40 640 läst · 294 svar
41k läst
294 svar
Renovering av Deckel FP2 från 1958
Pausat monteringen av det vertikala bordet p.g.a. irritation, ett väldigt irriterande moment som gör det riktigt svårt att gå vidare. Det är en del som åker upp och ner på en kam och det trycker en del mot ena kilen och det låser bordet, nå den här delen som kammen ska agera mot sitter i ett vertikalt hål och bör ha så mycket friktion att den hålls på plats, men inte här, den bara faller ner direkt. Så jag får inte in kilen, det behövs nog fett där som ser till att det blir lite friktion så jag kan återinstallera kilen korrekt.
Blev iaf. trött på det och började jobba med det vertikala fräshuvudet:
Blev iaf. trött på det och började jobba med det vertikala fräshuvudet:
Svarvat en ersättningsskruv för en av kilarna för den gick sönder då kilen låste sig för förra ägaren:
Blev dock en spårskruv istället för en insex. Har inte den utrustningen, men då jag får en fräs så kan jag börja på det projektet nån gång i framtiden, en rotary broach heter det.
Idag skulle jag passa in kilarna (löste annars det andra problemet, jag lade dit fett, men jag fick gå tillbaka flera steg i monteringen så det var irriterande). Och det verkar som den nedre kilen inte är rakt utan svagt bananformad så nu ska jag fundera ut hur jag åtgärdar det. Tror dom går att böja tillbaka.
Blev dock en spårskruv istället för en insex. Har inte den utrustningen, men då jag får en fräs så kan jag börja på det projektet nån gång i framtiden, en rotary broach heter det.
Idag skulle jag passa in kilarna (löste annars det andra problemet, jag lade dit fett, men jag fick gå tillbaka flera steg i monteringen så det var irriterande). Och det verkar som den nedre kilen inte är rakt utan svagt bananformad så nu ska jag fundera ut hur jag åtgärdar det. Tror dom går att böja tillbaka.
Jag får ta tillbaka det jag sade om att den är böjd, vid närmare undersökning är den rak, men förmodligen p.g.a. de stora krafterna som krävdes för att få kilen loss så har den expanderat där framme, mer än jag trodde. Det är så på båda sidorna, vilket jag inte fick att stämma först, inte kan ju kilen va böjd åt båda hållen.... Men genom att sätta den emot en flat referensyta kunde jag se med hjälp av ljus att det inte var helt rakt, kunde också testa hur mycket genom att använda mätklocka.
Här så testade jag också cosine error i praktiken, jag har lagt dit ett .15mm bladmått men p.g.a. vinkeln som indikatorn står i relation till ytan som mäts blir utslaget .22mm. Har hursomhelst spenderat morgonen att sakta ta bort material tills kilen passar som den ska, eller iallfall tillräckligt bra...
Här så testade jag också cosine error i praktiken, jag har lagt dit ett .15mm bladmått men p.g.a. vinkeln som indikatorn står i relation till ytan som mäts blir utslaget .22mm. Har hursomhelst spenderat morgonen att sakta ta bort material tills kilen passar som den ska, eller iallfall tillräckligt bra...
Idag har jag börjat på att plocka av... spindeldockan kanske är bästa namnet.
Koniska stift på undersidan som ska dras ut med glidhammare, de satt fast riktigt ordentligt, men det hjälpte om man lossade skruvarna så hela grejen kunde röra sig lite så lossnade dom ganska snabbt efter det.
Sen är det bara att backa ur skruven.
Och bort med den koniska kilen
Dom ser ganska bra i skick ut, slitaget är väldigt lokaliserat till några ställen på den smalare sidan.
Sen ska man vippa upp spindeldockan på ena sidan och föra ut den framåt.
Här stoppade jag för jag behöver ta kranen och lyfta av den, för tung för en person att hantera.
Koniska stift på undersidan som ska dras ut med glidhammare, de satt fast riktigt ordentligt, men det hjälpte om man lossade skruvarna så hela grejen kunde röra sig lite så lossnade dom ganska snabbt efter det.
