Gjort lite annat medan jag väntat på färgen ska härda. Det var nån sorts hammarlack orginalt på dessa, väldigt ljusgrönt men något sådant har jag inte hittat i butikerna så det fick bli silver.

WcRjaKq.jpg

Installerar nya kablar
7hLKIFp.jpg

Och panelen tillbaka på plats:
IkhCzHQ.jpg

Också börjat sätta ihop sadeln igen, började med "växelspaken".
20FXdkX.jpg

odbotCN.jpg
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Monterat ihop mera kontroller idag, lite funderande krävdes det hur jag skulle få mätaren att visa rätt men det var helt enkelt att gå igenom hela skalan och då det gick från snabbt till sakta igen så då var jag på den slöaste hastigheten och kunde kalibrera hastigheten. Man använder alltså den nedre spaken för att rotera mätaren med de olika hastigheterna. Det finns sen en till spak i mitten av mätaren som inte var ditmonterad i fotot, den lägger man åt höger eller vänster beroende på om man vill ha hög eller låg fart. I mitten så är driften urkopplad.

szka34v.jpg

Verkstan är ganska kaos-aktig, alla ytor är tagna för detta projekt, det går inte att göra något annat. Lika bra det så man inte blir distraherad.
T6lfWJ7.jpg
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Imponerande, alltid lika roligt att se dina framsteg med renoveringen!

//Ronnie
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Monterat ihop mera kontroller idag, lite funderande krävdes det hur jag skulle få mätaren att visa rätt men det var helt enkelt att gå igenom hela skalan och då det gick från snabbt till sakta igen så då var jag på den slöaste hastigheten och kunde kalibrera hastigheten. Man använder alltså den nedre spaken för att rotera mätaren med de olika hastigheterna. Det finns sen en till spak i mitten av mätaren som inte var ditmonterad i fotot, den lägger man åt höger eller vänster beroende på om man vill ha hög eller låg fart. I mitten så är driften urkopplad.

[bild]

Verkstan är ganska kaos-aktig, alla ytor är tagna för detta projekt, det går inte att göra något annat. Lika bra det så man inte blir distraherad.
[bild]
Du gör ett grymt bra jobb!
Ser massa användbart floorium ;)
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Nya siktglas, jag blev tvungen att borra ett lufthål för det på sadeln ska ha ett.
N8zGLU5.jpg

Siktglaset till växellådan byttes också.
9wdHseU.jpg

Handhjulen börjar nästan alla vara färdiga nu.
6VB5z2r.jpg

HcRH098.jpg

Och här är mekanismen som ser till att stoppa bordet innan det får slut på räckvidd tillbaka på plats.
dWRFeYo.jpg

Jag tömde växellådan på olja igår, enligt manualen ska det göras årligen, vem vet när det gjordes sist. Manualen säger också att spola mellan byten med "petroleum". Vad menar dom med det, inte bensin väl? Fotogen kanske.

Planen är att fylla med fotogen iallafall, eller kanske mineralterpentin. Sen tömma igen och sen fylla med en mellanolja och spola ut det för att få bort all fotogen/terpentin. Jag har en gammaldags enkelvikts motorolja utan tillsatsämnen som jag tror funkar utmärkt för det. Efter den är borttagen fyller jag med den riktiga växellådasoljan jag köpte av Franz Singer.
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Frågat runt på nätet och vissa som jag anser vara experter i de här frågorna så har sagt jag bör inte använda fotogen och spola växellådan, det kan orsaka mera bekymmer än vad det löser sägs det. Istället bör jag använda växellådsolja av rätt typ och köra fräsen utan belastning med den tills växellådan blir varm.

Sen omedelbart tappa oljan ur maskinen medan den är varm. Då kan jag lägga i en färsk sats med olja och för hobby bruk bör den bytas med några års mellanrum (3-5) istället för årligen som i en maskin i dagligt bruk.

Synd då jag inte har så mycket olja att den lösningen funkar, blir att köpa mera, frågan är om jag ska köpa tre liter till för dryga 35 euro, eller 20 liter för 120 euro. Har extrem ovilja mot utgifter just nu. Jag behövde skaffa glasögon och de blev dyra... komplicerade linser....
 
Startade FP2an idag.

ZdKfxke.jpg

Det kommer ett ljud från vad jag tror är motorn för det låter som lager som behöver bytas eller iallafall nytt fett. Gick även bort med lite tid. Men matningen funkar inte och jag kan konstatera att ett stift som ska förhindra det blir för stor last på matningen har gått av. Men snabbmatning funkar men det förbipasserar väl matningsväxellådan så därav det. När jag släpper spaken för snabbmatning hör man kugghjulen går inte ihop. Jag tror det är för att säkerhetsstiftet har gått av så dom är inte längre synkade med varandra.

Det värsta är att stiftets huvud sitter som bara fan. Tro det blir att försöka borra ut eller nåt. Får inte grep med glidhammaren heller, men funderar om jag kan prova slipa om käftarna för bättre grep på griptången och prova igen.
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Vilket hästjobb, mycket intressant att följa!

DennisCA DennisCA skrev:
Jag tömde växellådan på olja igår, enligt manualen ska det göras årligen, vem vet när det gjordes sist. Manualen säger också att spola mellan byten med "petroleum". Vad menar dom med det, inte bensin väl? Fotogen kanske.
Petroleum=fotogen ja.
 
Det blev som jag trodde, fick borra ut stiftet. Men jag har fått vanan in och jag lyckades undvika att borra i något annat än stiftet. Såhär såg det ut innan jag fick ut det. Finns ett hål till 180 grader från detta, slog ut det därifrån med ett drivdorn. Det har lämnat någon grad eller liknande för nu uppför det sig som stiftet vore helt. Men jag gissar så fort det blir lite motstånd så släpper det. Men det räckte till så att jag kunde kalibrera hastigheterna på matningen så nu visar den mätaren rätt också.

CDgStLl.jpg

En sak som fortfarande är kvar är att det är lite "crunchy" då man släpper rapid-feed spaken. Har kollat på andra videos på nätet och dom uppför sig inte på det viset. Gjorde en egen video för att visa.

 
  • Gilla
leby och 5 till
  • Laddar…
Drog ut elcentralen och rengjorde den också, den var nästan svart då jag började. Den ska också målas nån gång har jag tänkt. Fast jag tror jag köper 1k färg åt den. Behöver knappast ha 2k för den.

c8TCSDf.jpg
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
Börjat installera brytarna så får jag kontrollsidan helt klar:

HSHDLV2.jpg

LlExOFn.jpg

Jag formade om den gamla aluskivan som den tidigare brytaren var monterad i, först med bandsågen sen med bandslipen. Dom där ,muttrorna ska man egentligen hålla fast knapparna med men 1) dom ser snyggare ut på framsidan och 2) muttarna passar inte på baksidan. Jag kommer få sätta fast det på annat vis, kanske lite superlim eller lite tenn med lödkolven kanske funkar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Och då var dom insatta (fick tips att prova med låsring) och LED ljusen testade:

VdtdA4c.jpg
 
  • Gilla
Björn Melander och 7 till
  • Laddar…
Jag har plockat ihop sadelns komponenter igen och gjort ny packning och satte igen locket:

l0ZF2Di.jpg

iu8QwiG.jpg

Tyvärr blev det en lackskada då jag lyfte sadeln från arbetsbordet, syns en röd fläck i bilden... Får väl försöka lappa det bäst det går... Men nu känns det som jag nått en milstolpe i bygget. Nu kan jag börja på att sätta tillbaka det vertikala bordet som rör sig i X-riktningen.
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Ska just sätta tillbaka det vertikala bordet på fräsen nu, jag målade även tråget där kylvätska och skräp samlas.

DiGTVF3.jpg
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 4 till
  • Laddar…
Monteringen av bordet fortsätter. Fast man har en kran så behövs ett stöd att vila bordet på, annars blir det bara för bökigt och jobbigt att få på bordet.

f10eohW.jpg

OUz4iIR.jpg

wsWt2qN.jpg

Sen började jag med sidokåporna.
F7qXmjZ.jpg

gIVs9QR.jpg

Här så bestämde jag mig för att sluta och gå och kolla hur det såg ut då jag plockade isär den, så allting kommer tillbaka i rätt ordning.
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.