40 843 läst · 294 svar
41k läst
294 svar
Renovering av Deckel FP2 från 1958
Jag vill faktiskt ha ner fräsen, tycker den är för hög nu och så har jag alla andra maskiner jag vill snabbt och enkelt flytta. Hur man än vrider och vänder på det blir det bara ett svar: kran.
P.S. Jag ska ringa och fråga maskinuthyrningsstället om man kan hyra nånting...
P.S. Jag ska ringa och fråga maskinuthyrningsstället om man kan hyra nånting...
Måste det bli så dyrt med material till en kran? Rör och balkar för skrotpris om du kan vara lite flexibel med konstruktionen.DennisCA skrev:
Tja om man har tur på skroten kan man hitta material relativt billigt. Men jag slipper aldrig till skroten innan dom stänger förutom de gånger i året jag har semester. Så nära men ändå så långt borta. Frusterande livssituation men förmodligen vore det värre att vara arbetslös. Att ta ledigt för att gå på skroten kan jag inte heller riktigt rättfärdiga. Finns en nära jag frågat men han brukar ta betalt som det vore nypriser för det mesta...
Jag förstorade även diagonalerna på den här kranen igår och enligt vissa jag talar med bör jag ta till större i-balk också, det liksom bara växte hela tiden:
Jag förstorade även diagonalerna på den här kranen igår och enligt vissa jag talar med bör jag ta till större i-balk också, det liksom bara växte hela tiden:
Ja det är jobbigt då garageporten är typ 210 kanske och takhöjden 250 och man kan ju tänka sig man vill få in och ut sakerna... Jag vet inte, desto mera jag funderar på det desto mera lutar jag mot en 2 tons verkstadskran som jag modifierar och förstärker, det känns som den enklaste lösningen som ger mest för minst pengar och tid. Och så har jag sen en kran jag använda för att plocka isär fräsen vidare. Skulle va trevligt om man kom över en begagnad en som inte var gjord i Kina. Har sett några intressanta modeller ibland på andrahandssajterna.
En kran kommer behövas för den är gjort med en sån i åtanke vid vanlig operation (om fräshuvudet ska av, eller bordet ska bytas, dom är alla för tunga utan en kran). Utan en kran kan jag inte ens fortsätta renoveringen av bordet, för jag får inte av det.
En kran kommer behövas för den är gjort med en sån i åtanke vid vanlig operation (om fräshuvudet ska av, eller bordet ska bytas, dom är alla för tunga utan en kran). Utan en kran kan jag inte ens fortsätta renoveringen av bordet, för jag får inte av det.
Denna vore perfekt för mina behov, förutom för priset... Kommer in mellan en eur pall och lyfter inom det område jag vill...
https://www.briklas.se/product/compac-verkstadskran-1500kg
https://www.briklas.se/product/compac-verkstadskran-1500kg
Du kanske ska starta en finsk baxarsekt? Kan rekommenderas!DennisCA skrev:@vectrex
Fräsen jag har väger 1200kg och den måste jag få av pallen nån gång, sen ska den flyttas på plats. Det är den tyngsta maskinen jag har. Den kommer även behövas då jag ska flytta om i verkstan (har planer på att designa om helt).
Svarven är mycket lättare men annars helt oflyttbar utan en massa jobb utan en kran. Och kran krävs då jag ska ta av bord och delar från fräsen, dom är alla så tunga så en man klarar det inte.
Kättingtaljan som jag redan har köpt så klarar 1600 kg och därför dimensionerar jag resten enligt den. Så taljan inte kan lyfta mera än vad kranen tål. Och så blir det marginal på marginal.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Yxi Kaxi Baxi
Skulle inte denna fungera lika bra ?DennisCA skrev:
https://verktygsboden.se/motorlyfta...6CIEPV5xQ3WK3nnvCb2XxanfeAPdUp5kaAjF9EALw_wcB
Hostar och är allmänt dålig ännu men har börjat bli bättre efter en vecka... Igår orkade jag montera kranen så jag kunde se hur det blir att se ut. De långa stödfötterna slipper inte under pallen dit dom behöver komma. Basen är dock riktigt passligt bred, 85cm. Det bör således bara vara att svetsa på nya fyrkantsprofiler längst ut på sidorna och fixa infästningarna för stödfötterna så slipper den runt en eur-pall med passlig marginal. Och så ska de nya fötterna stödas upp på korrekt vis och jag ska förstärka konstruktionen lite extra, de där banden ger jag inte mycket för..... Blir en 70x70 balk där som stöder upp, måste bli som natt och dag i styvheten då.
Blir nog bra det här då det är färdigt... Har en plan i huvudet. Kedjan ska även klippas så den blir så kort som det bara går, den stjäl höjd nu. Domkraften är inte maxad i bilden.
Konstruktionen är huvudsakligen gjord av ihopsvetsade 70x70x3mm fyrkantsrör. Färgen var ganska fin ändå, inte sådär fult blå som på BTs hemsida. Hjulen är gjutjärn men axlarna se klena ut.
Blir nog bra det här då det är färdigt... Har en plan i huvudet. Kedjan ska även klippas så den blir så kort som det bara går, den stjäl höjd nu. Domkraften är inte maxad i bilden.
Konstruktionen är huvudsakligen gjord av ihopsvetsade 70x70x3mm fyrkantsrör. Färgen var ganska fin ändå, inte sådär fult blå som på BTs hemsida. Hjulen är gjutjärn men axlarna se klena ut.
Köpt fyrkantsstång och börjat modifieringsprocessen. 70x70x4mm var vad som fanns i lager så litet tjockare gods än orginalet. Blev att plocka isär kranen igen för detta.
Såhär har jag förestält mig att de nya stödbensmontagem ska komma:
De här fyrkantsprofilerna svetsas fast och U-balkar svetsas sedan fast i dom på samma vis som med de vinklade benen. Sen skär jag till två kortare 70x70 fyrkantsbitar och svetsar fast dom mellan de gamla och nya U-profilerna, på samma ställe som det går en balk nu tvärs över. Detta bör då styva upp ramen och man kan använda stödbenen i den gamla positionen ännu också.
Problem, saknas U-balk, ingen passande dimension fanns att få tag i. Min lösning är att svetsa en egen u-balk från denna bit med 6mm stålplåt:
Ut och skära... Ur denna bit får jag 6st 315x80mm bitar att tillverka två u-profiler av.
Inte alltid det lättaste att skära rakt...
Ungefär hur jag föreställer mig det, ska använda lite tunnplåt som shims innan jag spänner upp allting och svetsar ihop det.
Osäkert om jag bör TIG eller pinnsvetsa detta... TIG så kan jag göra inomhus och slipper frysa... Pinne med OK48 känns som gjort för sånthär svetsande å andra sidan, men dagsljuset är praktiskt tagtet borta och jag avskyr att jobba i kölden.
Såhär har jag förestält mig att de nya stödbensmontagem ska komma:
De här fyrkantsprofilerna svetsas fast och U-balkar svetsas sedan fast i dom på samma vis som med de vinklade benen. Sen skär jag till två kortare 70x70 fyrkantsbitar och svetsar fast dom mellan de gamla och nya U-profilerna, på samma ställe som det går en balk nu tvärs över. Detta bör då styva upp ramen och man kan använda stödbenen i den gamla positionen ännu också.
Problem, saknas U-balk, ingen passande dimension fanns att få tag i. Min lösning är att svetsa en egen u-balk från denna bit med 6mm stålplåt:
Ut och skära... Ur denna bit får jag 6st 315x80mm bitar att tillverka två u-profiler av.
Inte alltid det lättaste att skära rakt...
Ungefär hur jag föreställer mig det, ska använda lite tunnplåt som shims innan jag spänner upp allting och svetsar ihop det.
Osäkert om jag bör TIG eller pinnsvetsa detta... TIG så kan jag göra inomhus och slipper frysa... Pinne med OK48 känns som gjort för sånthär svetsande å andra sidan, men dagsljuset är praktiskt tagtet borta och jag avskyr att jobba i kölden.
Idag har jag svetsat, punktade ihop med TIG och pinnsvetsade resten.
U-profil som ska svetsas på ramen ovanför sen, blev inte lika fin... Jag tyckte det gick bättre och bättre hela tiden jag svetsade. Bilden ovanför är väl den finaste pinnsvetsfogen jag fått till nån gång.
U-profil som ska svetsas på ramen ovanför sen, blev inte lika fin... Jag tyckte det gick bättre och bättre hela tiden jag svetsade. Bilden ovanför är väl den finaste pinnsvetsfogen jag fått till nån gång.