nizzehult
E Elendil skrev:
Viktigaste i en bastu är korrekt ventilation. Skadar inte att lägga allt omlott som du gör men spelar inte så stor roll. Bastufolien är ju bara papp med lite aluminium på. Knappast vattentätt. Limmet i slutet på tätskiktet är det som håller tätt. En bastu är så torr pga värmen så det spelar ingen roll endå.

Och se till att inte bygga in några utrymmen ovanför. Om du har tomrum ovanför bastun så det utrymmet vara ventilerat pga brandrisk annars. Reglar kan förkolna av värme tills antändningspunkten sjunker så lågt att det kan självantända.
Ventilation finns. Hela huset har ett väl fungerande ventilationsystem då det ursprungligen är byggt med luftvärme. På bilden i post #13 ser man utsuget.

Bastufolien (Harvia) innehåller både aluminium och polyeten så den är helt vatten- och fukttät. Något annat skulle heller inte godkännas i ett våtrum idag med dom regler som finns och att lägga allt omlott då kondenserad fukt - dvs vatten alltid rinner nedåt borde vara ett absolut krav. Även om torkefffekten är hög rent genrerellt i en bastu.

Idag är ju facken helt öppna mellan reglarna (med isolering) men jag tänker nog kortla längst ner så att tätskiktets lim har något att fästa på vid uppviket.

Tomrummet ovanför bastun kommer att vara öppningsbart med skjutbara skivor som man kan öppna under bastandet. Då detta är en ångbastu kommer det i princip heller aldrig att bli över 55 grader i bastun.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
E
Jaha ångbastu är helt annan grejj! Missade det =)

nizzehult
Lite framsteg. Nu sitter alla Fermacellskivor på plats, blev lite pysslande då det är rätt små ytor som ska täckas vilket innebär att alla skivor (600 mm) utom en behövde kantkapas. Såga Fermacell är inte kul (dammar!) så jag höll till i mitt kåpsläp(!) och använde sänksågen.
Sen har jag satt en bit av en spånskiva längst ner i varje fack i bastudelen för att uppviket av tätskiktet ska ha något att fästa på.
Det syns sen inte på bilden men i varje hörn där det sitter Fermacell har jag satt en tunn, vinklad plåt som går hela vägen från golv till tak. Ger oöverträffad stabilitet i hörnen!
Blev också rätt nöjd med kablarna som kommer ut från väggen som ska till manöverpanelen.
På bilden ser man också kortlingen för duschblandaren och sidostödet för laven.

Nästa steg nu är flytspacklingen så nu ska jag handla armeringsmattor.

Ett inre byggarbetsområde med isolering synlig och delvis installerad gipsskiva; konstruktionssteg, oavslutad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
nizzehult
Såja. Nu är armeringsnätet på plats, dags för flytspackling. Det är satt dikt mot golvet med hjälp av pappspik så att det inte ska kunna flyta upp.

Rum under renovering, nätstål upplagt på golv, VVS-installation, byggdamm, väggar utan beklädnad.
Skapa konto

• Gilla
Denis Tomic
  • Laddar…
nizzehult
Äntligen händer det nåt! På hantverkares sätt så ringde golvläggaren när jag var på väg till jobbet i morse så jag fick raskt boka om min förmiddag och åka hem. Ringa dagen innan? Nä, varför det...

Denna gång fick jag vara med och se hela processen och det var ju inte så komplicerat. Är man osäker så sätter man en avskiljning i skumgummi ca 1x1m runt brunnen och tar den ytan lite senare när flytspacklet börjar bli lite mera trögflytande och formbart - eller vid ett helt annat tillfälle. Först blandar man bara till spacklet och häller på det i omgångar och det kommer att flyta ut av sig själv - det heter ju flytspackel... Man kan sen använda ett långt verktyg, typ en raka om man behöver fördela om och jämna ut massan, den är ganska lättflytande från början, tänk: gröt.

Men hantverkare har inte tid med pauser så här blev det en snabbare metod: när spacklet hade brunnit en och en halv timme så satte han ut en masonite på golvet och tog sig fram till brunnen och där karvade han bort lämpligt med spackel med en bred spackelpade så att ett lämpligt fall uppstod. Såg enkelt ut men då har ju han gjort det hundratals gånger...Vi använde även denna gång en förhöjningsring.

Att montera brunnen är enkelt när man förstår konstruktionen: först måste allt kortlas så att ramen till brunnen vilar på en stabil träram. Den skruvas fast ordentligt och sen skruvar man bara fast översta ringen med några skruvar som kan gå direkt genom plasten under, är inte så viktigt hur många skruvar man använder då allt ändå kommer att fixeras av spacklet. Sen trycker man ner hela överdelen av brunnen i hålet och sen förhöjningsringen ovanpå den vid behov.

Nu ska detta få brinna några dagar, sen är det dags att börja lägga på tätskiktet.

Nyjuttad betonggolv med slitsar för golvvärme och isolering i väggarna. Renoveringsarbete pågår i rummet.
Skapa konto

• Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
Hur fick han till fallet i resten av rummet - utanför delen han gjorde med spackelspade?

nizzehult
Z ZipLock skrev:
Hur fick han till fallet i resten av rummet - utanför delen han gjorde med spackelspade?
Eftersom hela golvet i sig redan har ett fall så räckte det med att flytta runt massan när den började bli lite mer trögflytande, alltså redan efter 20 min och sen jämna till ytan. Det här är väl det som skiljer proffsen mot amatörerna, för honom var det bara att peta och raka lite här och lite där men en annan skulle nog ha stått där och petat och tvekat i all oändlighet...

nizzehult
Nu har jag rollat väggarna med primer. Samma som förra gången, använde en långhårig sådan och primern fick vara outspädd. Tar inte lång tid. Skulle kunna ha tagit golvet i samma veva men jag tar det senare.
Efter detta har torkat så är det dags att sätta upp våtrumsfolien. Inget höjdarjobb och det blir extra knepigt här då det i princip inte går att sätta upp en full sådan (1m bred) mer än på ett ställe så det blir nog en del fnulande med detta.

Tips: ta på handskar när man håller på med primer, blir en seg gummiliknande hinna på händerna så är svår att få bort...

Redigerat:
nizzehult
Tog och rollade golvet med primer ikväll då jag insåg att detta måste vara gjort innan man börjar med väggfolien för en del av den ska ju ut en bit på golvet.
Tog inte många minuter. Det märkliga är att det går betydligt mindre primer på flytspacklet fast det borde vara ännu mera sugande är väggskivorna. Den ska dessutom vara utspädd 1+1.
Hade också lite tur här, den dryga liter som var kvar av primern sen förra badrumsrenoveringen - som inte är billig (3l kostar 450,-) - räckte precis till både golv och vägg. :D

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Taggarna kan du vika tillbaka med en tång.
Eller använd gipsplugg som blir som en rosett på baksidan

nizzehult
Nu har jag äntligen börjat sätta upp väggfolien. Det är inget roligt jobb men det måste göras. Vis av förra uppsättningen så kletade jag på ordentligt med lim med pensel och roller och man fick ändå vara där och komplettera. Snabb måste man också vara, det tar inte många minuter innan limmet slutar klibba.
Limbyttan från förra badrummet var nästan halv och verkade fräsch så den återanvände jag. Bra besparing!
Fick upp tre våder i kväll. Sen är det en knepig, smal rackare där alla kablar kommer ut och sen en liten ovanför dörren. Sen kommer jag att göra som i förra badrummet, i det utstående hörnet sätter jag en skarvremsa. Den är tunnare och enklare att vika än väggfolien, den är nästan omöjlig att vika runt ett hörn. Hörnbitarna sätter man dit efter att golvet är klart.

Renovering av badrum pågår med gröna fuktspärrplattor monterade på väggar, isolering synlig, byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

nizzehult
Nu är väggarna klara. Gick rätt snabbt att sätta upp det lilla som återstod. Nu ska allt få torka ordentligt innan jag ger mig på golvet. Hade två flaskor med lim kvar (KeraSeal) som jag trodde att jag kunde få några droppar ur. Icke. Allt hade stelnat till en hård, gummiliknande massa så det var bara att slänga, inte samma lagringsbeständighet som K2-limmet till folien alltså. Såg att jag hade köpt hela 14kg K2 så det är inte så konstigt att jag har kvar en del.
Sätta upp väggfolien är ett betydligt värre jobb än att göra det på golvet och det blir bara två längder så det går nog rätt snabbt.

Renoveringsarbete, isolering på vägger, rörinstallation, oavslutat projekt, världskarta, vit dörr, kablar, golvskydd.
Skapa konto

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Nu är golvet klart, inklusive hörnen. Blev rätt mycket pyssel med olika hörnbitar då det finns många hörn men det gick bra. Som synes så drabbades jag av samma sak på en vägg som i förra badrummet - bubblor - så då får man skära upp, peta in K2-lim och sen limma över en skarvremsa med det vita limmet. Fanns även en bubbla på golvet så då gjorde jag samma sak där. Tipset är att inte snåla med K2 för det måste jag ha gjort, har fortfarande > 3.5kg kvar efter två badrum.
Från förra badrummet hade jag kvar själva Purus-kniven men korset som man stoppar ner i avloppet som ska centrera kniven måste jag ha supit bort för det hittade jag inte, fick dock låna ett av golvläggaren.

Hade sen lite bonntur, limflaskan räckte precis! Hade känns kymigt att behöva köpa en till á 300,- bara för något enstaka hörn, typ. Limmet är heller inte lagringsbeständigt.

Nästa steg är kakling.

Badrum under konstruktion med vattentätning och isolering. Väggar är klädda i gröna fuktspärrplattor.
Skapa konto
Pågående badrumsrenovering, vattentätning, isolering och rörinstallation syns.
Skapa konto

nizzehult
Kakling pågår. Tar ca 2 kvm per gång så det här ska vara klart inom några dagar. Krysslaser är bra skit som jag knappt använde förra gången och jag skippar kakelkryssen denna gång då det är så små ytor. Annars har jag inte använt några fler verktyg än de på bilden förutom kakelkapen som körs i garaget. Nedersta raden tas när golvet är på plats.

Byggarbetsplats, grönt golvskydd, kakel, vägglister, verktyg, hink med bruk, isolering, renovering pågår.
Skapa konto
Renoveringsarbete pågår, vita kakelplattor på vägg, vattentätning, byggisolering synlig, ofärdigt badrum.
Skapa konto

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
Går framåt. Har kommit fram till att det är bäst att försöka kapa till alla bitar först och sen bara mata på. Blandar 3 kg fix varje gång och tar ca 1,6l vatten, funkar bra. Tar även nedersta raden nu.
Nu är det runt 1 kvm kvar men det är en hel del håltagning och kapande på den återstående delen så jag ger mig nu för idag.

Renoverad duschhörna med vita kakelplattor, ofärdigt gipsvägg, kartposter, verktyg på översta hyllan.
Skapa konto
Pågående badrumsrenovering med klinker, installationsvägg, rör, vattentätning, och världskarta.
Skapa konto

• Gilla
nochl och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.