På 2 m spännvidd är det precis att 45x195 klarar sig, (om det fästs ihop med en bräda/regel på mitten), så med 28 mm trall behövs ett mittre vagnstycke också.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
På 2 m spännvidd är det precis att 45x195 klarar sig, (om det fästs ihop med en bräda/regel på mitten), så med 28 mm trall behövs ett mittre vagnstycke också.
Tusen tack!
Är inne på en annan ide, tre ramar i 45x170 tvärsnitt ställs på varandra, och får trall tjocklek 28mm, kan ju stötta med extra stöd under mitten,,...dvs trallen får stöd varje meter. Jag kör med trall eftersom jag har det hemma, annars kunde ju trallen ersättas med plank 45mm tjock.....
 
Redigerat:
Bör väl fungera det också.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Bör väl fungera det också.
nu blir det stöd var 60:de cm.
Kommer att hålla för en elefant...
CAD-ritning av en träkonstruktion med stöd var 60:e cm, indikerat stark nog för tung belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Så här ser det ut, åvåkningsskydd o räcken ska det oxå bli.
Ofärdig trädäck med vertikala stolpar vid ett vitt hus, innan installation av åvåkningsskydd och räcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd trätrappa utanför en husentré med verktyg och byggmaterial runtomkring, väntar på skydd och räcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan utan räcken framför vit husfasad, med byggmaterial staplat på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Unikt namn och 4 till
  • Laddar…
[QUOTE="bopakoster, post: 4659748,
Har någon tips på stänkskyddsfolie försedd med klister/maskeringstape?[/QUOTE]
Fick tag på plastfolie med klisterremsa på en kant i färghandeln. Funtade perfekt!
 
B bopakoster skrev:
Uppdatering:
-Det går inget vidare med golvbrädorna. Vattningen tog bort det mesta avkupning och breddminskning, men linoljningen (3-4ggr) har inte hindrat brädorna att återgå till den kupade formen.
Nu är jag på väg att ge upp...det blir nog lamintatgolv uppe på de kupade brädorna, ett 5mm skumplastlager borde väl räcka för att jämna ut brädornas kupning?
Men ska jag lägga laminatskivorna längs eller tvärs golvbräderna, tror att tvärs är bäst för att inte riskera att skivorna ska kunna vicka men vill helst ha dem parallellt pga ljusinsläpp?
 
T
B bopakoster skrev:
Nu är jag på väg att ge upp...det blir nog lamintatgolv uppe på de kupade brädorna, ett 5mm skumplastlager borde väl räcka för att jämna ut brädornas kupning?
Men ska jag lägga laminatskivorna längs eller tvärs golvbräderna, tror att tvärs är bäst för att inte riskera att skivorna ska kunna vicka men vill helst ha dem parallellt pga ljusinsläpp?
Tvärs om du ska minska risken för uppsprickande skarvar. Annars blir det nog till att hyvla golvet (och då behövs inte laminate) eller lägga masonitskivor och smulpapp/foam under.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Instämmer med Testarn.

Det där med att lägga golvet i linje med ljuset har jag aldrig förstått vitsen med. I riktiga hus med riktiga golv ligger golvplanken alltid tvärs golvåsarna, som i sin tur oftast ligger tvärs husets långsida. Fönster och dörrar finns oftast åt mer än ett håll.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Tack för era råd! Så bra att ni är överens @Testarn och @Oldboy!
Hittade laminatgolv på IKEA. Slutsålt. I alla butiker i Sverige. Gick inte att beställa på nätet. Så jag skrev ett mejl och frågade när och var produkten kommer att finnas. Fick svar att de gjort en bokning (Orderbekräftelse) åt mig, kul att det gick oxå så...kommer ihåg att när jag för länge sedan ville komplettera en viss typ av handtag i kök o badrum så fanns det bara några kvar i hela världen, på Island, som skickades med flyg..den frakten kostade mycket mer än handtagen...
 
Har följt tråden, men inte läst varenda inlägg…

Mitt tips är att istället köpa ett fanergolv, samma som laminat men med riktigt trä i ytan. Tycker det känns varmare och skönare att gå på.
 
Larsa Larsa skrev:
Har följt tråden, men inte läst varenda inlägg…
Mitt tips är att istället köpa ett fanergolv, samma som laminat men med riktigt trä i ytan. Tycker det känns varmare och skönare att gå på.
Hej @Larsa, du har säkert rätt i det, just nu är jag tid stressad av att golvbrädorna (spåntad gran 28x120mm) kupat sig och vill väl helst byta dem mot något bättre, men tills dess gömmer jag dem under något "billigt" som går fort att få dit och att ta bort.
Vad kostar ditt förslag/m2 hur tjockt är det och var köper man det?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Varför inte slipa?
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Hej @Larsa, du har säkert rätt i det, just nu är jag tid stressad av att golvbrädorna (spåntad gran 28x120mm) kupat sig och vill väl helst byta dem mot något bättre, men tills dess gömmer jag dem under något "billigt" som går fort att få dit och att ta bort.
Vad kostar ditt förslag/m2 hur tjockt är det och var köper man det?
Jag har lagt båda varianterna, men i mitt eget hus är det fanergolv i trappen, tjockare varianter rummen. Sist köpte jag fanerekgolv på Bauhaus, kollade snabbt men blev för många träffar. Tror det var 8 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.