-Funderar fortfarande på hur, visserligen tryckimpregnerade, stolpar som står på betongplatta ska komma upp en bit från plattan så kontakt med väta bryts/stoppas?
-Kan tre-fyra franska rostfria skruvar funka, skallarna är ju i alla fall c:a 8mm höga??
-Tål betongplattan punkttrycket från skruvskallarna?
 
T
B bopakoster skrev:
-Funderar fortfarande på hur, visserligen tryckimpregnerade, stolpar som står på betongplatta ska komma upp en bit från plattan så kontakt med väta bryts/stoppas?
-Kan tre-fyra franska rostfria skruvar funka, skallarna är ju i alla fall c:a 8mm höga??
-Tål betongplattan punkttrycket från skruvskallarna?
Jag skulle bara ta en bit syllpapp eller åldringsbeständig plast under stolparna för att fukten från marken inte ska sugas in i betongplattorna.
Att det blir lite fukt från regn som sen torkar gör inte att impregnerade stolpar ruttnar på många år. Om de sen behöver bytas när trallen är slut så må det vara hänt.

vill du minska risken med ändträ mot plattorna trots papp/plast så kanske kilar av tryckimpregnerat från båda håll kan funka.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
En variant skulle kunna vara att ställa dem på Leca-block. Cement förvisso, men luftigt och dränerande.

Dock tror jag att det är onödigt krånglande. Vår gamla altan stod med reglarna uppallade på brädlappar av trallbrädor för att få ett par cm luft under istf direkt på marken. Trallbrädslapparna låg i sin tur direkt på marken, (lerjord med 1-2cm singel). Ingen av brädlapparna var uppruttna. Några var ankomna, men inte alla, och även de ankomna hade säkert klarat minst 10 år till.

Så, av ovanstående skulle jag bedöma att en lapp av en trallbräda mellan stolpe och betongplatta duger gott som offerbräda. Det gör det dessutom enkelt att "shimsa" däcket i nivå/plant. Avlånga kilar sågade från trallbrädor/reglar, enl tidigare förslag av Testarn, gör också att det blir lätt att justera stolphöjden senare om sand eller plattor rör sig.

Sedan bara en reflektion ang lastfallet 300kg/m2. Det innebär 4 normalpersoner a 75kg /m2. Hela däcket fullt med folk packade som stående sillar. Det skulle kanske i teorin kunna inträffa, men isf endast mkt kortvarigt. Vilket har obetydlig påverkan. Det är långvarig last som påverkar. Den är rimligtvis för ett trädäck i Sverige i princip endast egenvikten av konstruktionen.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
En variant skulle kunna vara att ställa dem på Leca-block. Cement förvisso, men luftigt och dränerande.

Dock tror jag att det är onödigt krånglande. Vår gamla altan stod med reglarna uppallade på brädlappar av trallbrädor för att få ett par cm luft under istf direkt på marken. Trallbrädslapparna låg i sin tur direkt på marken, (lerjord med 1-2cm singel). Ingen av brädlapparna var uppruttna. Några var ankomna, men inte alla, och även de ankomna hade säkert klarat minst 10 år till.

Så, av ovanstående skulle jag bedöma att en lapp av en trallbräda mellan stolpe och betongplatta duger gott som offerbräda. Det gör det dessutom enkelt att "shimsa" däcket i nivå/plant. Avlånga kilar sågade från trallbrädor/reglar, enl tidigare förslag av Testarn, gör också att det blir lätt att justera stolphöjden senare om sand eller plattor rör sig.

Sedan bara en reflektion ang lastfallet 300kg/m2. Det innebär 4 normalpersoner a 75kg /m2. Hela däcket fullt med folk packade som stående sillar. Det skulle kanske i teorin kunna inträffa, men isf endast mkt kortvarigt. Vilket har obetydlig påverkan. Det är långvarig last som påverkar. Den är rimligtvis för ett trädäck i Sverige i princip endast egenvikten av konstruktionen.
Allt(?) Altanvirke och skruvar kom nyss med godsfärjan. Packat (nästan) som jag ville ha det, dvs trall i en hög och stolpar o reglar för sig, jag slipper trava om dem.
Tack för dina synpunkter @Oldboy! Lecablock har jag några kvar men inte 16st..Bitar av trallbräda låter bra.
T-sex-skruvarna får hamna i brahalagret. Nu är det bara vädret (regn o åska idag) som stoppar mig
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Sådärja! nu är altanbygget på G..Bjälklaget läggs så trallen blir i nivå med husets golv. Rollatorvänligt.
Jag läste någonstans att man kan luta trallen tvärs brädorna (dvs reglarna) så att vatten rinner av dem, men hur mycket lutning behövdes? Var det 2cm/5m? Dvs 0,5mm per bräda (bredd120mm)....
Brädan närmast väggen kommer jag att luta lite mer så regnvatten inte rinner ner på fasaden

