41 683 läst · 294 svar
42k läst
294 svar
Renovering av Deckel FP2 från 1958
Gjort lite annat medan jag väntat på färgen ska härda. Det var nån sorts hammarlack orginalt på dessa, väldigt ljusgrönt men något sådant har jag inte hittat i butikerna så det fick bli silver.

Installerar nya kablar

Och panelen tillbaka på plats:

Också börjat sätta ihop sadeln igen, började med "växelspaken".



Installerar nya kablar

Och panelen tillbaka på plats:

Också börjat sätta ihop sadeln igen, började med "växelspaken".


Monterat ihop mera kontroller idag, lite funderande krävdes det hur jag skulle få mätaren att visa rätt men det var helt enkelt att gå igenom hela skalan och då det gick från snabbt till sakta igen så då var jag på den slöaste hastigheten och kunde kalibrera hastigheten. Man använder alltså den nedre spaken för att rotera mätaren med de olika hastigheterna. Det finns sen en till spak i mitten av mätaren som inte var ditmonterad i fotot, den lägger man åt höger eller vänster beroende på om man vill ha hög eller låg fart. I mitten så är driften urkopplad.
Verkstan är ganska kaos-aktig, alla ytor är tagna för detta projekt, det går inte att göra något annat. Lika bra det så man inte blir distraherad.


Verkstan är ganska kaos-aktig, alla ytor är tagna för detta projekt, det går inte att göra något annat. Lika bra det så man inte blir distraherad.

Verktygstokig
· Halland
· 7 689 inlägg
Du gör ett grymt bra jobb!DennisCA skrev:
Monterat ihop mera kontroller idag, lite funderande krävdes det hur jag skulle få mätaren att visa rätt men det var helt enkelt att gå igenom hela skalan och då det gick från snabbt till sakta igen så då var jag på den slöaste hastigheten och kunde kalibrera hastigheten. Man använder alltså den nedre spaken för att rotera mätaren med de olika hastigheterna. Det finns sen en till spak i mitten av mätaren som inte var ditmonterad i fotot, den lägger man åt höger eller vänster beroende på om man vill ha hög eller låg fart. I mitten så är driften urkopplad.
[bild]
Verkstan är ganska kaos-aktig, alla ytor är tagna för detta projekt, det går inte att göra något annat. Lika bra det så man inte blir distraherad.
[bild]
Ser massa användbart floorium
Nya siktglas, jag blev tvungen att borra ett lufthål för det på sadeln ska ha ett.

Siktglaset till växellådan byttes också.

Handhjulen börjar nästan alla vara färdiga nu.


Och här är mekanismen som ser till att stoppa bordet innan det får slut på räckvidd tillbaka på plats.

Jag tömde växellådan på olja igår, enligt manualen ska det göras årligen, vem vet när det gjordes sist. Manualen säger också att spola mellan byten med "petroleum". Vad menar dom med det, inte bensin väl? Fotogen kanske.
Planen är att fylla med fotogen iallafall, eller kanske mineralterpentin. Sen tömma igen och sen fylla med en mellanolja och spola ut det för att få bort all fotogen/terpentin. Jag har en gammaldags enkelvikts motorolja utan tillsatsämnen som jag tror funkar utmärkt för det. Efter den är borttagen fyller jag med den riktiga växellådasoljan jag köpte av Franz Singer.

Siktglaset till växellådan byttes också.

Handhjulen börjar nästan alla vara färdiga nu.


Och här är mekanismen som ser till att stoppa bordet innan det får slut på räckvidd tillbaka på plats.

Jag tömde växellådan på olja igår, enligt manualen ska det göras årligen, vem vet när det gjordes sist. Manualen säger också att spola mellan byten med "petroleum". Vad menar dom med det, inte bensin väl? Fotogen kanske.
Planen är att fylla med fotogen iallafall, eller kanske mineralterpentin. Sen tömma igen och sen fylla med en mellanolja och spola ut det för att få bort all fotogen/terpentin. Jag har en gammaldags enkelvikts motorolja utan tillsatsämnen som jag tror funkar utmärkt för det. Efter den är borttagen fyller jag med den riktiga växellådasoljan jag köpte av Franz Singer.
Frågat runt på nätet och vissa som jag anser vara experter i de här frågorna så har sagt jag bör inte använda fotogen och spola växellådan, det kan orsaka mera bekymmer än vad det löser sägs det. Istället bör jag använda växellådsolja av rätt typ och köra fräsen utan belastning med den tills växellådan blir varm.
Sen omedelbart tappa oljan ur maskinen medan den är varm. Då kan jag lägga i en färsk sats med olja och för hobby bruk bör den bytas med några års mellanrum (3-5) istället för årligen som i en maskin i dagligt bruk.
Synd då jag inte har så mycket olja att den lösningen funkar, blir att köpa mera, frågan är om jag ska köpa tre liter till för dryga 35 euro, eller 20 liter för 120 euro. Har extrem ovilja mot utgifter just nu. Jag behövde skaffa glasögon och de blev dyra... komplicerade linser....
Sen omedelbart tappa oljan ur maskinen medan den är varm. Då kan jag lägga i en färsk sats med olja och för hobby bruk bör den bytas med några års mellanrum (3-5) istället för årligen som i en maskin i dagligt bruk.
Synd då jag inte har så mycket olja att den lösningen funkar, blir att köpa mera, frågan är om jag ska köpa tre liter till för dryga 35 euro, eller 20 liter för 120 euro. Har extrem ovilja mot utgifter just nu. Jag behövde skaffa glasögon och de blev dyra... komplicerade linser....
Startade FP2an idag.

