. Detta anser jag vara för långsamt. Kan väl egentligen inte påstå att jag märkt att det är någon nackdel än så länge, men jag inbillar mig att man kan såga tjockare massivträ betydligt snabbare (ja egentligen allt) med högre varvtal på klingan. Sågen är ju byggd 1965 och avsedd för 300mm klingor. På denna tid så var väl inte hårdmetallklingar särskilt vanliga, om de fanns över huvud taget.
Eftersom jag tänkt använda sågen främst med 250mm klingor och bara i undantagsfall med 300mm klinga så tycker jag 3000RPM är på tok för lågt.
Enligt Swedex så bör man ha en skärhastighet på ca 70 m/s för träbearbetning. Det motsvarar med 250mm klinga ett varvtal på ca 5500 rpm. Min såg snurrar alltså på tok för långsamt enligt dem. En ny Felder justersåg för 300mm klinga snurrar med 4800 rpm så de verkar hålla med Swedex om 70 m/s i skärhastighet.
Så om man nu ska ändra på detta så finns det ju 2 olika sätt. Det ena är att använda sig av en frekvensomformare. Nackdelen är att det är dyrt, något måste monteras på vägg (får ej plats på sågen) och det riskerar att generera en del obehagliga högfrekventa ljud. Fördelen är att man får mjukstart, motorbroms och helt variabelt varvtal, "på köpet".
Avhandlade detta en del i denna tråden förra veckan.
Det andra sättet är att byta en eller båda kilremsskivorna för att få större utväxling från motorn. Fördelen är att det är betydligt billigare, nackdelen är att jag inte får alla fördelarna från frekvensomformaren och att jag tappar lite av motorns styrka/moment.
Tankar och ideér uppskattas.
Klingan snurrar med 3000RPM. Detta anser jag vara för långsamt. Kan väl egentligen inte påstå att jag märkt att det är någon nackdel än så länge, men jag inbillar mig att man kan såga tjockare massivträ betydligt snabbare (ja egentligen allt) med högre varvtal på klingan. Sågen är ju byggd 1965 och avsedd för 300mm klingor. På denna tid så var väl inte hårdmetallklingar särskilt vanliga, om de fanns över huvud taget.
Eftersom jag tänkt använda sågen främst med 250mm klingor och bara i undantagsfall med 300mm klinga så tycker jag 3000RPM är på tok för lågt.
Enligt Swedex så bör man ha en skärhastighet på ca 70 m/s för träbearbetning. Det motsvarar med 250mm klinga ett varvtal på ca 5500 rpm. Min såg snurrar alltså på tok för långsamt enligt dem. En ny Felder justersåg för 300mm klinga snurrar med 4800 rpm så de verkar hålla med Swedex om 70 m/s i skärhastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så om man nu ska ändra på detta så finns det ju 2 olika sätt. Det ena är att använda sig av en frekvensomformare. Nackdelen är att det är dyrt, något måste monteras på vägg (får ej plats på sågen) och det riskerar att generera en del obehagliga högfrekventa ljud. Fördelen är att man får mjukstart, motorbroms och helt variabelt varvtal, "på köpet".
Avhandlade detta en del i denna tråden förra veckan.
Det andra sättet är att byta en eller båda kilremsskivorna för att få större utväxling från motorn. Fördelen är att det är betydligt billigare, nackdelen är att jag inte får alla fördelarna från frekvensomformaren och att jag tappar lite av motorns styrka/moment.
Tankar och ideér uppskattas.