Altanbygge i kvällsljus med röda laserlinjer som markerar bjälklagets nivå i förhållande till trädgård och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällsbild av påbörjat altanbygge med laserinstrument framför och röd laserlinje som indikerar höjdnivå vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Någon så liten lutning tror jag inte på. Funkar kanske på ritbordet, men i verkligheten kommer brädorna att kröka och huva sig mer än så.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
useless useless skrev:
Någon så liten lutning tror jag inte på. Funkar kanske på ritbordet, men i verkligheten kommer brädorna att kröka och huva sig mer än så.
mm...du har nog rätt..motfråga då: kommer man att störas av att altangolvet lutar, typ "ramla av stolen"?
 
Ja, om det lutar så mycket att vattnet rinner av så kommer du behöva låsa rollatorn.
 
  • Gilla
  • Haha
bopakoster och 1 till
  • Laddar…
Tack Purjo, jag skippar lutningen, nöjer mig med brädorna vid väggen bara..
 
T
Jag har ca 1cm per meter lutning bort från fasaden. Är inget som stör/märks när man sitter eller går. Det är 'tvärs' trallen och vatten rinner av utom på ett ställe där ett hörn på en bräda har lyft.
Har ingen rollator att testa med tyvärr men har svårt att tro att den skulle rulla iväg.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag har ca 1cm per meter lutning bort från fasaden. Är inget som stör/märks när man sitter eller går. Det är 'tvärs' trallen och vatten rinner av utom på ett ställe där ett hörn på en bräda har lyft.
Har ingen rollator att testa med tyvärr men har svårt att tro att den skulle rulla iväg.
Jag har letat men hittar inte varifrån jag fick uppfattningen att det ska räcka med 2cm/5m....har redan börjat att fälla in syllarna i stolparna på den lutningen. Att sänka infällningen går förstås men men.....
1 cm/m blir 5,4cm på 5,4m. Känns som mycket.
Jag bygger altanen med stolpar som vilar på en 28mm trallbrädbit på plattor som ligger på en sandbädd.
Skulle jag vilja öka/minska lutningen senare så kan jag göra det genom att justera brädbitens tjocklek eller ta bort sand under plattan...krångligare än skruva på en mutter under ett fästjärn men billigare...
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Skruvar på mellan regnskurar...nu paus för att köpa mer skruv. Rostfria. Lärdom, det stålet är mycket mjukare än vanligt kolstål, så var försiktig med bitsen så den inte gör ett runt hål i skallen....
Konstruktion av trästomme för byggprojekt med synliga stolpar och bjälkar mot naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Trallen på plats.
Eftersom det inte ska vara något tak så blev det trall-lagsfest på en liten öl istället.

Nybyggd trätrall utanför ett hus med verktyg, en ölburk och stolpe för framtida räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrall med påbörjat trästaket och landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa etapp blir ett räcke. Finns det något krav på höjd över trallen, som är c:a 8dm över mark?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T
B bopakoster skrev:
Trallen på plats.
Eftersom det inte ska vara något tak så blev det trall-lagsfest på en liten öl istället.

[bild][bild]

Nästa etapp blir ett räcke. Finns det något krav på höjd över trallen, som är c:a 8dm över mark?
Minns inte exakt hur högt det ska vara innan räcke krävs men räckets höjd ska vara 90 cm om inte höjden överskrider 3m då räcket ska vara 110 cm.
Ledstång ska också vara på 90 cm höjd samt gå 30 cm förbi trapploppet (om inget annat finns att stödja sig på, som ett räcke)
Sen finns det lite regler om att man (barn) inte ska kunna klättra på räcket och avstånd mellan spjälor (undvik intervallet 110-230 mm) samt att det under räcket inte ska vara mer än 50 mm. Vissa av de här reglerna gäller framförallt offentliga platser men finns av en anledning då de kan vara bra att ha i åtanke.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Staketet klart. 2x4" till räcke 2x3" till under o överliggare liksom till kryssen.
Nu återstår bara trapp och liten grind(?) längst in (varför? ...ska vara öppningsbar enbart för att kunna underhållsmåla husgaveln)

Nybyggt trästaket på däck med kryssdesign och utsikt över betesmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckimpregnerade träplank ligger staplade på en träaltan intill en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdigställt trästaket på däck med kryssdetaljer och en stege, med plats för trapp och grind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trästaket med kryssdesign på en altan bredvid ett vitt hus, med berg och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trädeck med ofärdigt träräcke och vitmålat hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trästaket på däck med kryssdesign och öppen landskapsutsikt med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd trädäck med nybyggt trästaket, utsikt över gräsmatta och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trästaket med kryssdesign på en altan framför en husgavel, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.