131 900 läst · 736 svar
132k läst
736 svar
Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?
Trappsteget och alla andra funderingar är förkastade av högre makt... "så här ska det se ut! ":B bopakoster skrev:Tack för dina kloka ord @Oldboy! jag inser problemet med vatten, tänkte att de stående panelbrädorna med fasade kanter skulle dränera vattnet...Men det blir förstås enklare/bättre om jag inte fäster altanen i huset och istället sänker den och gör ett "löst" liggande trappsteg under dörren så underhåll av fasaden inklusive solbänken kan utföras utan att riva altanen.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, då löste sig det. Nu är det 'bara' att exekvera!B bopakoster skrev:
Sen ser jag inget krav på tallens läggningsriktning så där finns behov av ytterligare kravutredning, men det kan ju vara bra om konstruktören kommer med underlag till kravställaren gällande lämplighet och materialåtgång vid de olika alternativen.
Dimensionering enligt https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/ visar att 45x145mm reglar är OK för en altan med mina mått, 5m på tre upplag
Men vilken dimension ska användas till stödsyllarna, också 3 upplag...med spännvidd 6m?
Men vilken dimension ska användas till stödsyllarna, också 3 upplag...med spännvidd 6m?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förtydligande, de tre syllbjälkarna blir fästa i vardera ände och på mitten i stolpar som står på marken.
Gör nya plintar utsida befintlig husvägg med stolpar och nya takstolar.B bopakoster skrev:Hej
Jag har ett enplans gårdshus på tomten på c:a 40+7m2, byggt av rivningsvirke från sjöbodar på 1950-talet i flera etapper på gjutna plintar. Äldsta delen 3x6m sedan påbyggt 4x4m därefter 2x3m och sist ett WC 1x1m. Det har varit nyttjat på somrarna för uthyrning till "badgäster". Kallställt på vintern.
Nu måste jag gör något åt det, det luktar mögel av kläder som hängt i en garderob i den äldsta delen. Jag börjat riva bort invändiga väggskivor av mjuk treetex och något hårdare treetexpanel där. Det är noll isolering i väggar , okänt läge på taket och i trossbotten än så länge. Det ser förskräckligt ut i väggarna. Bilder bifogas.
[bild] [bild] [bild]
Ytterpanelen stående grova bräder c:a 35x200mm klädda med eternitplattor nån gång på -70talet(?). Brädorna är det som håller upp huset. Innanför dessa kors och tvärs två lager 35mm brädstumpar som underlag för väggskivorna. Taket är lätt, 14 graders sadeltak klätt med Al-plåt.
Först hade jag en tanke att ersätta de 2 inre brädlagren med ett 45x70mm regelverk, det skulle nog gå men jag är mycket tveksam framförallt till att behålla gammalt angripet virke tillsammans med nytt
Nu tänker jag riva huset och bygga upp det igen i två etapper. Ingen ändring på yttermått, fönster, takform etc
Trossbotten på befintliga grundplintarna. I så fall hur konstruerar jag den?
Väggar 45x70 reglar klädda med stående dubbelfasspånt. Invändigt OSB-skivor.
Isolering men ingen fuktspärr, kallställs på vintern..
Takstolar lättviktstyp, jag har använt en lokal snickare modell i en friggebod och en Carport redan.
Jag tar tacksamt emot förslag och åsikter!
Riv sedan allt under tak, glöm inte bygglov.
Nu har jag hittat till "Lathunden"B bopakoster skrev:
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/st-lathunden-2021-med-utvik.pdf
För min altan blir det om jag fattar rätt:
Bärlinor .....i 2 fack till altan sid 25: fri längd 5,4m max plintavstånd 2,54m (dubbel mittbärlina): C24 45x245mm
Golvbjälkar ...i 2 fack till altan sid 31. fri längd 5,83m centumavstånd cc600mm C24 45x195mm
Märkligt att det skiljer så mycket mellan de två !
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/st-lathunden-2021-med-utvik.pdf
Varför?
Redigerat:
45x145 för bjälklaget cc 60 cm funkar om virket håller hållfasthetsklass C30.
45x170 funkar om man använder mer normalt tillgängligt C24-virke.
(Jag stoppade in 5,00m som bjälklagslängd.)
För Bärlinorna så fungerar 45x145 om du sätter 4 fästpunkter istf 3, dvs 2 stöttor undertill mellan varje stolpe.
Annars måste du ta till svåröverkomlig 45x245 C24.
45x170 funkar om man använder mer normalt tillgängligt C24-virke.
