40 450 läst · 294 svar
40k läst
294 svar
Renovering av Deckel FP2 från 1958
Idag fick jag bordets komponenter och några andra delar målade. Spenderade en dag att rengöra, en dag att maskera och 30 minuter åt att måla, sen blir att vänta en dag innan jag kan ta bort tejpen men runt 3 veckor innan färgen är helt härdad.
OK ihopsatt igen.
Och den horisontala funktionen, man behöver inte plocka bort det vertikala huvudet som man gör på en FP1a eller FP2a utan den extra långa bommen som denna har.
DRO nästa kanske. Lite trött på att måla.
Och den horisontala funktionen, man behöver inte plocka bort det vertikala huvudet som man gör på en FP1a eller FP2a utan den extra långa bommen som denna har.
DRO nästa kanske. Lite trött på att måla.
Först vill jag stämma in i hyllningarna. Fantastiskt arbete du lägger ner! Själv skulle jag i vanlig ordning stå där med överblivna delar i slutet...P Pysslarn skrev:
Men för att svara @Pysslaren och ge ett exempel som påminner om ditt förslag om verktygshållare.
Jag har faktiskt en hög med skruvar som inte har något hem och några har jag tappat, fastän jag varit så försiktig och lagt allting i lådor.... Förstås många av dom hör till saker inte ännu monterade och saker som bara var skrot som inte ska tillbaka.
Ja en sån där har jag funderat på fast i saxformat, den där designen frestar för hårt på min lilla svarv. Men ungefär samma design fast man byter den där rullen mot ett kullager, så kan den användas för att rikta upp grejer i svarven:
http://www.clickspringprojects.com/bump-lathe-centering-tool.html
Exempel ca 1:10
Igår lade jag tillbaka stativet för DRO:n, jag gjorde det grått istället för samma färg som fräsen. Fixade också 12V för ledlamporna i ON/OFF knapparna. Just nu går jag igenom hur jag montera tillbaka skalorna.
Ja en sån där har jag funderat på fast i saxformat, den där designen frestar för hårt på min lilla svarv. Men ungefär samma design fast man byter den där rullen mot ett kullager, så kan den användas för att rikta upp grejer i svarven:
http://www.clickspringprojects.com/bump-lathe-centering-tool.html
Exempel ca 1:10
Igår lade jag tillbaka stativet för DRO:n, jag gjorde det grått istället för samma färg som fräsen. Fixade också 12V för ledlamporna i ON/OFF knapparna. Just nu går jag igenom hur jag montera tillbaka skalorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är ju inte allting helt bra längre i Deckelvärlden. Märker jag saknar hastigheter då jag provar med motorn igång.
Efter jag suttit och pillat med kontrollerna i en dag utan att komma nån vart så får jag helt enkelt plocka av sidokåpan, igen... Som tur är går det lätt och snabbt denna gång, 5-10 minuter...
Kåpan är borta och man kan se locket till växellådan med kontrollerna. Locket innehåller en mekanism likt en mekanisk klocka som flyttar på de här "gafflarna" i växellådan. Jag tog bilder för att notera vilken hastighet jag hade och hur alla spakar är positionerade, jag hade den i lägsta hastigheten. Det är viktigt att man får timingen rätt för att växellådan ska fungera. JAg undrar om det är något med med just timingen som är orsaken.
Ser inget fel på växlarna, lådan ser ut att vara i bra skick. Som tur är.
Har även ett diagram över växellådan:
https://i.imgur.com/tF81lmy.png
Och jag hittade denna video som förklarar hur en FP3 växellåda funkar, ser nästan identisk ut till min FP2a.
Så om jag förstår detta rätt, klockmekanismen i kontrollådan flyttar på de här spakarna i en viss logik då man väljer hasitigheter. Det finns två kluster med 3 kugghjul vardera som rör på sig, detta ger då nio kombinationer av växling, spaken i mitten så flyttar det stora kugghjulet för att växla mellan höga och låga hastigheter. Eftersom allting ser korrekt ut i lådan så tror jag det är något fel på timingen som gör den tappar två hastigheter (800 och 1600 varv).
I den lägre farten tappar man bara en hastighet (200) men jag tror det är en illusion för det är exakt samma konfiguration av växlarna i lägre som högre register så 800 varv och dess motsvarighet 100 varv bör inte funka. Men i 100 rpm rör spindeln på sig då jag testade... JAg tror att i 100 varv så är det så lätt att rotera att friktion i växellådan som överför rotation allena. Men jag tippar att det skulle börja slira om det stötte på motstånd.
Efter jag suttit och pillat med kontrollerna i en dag utan att komma nån vart så får jag helt enkelt plocka av sidokåpan, igen... Som tur är går det lätt och snabbt denna gång, 5-10 minuter...
Kåpan är borta och man kan se locket till växellådan med kontrollerna. Locket innehåller en mekanism likt en mekanisk klocka som flyttar på de här "gafflarna" i växellådan. Jag tog bilder för att notera vilken hastighet jag hade och hur alla spakar är positionerade, jag hade den i lägsta hastigheten. Det är viktigt att man får timingen rätt för att växellådan ska fungera. JAg undrar om det är något med med just timingen som är orsaken.
Ser inget fel på växlarna, lådan ser ut att vara i bra skick. Som tur är.
Har även ett diagram över växellådan:
https://i.imgur.com/tF81lmy.png
Och jag hittade denna video som förklarar hur en FP3 växellåda funkar, ser nästan identisk ut till min FP2a.
Så om jag förstår detta rätt, klockmekanismen i kontrollådan flyttar på de här spakarna i en viss logik då man väljer hasitigheter. Det finns två kluster med 3 kugghjul vardera som rör på sig, detta ger då nio kombinationer av växling, spaken i mitten så flyttar det stora kugghjulet för att växla mellan höga och låga hastigheter. Eftersom allting ser korrekt ut i lådan så tror jag det är något fel på timingen som gör den tappar två hastigheter (800 och 1600 varv).
I den lägre farten tappar man bara en hastighet (200) men jag tror det är en illusion för det är exakt samma konfiguration av växlarna i lägre som högre register så 800 varv och dess motsvarighet 100 varv bör inte funka. Men i 100 rpm rör spindeln på sig då jag testade... JAg tror att i 100 varv så är det så lätt att rotera att friktion i växellådan som överför rotation allena. Men jag tippar att det skulle börja slira om det stötte på motstånd.
Jag tror jag hittade felet just nu, jag fick igenom olika växelkombinationer och märkte att detta hjul, inte är låst till skaftet, det ska vara det. Det är fritt att snurra. Så här har vi felet och varför endast vissa hastigheter är påverkade. Timingen var alltså inte felet. Frågan är bara hur ska detta hjul låsas till skaftet, vad har gått fel, och kan jag fixa det utan att plocka isär växellådan...
Det löser du helt säkert, med tanke på alla andra problem du löst i det här projektet! Och blir det nödvändigt kommer du ju att plocka isär växellådan...DennisCA skrev:
Tänker inte ens säga "lycka till"!
//Ronnie
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 360 inlägg
Oops, felpost. Toppen om mod kan flytta till rätt avd
Orsaken är förmodligen uppdagad.
Jag sökte igenom mina dokument och hittade några matnyttiga bilder i ersättningsdelsbroschyrerna. Detta för en modernare FP2 modell men ändå ser det likt ut min, ser ut som hjulet (2001-345) hålls fast med två stycken 4x4x70 mm kilar.
I en annan broschyr fann jag denna:
Så det verkar som kilarna inte längre är kontakt med det tredje kugghjulet... Den mest sannolika orsaken är att kilarna har klippts av. Men konstigt att det inte känns "grusigt" eller någonting då. Blir att plocka isär.
Jag sökte igenom mina dokument och hittade några matnyttiga bilder i ersättningsdelsbroschyrerna. Detta för en modernare FP2 modell men ändå ser det likt ut min, ser ut som hjulet (2001-345) hålls fast med två stycken 4x4x70 mm kilar.
I en annan broschyr fann jag denna:
Så det verkar som kilarna inte längre är kontakt med det tredje kugghjulet... Den mest sannolika orsaken är att kilarna har klippts av. Men konstigt att det inte känns "grusigt" eller någonting då. Blir att plocka isär.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 951 inlägg
Eller om någon vänlig själ monterat för korta kilar ..
Jag har sett EN kil som klippts av på en axel, i nån maskin, utan att det kändes mer än att kugghjulet snurrade på axeln, men aldrig TVÅ .. Å andra sidan har jag sett marginellt många axlar med dubbla kilar ..
Jag har sett EN kil som klippts av på en axel, i nån maskin, utan att det kändes mer än att kugghjulet snurrade på axeln, men aldrig TVÅ .. Å andra sidan har jag sett marginellt många axlar med dubbla kilar ..
Försökt ta isär skaftet sen i söndags men det är inte så lätt. Jag började med att ta bort pluggen på framsidan som hyser en låsmutter och lager. Tillverkade ett verktyg för att få bort denna, då jag inte har en fräs (heh) så blev det att bygga på lite primitivare sätt. Pluggen har bara två hål så man behöver en "pin spanner" ungefär som låsnyckeln till en vinkelslip, men den måste vara mer som en hylsa och sticka rakt ut, annars kommer man inte åt.
Jag tog två stycken borrar i 4 mm och klämde fast dom mellan två stålbitar, jag satte det mot pluggen och orienterade borrarna så dom passade in i hålen och sen låste jag allting i den positionen genom att skruva fast bitarna genom hålen med bultar. Kapade bort överflödig borr som stack ut på baksidan och och TIG svetsade ihop allting i den positionen, sen svetsade jag fast det i en stor bult jag hittade på skroten som passade den 38mm hylsa jag redan hade från förr. Med denna setup fick jag upp locket. Och det satt ordentligt...
Sen ska den här muttern bort, detta är nån sorts låsmutter tror jag
Och efter det en sista mutter som lär vara den som håller fast skaftet, nu om allt vore OK kunde man ta ut skaftet bakifrån. Men allt är ju inte OK.
Eftersom kilen är fångat i skaftet i sitt spår, och det tredje drevet är löst och inte linjerar upp så går det inte att få ut det om man inte lyckas linjera upp spåren igen. Dessutom sitter det fast som bara fasiken ändå.
Jag noterar också att skaftet inte stämmer överens med ritningen, på min är det bara en kil, vilket ju förklarar hur den kunde ha blivit avklippt förstås. Förmodligen gick dom över till två kilar för att förhindra sånahära situationer. Undrar varför två kilar istället för en större kil.
Jag lyckades sticka in en bit med .4mm tjock plåt ovanför kilen, det finns lite luftrum mellan kilen och spåret i dreven, jag kom väl nästan hela vägen till det tredje hjulet, jag tänkte jag kan puffa in stålbiten på samma gång som jag roterar, då kommer jag förhoppningsvis känna av nånting när det linjerar upp, men än så länge ingen succé. Jag ska köpa ett set med bladtolkar och se om jag kan tillverka bättre grejer att prova med.
Om inte detta börjar gå så måste jag tänka ut alternativa metoder. T.ex. jag kan ta ett dremel verktyg och försiktigt slipa bort material från skaftet så att kilen inte längre är låst, då måste det ju gå att få ut. Inte en optimal lösning men om man blir desperat.
Jag funderar att om jag får av skaftet så ska jag ta det till en verkstad och göra ett större spår i det och dreven, typ 6x6mm istället.
Jag tog två stycken borrar i 4 mm och klämde fast dom mellan två stålbitar, jag satte det mot pluggen och orienterade borrarna så dom passade in i hålen och sen låste jag allting i den positionen genom att skruva fast bitarna genom hålen med bultar. Kapade bort överflödig borr som stack ut på baksidan och och TIG svetsade ihop allting i den positionen, sen svetsade jag fast det i en stor bult jag hittade på skroten som passade den 38mm hylsa jag redan hade från förr. Med denna setup fick jag upp locket. Och det satt ordentligt...
Sen ska den här muttern bort, detta är nån sorts låsmutter tror jag
Och efter det en sista mutter som lär vara den som håller fast skaftet, nu om allt vore OK kunde man ta ut skaftet bakifrån. Men allt är ju inte OK.
Eftersom kilen är fångat i skaftet i sitt spår, och det tredje drevet är löst och inte linjerar upp så går det inte att få ut det om man inte lyckas linjera upp spåren igen. Dessutom sitter det fast som bara fasiken ändå.
Jag noterar också att skaftet inte stämmer överens med ritningen, på min är det bara en kil, vilket ju förklarar hur den kunde ha blivit avklippt förstås. Förmodligen gick dom över till två kilar för att förhindra sånahära situationer. Undrar varför två kilar istället för en större kil.
Jag lyckades sticka in en bit med .4mm tjock plåt ovanför kilen, det finns lite luftrum mellan kilen och spåret i dreven, jag kom väl nästan hela vägen till det tredje hjulet, jag tänkte jag kan puffa in stålbiten på samma gång som jag roterar, då kommer jag förhoppningsvis känna av nånting när det linjerar upp, men än så länge ingen succé. Jag ska köpa ett set med bladtolkar och se om jag kan tillverka bättre grejer att prova med.
Om inte detta börjar gå så måste jag tänka ut alternativa metoder. T.ex. jag kan ta ett dremel verktyg och försiktigt slipa bort material från skaftet så att kilen inte längre är låst, då måste det ju gå att få ut. Inte en optimal lösning men om man blir desperat.
Jag funderar att om jag får av skaftet så ska jag ta det till en verkstad och göra ett större spår i det och dreven, typ 6x6mm istället.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 951 inlägg
Finns det en brytpinne på något annat ställe i maskinen? Om man överbelastar maskinen brukar ju något gå sönder, och finns det ingen inbyggd "weak spot" kanske det är dumt att knäcka dreven istället för kilen?
Det jag har läst i ämnet är att maskinen slirar på remmarna om så händer, samt elektriskt överbelastningsskydd. Det finns en brytpinne för matningen som ska skydda den, men inte för spindeldriften.
Annars så OK om det finns något som bryts men då måste man ju kunna reparera det också, inte så att det orsakar en skada svårare att åtgärda än vad det försökte undvika som i detta fall. Ett skadat drev kan iallafall bytas eller repareras bara man får ut det ur maskinen.
Annars så OK om det finns något som bryts men då måste man ju kunna reparera det också, inte så att det orsakar en skada svårare att åtgärda än vad det försökte undvika som i detta fall. Ett skadat drev kan iallafall bytas eller repareras bara man får ut det ur maskinen.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 951 inlägg
Låter helt klart rimligt... Jag tycker godset på dreven på sprängskissen du lade upp ovan ser lite tunt ut för att ta upp för en större kil, men det är ju bara en känsla.. Det kan ju också vara så att dina drev är kraftigare då de bara har en kil ....