O Obo1 skrev:
Som sagt tidigare...ta en dialog med byggnadsinspektionen redan nu om ni inte redan gjort det. Ni vill måhända få huset till ett funktionerande boende och de vill ev. spara den speciella exteriören. Det ni bör framhålla är att ni har att återställa ett bönehus som blivit konverterat till asatempel utan bygglov... tror/hoppas ni kommer till en rimlig kompromiss.
Det står faktiskt uttryckligen att snirklerierna på fasaden får slopas, tyvärr :oops:
Jag har inte gjort annat än haft dialoger med byggnadsinspektörerna i kommunen sedan september när vi lade anbud på huset. Dom är nog trötta på mig nu :crysmile:
 
useless useless skrev:
Den största utmaningen är att få till ett fungerande isolerat tak utan att byta ut plåten. Jag skulle inte ha blandat in något PUR-skum eller liknande, men å andra sidan har jag ingen aning om hur man borde göra istället... Förutom att göra om hela taket då inklusive plåten.
Det var en byggare på besök som sa att det kan vara spikarna som slagit sig av att plåten rört sig i vinden och att jag borde ta dit en plåtslagare först och främst
 
Oldboy Oldboy skrev:
Plåten ligger på gles bärläkt. Det är bra. "Allt" som ska till ytterligare är att stoppa varm fuktig luft inifrån huset att nå ut till plåten och skapa mer kondens än vad som naturligt och oundvikligen blir av väderomslagen/temperaturväxlingar dag/natt.
Många gamla ekonomibyggnader har denna taklösning. Det är inga problem så länge taket är välventilerat, (tänk loge). Vi har så på vår gamla loge. Plåttaket är gissningsvis 50-70 år gammalt, och bärläkten är kärnfrisk.

Det behövs alltså ett isoleringsskikt under taket/luftspalten. Det behövs ångspärr eller ångbroms på insidan om isoleringen.
Det brukar vara innerutrymmet på ovanvåningen på gamla hus som bestämmer hur tjock isolering det går att ha. Blir ofta en kompromiss. Dock är det ju inte mer än 1-1.5 m av snedtaket som behöver bli lite tunnare isolerat.

Trossbotten (brädor) mus- och vindsäkras med fördel av lerbruk. Var gratis förr, om man hade tillgång till lera och sand, och är som gjort för ojämna underlag med godtycklig måttsättning.
Tack för kloka ord och råd!
Spricker inte leran? Lutar mot nät nu men det är ju avsevärt dyrare
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Spricker inte leran?
Nej, det ska den inte göra.
Det är svalt och fuktigt i trossbotten, så leran håller sig tillräckligt fuktig. Vill man gardera sig så är det nog inte fel att blanda i ngn fiber (armering). T ex hästbajs har mkt fiber, :) även hår/tagel kan användas.
Det går utmärkt att putsa innerväggar med lerbruk, så leran står sig mkt länge i trossbotten.
Trossbotten av brädor har används hur länge som helst. Brädorna brukar vara spillvirke, vilket ni har gått om redan vad det låter som?
 
Jag gissar att snickarglädjen med drakhuvuden mm hör till asa-templet och inte till det ursprungliga kristna bönhuset, därav är det troligen inte del av den ursprungliga kulturhusmärkningen.
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Efter en lång väntan och mycket papperstrassel blev det äntligen vårt!
Spännande projekt, och kul med fler ”lokala” trådar! Blev ju direkt tvungen att se om jag kunde lista ut var det var baserat på första inlägget, och drog slutsatsen att det var tvunget att vara i Godby då det verkade ligga på landet och vara anslutet till fjärrvärme. Försökte också stalka mannen men konstaterade det som du sedan skrev, att han är rätt inkognito. Du var däremot lättare att hitta, och sen sprang jag på prospektet och fick Godby bekräftat. Säg hej till Thobias nästa gång ni har honom på inspektion. ;)

ErikLtz ErikLtz skrev:
Med viss kännedom om Åland så måste någon av Er ha hembygdsrätt på ön - grattis :)

Och Ni vet säkert också att mycket i byggväg är klart dyrare "på ön" än på fastlandet, men man slipper förstås åka till Sverige och frakta tillbaks om man köper lokalt.
Två saker som inte riktigt stämmer.

1. Hembygdsrätt krävs inte för att få äga hus på Åland, du kan få så kallat jordförvärvstillstånd med följande förbehåll:

- Tomten är under 4000 kvm
- Tomten måste ligga inom planerat område, bykärna eller annat område som är avsett för fast bosättning.
- Tomten får inte ge andelar i samfällda områden eller ge jakt- och fiskerättigheter.
- Tomten får endast angränsa till vatten inom planerat område.