Det kommer ett ljud från vad jag tror är motorn för det låter som lager som behöver bytas eller iallafall nytt fett. Gick även bort med lite tid. Men matningen funkar inte och jag kan konstatera att ett stift som ska förhindra det blir för stor last på matningen har gått av. Men snabbmatning funkar men det förbipasserar väl matningsväxellådan så därav det. När jag släpper spaken för snabbmatning hör man kugghjulen går inte ihop. Jag tror det är för att säkerhetsstiftet har gått av så dom är inte längre synkade med varandra.
Det värsta är att stiftets huvud sitter som bara fan. Tro det blir att försöka borra ut eller nåt. Får inte grep med glidhammaren heller, men funderar om jag kan prova slipa om käftarna för bättre grep på griptången och prova igen.

Det kommer ett ljud från vad jag tror är motorn för det låter som lager som behöver bytas eller iallafall nytt fett. Gick även bort med lite tid. Men matningen funkar inte och jag kan konstatera att ett stift som ska förhindra det blir för stor last på matningen har gått av. Men snabbmatning funkar men det förbipasserar väl matningsväxellådan så därav det. När jag släpper spaken för snabbmatning hör man kugghjulen går inte ihop. Jag tror det är för att säkerhetsstiftet har gått av så dom är inte längre synkade med varandra.
Det värsta är att stiftets huvud sitter som bara fan. Tro det blir att försöka borra ut eller nåt. Får inte grep med glidhammaren heller, men funderar om jag kan prova slipa om käftarna för bättre grep på griptången och prova igen.
Vilket hästjobb, mycket intressant att följa!
Petroleum=fotogen ja.DennisCA skrev:
Det blev som jag trodde, fick borra ut stiftet. Men jag har fått vanan in och jag lyckades undvika att borra i något annat än stiftet. Såhär såg det ut innan jag fick ut det. Finns ett hål till 180 grader från detta, slog ut det därifrån med ett drivdorn. Det har lämnat någon grad eller liknande för nu uppför det sig som stiftet vore helt. Men jag gissar så fort det blir lite motstånd så släpper det. Men det räckte till så att jag kunde kalibrera hastigheterna på matningen så nu visar den mätaren rätt också.

En sak som fortfarande är kvar är att det är lite "crunchy" då man släpper rapid-feed spaken. Har kollat på andra videos på nätet och dom uppför sig inte på det viset. Gjorde en egen video för att visa.

En sak som fortfarande är kvar är att det är lite "crunchy" då man släpper rapid-feed spaken. Har kollat på andra videos på nätet och dom uppför sig inte på det viset. Gjorde en egen video för att visa.
Börjat installera brytarna så får jag kontrollsidan helt klar:


Jag formade om den gamla aluskivan som den tidigare brytaren var monterad i, först med bandsågen sen med bandslipen. Dom där ,muttrorna ska man egentligen hålla fast knapparna med men 1) dom ser snyggare ut på framsidan och 2) muttarna passar inte på baksidan. Jag kommer få sätta fast det på annat vis, kanske lite superlim eller lite tenn med lödkolven kanske funkar.


Jag formade om den gamla aluskivan som den tidigare brytaren var monterad i, först med bandsågen sen med bandslipen. Dom där ,muttrorna ska man egentligen hålla fast knapparna med men 1) dom ser snyggare ut på framsidan och 2) muttarna passar inte på baksidan. Jag kommer få sätta fast det på annat vis, kanske lite superlim eller lite tenn med lödkolven kanske funkar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "superlim"

Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Jag har plockat ihop sadelns komponenter igen och gjort ny packning och satte igen locket:


Tyvärr blev det en lackskada då jag lyfte sadeln från arbetsbordet, syns en röd fläck i bilden... Får väl försöka lappa det bäst det går... Men nu känns det som jag nått en milstolpe i bygget. Nu kan jag börja på att sätta tillbaka det vertikala bordet som rör sig i X-riktningen.


Tyvärr blev det en lackskada då jag lyfte sadeln från arbetsbordet, syns en röd fläck i bilden... Får väl försöka lappa det bäst det går... Men nu känns det som jag nått en milstolpe i bygget. Nu kan jag börja på att sätta tillbaka det vertikala bordet som rör sig i X-riktningen.
Monteringen av bordet fortsätter. Fast man har en kran så behövs ett stöd att vila bordet på, annars blir det bara för bökigt och jobbigt att få på bordet.



Sen började jag med sidokåporna.


Här så bestämde jag mig för att sluta och gå och kolla hur det såg ut då jag plockade isär den, så allting kommer tillbaka i rätt ordning.



Sen började jag med sidokåporna.


Här så bestämde jag mig för att sluta och gå och kolla hur det såg ut då jag plockade isär den, så allting kommer tillbaka i rätt ordning.