T
B bopakoster skrev:
Gårdshuset har fått två våningssängar i de små rummen 2x2,3m. Invigdes förra helgen med betyg godkänt.
Mer byggverksamhet? Ja faktiskt, en altan c.a 6x5,4m utanför altandörren. Med räcken och trapp ner till marknivån, c:a 1m
Varför 5,4m? Snål, minst spill med längd i 0,6m multiplar
Men först iordningställande av marken under den: Har beställt stubbfräsning, (2 enorma stubbar nästan 1m i diameter + en liten 0,3m) och erättning av jordlagret under altanen med skälsand (=snäcksand). Dike längs bergskanten.
Därefter eget arbete. Roligt arbete!
Härligt!
 
T Testarn skrev:
Härligt!
Tack!
 
B bopakoster skrev:
Varför 5,4m? Snål, minst spill med längd i 0,6m multiplar
Har inget med snålhet att göra. Det är ju smart, och blir oftast bäst att jobba med dessa gamla mänskliga mått.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Fenomenet är märkligt, men tyvärr inte helt ovanligt vad det verkar.
Jag tror att det beror på ngt i tillverkningen, mest troligt torkprocessen, men det kan mkt väl vara andra faktorer inblandade.

Förr gjorde man golvplank med stående årsringar. Dels för att golvet blev hårdare då de ljusa mjuka partierna skyddas mellan de mörka hartsfyllda som är hårdare, och dels för att stående årsringar minimerar risken att planken/brädorna kupar sig. Man lägger kärnsidan uppåt så att den kupning som ev ändå blir reser mitten på plank/bräda och kanterna hålls ner. Då blir det inga kanter som är obekväma/vassa som står upp och dessutom ligger plank/bräda still och därmed minimeras också risken för knarr.

Det märkliga med dina golvbrädor är att det inte tycks spela ngn roll hur brädorna är sågade ur stocken. Därför anser jag att det är undermålig kvalitet på dina golvbrädor.

Rillorna är till för att just minska risken för kupning, men det fungerar uppenbarligen inte (tillräckligt bra om det öht fungerar). Personligen tycker jag det är ett jä..a sätt att förstöra för oss användare att inte kunna vända brädorna rätt när industrin är inkompetent och har hybris genom att rilla brädorna så det bara finns en godsida, (som sällan är den goda/rätta sidan enl min erfarenhet).
Kan kanske vara så att de torkat i industritork som ohyvlade ämnen i dubbla tjockleken.
Sedan klyvs de i mitten precis innan hyllning.
Då kan restfukten i mitten(det som blir uppåt) vara högre än än yttersidorna.

Eftersom de måttbestäms vid hyvlingen kommer då ovansidan torka ihop efteråt.

Gissar att ganska exakt 50% har glad mun, 50% sur...
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan kanske vara så att de torkat i industritork som ohyvlade ämnen i dubbla tjockleken.
Sedan klyvs de i mitten precis innan hyllning.
Då kan restfukten i mitten(det som blir uppåt) vara högre än än yttersidorna.

Eftersom de måttbestäms vid hyvlingen kommer då ovansidan torka ihop efteråt.

Gissar att ganska exakt 50% har glad mun, 50% sur...
Intressant svar/information @Huddingebo ! Har du erfarenhet av sågverk?
Hursomhelst så har jag nu slipat ner ovansidan efter läggningen, gick bra men med risk för att brädorna i framtiden kan börja vicka på den sannolikt konvexa undersidan.
 
B bopakoster skrev:
Intressant svar/information @Huddingebo ! Har du erfarenhet av sågverk?
Hursomhelst så har jag nu slipat ner ovansidan efter läggningen, gick bra men med risk för att brädorna i framtiden kan börja vicka på den sannolikt konvexa undersidan.
Jag lät såga upp 120x32mm grangolv för 4år sedan.
Sågen ägs av en som pappa känner lite grann.
Fick samma resultat som här, fast inte riktigt lika mycket.
Och jag vet hur de behandlades, precis som jag beskrev.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Gårdshuset har fått två våningssängar i de små rummen 2x2,3m. Invigdes förra helgen med betyg godkänt.
Mer byggverksamhet? Ja faktiskt, en altan c.a 6x5,4m utanför altandörren. Med räcken och trapp ner till marknivån, c:a 1m
Varför 5,4m? Snål, minst spill med längd i 0,6m multiplar
Men först iordningställande av marken under den: Har beställt stubbfräsning, (2 enorma stubbar nästan 1m i diameter + en liten 0,3m) och erättning av jordlagret under altanen med skälsand (=snäcksand). Dike längs bergskanten.
Därefter eget arbete. Roligt arbete!
Stubbarna frästes bort på mindre än en timme med den här behändiga maskinen:
Grön Avant styrbar minilastare med stubbfräs i arbete på en solig äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskin för stubbfräsning i arbete på en stubbe omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Stubbarna frästes bort på mindre än en timme med den här behändiga maskinen:
[bild][bild]
Därefter "lite" större don för att flytta på jordlagret under blivande altanbygget och gräva upp sand vid sidan om som ersättning för jorden..hålet fylls med den jorden och en jordhög från bygget av etapp 1...som väntat på att tas bort. Ett nollsummespel på den egna tomten borde väl vara OK.... (alla gamla gemensamma sandtag på ön är numera inte tillåtet att använda eftersom de numera är inom ett naturreservat.)