Detta hus torde uppfylla alla ovanstående villkor, så ingen av de två skulle egentligen behöva ha hembygdsrätt, även om jag tror att de har det. :giggle:

2. När jag har tagit offerter på byggmaterial har i princip allt material varit billigare än Bauhauspriser. Detta förvånade mig också eftersom alla säger att det ska vara ”så dyrt” på bygghandlarna här, men grejen är: ta offert. Vad gäller byggvaror har vi ju i princip bara två stora handlare att välja mellan, men det intressanta är hur pass stor skillnad det kan vara mellan de två handlarna ibland. Vi har alltid tagit offerter från båda och sedan köpt vissa grejer hos den ena och andra hos den andra då den som är billigare på vissa saker kan vara mycket dyrare på andra.
Dock var priserna på elmaterial mer än 30% högre här när jag tog offert jämfört med att köpa online i Sverige, men priserna på VVS-material har på offert varit ungefär samma eller lägre än i Sverige. Så återigen, det gäller att ta offerter och sen fundera på vilka inköp man kan göra i Sverige som är lätta att frakta och ger stora inbesparingar!
Sen kan det ju förstås vara så att man skulle kunna få ännu lägre priser på offert i Sverige, men det är lite svårare att jämföra. Till ett helt bygge är det också väldigt smidigt att bara kunna ringa upp försäljaren på lokala bygghandeln och be dem plocka ihop ett lass av de grejer man tagit offert på och komma ut med lastbilen, jämfört med att behöva lägga en hel dag på att åka till Sverige och springa runt på någon bygghandel för att ändå inte få med sig en åttondel av ett lastbilslass! Förutsatt att man inte har en egen lastbil förstås. :p
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Spännande projekt, och kul med fler ”lokala” trådar! Blev ju direkt tvungen att se om jag kunde lista ut var det var baserat på första inlägget, och drog slutsatsen att det var tvunget att vara i Godby då det verkade ligga på landet och vara anslutet till fjärrvärme. Försökte också stalka mannen men konstaterade det som du sedan skrev, att han är rätt inkognito. Du var däremot lättare att hitta, och sen sprang jag på prospektet och fick Godby bekräftat. Säg hej till Thobias nästa gång ni har honom på inspektion. ;)



Två saker som inte riktigt stämmer.

1. Hembygdsrätt krävs inte för att få äga hus på Åland, du kan få så kallat jordförvärvstillstånd med följande förbehåll:

- Tomten är under 4000 kvm
- Tomten måste ligga inom planerat område, bykärna eller annat område som är avsett för fast bosättning.
- Tomten får inte ge andelar i samfällda områden eller ge jakt- och fiskerättigheter.
- Tomten får endast angränsa till vatten inom planerat område.

Detta hus torde uppfylla alla ovanstående villkor, så ingen av de två skulle egentligen behöva ha hembygdsrätt, även om jag tror att de har det. :giggle:

2. När jag har tagit offerter på byggmaterial har i princip allt material varit billigare än Bauhauspriser. Detta förvånade mig också eftersom alla säger att det ska vara ”så dyrt” på bygghandlarna här, men grejen är: ta offert. Vad gäller byggvaror har vi ju i princip bara två stora handlare att välja mellan, men det intressanta är hur pass stor skillnad det kan vara mellan de två handlarna ibland. Vi har alltid tagit offerter från båda och sedan köpt vissa grejer hos den ena och andra hos den andra då den som är billigare på vissa saker kan vara mycket dyrare på andra.
Dock var priserna på elmaterial mer än 30% högre här när jag tog offert jämfört med att köpa online i Sverige, men priserna på VVS-material har på offert varit ungefär samma eller lägre än i Sverige. Så återigen, det gäller att ta offerter och sen fundera på vilka inköp man kan göra i Sverige som är lätta att frakta och ger stora inbesparingar!
Sen kan det ju förstås vara så att man skulle kunna få ännu lägre priser på offert i Sverige, men det är lite svårare att jämföra. Till ett helt bygge är det också väldigt smidigt att bara kunna ringa upp försäljaren på lokala bygghandeln och be dem plocka ihop ett lass av de grejer man tagit offert på och komma ut med lastbilen, jämfört med att behöva lägga en hel dag på att åka till Sverige och springa runt på någon bygghandel för att ändå inte få med sig en åttondel av ett lastbilslass! Förutsatt att man inte har en egen lastbil förstås. :p
Eftersom du inte säger vem jag ska säga hej från så antar jag att du är Thobias :crysmile: kul att du hittat hit!
Det du skriver om lastbilslass från Sverige så blir det nog ändå dyrare än offert från åland sen med tullpriserna :thinking:
Ska bli ett kul projekt! Folk brukar säga att bygg en ikeamöbel ihop så ser ni vad ert äktenskap går för. Vi körde 22000 km igenom hela usa förra året i samma bil utan bråk och det är några svårighetsgrader högre än ikeamöbler... Sen har vi det här huset, som kan vara högsta svårighetsgrad, själva bossen, så det ska nog gå bra :crysmile:
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Uppdatering: igår skulle jag plocka träflisor så att vi kunde starta materialsugen - föll genom golvet
:crysmile::seenoevil:
 