(Jag stoppade in 5,00m som bjälklagslängd.)
För Bärlinorna så fungerar 45x145 om du sätter 4 fästpunkter istf 3, dvs 2 stöttor undertill mellan varje stolpe.
Annars måste du ta till svåröverkomlig 45x245 C24.
Tack för tipsen @Oldboy !Oldboy skrev:45x145 för bjälklaget cc 60 cm funkar om virket håller hållfasthetsklass C30.
45x170 funkar om man använder mer normalt tillgängligt C24-virke.
(Jag stoppade in 5,00m som bjälklagslängd.)
För Bärlinorna så fungerar 45x145 om du sätter 4 fästpunkter istf 3, dvs 2 stöttor undertill mellan varje stolpe.
Annars måste du ta till svåröverkomlig 45x245 C24.
Dina förslag sänker kostnaden för träet mer än vad tre extra plintar kostar. Bra!
Jag väljer att göra altanen 5,4x5,4m så det stämmer med standardlängder.
För bjäklaget: 10st 45x170 C24 cc60cm
För bärlinorna: 4st 45x145 C24/14 med 4 upplag avstånd 1,8m istället för 3 med 2,7m avstånd och dubbla reglar på mitten, (skulle även funka med 45x120 C24 men det känns lite klent....)
Det här var den enda sparade bilden, borta ur Sketchup, glöm frågan det ska vara fyra upplag .....jag gjort en ny ritning med fyra upplag istället.. det blev 4x4=16 stolpar mot marken (snäcksand).B bopakoster skrev:
Inget fäste i huset, sk kunna underhålla målning där genom att lyfta på de närmaste trallbräderna...
Hur ska jag bäst ordna med markkontakt, betongplattor 30x30cm direkt på marken eller nedgrävada gjutna betongstolpar, t.ex 150mm diameter....
Jag undrar om inte 16 st plattor direkt på sandunderlag borde räcka, trycket/stolpe blir ju ganska lågt, det är ju inte ett hus som belastar...? Några plattor kanske ska ersättas med nedgrävda betongstolpar så altanen inte kommer på glid?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om man tittar i lathunden du länkade till tidigare så räknar de på en last på 300 kg/kvm och du bygger ca 30 kvadratmeter.B bopakoster skrev:Det här var den enda sparade bilden, borta ur Sketchup, glöm frågan det ska vara fyra upplag .....jag gjort en ny ritning med fyra upplag istället.. det blev 4x4=16 stolpar mot marken (snäcksand). Hur ska jag bäst ordna med markkontakt, betongplattor 30x30cm direkt på marken eller nedgrävada gjutna betongstolpar, t.ex 150mm diameter....
Jag undrar om inte 16 st plattor direkt på sandunderlag borde räcka, trycket/stolpe blir ju ganska lågt, det är ju inte ett hus som belastar...?
[bild]
Det är 9 ton som ska fördelas på 16 stolpar = 567 kg/stolpe.
Är sanden så stabilt packad att den inte sjunker med 600 kg på en platta?
Tror att det kan funka men att du kommer att få lyfta lite på olika ställen med tiden om någon platta/stolpe sjunker. Rätt lätt om man kan komma under med en domkraft.
Tack @Testarn !T Testarn skrev:Om man tittar i lathunden du länkade till tidigare så räknar de på en last på 300 kg/kvm och du bygger ca 30 kvadratmeter.
Det är 9 ton som ska fördelas på 16 stolpar = 567 kg/stolpe.
Är sanden så stabilt packad att den inte sjunker med 600 kg på en platta?
Tror att det kan funka men att du kommer att få lyfta lite på olika ställen med tiden om någon platta/stolpe sjunker. Rätt lätt om man kan komma under med en domkraft.
Jag bygger bara 4,6x4,6=21m2 på 16 stolpar, så det blir 16x300=6,3 ton ,dvs 400kg/stolpe..
Funderar på om jag kan hitta/hitta på något som jag kan justera stolphöjden med? Jag ska ju i alla fall ha något mellan plattan och stolpen så den inte drar i sig fukt....
OK, det gör ju viss skillnad, jag uppfattade det som att du skulle bygga 5,4x5,4B bopakoster skrev:
Vet inte om det är "värt" att hitta på/skaffa något till 16 stolpar när det är så pass lätt att lyfta bredvid och byta en stolpe vid behov.
Hoppsan, du har rätt, vet inte hur jag fick till det .....det ska ju bli 5,4x5,4m....shame on me....men jag håller med om att stolparna "lätt" kan bytas underifrån!T Testarn skrev: