40 831 läst · 294 svar
41k läst
294 svar
Renovering av Deckel FP2 från 1958
Jag har liksom ingen aning om hur en Sajo sitter ihop så det var bara en gissning, om det är sådana lager så finns ingen justering nej. Spontant låter det som lagren vore slut men kanske det finns andra orsaker. Jag skulle frågat på maskinisten.net, där vet dom säkert.
Idag plockade jag isär den vertikala spindeln
Det röda grejset hade mig oroad först, påminnde lite om rost och det vore typ det värsta som kunde hända...
Men allt ser ut att vara i bra skick, inga skador som jag kan se. Spindelhuset / yttre lagerhuset:
Frässpindeln / inre lagerhuset:
Lite snabb rengöring:
Funderar på vad jag ska dränka lagerrullarna i, vanligt fotogen biter inte så bra här det vet jag, funderar på thinner, eller kanske diesel. Diesel (och bensin) är väl OK med rödmetaller så.
Det röda grejset hade mig oroad först, påminnde lite om rost och det vore typ det värsta som kunde hända...
Men allt ser ut att vara i bra skick, inga skador som jag kan se. Spindelhuset / yttre lagerhuset:
Frässpindeln / inre lagerhuset:
Lite snabb rengöring:
Funderar på vad jag ska dränka lagerrullarna i, vanligt fotogen biter inte så bra här det vet jag, funderar på thinner, eller kanske diesel. Diesel (och bensin) är väl OK med rödmetaller så.
OK rengjort alla delarna och sen monterade jag ihop den igen torr för att testa spelet, enligt de instruktioner jag följer. Spelet mäter man genom att lägga en indikator längst ute på spindeln, den del som sticker ut, sen rör man den åt sidan och kollar hur mycket spel det är utan fett. 0,01 - 0,015mm spel får det vara och jag lyckades bara mäta 0,006mm med min extra noggranna mätklocka. Det låter så bra jag undrar om jag gjort något fel.
Jag fick rigga upp det såhär, planskivan kom till nytta. Sen håller jag ner spindelhuvudet mot planskivan och för på spindeln, upp och ner, sen roterar jag och provar samma på olika positioner, det är samma spel runt, det betyder att spindeln är rund och har inte slitits oval i form.
Den där lilla tuben med fett kostade 25 euro.
Jag fick rigga upp det såhär, planskivan kom till nytta. Sen håller jag ner spindelhuvudet mot planskivan och för på spindeln, upp och ner, sen roterar jag och provar samma på olika positioner, det är samma spel runt, det betyder att spindeln är rund och har inte slitits oval i form.
Den där lilla tuben med fett kostade 25 euro.
Jag har monterat ihop det vertikala spindelhuvudet igen, det är synd att vissa av delarna på det är så illa åtgångna. Passar inte in med resten av huvudet. Vissa har jag försökt piffa upp lite men det blev som det blev.
Pinolrörelsen är som smör jämfört med tidigare, då kändes det som det var partiklar i mekanismen och den var trög. Bilden visar pinolen längst ner, jag tror jag har ca 65mm rörelse, det är väl OK, många fräsar har ingen pinol alls.
Bridgeport maskiner har en väldigt lång pinolrörelse men en Bridgeport är också en maskin som väger ungefär lika mycket som en Deckel och tar mera utrymme. Men den klarar av mindre än hälften av materialavverkningen. Bridgeporten är en flexibel design, och då inte menat i positiv bemärkelse... En av orsakerna jag sökte just en FP1 eller FP2, väldigt mycket kapacitet i litet paket.
En av de illa medtagna delarna är visarna som visar hur långt pinolen har rört sig, även spaken som man låser pinolen med var riktigt skadad men den lyckades jag fila och polera till på svarven. Vet inte hur dom lyckats. Jag skulle vilja göra om delarna nån gång, eller köpa nya. Kunde svarva om de existerande delarna, det har jag gjort på flera delar för att svarva bort skadade ytor. Men i detta fall skulle siffrorna som visar pinolrörelsens längd försvinna, men jag vet inte hur mycket nytta man har av dom. Vore intresserad av en mini-DRO istället till pinolen.
Pinolrörelsen är som smör jämfört med tidigare, då kändes det som det var partiklar i mekanismen och den var trög. Bilden visar pinolen längst ner, jag tror jag har ca 65mm rörelse, det är väl OK, många fräsar har ingen pinol alls.
Bridgeport maskiner har en väldigt lång pinolrörelse men en Bridgeport är också en maskin som väger ungefär lika mycket som en Deckel och tar mera utrymme. Men den klarar av mindre än hälften av materialavverkningen. Bridgeporten är en flexibel design, och då inte menat i positiv bemärkelse... En av orsakerna jag sökte just en FP1 eller FP2, väldigt mycket kapacitet i litet paket.
En av de illa medtagna delarna är visarna som visar hur långt pinolen har rört sig, även spaken som man låser pinolen med var riktigt skadad men den lyckades jag fila och polera till på svarven. Vet inte hur dom lyckats. Jag skulle vilja göra om delarna nån gång, eller köpa nya. Kunde svarva om de existerande delarna, det har jag gjort på flera delar för att svarva bort skadade ytor. Men i detta fall skulle siffrorna som visar pinolrörelsens längd försvinna, men jag vet inte hur mycket nytta man har av dom. Vore intresserad av en mini-DRO istället till pinolen.
Jag fortsätter med att sätta tillbaka spindeldockan igen. Jag tillverkade inte något bleck eftersom Franz Singer i Tyskland (deckel-expert #1 i världen) säger dom hade inte delen i reserv men att den inte heller behövs.
Och resterande komponenter monterades tillbaka i det vertikala huvudet
Sen måste jag ta mig an den horisontala spindeln också, den måste vara färdig monterad innan jag kan montera tillbaka den vertikala spindeln och bommen till den.
Satt fast ganska rejält.
Finns också bakre lager som ska tas bort, enligt manualen behöver dom inte fettas lika ofta.
Försöker lägga ut alla delar i en ordning som jag tycker är logisk och som gör att jag vet i vilken ordning allt ska tillbaka. Den här plast-brickan är egentligen en skohållare från biltema. Bra att ha.
Fotade inte resten jag smörjde in alla delarna med nytt fett och monterade igen, sen justerade jag spelet till 6 mikrometer. Jag vet inte hur mycket det bör vara för manualen är tyst i frågan, men det känns rätt.
Och resterande komponenter monterades tillbaka i det vertikala huvudet
Sen måste jag ta mig an den horisontala spindeln också, den måste vara färdig monterad innan jag kan montera tillbaka den vertikala spindeln och bommen till den.
Satt fast ganska rejält.
Finns också bakre lager som ska tas bort, enligt manualen behöver dom inte fettas lika ofta.
Försöker lägga ut alla delar i en ordning som jag tycker är logisk och som gör att jag vet i vilken ordning allt ska tillbaka. Den här plast-brickan är egentligen en skohållare från biltema. Bra att ha.
Fotade inte resten jag smörjde in alla delarna med nytt fett och monterade igen, sen justerade jag spelet till 6 mikrometer. Jag vet inte hur mycket det bör vara för manualen är tyst i frågan, men det känns rätt.
Nu är det vertikala huvudet och bommen monterad, nu ser den "hel" ut igen:
Vad nästa, bordet kanske, eller DRO'n, elcentralen kanske. Eller kanske jag börjar städa ur verkstan nu då jag har ihop det mesta, väntat på att börja med en omorganisering.
Vad nästa, bordet kanske, eller DRO'n, elcentralen kanske. Eller kanske jag börjar städa ur verkstan nu då jag har ihop det mesta, väntat på att börja med en omorganisering.
Har organiserat om verkstan så nu är fräsen och svarven bredvid varandra.
Idag efter några dar med annat arbete så har jag arbetat med elcentralen till FP2an. Jag bestämde mig att lägga ett till uttag för 3fas i elcentralen, så kan jag koppla svarven dit.
Det nya uttaget är alltid "live" så fort stöpseln är pluggad i väggen. Bra dåligt jag vet inte, men elcentralen har färdiga terminaler för ett till uttag och dom var inte styrda av brytarna, så det var lättast så.
Nästan allting är nu tillbaka kopplat förutom brytaren på fräsen. En riktigt konstig sak är den gula kabeln som går till ett vanligt 230V uttag på framsidan. Jag kollade vart terminalerna I och II gick och det är båda faser (!), alltså man får 400V enfas ur det där uttaget... Varför hade dom gjort så? Tur jag kollade iallafall, ska byta ena terminalen till neutralledaren istället så man får 230V.
Och färgschemat innuti maskinen är ju inte enligt rådande standarder, men jag fortsatte på det då jag kopplade mitt egna uttag och använde gamla kablar. Tycker det är bäst allt är enhetligt även om det är gammal standard.
Jag plockade även bort detta, en 230-100V transformator, vet inte om den var orginal, står svensk text på den så jag tror det är något tidigare ägare hittat på. Ingen aning varför någon kan behöva 100V och då bara 100W maxeffekt.
Jag vill inte ha någon kabel längs golvet så jag drog om ett uttag och lade det i taket ovanför fräsen, så nära jag fick det, så kopplar jag en skarvsladd som hänger ner istället.
Idag efter några dar med annat arbete så har jag arbetat med elcentralen till FP2an. Jag bestämde mig att lägga ett till uttag för 3fas i elcentralen, så kan jag koppla svarven dit.
Det nya uttaget är alltid "live" så fort stöpseln är pluggad i väggen. Bra dåligt jag vet inte, men elcentralen har färdiga terminaler för ett till uttag och dom var inte styrda av brytarna, så det var lättast så.
Nästan allting är nu tillbaka kopplat förutom brytaren på fräsen. En riktigt konstig sak är den gula kabeln som går till ett vanligt 230V uttag på framsidan. Jag kollade vart terminalerna I och II gick och det är båda faser (!), alltså man får 400V enfas ur det där uttaget... Varför hade dom gjort så? Tur jag kollade iallafall, ska byta ena terminalen till neutralledaren istället så man får 230V.
Och färgschemat innuti maskinen är ju inte enligt rådande standarder, men jag fortsatte på det då jag kopplade mitt egna uttag och använde gamla kablar. Tycker det är bäst allt är enhetligt även om det är gammal standard.
Jag plockade även bort detta, en 230-100V transformator, vet inte om den var orginal, står svensk text på den så jag tror det är något tidigare ägare hittat på. Ingen aning varför någon kan behöva 100V och då bara 100W maxeffekt.
Jag vill inte ha någon kabel längs golvet så jag drog om ett uttag och lade det i taket ovanför fräsen, så nära jag fick det, så kopplar jag en skarvsladd som hänger ner istället.
Verkstadsmaskiner är nästan aldrig kopplade för att ha tillgång till nolla. Normalt sitter det en 400/230V transformator någonstans i elskåpet för att få 230V till manöverspänning och eventuella enfasprylar såsom lampor. Finns det en terminal för inkommande nolla så är den oftast "blind", bara för att man ska ha någon stans att göra av nollan om det finns en sådan i anslutningskabeln. I en så här gammal maskin var det vanligt med en transformator med flera sekundärlindningar så att man tog ut 230V på en och 48V, 24V eller vad man nu hade för andra manöverspänningar på de andra lindningarna. I nyare maskiner så har man ju switchade nätdelar för lägre spänningar.
Vad gäller färger så skiljer man i elskåp normalt inte på färgerna för respektive fas, utan alla nätspänningsförande ledningar brukar ha samma färg, ofta svart. I manöverkretsar så är det ibland en färg per spänning, men det förekommer också att alla manöverkretsar har samma färg. Det har säkert funnits standarder, men ofta styrs faktiskt kabelfärger ännu av företagsspecifika standarder. Så ser man ledare med "normala" elinstallationsfärger i ett styrskåp annat än som matande ledning så betyder det nästan alltid att något blivit efterhandsmonterat.
