Vi fortsätter vid entrén och verandan och nu har det blivit rabatt! Det är @FruB som har gjort det mesta i planering och utförande, jag gräver bara där hon säger åt mig att göra det. Blev väldigt tjusigt tycker jag!

Vi har också tagit de första stegen i arbetet med gångar. Ja lite av ett startskott för hela trädgårdsplanen så det känns härligt. Vi har efter många diskussioner genom åren nu landat i att vi kör grusgångar och stålkant till både gångar och rabatter. Idag har vi snidat fram konturerna till en del av gångarna (givetvis med CAD-ritning som underlag) och börjat gräva lite.

Husentré med nyplanterade rabatter och påbörjade konturer för grusgångar vid verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entré med vita trappsteg, krukväxter och en nyplanterad rabatt längs en husvägg med pågående markarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrävd grusgång med stålkant i trädgård, gräsmatta och stenbumlingar i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyplanterad rabatt och påbörjade grusgångar vid vit husentré med skottkärra och spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyplanterad rabatt längs med husväggen och utgrävda konturer för grusgångar i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Licke och 10 till
  • Laddar…
Har du något som skyddar grunden från rötterna på det planterade?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har du något som skyddar grunden från rötterna på det planterade?
Nej, inget speciellt skydd.
 
Vi fortsätter att vända uppochned på trädgården. Nu har vi grävt ur för gången så mycket vi har tänkt i denna etapp. För att projektet inte bara ska bli skytteltrafik till tippen slänger vi bara grässvålen men använder all matjord för att justera ojämnheter och rätta till nivåskillnader i tomten.

Nu håller vi på att köra ut bärlager efter att ha lagt markduk. Finns en schaktfirma med kontor i stan där de även säljer mindre mängder anläggningsmaterial som de lastar på bilsläp, väldigt smidigt. Det blir några lass till innan det är klart. Samtidigt håller vi på att leta efter bra topplager. Ska gärna vara ganska små fraktioner, inte för runt men inte heller ren kross, och så lagom gråa nyanser utan för mycket rött. Och ligga nära med bra priser :)

En person står i en trädgård där marken grävts upp för anläggning av gångväg, med en skottkärra och markduk synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrävd gång med utlagd markduk i trädgård framför hus, med träd, grässvål och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anlagd trädgårdsgång med markduk och bärlager vid en vit husfasad med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förberedning av gångväg i trädgård med markduk, bärlager av stenmaterial och utspridd matjord, nära vit villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskinföraren (ingen nämnd ingen glömd) valde en något kortsiktig placering av de gamla trappstegen så just nu får gången sluta där :)

En vit husfasad med trappsteg som leder till en nygrävd gång omgiven av ojämn gräsmatta, bärlager och markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fatsug och 10 till
  • Laddar…
Riktigt bra jobbat, ser framför mig ett kommande grind project för att knyta an mot namnet "Röda Grind"
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Riktigt bra jobbat, ser framför mig ett kommande grind project för att knyta an mot namnet "Röda Grind"
Haha, ja grind finns men tillfälligt avhängd. Tråkigt nog är det mycket snyggare med svart grind så vi får döpa om kvarteret istället!
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
richardtenggren
Så fint huset är!
Men vet inte om jag tycker lampan passar in, sen hade det kanske varit snyggt med en lampa på var sida om dörren :) (lampan ser ut att sitta snett, men kanske bara är en synvilla)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Så fint huset är!
Men vet inte om jag tycker lampan passar in, sen hade det kanske varit snyggt med en lampa på var sida om dörren :) (lampan ser ut att sitta snett, men kanske bara är en synvilla)
En utav kompromisserna vi fick göra för att få plats med en pardörr med överljus. Det ryms ingen lampa på den andra sidan. Inte över heller. Så det fick bli en på ena sidan. Gällande det sneda så har den fått sig en smäll av dörren så den är nog lite vriden. Tror det går att fixa med lite handkraft.

Valet av lampa var också en liten kompromiss. Vi fick inte plats med de som stod överst på önskelistan. Dessutom hade vi lite olika åsikter om vad en rimlig peng är att lägga på en utebelysning. Vi behövde dessutom fem stycken lite akut för att inte bryta benen av oss i höstmörkret. Så då enades vi om denna. Jag tycker ändå att den är helt okej. Jag är inte så förtjust i när allt blir för tidstypiskt. Känner mig som en gammal mormor i sin stuga då. :) Så belysningen fick bli ett litet modernt inslag. Inte omöjligt att det blir ett omtag på belysningen i framtiden. Den har skavt lite hos mig också. Precis som färgen på dörren. :) Planen från början har ju alltid varit att putsa huset efter det att vi är klara med alla ingrepp i fasaden till följd av invändiga renoveringar. Så därför har vi inte lagt så mkt energi eller pengar på detaljerna utomhus. Vi får se hur det blir med putsningen nu. Vi börjar vänja oss vid tanken på trä. Oavsett så blir det en genomgång av utsidan lite mer i sin helhet längre fram. Typ belysning, färgval, fasaddetaljer osv när vi har helheten klar. Kom gärna med förslag på lämplig belysning under tiden.
 
