Har roat mig med att läsa manualen till pannan och har några reflektioner som även andra nämnt i tråden.

Vilken effektnivå (100%-30%) är lågeffektläget inställt på?
Kan det vara inställt tokiga gångtider på matarskruv och fläkt som gör att pannan levererar för hög effekt på lågeffekt samt pausläge? Den ska gå att ställa ner mot 0,8kW i pausläge.

Pannan verkar inte ha något som cirkulerar vattnet i pannan när shunten är stängd. Dålig intern cirkulation i pannan kan göra att toppen på pannan snabbt når koktemp medan resten av pannan är svalare. Jag är mer van vid vedpanna där laddomaten pumpar vatten genom pannan oavsett panntemperatur.
Pannan ska innehålla 125liter vatten och borde inte reagera så snabbt på ändringar i effektuttag.

En tänkbar lösning för att hantera låga effektuttag kan vara att montera pump och bypass före shunten för att cirkulera vattnet i pannan. Men pannan ska ju enl manualen fungera utan detta.

Att Baxi benämner givaren framledningsgivare är nog för att man ser pannan som en uppvärmningsenhet som inte nödvändigtvis skall kopplas till shunt och radiator. Då har pannan naturligtvis en framledning och en returledning, samt givare till dessa funktioner.
Men för oss som till 100% skall koppla pannan till husets värmesystem blir benämningen lite konstig. Då är det väldigt viktigt att noggrant skilja på "pannans framledning" och "shuntens framledning".

D Daniel 109 skrev:
Vad menar du? Problemet dyker ju tydligen upp när shunten plötsligt går från fullt öppen till full stängd. Sannolikt är panngivaren lite olämpligt placerad så att den kyls av returvatten.
Jag ser inte riktigt problemet med den givaren, precis som jag skrev initialt. Jag får ju rätt värde som visas i styrpanelen?

Om min styrpanelen visar att pannan går mellan låg och högeffektsläge + går in i viloläge vid rätt lägen så bör ju den sitta bra?

Givaren visar ju även att temperaturen rusar.

Hade givaren varit felplacerad eller givit fel värde borde ju det vara tydligt i att styrpanelen visar fel värden samtidigt som rören är skållheta eller kalla?

Jag får det snarare till att det känns som att det är något som ska ske i pannan när temperaturen rusar som inte sker.
Kan det vara nå strul med kretskortet?
Att pannan inte agerar korrekt när den får in vissa värden?

H Håbbe01 skrev:
Jo tänkte tidigare ägaren borde väl haft detta att funka så kaske bara en inställning på panel och inte något som sitter på fel ställe eller annar
Problemet är att dom inte fick den att funka förutom om dom körde på ”fullt ös” när det vara -10 ute. Annars körde dom på elpatron och ställde in portabla element för att värma huset.
Denna information har kommit fram efter köpet.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Som Bjober skrev så kan inte pannans temperatur rusa på det sättet. Slutsatsen jag drar är att givaren inte möter en representativ temperaturen. Det du använder som argument har inget med det att göra. Men som sagt, en fungerande shuntstyrning skulle nog lösa problemet.
Jag körde en sådan utan innegivare och reglerade enbart på max framledningstemperatur. Då med fungerande radiatortermostater. Det ger en mjukare last mot pannan.

Jag såg nu (efter mitt senaste inlägg) att du börjat pilla på paustiderna. Du kan vara på rätt spår.

En till möjlig lösning kan vara att inte tillåta shunten att stänga helt. Om man tar hänsyn till husets minsta effektbehov (under eldningssäsång) och låter shunten hela tiden släppa på lite värme så får man viss cirkulation genom pannan och den kanske får lättare att hålla temperaturen stadigt. Det verkar lite som att pannan inte gillar helt stängd shunt.

B Bjober skrev:
Har roat mig med att läsa manualen till pannan och har några reflektioner som även andra nämnt i tråden.

Vilken effektnivå (100%-30%) är lågeffektläget inställt på?
Kan det vara inställt tokiga gångtider på matarskruv och fläkt som gör att pannan levererar för hög effekt på lågeffekt samt pausläge? Den ska gå att ställa ner mot 0,8kW i pausläge.

Pannan verkar inte ha något som cirkulerar vattnet i pannan när shunten är stängd. Dålig intern cirkulation i pannan kan göra att toppen på pannan snabbt når koktemp medan resten av pannan är svalare. Jag är mer van vid vedpanna där laddomaten pumpar vatten genom pannan oavsett panntemperatur.
Pannan ska innehålla 125liter vatten och borde inte reagera så snabbt på ändringar i effektuttag.

En tänkbar lösning för att hantera låga effektuttag kan vara att montera pump och bypass före shunten för att cirkulera vattnet i pannan. Men pannan ska ju enl manualen fungera utan detta.

Att Baxi benämner givaren framledningsgivare är nog för att man ser pannan som en uppvärmningsenhet som inte nödvändigtvis skall kopplas till shunt och radiator. Då har pannan naturligtvis en framledning och en returledning, samt givare till dessa funktioner.
Men för oss som till 100% skall koppla pannan till husets värmesystem blir benämningen lite konstig. Då är det väldigt viktigt att noggrant skilja på "pannans framledning" och "shuntens framledning".
Tack för att du tar dig tiden att göra det 🙏🏼

Detta är spot on tror jag:

Skulle det kunna ha något att göra med denna shunt?

Närbild av en panna med kopparrör och en ventil. Elektronisk display visar temperatur och kontrollinställningar för pannan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på VVS-rör och shuntventil i pannrum, temperaturdisplay visar 60 grader, diskussion om intern cirkulationsproblem i panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Daniel 109 skrev:
Som Bjober skrev så kan inte pannans temperatur rusa på det sättet. Slutsatsen jag drar är att givaren inte möter en representativ temperaturen. Det du använder som argument har inget med det att göra. Men som sagt, en fungerande shuntstyrning skulle nog lösa problemet.
Jag körde en sådan utan innegivare och reglerade enbart på max framledningstemperatur. Då med fungerande radiatortermostater. Det ger en mjukare last mot pannan.
Jag menar inte att tjafsa om det uppfattades så. Jag tolkar det som att jag får rätt temperatur från givaren men att det är något som hindrar pannan från att kyla/cirkulera vattnet i tanken korrekt och gör att den rusar då shunten inte släpper ut något hetvatten till mitt radiatorsystem.

D DMackan skrev:

[bild]
[bild]
Hej
Det är för att begränsa varmvattnets temperatur utt till kranen så man inte blir skållad.
Jag installerade en sådan direkt när jag flyttade in i mitt hus.

U Ucklahoma skrev:
Hej
Det är för att begränsa varmvattnets temperatur utt till kranen så man inte blir skållad.
Jag installerade en sådan direkt när jag flyttade in i mitt hus.
Låter som att jag låter den vara 😅🙏

• Gilla
Ucklahoma och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag såg nu (efter mitt senaste inlägg) att du börjat pilla på paustiderna. Du kan vara på rätt spår.

En till möjlig lösning kan vara att inte tillåta shunten att stänga helt. Om man tar hänsyn till husets minsta effektbehov (under eldningssäsång) och låter shunten hela tiden släppa på lite värme så får man viss cirkulation genom pannan och den kanske får lättare att hålla temperaturen stadigt. Det verkar lite som att pannan inte gillar helt stängd shunt.
Det kan ju faktiskt vara så att shunten va ställd ”skevt” på axeln från början och inte stänga helt för att undvika detta problem.

Dock så gillar jag inte riktigt att det inte är som det ska så att säga. Så om man kan lösa cirkulationen i pannan på ett annat sätt så är det lösningen jag kommer att sträva efter.

D DMackan skrev:

[bild]
[bild]
Shunten på bild är en termisk shunt, jag har den för att ladda mina extera tankar från panna när den uppnått runt 75 grader. Finns i fler modeller på temp. Så verkar vara fler komponenter som påverkar resultatet. Så vet ej vad, den har för syfte här riktigt

• Gilla
DMackan
  • Laddar…
Tack för allas svar i denna tråd.

Status nu är:

Pannan står i lågeffektsläge konstant.
Detta är bara möjligt om jag höjer fläkthastigheten samt har lite snabbare pelletsinmatning, annars blir rökgastemperaturen för låg.

Nu har jag en konstant rökgastemperatur på 100 grader och shunten jobbar äntligen som den ska :)

Antar att denna glädje kommer att vara hyfsat kortvarig då jag förmodligen kommer att behöva justera rumsgivaren när det blir lite mildare väder. Men har insett att jag kan glömma tanken på att låta den gå på autoläge (tvåstegsläge). Min förhoppning är dock att denna lösning gör att jag inte eldar pellets för kråkorna och spar iaf några kronor.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.