Har fått tag i gejderolja, växellådsolja och spindelfett av rätta märken och typer för fräsen. Oljorna hade jag kunnat köpa hemma men dom kommer i 20 liters burkar... 100 euro för en burk typ...

Så väldigt roligt att reservdelsförsäljaren i Tyskland hade oljor i alla de slag för olika deckelmaskiner och i 2,5 liters förpackningar, samt nya oljesiktglas.

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Deckeln kom ner på golvet idag. Oj vad den känns liten nu då man står huvudet högre än den.

wCSZZBah.jpg

bJ0XiX9h.jpg

G1quoSnh.jpg

Jag lyfte ner den lite i gången på golvet, började med att jag lyfte hela fräsen nån millimeter och drog bort pallen halvvägs, sen staplade jag bräder där framme, sen lyfte jag bara fräsen där fram eller där bak istället för allt på en gång. Det kändes säkrare att göra såhär då jag aldrig gjort liknande förut. Men det gick bra.

• Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Jag passade på och flytta fräsen lite till så jag skulle ha rum att få av det vertikala bordet.
g7mJLat.jpg

Kranen kommer till hjälp även här.
UNQE9c0.jpg

Fett och mera fett...
GljJhJK.jpg

VZyOgwt.jpg

Owg6ulW.jpg

Trycker in lite olja i ena fettnipplen för att se vart det kommer ut, tog med sig lite svarta fettklumpar också.
qm9W7TE.jpg

Oljekanaler som är igenkletade med torkat fett
lcponjl.jpg

Efter lite rengöring, slitaget verkar större på kanterna
eiI0SIh.jpg

Tog också bort kilen för Z-ledet
1PHXBuS.jpg

Samma här, mera slitage på kanterna.
JGolDB7.jpg

Och här så skar kilen fas i bordet.
hWyx209.jpg

Nästa steg är att få upp bordet på arbetsbänken och börja en grundlig rengöring, sedan reparera skadan, avfetta som fan och fylla med epoxi.

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Plockade av "bakplattorna" av det vertikala bordet och på den undre såg man tyvärr spår av att det skurit eller annars gått fel till. Skavningen är också bortsliten till större delen men jag förstår det är normalt slitage.

ixeEz8J.jpg

Och på baksidan av sadeln såg det riktigt jäkligt ut på ena kanten:
Sm2j738.jpg

Inte alls så bra... Helst skulle jag behöva ta hela sadeln till nån maskinverkstad och fräsa ner skadorna, sedan fräsa ner bakplattorna också lika mycket. Sen skava till det så baksidan av sadeln är parallel mot framsidan (referensyta). Men det har jag inte tid och råd med nu så jag har tagit bort eventuella grader och jag ska fylla spåren med epoxi. Jag har forskat i det och det finns vissa specialmedel. Moglice t.ex. är en sorts epoxi-metall och den används på redan nya maskiner samt i renoveringar av äldre maskiners glidytor.

Några förnödenheter kom från Tyskland igår också.
Rjf3aWZ.jpg

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Började rengöra det vertikala bordet till fräsen. De här smågrejerna här under så är till för att automatiskt stoppa X-matningen på fräsen, finns en på varje sida. Dom hakar i en spak som finns på själva sadeln.

Rengjort vertikalt bord till fräs, med automatstoppsmekanism och träblock utbytta mot metall för att förebygga rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här saken i mitten av bordet vet jag inte exakt vad den gör.
Rengjort vertikalt fräsbord med automatisk stopp för X-matning och bytta trästöd mot metall.
Skapa konto

Rengjort vertikalt fräsbord med stoppanordningar, träbitar, och verktyg på ett arbetsbord.
Skapa konto

Fått bort det mesta och värsta, Cillit Bang och 0000 stålull (inte på glidytorna dock, bara papper där) tar bort väldigt bra. Jag bytte även ut träbitarna bordet vilar på mot metall eftersom träet kan dra i sig fukt och vatten och orsaka rost. Allting oljades in efteråt. Nu väntar jag bara på specialmaterialet jag beställt för att reparera skadan i en av glidytorna, svårt att fota det...

Rengjort vertikalt fräsbord med stoppanordningar för X-matning, inte identifierad del i mitten.
Skapa konto

Jag kollade lite noggrannare annars på själva skalan till bordet och den säger 50cm. Jag gissade det var så men det var svårt att kontrollera med den i smådelar. Men det tyder på att den här Deckeln har 500mm X-rörelse istället för det vanliga 400mm. Deckel tillverkade FP2orna i allra första början med 400mm rörelse, sedan 500mm en stund för "andra generationen", sedan 400mm igen där på 60 talet då motorn även flyttades så den sticker ut på baksidan. JAg är mer nöjd över att jag fick en med intern motor än att den har extra 100mm kapacitet. Utstickande motor stjäl mycket utrymme.

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Lappat skadan i det vertikala bordet till Deckeln:
2Yzpi4Gh.jpg

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Lappat skadan i det vertikala bordet till Deckeln:
[bild]
Hur gjorde du?

Jag köpte en special-epoxy på nätet som var gjort för ändamålet (Devcon WR-2). Jag följde det råd som jag fått av experter i maskinrenovationer och fördjupade skadan först med en dremel och kapskiva, jag gjorde två slitsar i en vinkel och sen tog jag ner mitten, så att hålet skulle bli större längre ner. På det viset låser sig epoxin fast bättre. Avfettade flera ggr med aceton och även värme för att driva ut olja i porerna.

Blandade och applicerade epoxin, maskerade området runt med tejp också. Idag gick jag ut och tog bort överskottet. Det verktyg som faktiskt funkade bäst var att använda en vasst stämjärn med flatsidan, sedan skavade jag det allra sista med skavstålet. Och sen några tag med riktigt fina brynen.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipset!
Nu lärde jag mig någonting nytt

Fortsätter plocka isär deckeln, nu kom fräshuvdet av.

RHDbGJa.jpg

Smutsigt men helt.

6TcL32W.jpg

Men sen när jag tog isär den horisontala spindeln upptäckte jag följande:

f83HP7M.jpg

cBaH7s9.jpg

Var ju inte så trevligt, men kanske jag kan trösta mig med att det inte ser ut att vara kritiskt för funktionen. Det är längst ut och jag tror inte jag kommer ha den horisontala spindeln där så ofta. Vet inte riktigt hur man skulle reparera detta, hårdlödning men jag ogillar tanken att introducera så mycket värme på en precisionsdel.

• Gilla
  • Ledsen
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Provriggar lite inför det riktiga lyftet av sadeln från fräsen. Men jag tror jag kommer behöva tillverka ett specialbord eller något för att sätta ner det utan att riskera gängstången.

yymOLOz.jpg

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Idag har jag jobbat på kilen som jag lite ignorerat, börjar bli dags att fixa den dock. Jag hade funderat att svetsa den men slutligen vågade jag inte det. Att istället kapa och gänga som jag gjort känns säkrare.

Kapade av den söndriga delen med bandsågen, jag lämnade lite marginal och använde bandslipen för att sakta avverka resten av materialet.
xtvwhgV.jpg

Sen funderade jag ut var jag skulle lägga skruvhålen och vilken sorts skruv. Det blev två M4 skruvar.
8m22mIJ.jpg

Den här skräphögen till borr är bra att ha trots allt.
dPMWdY0.jpg

3Ybr1KJ.jpg

ZKqjRV5.jpg

Nu är det bara att kapa en metall platta och passa in den. Det är inte så noga, bara den blir mindre än kilen så går det bra. Har en bit kolstål i anlöpt tillstånd som jag tänker jag använda, sen härda och anlöpa. Kanske lite overkill.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Då har jag filat till en bit, jag bryr mig inte om att följa konturerna, gör den litet mindre än själva kilen istället. Ska väl sandas ännu. De här skruvarna blir att byta ut mot några av bättre kvalitét sen. Jag vet inte om jag skulle byta upp till M6 kanske.

Z2DLAgG.jpg

yCyw1qw.jpg

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Gör nya delar åt min modifierade verkstadskran. Kortare stödfötter så gör det lättare att manöverera inne i verkstan. Och lågprofil så man slipper in under bänkar. Nu behövs några hjul ännu.

Jn1MuK9h.jpg

j3sjU8Jh.jpg

fb7NzGLh.jpg

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Kanske inte nödvändigt i just detta bygge, men om du svetsar dit lock på ändarna av fyrkantsrören så blir de starkare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.