Person framför grävmaskin vid ett stort hål i jorden på en byggplats för en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med grävd jord framför vit villa under altanbygge, med bandspår från grävmaskin i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin utanför hus synlig genom öppen dörr som gräver för altanbygge, med jord- och sandhögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Altanbygge...tar gärna emot synpunkter!
Har gjort i ordning en sandbädd som ansluter den den under huset med en lutning på 4% åt vänster på ritningen. Omgivande mark är jord utom den västra sidan som är berg.
Förslag, se ritning, Norr åt höger,
Material: Tryckimpegnerat, stolpar 90x90mm, regeldimension typ samma som i huset, ytbrädor 28x120mm
Storlek: tänker mig en förlängning söderut samma bredd som husgaveln inkl sovrumsdelen men med åtkomst på 1m vid bergskanten för att kunna rensa i ett dike där. det blir c:a 6m bredd. Längd c:a 5 m, det är 4m från tomtgränsen (till naturreservatsmark.)
Höjd? Många tycker att den ska var i nivå med husets golv, Nackdel, om det snöar så kommer altandörren att täckas med snö...högsta höjd över mark blir då c.a 2dm mer än vid husgaveln, totalt c:a 0,8m. Alltså ska det vara räcke runtom också.
Hur gör man bäst för att tillfredställa krav på tillgänglighet? Samma nivå som innergolvet eller trappsteg, ramp?
För att komma ner på marknivå tänker jag mig en trappa vid östra hörnet på huset. Rollatorbundna får gå ner på marken genom husets entredörr.
Hur gör jag markanslutning? Sandlagret är c.a 6dm tjockt. Frostfritt djup är typ 6dm....
Ritning av planerat altanbygge med mått och utformning i relation till befintligt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lite mer bilder som visar underlaget för altanen: sandbädden och återställninga av marknivå runt bädden med jord runtom utom vid bergsidan, där ska regn o is/smältvatten kunna rinna.
Sandbädd förberedd för bygge av altan bredvid hus och berg, omgiven av jord och gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under konstruktion med sandbädd framför och berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sandbädd förberedd för altanbygge med jord runtom och öppen sida för vattendränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin på en sandbädd som förbereder underlag för en altan, med återställd jord och bergssida i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin som jämnar ut jord och förbereder underlaget för altanbygge, med sandbädd nära bergssidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B bopakoster skrev:
Altanbygge...tar gärna emot synpunkter!
Har gjort i ordning en sandbädd som ansluter den den under huset med en lutning på 4% åt vänster på ritningen. Omgivande mark är jord utom den västra sidan som är berg.
Förslag, se ritning, Norr åt höger,
Material: Tryckimpegnerat, stolpar 90x90mm, regeldimension typ samma som i huset, ytbrädor 28x120mm
Storlek: tänker mig en förlängning söderut samma bredd som husgaveln inkl sovrumsdelen men med åtkomst på 1m vid bergskanten för att kunna rensa i ett dike där. det blir c:a 6m bredd. Längd c:a 5 m, det är 4m från tomtgränsen (till naturreservatsmark.)
Höjd? Många tycker att den ska var i nivå med husets golv, Nackdel, om det snöar så kommer altandörren att täckas med snö...högsta höjd över mark blir då c.a 2dm mer än vid husgaveln, totalt c:a 0,8m. Alltså ska det vara räcke runtom också.
Hur gör man bäst för att tillfredställa krav på tillgänglighet? Samma nivå som innergolvet eller trappsteg, ramp?
För att komma ner på marknivå tänker jag mig en trappa vid östra hörnet på huset. Rollatorbundna får gå ner på marken genom husets entredörr.
Hur gör jag markanslutning? Sandlagret är c.a 6dm tjockt. Frostfritt djup är typ 6dm....
Ingen ide´om hur bygga altanen?
Kan man t.ex ställa trästolpar på betongplattor lagda direkt på sanden, jag har flera 30x30x4cm liggande? Och om det är en bra idé, hur tätt ska det i så fall vara mellan stolparna?
 
