2 687 läst · 32 svar
3k läst
32 svar
”% rel” vad mäter denna dosa?
Intressant tanke.A Avemo skrev:Jag spånar lite fritt nu. Rummet ligger alltså under marknivå och det finns inget utrymme under golvet? Det finns system där ett innergolv lyfts upp på en nivå över betongplattan så att det bildas en luftspalt där. Det ser ut som ett schakt intill dosan. Vart tar det vägen. Är det möjligen så att dosan styr en fläkt som ventilerar utrymmet under golvet?
Nej finns inget schakt intill dosan.
Om det klickar innebär det att hygrostaten om det nu är vad det är troligen fungerar. Vi vet fortfarande inte om den är ansluten till något. Sedan måste jag ifrågasätta du med fötterna kan avgöra om prylen har påverkat luftfuktigheten på en okänd plats i huset.V Velifer skrev:
Vad är det då? Är det rester av en gammal vägg eller en delvis inbyggd stolpe? Jag pratar om profilen som väggen har bakom dosan på bilden.V Velifer skrev:
A Avemo skrev:Om det klickar innebär det att hygrostaten om det nu är vad det är troligen fungerar. Vi vet fortfarande inte om den är ansluten till något. Sedan måste jag ifrågasätta du med fötterna kan avgöra om prylen har påverkat luftfuktigheten på en okänd plats i huset.
Vad är det då? Är det rester av en gammal vägg eller en delvis inbyggd stolpe? Jag pratar om profilen som väggen har bakom dosan på bilden.
Jaha, nu förstår jag vad du menar.A Avemo skrev:Om det klickar innebär det att hygrostaten om det nu är vad det är troligen fungerar. Vi vet fortfarande inte om den är ansluten till något. Sedan måste jag ifrågasätta du med fötterna kan avgöra om prylen har påverkat luftfuktigheten på en okänd plats i huset.
Vad är det då? Är det rester av en gammal vägg eller en delvis inbyggd stolpe? Jag pratar om profilen som väggen har bakom dosan på bilden.
Jo, det är som en utbuktad vägg, svårt och säga vad som finns bakom, ser inte heller på övervåningen om det kopplas någonstans.
Där är mycket sannolikt en ventilationskanal bakom och vredet styr antingen bara en fläkt beroende på hur fuktig luften är, men kanske också en avfuktare någonstans, beroende på problematiken som gjorde att detta installerades från början. Viktigt att du tar reda på hur detta fungerar (eller kanske inte alls för närvarande). Att förre ägaren inte vet behöver inte betyda att systemet inte behövs, finns ju (för) många exempel på husägare som flyttar in som det vore en hyreslägenhet och inte lär sig alla installationer.
Livet, universum och allting var det!Herr hatt skrev:
Suverän bokserie av Douglas Adams
"Livet, universum och allting (originaltitel: Life, the Universe and Everything) är den tredje delen i Douglas Adams bokserie Liftarens guide till galaxen, en bokserie som totalt består av sex böcker."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Livet,_universum_och_allting
@KnockOnWood Och jag lyckades med en trippel-negation i en och samma huvudsats. Världen är förunderlig. 
Inte bokserie, TrilogiKnockOnWood skrev:
Har du läst hela Wiki-artikeln?K Keld skrev:
1) Liftarens guide till galaxen
2) Restaurangen vid slutet av universum
3) Livet, universum och allting
4) Ajöss och tack för fisken
5) I stort sett menlös
6) Och en grej till...
Men nu har vi väl nästan hamnat off topic
Jag håller mig helst på jorden just nu, Galaxen får väntaKnockOnWood skrev:
Tack i a f för alla era svar .
Jag kan tänka mig 42 olika sätt...S Strontus skrev:
Men angående relativ fuktighet i luft, så är det här diagrammet rätt bra:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller fukt i trävirke så ligger gränsen för problem vid 17% vill jag minnas.