  • Skadat trägolv med ett hål där några brädor fattas, synliga bjälkar och hög med träflisor och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Eftersom du inte säger vem jag ska säga hej från så antar jag att du är Thobias :crysmile: kul att du hittat hit!
Det du skriver om lastbilslass från Sverige så blir det nog ändå dyrare än offert från åland sen med tullpriserna :thinking:
Nej men jag känner honom lite grann, du får hälsa från en anonym Byggahusare. ;)

Skulle man verkligen vilja ta material från Sverige den lagliga vägen borde det ju gå att få köpa det momsfritt och sen momsa in det här (tull är det bara om du köper utanför EU) men då har man nog en hyfsad uppförsbacke att lyckas. Å andra sidan har jag nästan aldrig hört talas om någon som blivit stoppad och varit tvungen att betala moms, trots att ålänningar åker och köper grejer från Sverige mest hela tiden...
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Eftersom du inte säger vem jag ska säga hej från så antar jag att du är Thobias :crysmile: kul att du hittat hit!
Det du skriver om lastbilslass från Sverige så blir det nog ändå dyrare än offert från åland sen med tullpriserna :thinking:
Ska bli ett kul projekt! Folk brukar säga att bygg en ikeamöbel ihop så ser ni vad ert äktenskap går för. Vi körde 22000 km igenom hela usa förra året i samma bil utan bråk och det är några svårighetsgrader högre än ikeamöbler... Sen har vi det här huset, som kan vara högsta svårighetsgrad, själva bossen, så det ska nog gå bra :crysmile:
Jaha... det finns äktenskapstest som heter duga och husrenovering tillhör absolut de svåraste!
Ju mer värderingsmässiga frihetsgrader ett projekt innehåller desto svårare!
Jättebra att ni tränat i olika sammanhang tidigare!

Den enda generella grejen jag kommer på att säga är att gifta sig och verkligen bli herr o fru projekt och inte vänta med det!!!
Varför ? Jo då kan man lösa problem som uppstår med ekonomin och familj samt husrenoveringen innan dessa leder till separation!
Du vet det här händer inte mig tänket gör att om man har paraply så skiner ju solen tänket motar bort ev problem och regnar det ändå så använder man paraplyet
 
Vad var det för fel på golvet/trossbotten?
 
... Så föll svärfar igenom också :crysmile::crysmile:
 
  • Skadat golv med öppet hål och exponerade träbjälkar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vad var det för fel på golvet/trossbotten?
Det är en liten del här som gjorts om när dom tagit bort trappen till övervåningen och slarvat och de 2x3 metrarna är helt felbyggda överallt (du ser bland annat bärande väggen mellan matsal och kök att det saknas bärande där) Just den delen av golvet tycks listerna som trossbotten ligger på ha förmultnat
 
Ohh, missar man golvbjälkarna lär man gå igenom även om det inte är felbyggt. Googla lite på torpargrund och blindbotten, finns läskiga bilder ända fram till äkta hussvamp - men även friska funktionella blindbottnar har ganska tunna lister som spåntade plankor (eller skivor...) vilar på (så papp och spån eller så) - inget som tål någon särskild vikt...! :-O

I damens torp skulle nytt golv in - där under hittade vi dock en mindre kusin till stora hussvampen som käkat upp diverse, men sen inte växt vidare då den vattenläcka som lär matat svampen fixades för kanske 15 år sedan. Skrapade bort allt angripet (well), städade bort allt organiskt där under (!), på med svampskyddsmedel, förstärkning av golvbjälkar, så nya lister, spåntade plankor och papp, så fräscht torrt spån - sen kunde den tänkta golvläggningen vidta (med fris och allt).

Men aldrig, aldrig stödja på spånet utan lägg ut ett antal gamla och tillräckligt breda plank tvärs över bjälkarna för att kunna balansera på medan bygge pågår :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Lämna inget organisk material under krypgrunden. Det trä som ligger på marken kan bli starten för hussvamp!
 
  • Gilla
Hiréns och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.