Sen är det bara att backa ur skruven.
Och bort med den koniska kilen
Dom ser ganska bra i skick ut, slitaget är väldigt lokaliserat till några ställen på den smalare sidan.
Sen ska man vippa upp spindeldockan på ena sidan och föra ut den framåt.
Här stoppade jag för jag behöver ta kranen och lyfta av den, för tung för en person att hantera.
Ok nu har jag riggat upp en setup för att lyfta av spindeldockan. Blev att åka och köpa lite M10 bultar, brickor och muttrar.
Jag märkte redan i början det var något oroväckande ljud då man förde spindeldockan f ram och tillbaka via handhjulet. Här är orsaken.
Fortsätter...
Tror detta relaterar till bild 2.
Jag tror delen som sitter fast i spindeldockan hör till plåten, jag tror baserat på reservdelsmanualen att det är "Abstreifblech 2200 25 000376 00".
Allt är fullt med ingrott skit, speciellt aluminium hittar man överallt i den här maskinen.
Rengjort lite. Redan börjat montera tillbaka vissa delar efter rengöring, här finns inte så mycket att göra, förutom att ta reda på hur den här delen som var sönder ska se ut och hur viktig den är.
Ska ta mig an spindeldockan härnäst, det finns två oljereservoarer innuti som ska fyllas med olja och bomullstrådar så såger åt sig av oljan och för den till glidytorna, oljan ska räcka ett år enligt manualen.
Nå bomullstrådarna är efter många årtionden bara en svart slemmig sak så dom drog jag bort och ska byta mot nya, köpt runda ljusvek i bomull för syftet.
Jag märkte redan i början det var något oroväckande ljud då man förde spindeldockan f ram och tillbaka via handhjulet. Här är orsaken.
Fortsätter...
Tror detta relaterar till bild 2.
Jag tror delen som sitter fast i spindeldockan hör till plåten, jag tror baserat på reservdelsmanualen att det är "Abstreifblech 2200 25 000376 00".
Allt är fullt med ingrott skit, speciellt aluminium hittar man överallt i den här maskinen.
Rengjort lite. Redan börjat montera tillbaka vissa delar efter rengöring, här finns inte så mycket att göra, förutom att ta reda på hur den här delen som var sönder ska se ut och hur viktig den är.
Ska ta mig an spindeldockan härnäst, det finns två oljereservoarer innuti som ska fyllas med olja och bomullstrådar så såger åt sig av oljan och för den till glidytorna, oljan ska räcka ett år enligt manualen.
Nå bomullstrådarna är efter många årtionden bara en svart slemmig sak så dom drog jag bort och ska byta mot nya, köpt runda ljusvek i bomull för syftet.
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Du kan göra en insexskruv genom att skarpslipa ett insexbits och pressa ner i ett borrat hål, enkelt uttryckt.DennisCA skrev:Svarvat en ersättningsskruv för en av kilarna för den gick sönder då kilen låste sig för förra ägaren:
[bild]
Blev dock en spårskruv istället för en insex. Har inte den utrustningen, men då jag får en fräs så kan jag börja på det projektet nån gång i framtiden, en rotary broach heter det.
[bild]
Idag skulle jag passa in kilarna (löste annars det andra problemet, jag lade dit fett, men jag fick gå tillbaka flera steg i monteringen så det var irriterande). Och det verkar som den nedre kilen inte är rakt utan svagt bananformad så nu ska jag fundera ut hur jag åtgärdar det. Tror dom går att böja tillbaka.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
börjat plocka isär det vertikala spindelhuvudet
Jag avvaktar att serva spindeln, behöver några verktyg för att få upp den. Jag kommer förmodligen passa på att måla spindeldockan, och delarna som jag har plockat av. Jag kommer nu behöva söka efter en passande plåtbit för jag verkar inte kunna köpa den som reservdel.
Någon som vet var man kan köpa 0,4mm tjock kolstålsplåt, gärna i mjukt tillstånd men som kan härdas sen.
