nizzehult
Kaklingen klar. Sista delen tog en bra stund, av 65 plattor så skulle 45 kapas på nåt sätt och det tog mest tid. Chansade lite och blandade bara 2 kg fix till sista delen och det räckte precis. Lärde mig också att om folien i ett hörn har blivit lite för tajt spänd så kan man alltid kapa bort lite gods i 45 grader på baksidan av plattan för att kompensera för detta.
Att borra hål för kablar och rör är lite pilligt och jag använde en pelarborr med en träskiva under, då vet man att hålet och belastningen blir jämn. Sen ska man alltid borra från den glaserade sidan!

Orenoverat badrum under konstruktion, kaklade väggar, osäkert utsatt eluttag, byggmaterial synligt, världskarta, hink och trasor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonteeeeee och 4 till
  • Laddar…
Kör du med snöre eller kakelkryss ?
 
  • Gilla
TommyRagnar
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör du med snöre eller kakelkryss ?
15x15 cm sätter man utan snöre och kryss, alltså hängteknik. Tror att TS har kört på det.......
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
T tank77 skrev:
15x15 cm sätter man utan snöre och kryss, alltså hängteknik. Tror att TS har kört på det.......
Ja, om man är rutinerad kanske…
 
E
Ser ut att bli riktigt bra. Vad snabbt badrum från 80-talet har åldrats.
 
nizzehult
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör du med snöre eller kakelkryss ?
Enbart hängteknik denna gång. Men krysslasern har hjälpt en del, är bra om det är mindre utrymmen.
 
  • Gilla
Renholmen och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, om man är rutinerad kanske…
Nja, jag är absolut inte rutinerad. Det här är andra gången jag kaklar och jag lärde mig en hel del förra gången och det är inte direkt raketforskning. Och som sagt: en krysslaser hjälper till.

Någon kanske undrar varför jag valt "tråkiga" och enkla vita 15x15 plattor. Tja, det här är trots allt en gästtoa och vitt kakel är ändå rätt tidlöst. Och inte minst: rätt billigt och det är heller inget som kommer att försvinna från marknaden. Visst kunde man lagt in en bård eller gjort nåt annat kul - hade faktiskt tänkt sätta mosaik på dom små utstickande reglarna där glaspartiet ska sitta men nu får det vara så här.

Kommer att köra samma koncept som förra badrummet: beigegula klinker och sen ljusbeige fog på såväl vägg som golv och bara silikon i samma färg i hörnen.

Beställde allt till belysningen i veckan så den är på gång. Börjar också på att bli dags att beställa glaspartiet även om det ska in rätt sent i hela projektet.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Nja, jag är absolut inte rutinerad. Det här är andra gången jag kaklar och jag lärde mig en hel del förra gången och det är inte direkt raketforskning. Och som sagt: en krysslaser hjälper till.

Någon kanske undrar varför jag valt "tråkiga" och enkla vita 15x15 plattor. Tja, det här är trots allt en gästtoa och vitt kakel är ändå rätt tidlöst. Och inte minst: rätt billigt och det är heller inget som kommer att försvinna från marknaden. Visst kunde man lagt in en bård eller gjort nåt annat kul - hade faktiskt tänkt sätta mosaik på dom små utstickande reglarna där glaspartiet ska sitta men nu får det vara så här.

Kommer att köra samma koncept som förra badrummet: beigegula klinker och sen ljusbeige fog på såväl vägg som golv och bara silikon i samma färg i hörnen.

Beställde allt till belysningen i veckan så den är på gång. Börjar också på att bli dags att beställa glaspartiet även om det ska in rätt sent i hela projektet.
Ok, det är svårt att se på bilderna men det ser ut att vara ojämnt med skarvarna och vissa kakelplattor sticker ut (fogsprång) eller är sneda?
 
nizzehult
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, det är svårt att se på bilderna men det ser ut att vara ojämnt med skarvarna och vissa kakelplattor sticker ut (fogsprång) eller är sneda?
Ja när du säger det så ser det faktiskt ut så på bilderna men i verkligheten är det helt rakt utan ojämnheter. Märkligt. :thinking: Måste vara nåt optiskt fenomen som kameran ställer till med.
 
  • Gilla
VolvoBro och 1 till
  • Laddar…
LoweW
nizzehult nizzehult skrev:
Såja. Nu är armeringsnätet på plats, dags för flytspackling. Det är satt dikt mot golvet med hjälp av pappspik så att det inte ska kunna flyta upp.

[bild]
Vände du på purusplattan innan du flytspacklade så du fick den "rillade" sidan uppåt?

Edit: Eller det ser inte ut som en Purus 2014... Borde inte en sån användas när det flytspacklas? Trodde den du använde bara var för badrumsmattor eller om man inte flytspacklar på själva plattan.
 
nizzehult
LoweW LoweW skrev:
Vände du på purusplattan innan du flytspacklade så du fick den "rillade" sidan uppåt?

Edit: Eller det ser inte ut som en Purus 2014... Borde inte en sån användas när det flytspacklas? Trodde den du använde bara var för badrumsmattor eller om man inte flytspacklar på själva plattan.
Nä det är en Purus 300 Multi. Den funkar till båda. Är också rillad på baksidan och han som flytspacklade säger att den funkar lika bra. Tänk på att hela plattan skruvas med 12(!) skruvar samt är helt omgiven av flytspackel så den kan inte röra sig det minsta.
 
LoweW
nizzehult nizzehult skrev:
Nä det är en Purus 300 Multi. Den funkar till båda. Är också rillad på baksidan och han som flytspacklade säger att den funkar lika bra. Tänk på att hela plattan skruvas med 12(!) skruvar samt är helt omgiven av flytspackel så den kan inte röra sig det minsta.
Jo, fast jag tror inte flytspacklet fäster på den ”blanka” ytan. Känns som att det är stor risk för att flytspacklet spricker precis runt brunnen om det inte kan bränna fast i plattan. Den går säkert att ha om man använder förhöjningarna och låter det inbyggda fallet sticka upp, men verkar ju inte ha gjorts.

Jag kanske tolkar instruktionerna fel men jag kan inte se att det gjorts som alternativ 1, 2 eller 3 visar.
 
  • Monteringsanvisningar för golvbrunn med alternativa installationer samt koppling till avloppssystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Det är alt 3 som gäller för min del. Förhöjningar har använts. Detta gjordes av en professionell golvläggare som har flytspacklat hundratals golv. Dessutom täcker flytspacklet när det är på plats hela fyrkanten, det är bara det runda området som är helt öppet och fixet fäster även på plasten. Nu kommer sen en kromad täckplatta ovanpå detta och sen klinker på sidorna så det ska vara korrekt gjort.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
LoweW
nizzehult nizzehult skrev:
Det är alt 3 som gäller för min del. Förhöjningar har använts. Detta gjordes av en professionell golvläggare som har flytspacklat hundratals golv. Dessutom täcker flytspacklet när det är på plats hela fyrkanten, det är bara det runda området som är helt öppet och fixet fäster även på plasten. Nu kommer sen en kromad täckplatta ovanpå detta och sen klinker på sidorna så det ska vara korrekt gjort.
Okej, men alt. 3 visar ju att man ska se hela plattan efter flytspackling. I inlägg #20 ser man inte den.

Det har säkert funkat för din hantverkare tidigare och det funkar kanske här med. Men man kan väl inte säga att det är enligt tillverkarens anvisningar?
 
nizzehult
LoweW LoweW skrev:
Okej, men alt. 3 visar ju att man ska se hela plattan efter flytspackling. I inlägg #20 ser man inte den.

Det har säkert funkat för din hantverkare tidigare och det funkar kanske här med. Men man kan väl inte säga att det är enligt tillverkarens anvisningar?
Jag förlitar mig på att han vet vad han gör och skulle den fyrkantiga plattan gå jäms med spacklet så skulle det stanna kvar vatten där för plattan i sig har inget fall. Har för mig att jag har sett bilder på andra flytspacklingar och då har det sett likadant ut.

Det gjordes på exakt samma sätt i förra badrummet:
https://www.byggahus.se/forum/threa...eg-foer-steg-guide.396603/page-6#post-4119380
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.