  • Gilla
Bernieberg och 3 till
  • Laddar…
Spaden börjar bli sliten men nu får vi nog kalla oss klara med anläggningsbiten i trädgårdsprojektet. Alla stålkanter har kommit på plats, rabatter har grävts ur och jordförbättrats, matjorden är fint utjämnad och ett par släp med singel har skyfflats ut i gången. Vi har krigat på med långa dagar i knappt en vecka och det är härligt när det blir så stor skillnad.

Härnäst på tur är att få lite växter i rabatternaså in gräs, sätta en buxbomshäck längs den raka linjen i rabatten samt ett nytt äppleträd som ska i jorden då vi fått ta bort ett gammalt i dåligt skick.

Renoverad trädgård med slät singelgång och anlagda rabatter, nyjämnad jord, i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad trädgård med jämna stålkantade rabatter, singelgång och välutjämnad matjord vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad trädgård med utjämnad jord, stålkanter, singelgång och ett äppelträd nära hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översiktsbild på en nyligen anlagd trädgård med snyggt utjämnad matjord, stålkanter och en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
claym och 21 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättefint!
Gissar att den mörka ytan ska bli rabatt och det ljusa gräsmatta?
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jättefint!
Gissar att den mörka ytan ska bli rabatt och det ljusa gräsmatta?
Tack :D Ja det stämmer.
 
richardtenggren
Snyggt som vanligt!

Hur ser planen ut för fortsättningen av grusgången? Gissar jag rätt så finns det ju en autocad-ritning som beskriver planen? :)
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Snyggt som vanligt!

Hur ser planen ut för fortsättningen av grusgången? Gissar jag rätt så finns det ju en autocad-ritning som beskriver planen? :)
Det finns mycket riktigt en AutoCad-ritning över tomten med framtida planer på. :) Eller rättare sagt så finns det ett par stycken. Vi har (läs jag) börjat fundera över om det inte vore trevligt med en pool. Alla i familjen (läs en) är inte riktigt med på det tåget. Så ”baksidan” med uteplats etc är inte låst ännu. Vi får läsa på lite kring det hela och försöka bestämma oss i vinter. All input från poolägare tas tacksamt emot. Det är iaf bort mot uteplatsen och garaget som den ena grusgången drar iväg. Den framför huset. I den andra riktningen, på andra sidan om den kommande buxbomshäcken, blir det, om inget ändras, ett växthus/orangeri..helst ett i trä på gjuten sockel..och en grusad köksträdgård med odlingslådor runt omkring detta. Grusgången framför ”verandan” är centrerad mitt för den kommande växthusdörren. Tyvärr får vi kompromissa med placeringen av växthuset pga avståndet till gatan. Vi hade velat lägga det närmre, men då måste vi söka bygglov och då får vi med största sannolikhet avslag pga att det är prickad mark. Men vi får hoppas det blir bra ändå. Alternativet är att minska ner bredden på växthuset och på så vis få det lite luftigare mot huset, men då försvinner möjligheten att möblera med bord för middagar och det känns trist. Jag kan lägga upp lite skisser på trädgården vid tillfälle om intresse finns.
 
  • Gilla
cmb och 7 till
  • Laddar…
Idag har vi avslutat ett litet sidoprojekt med rördragning i källaren för att få igång golvvärme på nedre plan.

När övervåningen gjordes drog röris matning och retur direkt från fördelarshunten upp till fördelaren utan ventiler eller förberedande avstick. Nu har vi satt en ny fördelare till bottenvåning och valt att placera den i källaren. Detta främst för att det blir lättare när man gör rum för rum och då kan gå ner genom bjälklaget till källaren och sen till fördelaren, istället för att samla allt i en punkt uppe. Slipper även skåpet till fördelaren som är tämligen klumpigt.

Utöver ny fördelare som rören behövde grenas av till har vi satt in ventiler så att respektive fördelarkrets kan stängas separat. Även satt flödesventiler så att man kan justera och balansera flödet mellan fördelarna. Till sist ville jag ha in ventiler i källaren så att man vid eventuell service kan spola igenom ovanvåningens slingor därifrån istället för att klabba med trädgårdsslang uppe vid trägolven. Tillsammans blev det en del prylar och jag räknade till 55 st tätningar att dra åt innan det var färdigbyggt :)

Nu är det driftsatt och det sprider sig en skön värme i de nya golven på bottenvåningen. Tätt verkar det också.

Nyinstallerade rör och fördelare för golvvärme i källare, med ventiler och flödesmätare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före

Installation av golvvärme med rör, kopplingar och verktyg på ett orange marmorerat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad golvvärmefördelare och rördragning med ventiler i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av golvvärmesystem med kopparledningar, ventiler och fördelare i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad rördragning i källare med kopparledningar och ventiler för golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 15 till
  • Laddar…
Härligt när det inte droppar...
 
  • Gilla
Licke och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.