Hiréns Hiréns skrev:
Alltså man kan stå rakt i krypgrunden :cool:
Toppen då har ni jättebra situation att göra det bästa möjliga ...
Då blir ju mus o rått lösningar nästan obehövliga!!!
Bara kanter behöver i så fall skyddas
 
Hiréns Hiréns skrev:
Men just nu ligger jag. sjukskriven och blind på ena ögat efter att igår ha kapat lite gammalt golv utan skyddsglasögon. Spenderade morgonen på akuten och ska imorgon akut till ögonläkare.
Aj vad tråkigt! Hoppas det läker snabbt, både för byggets och för jobbets skull.

Det här är annars en bra tråd att läsa i innan man somnar på kvällen... https://www.byggahus.se/forum/threads/posta-skador-olyckstillbud-med-maskiner-och-verktyg.82640/

Man vet ju inte vad man inte vet, och läser man den där kan man få många bra tips om sätt att undvika skador! För vi vill ju alla kunna bygga våra hus och ha alla fingrar, ögon, tår och annat i skick när vi är klara.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Tack alla. Byggandet får ligga lite på is nu om inte gubben är megaeffektiv. Jag blundar mest och kom precis ut från sjukhuset som sa att jag har ett hål i hornhinnan och en rejäl svullnad av slaget. Blir antibiotika och kortisondroppar ett tag fram över och inget jobb, eftersom mitt jobb kräver perfekt syn och tatueringarna kan bli rätt sneda utan djupseende :crysmile:. Skyddsglasögon hädanefter kan jag lova!
Ajaj, krya på dig!
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Toppen då har ni jättebra situation att göra det bästa möjliga ...
Då blir ju mus o rått lösningar nästan obehövliga!!!
Bara kanter behöver i så fall skyddas
Janå, nu lyckas vi inte riktigt räkna ut hur vi ska fästa nätet. Dom kommer nog inte upp på plana höga väggen inifrån, men utifrån är det ju inte hög kant med mur. Hur och var vi ska fästa nätet är ännu inte löst. Insidan har dessutom ett ca 6cm djup in mellan trossbotten och murkant så kommer inte åt att stansa tight där. Ska det alls fästas utifrån så behöver man nog någon gång i framtiden ta bort nedre vågräta panelbrädan och stansa bakom dem. Vi upptäckte idag att förra ägaren täppt igen ventilerna till krypgrunden, troligen pga draget och att han haft kallt helt enkelt. :sweat: det var annars bra nätad ventil
 
Vi går mest runt och gör småpyssel som lappar fast hålet i taket i stora salen osv medan vi väntar på en byggare som är på väg för att rädda vår murkna syll samt våra murkna tre bjälklagar. Virke och material är beställt och på plats i alla fall! Efter det kommer vvs och installerar nya radiatorer och ledningar till dem.
Sedan sprutisoleraren för ena delen av golvet och där emellan ska vi lägga tjärpapp och golvåsar.
Hur som helst, nu när vi går runt här och lallar så kikade vi lite i krypgrunden och hittade ett hål med sand i och i sanden stack det upp en liten del av en påse.
Förra ägaren måste ha trott, som alla andra, att världen skulle gå under år 2000, för han hade bunkrat upp med 42 oöppnade konserver tonfisk!
:crysmile:
 
  • Oöppnade konserver tonfisk i en plastpåse nedgrävd i sand, upptäckt i en krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en påse sticker upp ur ett hål fyllt med sand i en krypgrund, med synliga ord "2000" på påsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Ramnemark och 9 till
  • Laddar…
Perfekt! Då har ni ju mat för över en månad framåt. ;)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Janå, nu lyckas vi inte riktigt räkna ut hur vi ska fästa nätet. Dom kommer nog inte upp på plana höga väggen inifrån, men utifrån är det ju inte hög kant med mur. Hur och var vi ska fästa nätet är ännu inte löst. Insidan har dessutom ett ca 6cm djup in mellan trossbotten och murkant så kommer inte åt att stansa tight där. Ska det alls fästas utifrån så behöver man nog någon gång i framtiden ta bort nedre vågräta panelbrädan och stansa bakom dem. Vi upptäckte idag att förra ägaren täppt igen ventilerna till krypgrunden, troligen pga draget och att han haft kallt helt enkelt. :sweat: det var annars bra nätad ventil
Ja viktigt att ventilera bara när förhållanden medger uttorkande förhållanden så sätt dit ventiler du kan öppna och stänga !
Nätet kan du klämma fast med list eller annat liknande och klammer
 
B byggarätt skrev:
Ja viktigt att ventilera bara när förhållanden medger uttorkande förhållanden så sätt dit ventiler du kan öppna och stänga !
Nätet kan du klämma fast med list eller annat liknande och klammer
Varför vill man alltså stänga dem?
 
på sommaren när det är varmare ute än inne i grunden leder det till att fuktnivån stiger i grunden, så då vill du ha stängda ventiler. på vintern är det tvärt om, så då vill du ha öppna.

principen är att varm luft kan hålla mer vatten än vad kall luft kan. så får man in varm luft utifrån som sen kallnar, så kan inte luften hålla allt det vattnet längre, och då blir det blött.
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Krypgrundsventilation är ytterligare en sådan sak som det finns mycket tyckande om.
Enligt andra så ska man stänga på vintern så att det inte blir så mycket golvdrag...
Eller om du frågar Anticimex så ska du stänga och sätta in en avfuktare för 30-50000:-.

Man får läsa och försöka hitta sin sanning som ni gjort med andra lösningar.

Det jag skulle rekommendera dock är att sätta dit en trådlös hygrometer med en display inne i huset så ni har koll på fuktigheten.
 
  • Gilla
Hiréns och 1 till
  • Laddar…
"Trygghetsvakten" har jag tipsat om tidigare. När det är varmt och fuktigt ute och kallare i grunden (läs "rötmånaden") så kommer det att kondensera fukt i krypgrunden. Ett sätt att minska relativa fuktigheten i grunden är att höja temperaturen lite grann. T.ex genom att ventilera mer så att temperaturen stiger i grunden, om man har tur räcker det till. Eller värma med elvärme som Trygghetsvakten. Trygghetsvakten regleras av fuktighetsgivare och drar förvånansvärt lite ström sett på årsbasis.
På vintern kan man nog göra hur man vill med ventilerna för grunden, det låga fuktinnehållet i luften ute, vid minusgrader, kommer aldrig kondensera i grunden i alla fall, för krypgrunden håller ju plusgrader hur som helst
Och om luckorna gör så att grunden blir varmare på vintern så blir den också torrare då.
Tricket är alltså att grunden ska vara så varm som möjligt i förhållande till utetemperaturen.
En fuktgivare i krypgrunden kopplad till väderstationen ger all info man behöver för att kolla om man ligger på säkra sidan.
 
Innan ni köper värmekablar, avfuktare, etc så ska ni mäta och logga luftfuktighet och temperatur vår, sommar och höst. Efter det vet ni om ni om det behövs några åtgärder och ni slipper kasta pengar i sjön.
Är det några problem så ska man börja med 'passiva' åtgärder typ plast på marken, minskad ventilation, etc.
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
Trygghetsvakten har jag förstått är en lösning som företag pratar sig varma om. Dyrt och höga driftkostnader,

Vågar varken säga bu eller bä kring lösningen. Men vad gäller pris och månadskostnader är det många som inte verkar så nöjda. Så har ni inte stora problem med fukt skulle jag titta på andra lösningar :)
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Innan ni köper värmekablar, avfuktare, etc så ska ni mäta och logga luftfuktighet och temperatur vår, sommar och höst. Efter det vet ni om ni om det behövs några åtgärder och ni slipper kasta pengar i sjön.
Är det några problem så ska man börja med 'passiva' åtgärder typ plast på marken, minskad ventilation, etc.
Enig! Speciellt i ett äldre hus.
det finns så mycket man kan göra som är rena passiva åtgärder. Och jag säger som besiktningsmannen sa när jag köpte.
Bo i huset ett tag så märker man vad som behövs.
 
  • Gilla
Hiréns och 2 till
  • Laddar…
Vi pysslar på och väntar på vår byggare som ska fixa syllen och bjälklagen och hittar lite fler trubbel.
Vi har börjat demontera allt runt i kring trappen (nästan 200 delar EXKLUSIVE trappen räknat) och nu är det så tomt att vi insett.... att pelaren som håller upp taket (som alltså ska vara kvar), står på ett plank på spånskivorna på golvet. Alltså inte på någon bärande konstruktion eller i grunden eller någonstans där den BORDE stå. Enorma problem kan jag tänka mig. Kanske..
Inte så kul när golvet ska slitas upp och tilläggsisoleras osv.
 
  • En arbetsstege framför en hög med demonterade träplankor vid en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Antik badkarsarmatur med vita handtag monterad på en mörk, marmorerad vägg, inget relaterat till trapprenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringskaos med demonterade trädelar och en utsatt pelare på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med trappstegar och avlägsnade delar runt en trappa, tomma golvytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt där en pelare står på plank vid en demonterad trappa med färgglada detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Julamannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.