Redigerat:
B bopakoster skrev:
Ingen ide´om hur bygga altanen?
Kan man t.ex ställa trästolpar på betongplattor lagda direkt på sanden, jag har flera 30x30x4cm liggande? Och om det är en bra idé, hur tätt ska det i så fall vara mellan stolparna?
funderar på om är nödvändigt att lägga asfaltpappa mellan men kanske nödvändigare att se till att det inte växer nära stolpen/liggarna.
 
S skaraborgsfakir skrev:
funderar på om är nödvändigt att lägga asfaltpappa mellan men kanske nödvändigare att se till att det inte växer nära stolpen/liggarna.
Tack!
Jo det har jag oxå lurat på. Sandbädden har jag gjort för att kunna hålla växtligheten borta, men det är klart att det kan kommar att gro bra i sanden, altanen kommer ju inte att vara vattentät...
 
Vårt gamla trädäck, som jag rev för några år sedan, hade liggande reglar delvis direkt på singel och här och där med trallstumpar under för att det hela skulle ligga i våg.
Under singlet, (ett par cm), låg en genomskinlig plast, typ armerad byggplast. Förmodligen bara för att materialet fanns tillgängligt, men fungerade förvånansvärt bra iom att ett par cm singel samt själva trädäcket skyddade från solens uv-strålar. Det låg nog där för att stoppa flerårigt rot-ogräs, vilket det gjorde. Däremot började det växa upp en del ogräs mellan trallbrädorna i slutet av trädäckets liv. Gissningsvis var det nog runt 30 år när jag rev det.
Reglarna var 2x3" och sannolikt NTR A då det var i gott skick fortfarande. Endast lite ankommet av ytlig röta på en kort sträcka där det legat mot jord från en rabatt.

Syllpapp (plast/asfalt) fungerar inte utomhus. När det regnar rinner vatten längs stolparna och ansamlas mellan stolpens ändträ och själva den täta syllpappen så stolpen står fuktigt för jämnan då det tar mkt lång tid att torka ut pga den täta pappen.
Tror att det är bättre att dra i en fet fransk träskruv i botten så stolpen kommer upp lite från betongplattan.

För marktäckning mot ogräs är förmodligen en vanlig svart markduk i plastväv (fuktgenomsläpplig) funktionabel. Ett tunt lager (ca 1 cm) ärtsingel ovanpå för vindsäkring.

Jättesvårt att bedöma höjden och tillgänglighetsaspekten utan att vara på plats, och att känna till vilket nyttjande och av vilka som kan förutses. Även då är det nog svårt, vilket väl är varför du undrar? :)
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
T
Angående ditt inlägg lite ovan om utformningen av din altan så har jag lite tankar.

Höjd på altandöcket skulle jag välja så den kommer lite under tröskelhöjden så att inte vatten som blir stående på altanen (t ex om det är fruset under och smälter ovanpå) kan rinna in i huset. Till min ytterdörr har jag ca 50 mm mellan vilplanet på trappan och tröskelns högsta punkt.
Den höjdskillnaden eller något mer kan lösas med en liten ramp i framtiden om det krävs för rollator/rullstol.
Lite snö mot balkongdörren ska inte vara ett problem.

Den indragna trappan skulle jag göra om så att trappan ligger utanför däcket av två skäl. Dels blir det enklare att bygga, dels minskar risken för att man kliver lite snett vid dörren och kliver ut i tomma intet och faller illa. Dessutom kan det vara bra att ha den ytan om man ska ut/in med rollator eller rullstol.

Istället skulle jag bygga en trappa längs hela kortänden. Det blir bra plats att sitta på och ha kontakt mot resten av tomten, kan vara plats för blomkrukor i etage och om man vill så kan man ha något ställe där man gör ett steg som "dubbel höjd" vilket ger en fikaplats.
Att stegen längst ner inte går hela vägen längs altanen gör inget.

Vill du ha indragen trappa skulle jag göra den i västra hörnet även om det är högre för att minska skaderisk med ett "hål" i däcket nära dörren.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.