Tusen tack för svar Oldboy!!

Att Isolera 110-röret mellan trossbotten o marken går bra även om det är trångt. Ingen snö eller stark kyla än.

Jag sätter markisolerskivor runt röret under huset. Lite trångt att jobba där men det går att komma åt en halv meter in under vattbrädan.
Pratade med Comfort och han förslog att jag gräver upp över röret och sätter markskivor på båda sidor om 110röret med ett lock över ...
Undrar nu bara hur djupt är det till frostfritt? Bor på Koster i norrra Bohuslän?

Avloppsrör under ett hus, synligt med mark och pelare, diskuteras för isolering och frostskydd i ett renoveringsprojekt i Bohuslän.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött avloppsrör invid grunden av ett hus, delvis täckt av jord och omgivet av växtlighet, med isoleringsdetaljer och ett svart kabelrör.
Skapa konto
Grävd grop vid husgrund med synligt 110-rör, omgiven av jord och grönska, markarbete pågår för isolering i norra Bohuslän.
Skapa konto

Redigerat:
B bopakoster skrev:
Tusen tack för svar Oldboy!!

Att Isolera 110-röret mellan trossbotten o marken går bra även om det är trångt. Ingen snö eller stark kyla än.

Jag sätter markisolerskivor runt röret under huset. Lite trångt att jobba där men det går att komma åt en halv meter in under vattbrädan.
Pratade med Comfort och han förslog att jag gräver upp över röret och sätter markskivor på båda sidor om 110röret med ett lock över ...
Undrar nu bara hur djupt är det till frostfritt? Bor på Koster i norrra Bohuslän?

[bild][bild][bild]
Jag pratade en lokal VVS-firma och fråga vad de rekommenderade. Inte matta men markskivor blev svaret. Jag har börjat att göra så. Bilder från två dagars arbete. Trångt och regn och stormvindar första dagen. Men marken inte frusen ännu. Andra dagen plötsligt + 10 grader. Avloppsröret ligger ganska ytligt typ 1-2 dm under gräsmattan. Detta för att få en lutning på 1cm/m tillanslutningen till bostadshusets avloppsrör (som är inkopplat till en avloppspump som delas med två grannar)
Jag gör alltså en huv av 50mm tjocka markisolerskivor. C:a 5meter klart. Bara 20m kvar men jag avbryter är röret är4-5 dm under marknivån. Närmast gårdshuset täcker huven även vatten tilloppsslangen som innehåller en termostastyrd elvärmeslang som ska förhindra frysning av vattnet.
Som grädde på moset kommer jag att öppna en VV-kran och låta den rinna...för att avloppet inte ska bli iskallt..

• Grop med avloppsrör under markskivor omgiven av jord och gräs, tre skottkärror med jord vid sidan.
    Skapa konto
  • Markisolerskivor över avloppsrör i grävt dike, omgivna av jord och verktyg. Rören ligger ytligt för att säkerställa rätt lutning.
    Skapa konto
  • Markisolerskivor som omger ett avloppsrör nära markytan, som en del av ett bygge för att skydda mot frost.
    Skapa konto
  • Avloppsrör isolerat med markskivor under ett golv, upplyst av en lampa, omgiven av jord och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Isolerskivor formade som en skyddande huv, placerade på ett bord inomhus, används för VVS-installation utomhus.
    Skapa konto
  • Avloppsrör synligt i marken under byggnad, med anslutning och isolering, omgiven av jord och gräs.
    Skapa konto
  • Gilla
Claes Sörmland och 8 till
  • Laddar…
Bara resten kvar...ska korsa körvägen sedan går röret minst en halv meter under marken. Det är en slänt på andra sidan vägen. Borde väl räcka att gräva ner isolering dit bort??

Grävd jordhög i gräsmattan med synligt brunt rör, buskar och hus i bakgrunden. Diskussion om rörläggning och isolering.
Skapa konto

B bopakoster skrev:
Bara resten kvar...ska korsa körvägen sedan går röret minst en halv meter under marken. Det är en slänt på andra sidan vägen. Borde väl räcka att gräva ner isolering dit bort??

[bild]
Ligger vattenledningen vid avloppsröret? Annars varför isolera?

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ligger vattenledningen vid avloppsröret? Annars varför isolera?
Ja men inte mer än 4m. Isoleringen är för att inte avloppet ska frysa. Vilket det gjorde förra vintern.

Har du egen brunn och infiltration för avloppet?

useless useless skrev:
Har du egen brunn och infiltration för avloppet?
Nej, vårt hus hade när vi köpte det en trekammarbrunn som tömdes av av slamsugarbil. Före det av en hästdragen slamsugare....När vår närmsta granne byggde sitt nya hus så anlade han en avloppsbrunn med tryckpump som pumpar bort avloppet från sitt, vårt och en till grannes hus till det kommunala avloppsnätet som är ungerfär 400m bort.
Vårt gårdshus hade oxå en trekammarbrunn, men den blev överflödig när jag gjorde nytt bad o toarum i gårdshuset, avståndet mellan det avloppet och vårt bostadhus avlopp gick att ansluta med en lutning på 1%, men röret närmast gårdshuset ligger bar 1dm under marknivån.
Nu har det röret fått en utvändig isolering av 5 cm tjocka frigolit(?)skivor..
Jag måste nog höja marknivån på den korsande körvägen med någon dm....så den jord som togs bort för att ersättas med frigolitskivorna blev över kan ju användas för att höja vägnivån över avloppsröret.

• Brunt avloppsrör ligger i grävd ränna med lila frigolitskiva som isolering ovanpå, omgiven av gräsmatta och jord.
    Skapa konto
  • Avloppsrör med isolering av frigolitskivor nedgrävt under jord i trädgård, visas i öppen schakt.
    Skapa konto
  • Avloppsrör i mark täckt med lila isoleringsskivor, omgivna av jord och gräsmatta, med verktyg och byggmaterial bredvid.
    Skapa konto
  • Avloppsrör isolerat med lila frigolitskivor under golv i krypgrund, omgivet av jord och träreglar.
    Skapa konto
  • Isolerad konstruktion av rosa frigolitskivor placerad på ett bord i ett rum med trägolv och fönster i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Orange avloppsrör isolerat med frigolitskivor under mark, bredvid ett svart kabelrör, omgivna av jord och växtlighet.
    Skapa konto
Ok. Om man har infiltration och ventilation ut genom taket så brukar det aldrig frysa.

useless useless skrev:
Ok. Om man har infiltration och ventilation ut genom taket så brukar det aldrig frysa.
Aha, kan ventilation av avloppet fungera med en vakumventil under handfatet i badrumet med toan? Det vita påsticket mitt i bilden är handfatsavlopp. Eller kanske under diskbänken till vänster utanför bilden. Båda, liksom duschavloppet är kopplade till det vertikala WC-avloppsröret som är anslutet till bostadshusets avlpp som i sin tur är anslutet till en avloppspump som pumpar avloppet vidare till kommunala avloppet
Byggrör och ventilationssystem med vakumventil installerade under golv i badrum, kopplade till vertikalt WC-rör.
Skapa konto

Redigerat:
B bopakoster skrev:
Aha, kan ventilation av avloppet fungera med en vakumventil under handfatet i badrumet med toan?
Nej.

Sådana här vacuumventiler har jag i bostadshusets tvättställ:
B bopakoster skrev:
Aha, kan ventilation av avloppet fungera med en vakumventil under handfatet i badrumet med toan? Det vita påsticket mitt i bilden är handfatsavlopp. Eller kanske under diskbänken till vänster utanför bilden. Båda, liksom duschavloppet är kopplade till det vertikala WC-avloppsröret som är anslutet till bostadshusets avlpp som i sin tur är anslutet till en avloppspump som pumpar avloppet vidare till kommunala avloppet
[bild]
useless useless skrev:
Nej.
Varför inte? Bild av en vacuumventil installerad under ett tvättställ med synliga rör och kopplingar i ett badrum.
Skapa konto
Vit plastvacuumventil monterad under tvättställ, omgiven av VVS-rör.
Skapa konto

Redigerat:
B bopakoster skrev:
Varför inte?
För att det inte är fritt flöde från brunnen.

jag förstår inte, vilken brunn?

Den som du inte har...

Om man har slamavskiljare och infiltration och drar upp en öppen avloppsluftning genom taket så får man ett konstant luftflöde från brunnen ut genom taket. Den luften håller plusgrader året om och förhindrar frysning.

Nu har ju inte du den avloppslösningen, så det är inte intressant i ditt fall.

useless useless skrev:
Den som du inte har...

Om man har slamavskiljare och infiltration och drar upp en öppen avloppsluftning genom taket så får man ett konstant luftflöde från brunnen ut genom taket. Den luften håller plusgrader året om och förhindrar frysning.

Nu har ju inte du den avloppslösningen, så det är inte intressant i ditt fall.
Godmorgon Useless!
Brunn, kan det vara en rensbrunn? En sådan har jag alldeles efter anslutningen av gårdshusavloppet på bostadshusets avlopp. Ett vertikalt 200mm rör med mynning 2dm ovan mark. Inget lock men en cement platta ligger löst på, dvs luft kan komm både ut o och in i den trumman/brunnen…bilderna visar anslutningen av gårdshusavloppet på bostadshusets avlopp

• Brungrått avloppsrör i en grävd skåra i marken, delvis omgivet av jord och gräs, möter ett mindre kopplingsrör.
    Skapa konto
  • Avloppsrör och rensbrunn visas i ett schakt, omgivna av mark och täckmaterial med "ARDEX" tryckt på.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.