OK nu har jag nyttjat kranen med dom kortare benen. Jag kom på att jag kunde använda ett av arkivskåpen som bord, hade kanske inte behövt göra kortare ben då jag kunde flytta den på plats, men fan dom kommer säkert till nytta ändå.

jkn8EqOh.jpg
Vee1P7wh.jpg
UJvYHL1h.jpg
xiOzG9th.jpg

Efter rengöring så kan jag inte se några skador. Finns ett kullager där bak som ska ha fett i sig, undrar hur ofta man måste ta upp den här grejen och lägga dit nytt...

z8YOMwDh.jpg

Muttern åker i ultraljudsrengöraren

DWwjJNYh.jpg

Jättemycket skräp som sitter fast, fick ta till bräkleen och borste för att det skulle lossna.

oZcfDvTh.jpg
7GthS9Gh.jpg
PIEKKMYh.jpg
UfpsqGCh.jpg

"Bakplattorna" för sadeln hade inga skador heller, bara samma mönster av slitage som man kan se på skavningen.

KIibir9h.jpg
mHjdIkLh.jpg
DnKGMayh.jpg
SguqmSZh.jpg
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Fint jobbat Dennis, kul att se så seriösa insatser!
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Plockade av bakplattan på sadeln för några dagar sen för att komma åt delarna där inne, är en växellåda där inne som styr matningen i X och Z led. Kraften överförs till X eller Z led via en drivaxel bakom ledskruven som styr upp och ner rörelse (ledskruven får sin kraft via drivaxeln också).

Jag hade inte tänkt demontera mera än såhär för rengöring, men någonting är fel ställt med drivaxeln, den sitter riktigt tungt även när ingen växel är i, enligt de svar jag fått bör den gå runt ganska lätt när ingen växel är i. Så det blir att plocka sönder, jag vet inte om det är avsaknaden av olja som kan ha varit orsaken, drivaxeln sitter i flera bronslager jag har sprutat dit olja men inte märkt nån skillnad.

WaAzh04h.jpg

HM7HMYWh.jpg

Igår fick jag ut drivaxeln efter en massa bökande med koniska stift och jag tror bilden visar varför den var så trög, man ser spår av slitage där axeln suttit mot det översta bronslagret. Förmodligen körts torr då fettet inte duger som smörjning. I normal operation med olja som smörjning så droppar olja ner på kugghjulen i första bilden, man kan se en liten kon i botten av bilden där oljan droppar ut, det finns en liten filt bit inne i detta som gör det droppar sakta. Oljan rinner sen nedåt mot bronslagret och via gravitationen så smörjs alla bronslager som drivaxeln sitter i, tre lager totalt.

Förhoppningsvis kan jag bara grada av axeln med en fin sten, eventuellt polera lite, samt rengöra och smörja bronslagret med olja och inte byta några delar. Allt deckel relaterat är så jävla dyrt...

3EwTVfr.png
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Dennis inlägg från "Vad har du gjort idag"-tråden om sin renovering av en Deckel FP2 har flyttats hit!

//Mod

-------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Sanslöst bra jobbat hittills, @DennisCA!

Imponeras omåttligt såväl av din ambitionsnivå som dina kunskaper. (Jobbar du med sådant här annars också?) För egen del får ord som växellåda, matning (när det inte handlar om djur eller småbarn), X och Z-led, ledskruv och liknande mig att bli orolig och börja titta efter utgången... Jag fattar absolut ingenting!

Men — med det sagt är jag ändå fascinerad och följer den här tråden med stort intresse. Det ska bli roligt att få läsa om när du använder maskinen för första gången efter renoveringen.

Keep up the good work!
//Ronnie
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Tack! Men jag jobbar på ett kontor med IT grejer, mycket av va jag gör här så är för första gången, eller inte har gjort så många ggr tidigare. Jag har väl lite erfarenhet av att plocka isär gamla maskiner då allt jag äger är begagnat så det hjälper ju faktiskt då man har vanan inne.

Men en såhär pass stor renovering hade jag inte själv förväntat mig. Men det visar sig att ju djupare jag går desto mera saker hittar jag som bör åtgärdas och tas isär p.g.a. fettet som tar sig in överallt och ställer till problem.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Senaste uppdateringen, nu är DRO'n fixad, blev en ny diodbrygga, tre rejäla kondensatorer bytta och en som var svår att få tag i, nu funkar allt, testat med den lilla skalan för Y. Nu saknas bara en X-skala men jag hoppas det kommer lösa sig snart.

m3r1PPh.jpg

Hade tänkt jag kan börja plocka ihop mera men efter noggrann undersökning av en annans dokumentation av samma resa så tror jag det blir att plocka isär ännu mera, finns mera ställen som kan va fullpackade med fett ännu...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Imponerande insats du gör här, fräsen har helt klart hamnat i rätta händer. Och tack för att du delade med dig av svarvchuckochavdragare tricket, väldigt klurigt!(y)
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Jag har jobbat med att plocka isär sadeln ännu mera, först så bestämde jag mig att plocka av ledskruven. Det ska till en 22mm blocknyckel för att få av muttern som håller fast ledskruven men jag hade inte en sådan, bara hylsnycklar och dom passar inte in där, för trångt. Men först så skulle en mindre axel till sidan om plockas bort för att få rum ens med blocknyckeln.

Skaftet hade intern M10 gänga så jag kunde använda glidhammaren för att få ut det.

6ImoBmq.jpg

Skaftet har ett hål i toppen och oljekanaler där kugghjulen rör sig. Måste se till att kanalen ovanför är fri från fett sen.

vUNmVEa.jpg

Jag använde en träkil för att låsa skaftet och få bort muttern:

vtLdd7o.jpg

J6VTDbk.jpg

Delarna isärplockade:

T1456ob.jpg

Nu kunde jag mycket enklare manöverera sadeln då den inte har ledskruv eller drivskaf som sticker ut. Jag vände den upp och ner för att komma åt från andra sidan. Där finns ett skaft som kopplar en "trip lever" samt växelspaken till en koppling för X-matningen, den måste bort, sen kan jag plocka ut brons bussningarna och andra grejer för X-ledet relativt lätt och rengöra dom från fett.

bhqBSFk.jpg

EVM5B2f.jpg

Kan hända jag börjar ta bort alupluggar som finns på sidan vid sadeln före dock, då får jag mycket bättre åtkomst åt alla oljekanaler och kan se till dom är rena. Efter allt detta är färdigt så kan jag börja återmonteringen igen.
 
  • Gilla
stigen och 6 till
  • Laddar…
Heja Dennis!

Du gör ett imponerande arbete.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Mycket möda för ett litet koniskt stift men nu är det ute
h7uodTF.jpg

Tyvärr är det ännu ett stift som ska ut och det är ett helt vanligt stift och jag har bankat på det, kan vara åt fel håll också så jag ska prova andra hållet. Är det bara jag som har svårt att se vilken ände som är den större? Ibland syns det, ibland är man inte säker om det är någon skillnad...

Iallafall går det att borra ut om inget annat. Man har ju erfarenheten in av det. Kommer väl få svarva till nya stift sen. Har också köpt några billiga 1:50 brotschar för ändamålet.
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Koniska stift brukar vara standarddelar som finns att köpa såvitt jag vet.
 
Vet du varifrån? Har inte sett personligen då jag kollat på nätet. Kan tänka mig eventuellt Bothnia Bolt har, men jag hade utgått från att det skulle vara billigast och snabbast att svarva till allt eftersom jag behöver det. Osäker på vad jag behöver nytt av och i vilka mängder. Vissa hål kommer jag behöva brotscha om.
 
Vuorenmaa
Laakeripalvelu (på cirkelvägen bredvid Storms sliperi)
Bothnia Bolt tror jag också har dem.

Såvitt jag vet är koniska stift slipade eller bearbetade på något annat vis så ytan är slätare än du kan svarva. Dessutom verkar de vara av litet hårdare material.

Har du inte möjlighet att ta dig till de här affärerna då de har öppet så kan jag kanske ordna det åt dig.
 
Bothnia Bolt vet jag har lördagsöppet så dit brukar jag kunna ta mig. Fast de koniska stift jag har är alla jättemjuka och det har jag fått sagt åt mig är korrekt av andra deckelägare.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.