Är det bastupunktens glas du ska montera? Funderar själv på sätta det i nya bastun. Intressant att se hur det går till och du dokumenterar det väl med tips 👍🏻 ser fram emot att se de på plats!

nizzehult
Korrekt, det är Bastupunkten som levererat glasväggen. Dom har bra prylar, är väldigt hjälpsamma och skickar med skapliga instruktioner om hur man går tillväga men glömmer kanske att vissa moment som för dom är självklara inte är det för någon som aldrig satt upp en glasvägg så det har blivit en del klurande, t ex hur man ska göra med taklisten och hur mycket silikon man ska applicera. Ett glas är sen 8mm tjockt och därmed väldigt tungt så jag köpte en plattlyft (stor sugkopp med handtag) för att kunna hantera dem. Kostar en hundring för en enkel och ca 150 för en dubbel och med tanke på på glasets tyngd blev det en dubbel.

Jag gjorde så här:
Grunden är att alla profiler är invägda och sitter rakt. Jag tog ett lod som jag fäste i mitten där den tänkta taklisten ska sitta och såg var den landade på golvet. Detta var mest för att kontrollmäta att profilen på golvet verkligen hamnade där jag tänkt mig. Sen skaffade jag en 5mm kakelborr - som sen visade sig vara 5.5mm så kolla detta först.
La ut hela profilen på golvet okapad och ritade linjer var den skulle ligga. Sen borrade jag med stadig hand genom både profilen och golvet i ett stycke och det gäller att hålla koll på att inte profilen sticker iväg när man når golvet, det vill den gärna göra. Man kan fixera den med brädor om man vill. Därefter kan man kapa ut för dörren i golvprofilen, hålet ska vara 670 + 4 + 4 = 678 mm. Jag satte två skruvar på varje sida i golvet och man vänder alltså expansionshylsorna så att korset är uppåt och jag tryckte också ner lite silikon i hålen. Tog även och försänkte alla skruvhål. Sen dit med profilerna och jag drog även silikon under dem och skruvade fast dem. Väggprofilerna var ganska okomplicerade att sätta upp, borrade 4 godtyckliga hål på varje profil när dom var lösa och försänkte även dessa hål. Förborrade i träet på sidorna där dom ska sitta, drog på silikon på baksidan och skruvade fast dem. Samtidigt borrade jag också hålen för taklisten.

Sen lägger man in några av dom medföljande silikondistanserna i golvprofilen och även på väggen (sätts fast med dubbelhäftande tejp) och sen tar man alltså glasskivorna och ställer dit dem och skjuter dem dikt mot varsin vägg. Här kommer plattlyften väl till pass. Sen är det mätning som gäller och det här kan man få göra några gånger. Båda glas ska vara i lod och avståndet mellan dem uppe och nere ska vara exakt 678mm. Ingen av skivorna ska heller stå och vicka åt nåt håll och den som håller dörren får inte komma för högt, då går inte dörren att stänga.

Nu är det snart dags för silikonet men takprofilen måste först på plats. Då började jag med att först plocka ut det lilla glaset, det vänstra. Sen styrde jag det andra glaset lite åt sidan, lyfte ut det lite grann, meckade dit takprofilen och lyfte sen tillbaka det. Skruvade sen fast profilen i ett av hålen som var på andra sidan glaset. Därefter sköt jag glaset lite åt sidan och skruvade fast profilen på andra sidan.
En sista kontrollmätning innan silikonet. Båda glasskivor på plats och måttet stämmer fortfarande. Kolla att inga distanser lossnat. Nu är det också dags att maskera, både på glaset och på profilen.
Med lilla glaset borta skjuter jag därefter stora glaset åt vänster så att hela den högra golvprofilen ligger öppen.

Nu är det silikondags på riktigt och det är sidorna som är viktigast, speciellt den del som håller dörren. Jag använde det förgjorda hålet på två mm(?) som medföljde kitet. Observera att man måste använda speciell glassilikon för detta och den som medföljde var nog inget sånt man handlar på Biltema direkt. Sen drog jag en sträng på glasets väggsida ungefär i mitten, alltså mellan maskeringen och glasets kant. Båda sidor givetvis. Därefter motsvarande strängar inuti profilen på väggen en bit in på den.
Golvprofilen fyllde jag rätt flödigt upp till distansen och drog också strängar på insidan profilen. Takprofilen fick också två strängar en bit på insidan.
Sen lyfte/styrde jag glaset på plats och kollade att det inte fanns glipor mellan glas och profil någonstans. På golv/tak kommer man ju att styra iväg en del silikon som så att säga "korvar sig" så där brukar det fyllas upp men det är ändå inte säkert att inga glipor uppstår. Hittade jag en sån tryckte jag in lite till med sprutan. När detta såg bra ut så tog jag fingret, doppade det i diskmedel och vatten och drog längs alla kanter för att jämna ut och få bort överflödigt silikon. Slabbigt jobb och det hamnar lätt silikon på andra ställen som då ska torkas bort snarast möjligt, använd ättika på en torr trasa eller på en schotch-brite svamp.

Sen är det bara att göra exakt samma procedur med andra glaset och här är det inga problem att lyfta in det direkt då det är mindre än dörröppningen.
Ta bort maskeringen direkt när det är klart, ska inte sitta kvar och torka med silikonet. Var beredd på lite småkorrigeringar då detta är gjort. Sen är det bara att ta två steg tillbaka, beundra mästerverket och låta det härda i minst 48 timmar innan man gör något mer. Det som återstår är att hänga dit dörren och då bör man vara två men det får man ta om ett par dagar

Duschhörna med öppen glasdörr, kakelvägg, träpanel och elektriska installationer syns. Ombyggnation eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nizzehult
Såja. Nu är såväl WC som spegelskåp och kommod med tvättfat på plats. Det senare är även inkopplat och funkar bra. Nu fattas bara att koppla in anslutningen till WC:n men det blir i morgon, när man lagt silikon vill man det ska härda ordentligt innan man börjar böka runt.

Den här gången tog jag transparent silikon och det ångrar jag inte. Jag hittade en tråd här som jag följde. Hade rätt stor lutning så jag köpte speciella kilar på Bauhaus som man stoppade in och sen bröt av till lämplig längd, syns på bilden. Två såna blev det och dom tejpade jag sedan fast i golvet.

Man börjar med att rita upp en linje och sen lägga maskering längs denna. Blir många småbitar då det är krökt men man kan också använda isoleringsband. Sen även maskering på själva stolen längst ned. Därefter på med silikon i flödiga mängder. Känn efter hur bred porslinskanten är så får man en hum om hur brett det behövs. Sen är det bara att sätta stolen på plats. Glöm inte gummimanschetten på baksidan. Försök få den rätt på första försöket så man inte behöver vrida omkring den för då stryker man ut silikonet. När den är på plats kollar man att stolen är i våg och sen drar man en bred sträng silikon till längs kanten. Får gärna sticka ut en del. Därefter doppar man fingret i diskmedel med vatten och drar längs samma kant, kan bli en del silikon som följer med. Finjustera efter behov och dra därefter bort maskeringen. Klart! Nu ska allt torka i minst ett dygn, gärna två om man ha en rätt bred fog.

Nu ska bara dörren på plats så är allt klart. Nästan.
Toalettstol och handfat i badrum, vita kakelväggar och beige kakelgolv. Bilden är snedvriden.
Skapa konto
Två genomskinliga plastlistor på ett kakelgolv vid toalettfot, badrumsinteriör.
Skapa konto
Ett badrum med tvättställ, duschhörna, vita kakelväggar, bastu, och en väggkarta.
Skapa konto

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Hur använder man plastkilarna?

nizzehult
Nu är dörren på plats och det var inte så svårt men man bör vara två. Först ska man rengöra såväl dörrytan där gångjärnen ska sitta som mellanläggen i gummi med T-röd.
Sen monterar man på gångjärnen på väggdelen.
Sen ställer man t ex böcker som är ca 40mm höga i dörröppningen och lyfter dörren på plats. Efter att ha justerat så att gångjärnen möter varandra så skruvas även delarna på dörren fast.

Hålet i glasen för gångjärnen medger en viss efterjustering så man får flytta runt dörren lite innan spalten runt om är ca 4mm på båda sidor. Sen kan man behöva justera in centrum (dörren går att öppna såväl inåt som utåt men stannar i mitten) och det finns en skruv för detta på gångjärnen, man öppnar den, ställer dörren där man vill ha den och skruvar åt. Väldigt enkelt. När man är nöjd drar man fast alla skruvar men väntar med täcklocken, dörren ska gärna hänga ett dygn och skruvarna efterdras. Sen kan man sätta dit täcklocken.
Inre handtaget i trä bör oljas med paraffinolja regelbundet för att hålla sig snyggt.

Nu återstår ett tråkigt jobb innan hela bastun är klar, rengöring av golv och glas. Det förra är inte så svårt men det finns tyvärr silikonrester på glaset som blir jobbigt att bråka med. När jag torkade bort överflödet när jag applicerade allt silikon så var det lätt hänt att man kom åt glaset med trasan och så. Ska kolla om det kan funka med ättika och skrapa.

Några andra småsaker återstår också men innan helgen är slut ska det ha provbastats!

Ett modernt badrum med duschhörna i glas, träpaneler och keramiska plattor. Handfat och bastu syns.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
EdSu
  • Laddar…
nizzehult
Nu är mitt andra badrum färdigrenoverat och min (ång)bastu är också invigd. Med en öl från Ukraina, minsann.
Jag är rätt nöjd med hela lösningen och att jag kunde få in såväl WC, tvättställ, liten bastu som duschmöjligheter i det högst begränsade utrymmet (1,7x1,9). Utan att det känns klaustrofobiskt. Det har tagit nästan ett år men det har heller inte funnits någon egentlig tidspress.

Vad har varit den största utmaningen? Ja, att sätta upp tätskiktet på väggarna var även här rätt fnuligt och då utrymmet var mindre är förra badrummet och det fanns många vinklar så blev det en del trixande. Mest jobb var det nog att göra tätskiktet runt dom båda utstickande reglarna som glasväggen är uppsatt mellan.
Glasväggen ja…en utmaning i sig. Mycket mätande och funderande blev det men slutresultatet blev bra. Ett drygt jobb dock att bli av med alla silikonrester på glaset som jag slarvade lite med, sånt ska bort pronto!
Fibergipsskivorna (Fermacell) var även denna gång rätt bökiga att hantera och kapa - jag höll till i mitt kåpsläp ute på gården pga dammet - men väl på plats ångrar jag inte valet.
Rörjobb är alltid svårt för en amatör och där gick det en del material i onödan innan det blev klart. En rutinerad rörkrökare skulle säkert fnissa åt mina rörarbeten men det bjuder jag på; det är tätt, ser skapligt ut på håll och det fungerar.
En given utmaning var också om allt skulle få plats utan att det skulle bli eller kännas för trångt och om dörrar och annat kunde öppnas utan problem. Men det gick fint och det ligger också rätt mycket klurande och mätande bakom bygget så hade en snickare lejts för jobbet och han hade tagit betalt per timme och det tagit lika lång tid som för mig hade det blivit löjligt dyrt…

Vad har alltihopa kostat då?
Ja under 40’ och denna gång liksom förra gången har jag bara lejt bort två tjänster: flytspacklingen och eljobbet. Det senare kvittades f ö mot en gammal skuld.
Nu hade jag kvar en del material från förra renoveringen och jag har nu dessutom sålt av såväl överblivet material som en del verktyg men jag är ändå nöjd med den totala kostnaden. Törs knappt tänka på vad det hade kostat om jag lejt bort alltihopa…
Det jag hade sen tidigare var bastuaggregatet, termostatblandaren, klinker, lim våtrumsfolie, fogmassa, primer, foglim fermacell, gipsskruv, spirorör, takfärg, skarvremsa, spik/skruv och lite elmateriel. Ny WC köpte jag in vid förra renoveringen så den fanns redan hemma. Hade jag inte haft något materiel hemma sen tidigare hade nog kostnaden närmat sig 50’ - mycket beroende på vilket bastuaggregat och klinker man valt. Är nöjd med valet av glasvägg från Bastupunkten, dom kan detta och ger även support och produkterna känns gedigna och genomtänkta.

Nåt jag ångrar eller kunnat göra annorlunda? Nja egentligen inte. Tycker kanske att nya vägglampan som sattes upp inte riktigt gav det ljus jag räknat med men annars är jag nöjd, så mycket funktioner på så liten yta. Då bastun är liten går den rätt snabbt att värma upp och då den sitter i mitten av huset så tillgodogörs all spillvärme till huset när den stängts av. En fläkt kanske man hade kunna sätta i spiroröret, särskilt då manöverpanelen är förberedd för det. Det som blev över av LED-listen kanske man har kunnat fälla in någonstans osv. Men det är petitesser, det är trots allt “bara” en gästtoa och numera: liten bastu primärt avsedd för husfolket, inte som samkväm för halva bekantskapskretsen.

Några saker jag är extra nöjd med? Ja, dessa tre sticker ut:
  • Utrymmet ovanför bastun med skjutluckor
  • Den fällbara laven
  • Att man kan duscha därinne

Här följer några före/efter bilder.

Badrum med toalett, toalettpappershållare, borste, spegel och världskarta på dörr.
Skapa konto
Ett badrum med duschhörna, toalett, hängande handdukar och ett öppet medicinskåp.
Skapa konto
Badrum med vita skåp, handfat, handdukar och hygienprodukter. Mönstrad tapet. Opersonlig och använd.
Skapa konto
Ett hörn av ett badrum med handdukar, hyllor, skåp och personliga vårdprodukter.
Skapa konto
Ett badrum med handfat, spegelskåp, hygienartiklar och en inspirerande text på väggen.
Skapa konto
Badrum med duschhörna, toalett, handdukar och världskarta. Neutralt färgschema, bostadsinteriör.
Skapa konto
Ett badrum med träväggar, glasduschhörna, toalett, kakelgolv, och en öppen dörr.
Skapa konto
Badrum med träbastu, duschhörna med glasdörrar, tvättställ och kakelgolv. Modern och minimalistisk stil.
Skapa konto
Träklädd dusch, bänkar, LED-belysning, kakelgolv, handdusch, inget duschdraperi, modern, nordisk stil, kombinerad bastu.
Skapa konto
Badrum med duschhörna, trävägg, kakel, elektrisk bastuugn och tillbehör.
Skapa konto
Träduschutrymme med glasdörr, vita kakelväggar och en avtagbar duschslang. Ovanför syns en spegeldörr till skåp.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
nizzehult
Här följer en specificerad lista på inköp:

En bild av en lista över byggnadsmaterial och verktyg med antal, varumärken och anmärkningar i en kalkylblad-liknande uppställning. Totalbeloppet är angivet.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hyvvä houmenta! Ska du duscha sig i bastun?
God morgon

nizzehult nizzehult skrev:
Nu är mitt andra badrum färdigrenoverat och min (ång)bastu är också invigd. Med en öl från Ukraina, minsann.
Jag är rätt nöjd med hela lösningen och att jag kunde få in såväl WC, tvättställ, liten bastu som duschmöjligheter i det högst begränsade utrymmet (1,7x1,9). Utan att det känns klaustrofobiskt. Det har tagit nästan ett år men det har heller inte funnits någon egentlig tidspress.

Vad har varit den största utmaningen? Ja, att sätta upp tätskiktet på väggarna var även här rätt fnuligt och då utrymmet var mindre är förra badrummet och det fanns många vinklar så blev det en del trixande. Mest jobb var det nog att göra tätskiktet runt dom båda utstickande reglarna som glasväggen är uppsatt mellan.
Glasväggen ja…en utmaning i sig. Mycket mätande och funderande blev det men slutresultatet blev bra. Ett drygt jobb dock att bli av med alla silikonrester på glaset som jag slarvade lite med, sånt ska bort pronto!
Fibergipsskivorna (Fermacell) var även denna gång rätt bökiga att hantera och kapa - jag höll till i mitt kåpsläp ute på gården pga dammet - men väl på plats ångrar jag inte valet.
Rörjobb är alltid svårt för en amatör och där gick det en del material i onödan innan det blev klart. En rutinerad rörkrökare skulle säkert fnissa åt mina rörarbeten men det bjuder jag på; det är tätt, ser skapligt ut på håll och det fungerar.
En given utmaning var också om allt skulle få plats utan att det skulle bli eller kännas för trångt och om dörrar och annat kunde öppnas utan problem. Men det gick fint och det ligger också rätt mycket klurande och mätande bakom bygget så hade en snickare lejts för jobbet och han hade tagit betalt per timme och det tagit lika lång tid som för mig hade det blivit löjligt dyrt…

Vad har alltihopa kostat då?
Ja under 40’ och denna gång liksom förra gången har jag bara lejt bort två tjänster: flytspacklingen och eljobbet. Det senare kvittades f ö mot en gammal skuld.
Nu hade jag kvar en del material från förra renoveringen och jag har nu dessutom sålt av såväl överblivet material som en del verktyg men jag är ändå nöjd med den totala kostnaden. Törs knappt tänka på vad det hade kostat om jag lejt bort alltihopa…
Det jag hade sen tidigare var bastuaggregatet, termostatblandaren, klinker, lim våtrumsfolie, fogmassa, primer, foglim fermacell, gipsskruv, spirorör, takfärg, skarvremsa, spik/skruv och lite elmateriel. Ny WC köpte jag in vid förra renoveringen så den fanns redan hemma. Hade jag inte haft något materiel hemma sen tidigare hade nog kostnaden närmat sig 50’ - mycket beroende på vilket bastuaggregat och klinker man valt. Är nöjd med valet av glasvägg från Bastupunkten, dom kan detta och ger även support och produkterna känns gedigna och genomtänkta.

Nåt jag ångrar eller kunnat göra annorlunda? Nja egentligen inte. Tycker kanske att nya vägglampan som sattes upp inte riktigt gav det ljus jag räknat med men annars är jag nöjd, så mycket funktioner på så liten yta. Då bastun är liten går den rätt snabbt att värma upp och då den sitter i mitten av huset så tillgodogörs all spillvärme till huset när den stängts av. En fläkt kanske man hade kunna sätta i spiroröret, särskilt då manöverpanelen är förberedd för det. Det som blev över av LED-listen kanske man har kunnat fälla in någonstans osv. Men det är petitesser, det är trots allt “bara” en gästtoa och numera: liten bastu primärt avsedd för husfolket, inte som samkväm för halva bekantskapskretsen.

Några saker jag är extra nöjd med? Ja, dessa tre sticker ut:
  • Utrymmet ovanför bastun med skjutluckor
  • Den fällbara laven
  • Att man kan duscha därinne

Här följer några före/efter bilder.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild] [bild][bild][bild][bild][bild]
Hej, jag tror det kommer att bli svårt att få upp tillräcklig värme med så lång lave. Skulle nog höja halva laven högre

nizzehult
han.kan han.kan skrev:
Hej, jag tror det kommer att bli svårt att få upp tillräcklig värme med så lång lave. Skulle nog höja halva laven högre
Värmen är det inga problem med då aggregatet är på 9kW men det vill kyla lite vid fötterna så det är korrekt att laven nog skulle ha satts lite högre och man skulle då också ha byggt ett slags fotstöd för att komma upp från golvnivån med fötterna.

Hade besök av finnar i helgen och då skulle bastun givetvis testas och den fick fullt godkänt utom kanske på den punkten. Men det går ju att ordna på olika sätt.

nizzehult
Har gjort en liten utbyggnad/förbättring.

Jag tyckte att det blev så mörkt under själva spegelskåpet och handfatet så jag tog en del av LED-listen som blivit över (samma som jag satt under laven) och satte den under kanten på spegelskåpet. Eftersom trafon sitter direkt till vänster bakom skjutluckan så har jag dragit kabeln genom skåpet på insidan och sen ut och direkt i utrymmet bakom skjutluckan.

Kostade mig inget och blev riktigt bra, funderar på att göra samma sak i mitt andra badrum där samma "problem" föreligger. Litade inte riktigt på det självhäftande limmet på baksidan utan petade dit lite silikon.

Badrum med handfat, spegel, dusch, handduk och tvål. Trävägg, vit kakel, person reflekteras i spegeln.
Skapa konto
Köksfläkt med LED-belysning, vit kakelvägg, träelement, badrumstillbehör synliga.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Jag har nu lärt mig om olika IP-klasser. IP65 är inte att anse som vattentätt utan bara dammtätt. Den ska tåla regn och liknande men inte mera. Det som hände mig var att det började komma in vatten i min LED-list, den som sitter under laven. Och detta hände genom den fabriksgjorda anslutningen där kablarna kommer in! Syns längst till höger i ena bilden. Kunde enkelt påvisa detta då jag plockade bort listen och blåste i den. Samma sak gällde andra änden, alltså den fabriksgjorda delen där listen slutar. Var inte heller tät.
Hur denna skulle ha mått av att t ex sitta utomhus på huset under regn är inte så svårt att räkna ut, det skulle förr eller senare ha trängt in vatten där som då ödelagt listen.
Nu bytte jag helt enkelt ut den bit som blivit fuktskadad och tätade därefter med silikon och jag snålade inte med detta. Få se hur detta nu håller.

LED-strip monterad under trähyllor, elektriska kablar synliga, skruvar och trätextur.
Skapa konto
LED-ljusremsa monterad med tejp under en skruv på en otydlig yta.
Skapa konto

"Riktiga" LED-lister för bastu är på 24V och rätt dyra. Nu är detta en ångbastu som inte blir varmare än 55 grader och belysningen sitter rätt långt ned där inte ens denna temperatur uppnås så jag tyckte att det skulle gå bra ändå men det jag inte kalkylerat med var att IP65 (som oftast marknadsförs som "vattentätt" av olika firmor) inte alls är det.
Bör vara minst IP67, helst 68.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
nizzehult
Min modifiering/förbättring av LED-listen verkar fungera bra, nu är det tätt och lyser som det ska. Hade faktiskt också köpt en dimmer till belysningen men kommer inte att sätta in den, behövs inte.

Det här med att ha duschen i bastun blev riktigt bra, dels så kan man snabbt duscha på lav och väggar lite när man kör igång och man kan även kyla ner sig själv under tiden man bastar, sånt som man ofta gick ut och gjorde tidigare. Om duschslangen sen hade varit lite längre hade jag även kunnat använda den för att fylla på vattenbehållaren till ångan (sitter bakom aggregatet).

Dörren är ju rätt stor i förhållande till bastuns storlek så man försöker undvika att öppna den i onödan, man kyler då ut den snabbt. Har också experimenterat med att delvis lägga en handduk i springan under dörren för att göra den lite mindre, då drar det inte så mycket längs golvet.

Kommer att användas mycket i vinter!😊

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.