Något man kan tänka på när man renoverar äldre bearbetningsmaskiner är att PVC-kabel ofta åldras rätt illa i oljiga miljöer då oljan tvättar ur mjukgöraren ur många sorters PVC isolering. I moderna maskiner använder man PUR-isolerad kabel när de kommer i kontakt med olja. Finkardelig kabel som RK har dessutom en väldig förmåga att suga olja på grund av kapillärkraften, så man kan hitta olja på de mest oväntade ställen.
Vad gäller färger så skiljer man i elskåp normalt inte på färgerna för respektive fas, utan alla nätspänningsförande ledningar brukar ha samma färg, ofta svart. I manöverkretsar så är det ibland en färg per spänning, men det förekommer också att alla manöverkretsar har samma färg. Det har säkert funnits standarder, men ofta styrs faktiskt kabelfärger ännu av företagsspecifika standarder. Så ser man ledare med "normala" elinstallationsfärger i ett styrskåp annat än som matande ledning så betyder det nästan alltid att något blivit efterhandsmonterat.
Något man kan tänka på när man renoverar äldre bearbetningsmaskiner är att PVC-kabel ofta åldras rätt illa i oljiga miljöer då oljan tvättar ur mjukgöraren ur många sorters PVC isolering. I moderna maskiner använder man PUR-isolerad kabel när de kommer i kontakt med olja. Finkardelig kabel som RK har dessutom en väldig förmåga att suga olja på grund av kapillärkraften, så man kan hitta olja på de mest oväntade ställen.
Hmm, undrar om kombinationen 230->110v trafo och två faser till Schuko uttaget kan ha varit kopplat så att det var 400v in i trafon för att få i närheten av rätt spänning i uttaget utan nolla?
I den här finns en liten transformator som ger ut 42V för manöverspänning och även 6V. Bifogar ett elschema. I svarven så används nollan och en fas för lampans belysning så jag kopplar dit nollan till uttaget. Jag ser här är nollan (mp) använd till diverse saker.
Den lilla 230-100V transformatorn var inte kopplad till någonting, det fanns kablar som gick ur den men de var avklippta.
Den lilla 230-100V transformatorn var inte kopplad till någonting, det fanns kablar som gick ur den men de var avklippta.
Det var ju också en lösning... Egentligen är maskinen "fulnollad" om man fyrledaransluter den. Men så är den från en annan tid också. Kom ihåg att ta bort bygeln mellan plint fyra och fem om du femledaransluter den. Kolla också att alla plintar märkta med jordsymbol verkligen är ihopkopplade. Den där sortens radplintar brukar inte vara sammankopplade via skenan de sitter på om de används för jord. Måste byglas med kabel eller bygelbleck "mitt på".
Jag är osäker på vad du menar nu, det finns ingen bygel mellan 4 och 5, det finns mellan 5 och 6 dock. Men de är ju båda bara jord. Maskinen var 5-ledar kopplad då jag fick den så jag återställer bara den som den var. Plintarna för jord är också inkopplade.
P.s. kanske du tror att nollan och jorden är på plintarna bredvid faserna, men det är bara jord. Nollan är längre åt höger och märkt mp.
Dert kan va svårt att se från bilden, måste högerklicka och öppna i ny flik för att se mera detaljer
P.s. kanske du tror att nollan och jorden är på plintarna bredvid faserna, men det är bara jord. Nollan är längre åt höger och märkt mp.
Dert kan va svårt att se från bilden, måste högerklicka och öppna i ny flik för att se mera detaljer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Jord
- Fas1 (dessa tre är alltid live och var oanvända, jag kopplade hit det extra uttaget)
- Fas2
- Fas3
- Jord
- Jord
- Fas1 (bakom brytare)
- Fas2 (bakom brytare)
- Fas3 (bakom brytare)
- Neutral
- Fas
- Fas
Redigerat: