129 läst · 2 svar
129 läst
2 svar
Renovera rutten balkong (riva och bygga nytt)
Har en sliten balkong från 1974 där bärlinan ruttnat rejält så har tänkt riva balkongen dvs staket, trall, reglar, bärlinan och några konstiga skivor på sidan som också ruttnat. Själva demonteringen är jag inte så orolig över, att ta sönder saker går ju vanligtvis ganska fort 😂
Men sen ska skiten upp igen. Vi använder inte balkongen alls men får inte lov att ta bort den utan rivs den gamla ska den omgående ersättas av en ny. I och med att vi inte använder den vill vi helst lägga så lite pengar som möjligt, dvs helst inte anlita hantverkare.
Men en ny bärlina i rätt mått (6 m lång) antar jag är otroligt tung? Börjar också tveka på att vi faktiskt kan bygga upp balkongen själva. Lägga trall, skruva staket (kommer köpa aluminumstaket) och byta skivorna på sidorna vet jag att vi kan, men bärlinan känns ganska viktig för att inte allt ska rasa.
Kommer det gå att få tag på en snickare som ens vill åtta sig ett så litet jobb? Alltså montera upp bärlina + lite regler. Känns spontant som ett pyttejobb på några dagar om ens det?
Har jag glömt något vitalt moment i balkongbygge?
Men sen ska skiten upp igen. Vi använder inte balkongen alls men får inte lov att ta bort den utan rivs den gamla ska den omgående ersättas av en ny. I och med att vi inte använder den vill vi helst lägga så lite pengar som möjligt, dvs helst inte anlita hantverkare.
Men en ny bärlina i rätt mått (6 m lång) antar jag är otroligt tung? Börjar också tveka på att vi faktiskt kan bygga upp balkongen själva. Lägga trall, skruva staket (kommer köpa aluminumstaket) och byta skivorna på sidorna vet jag att vi kan, men bärlinan känns ganska viktig för att inte allt ska rasa.
Kommer det gå att få tag på en snickare som ens vill åtta sig ett så litet jobb? Alltså montera upp bärlina + lite regler. Känns spontant som ett pyttejobb på några dagar om ens det?
Har jag glömt något vitalt moment i balkongbygge?
Hur grova dimensioner är det på bärlinan idag? Är det fritt upplagt på 6m bredd utan några stolpar? Hur högt upp sitter den?
Hur bred är balkiongen (hur långa reglar ska du ha mellan bärlina och fasad? Finns det något att skruva dem i vid huset?
Det beror ju lite på förutsättningarna hur man ska ersätta den nuvarande balkongen. En limträbalk blir ju snabbt tung men en eller ett par reglar som skrivas ihop på plats är inte så tunga så har du några bilder och mått så kan det vara lättare att komma med råd.
Hur bred är balkiongen (hur långa reglar ska du ha mellan bärlina och fasad? Finns det något att skruva dem i vid huset?
Det beror ju lite på förutsättningarna hur man ska ersätta den nuvarande balkongen. En limträbalk blir ju snabbt tung men en eller ett par reglar som skrivas ihop på plats är inte så tunga så har du några bilder och mått så kan det vara lättare att komma med råd.
Det är inga stolpar, andra våningen på ett klassiskt 70-tals radhus så inte högt. Idag är det köttiga skruvar och beslag, dessa har målats över med typ 14 lager färg så ska bli intressant se hur vi får loss dem.T Testarn skrev:Hur grova dimensioner är det på bärlinan idag? Är det fritt upplagt på 6m bredd utan några stolpar? Hur högt upp sitter den?
Balkongen är under en meter i bred, har för mig det är 70 cm. Så helt värdelös och används aldrig men likförbannat måste man lägga massa pengar på att rusta upp den.
Kan fixa bilder!
Klicka här för att svara