Jag avvaktar att serva spindeln, behöver några verktyg för att få upp den. Jag kommer förmodligen passa på att måla spindeldockan, och delarna som jag har plockat av. Jag kommer nu behöva söka efter en passande plåtbit för jag verkar inte kunna köpa den som reservdel.
Någon som vet var man kan köpa 0,4mm tjock kolstålsplåt, gärna i mjukt tillstånd men som kan härdas sen.
Fortsätter demontera den här delen "long reach head" kallas den på engelska, det är vad den vertikala spindeln monteras i.
Jag skulle dra av det här kugghjulet men min avdragare passade inte
Eftersom jag inte kom vidare på det skedet började jag förbereda dessa delar för målning.
Nån dag senare efter vi åkt in till stan så kom jag hem med en mindre avdragare
Här är komponenterna innuti
Jag ville ta upp detta eftersom det hade kanska mycket ljud men jag ser inget fel nånstans,Kullagren känns lite lösa, dom kanske är slitna eller så är det för det fanns inte nästan något fett kvar i dom. Finns en fetnippel ovanpå så man kan trycka in fett som landar på kugghjulet. Planen är väl att fettet ska migrera till resen av grejerna på något vis.
Det främre lagret är ett SKF 6007 och det bakre är ett rullager av märket FAG NU 204 E. Jag är inte säker hur fett ska komma till dessa och undrar om det inte vore bättre att byta ut dom mot helt förseglade lager.
Bakom rullagret sitter också ett axialkullager.
Jag skulle dra av det här kugghjulet men min avdragare passade inte
Eftersom jag inte kom vidare på det skedet började jag förbereda dessa delar för målning.
Nån dag senare efter vi åkt in till stan så kom jag hem med en mindre avdragare
Här är komponenterna innuti
Jag ville ta upp detta eftersom det hade kanska mycket ljud men jag ser inget fel nånstans,Kullagren känns lite lösa, dom kanske är slitna eller så är det för det fanns inte nästan något fett kvar i dom. Finns en fetnippel ovanpå så man kan trycka in fett som landar på kugghjulet. Planen är väl att fettet ska migrera till resen av grejerna på något vis.
Det främre lagret är ett SKF 6007 och det bakre är ett rullager av märket FAG NU 204 E. Jag är inte säker hur fett ska komma till dessa och undrar om det inte vore bättre att byta ut dom mot helt förseglade lager.
Bakom rullagret sitter också ett axialkullager.
Okej... nu är de målade, litet jobbigt, färgsprutan hade satt igen trots jag rengjorde den noggrannt förra gången, testade t.om. före med thinner och det såg OK ut men gick riktigt dåligt i början, så färgen fick alldeles för mycket "orange peel" tyckte jag. Nåja det är bättre än innan.
Jag var inte nöjd så idag köpte jag mera färg och bättrade på. Inte perfekt ännu heller men jag tycker det blev bättre. Det är kanske svårt att se på bilderna. Sen då den torkat blir den mattare också så slutresultatet ser man inte före flera timmar.
Blir snyggt!
Har du någon erfarenhet/kännedom om hur man avgör om spindellagren i huvudet är slut? På min sajo har jag ett par tre fyra hundradelar glapp radiellt om jag drar med handkraft, men inget missljud... Funderar om den behöver en renovering...
Har du någon erfarenhet/kännedom om hur man avgör om spindellagren i huvudet är slut? På min sajo har jag ett par tre fyra hundradelar glapp radiellt om jag drar med handkraft, men inget missljud... Funderar om den behöver en renovering...
Det beror på vad det är för sorts lager i spindeln, om det är koniska lager finns det spel som ska tas upp, kan hända det är allt som behövs justeras. Tycker det bör finnas nån manual eller procedur som beskriver det.
Ska inte kapa din tråd egentligen, men inte brukar väl vinkelkontaktkullager ha justering, eller? Hittar inget om det i vanliga manualen till fräsen... Har dock ingen servicemanual.DennisCA skrev:
Såhär ser sprängskissen för spindeln ut iallafall. Ser ut att vara SKF 7211 P6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder